بازدید 8673

چند یوزپلنگ نر در یزد باقی مانده است؟

کارشناس اداره کل محیط زیست استان یزد گفت: در حال حاضر در مجموعه تحت مدیریت خود ۵ یوز نر شناسنامه دارند که احتمالاً ۳ فرد از این یوزها زنده هستند.
کد خبر: ۱۱۱۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹ 18 May 2022

به گزارش تابناک، مهدی زارع خورمیزی, کارشناس اداره کل محیط زیست استان یزد در رابطه با آخرین وضعیت جمعیت یوزپلنگ ایرانی در استان یزد اظهار کرد: اواسط دهه ۸۰ حدود ۲۰ فرد یوزپلنگ را در استان شناسایی کرده بودیم اما به دلیل تخریب زیستگاه توسط معادن و جاده‌سازی, کاهش طعمه‌های یوز و شکار, این جمعیت رو به کاهش رفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مجموعه تحت مدیریت خود ۵ یوز نر به نام‌های اردوان, ارسلان, اروان, هومینو و آرش داریم که آرش از طبس به مرزهای یزد رفت و آمد دارد. در حال حاضر احتمال می‌دهیم که ۳ فرد از این یوزها زنده هستند. احتمالاً هومینو, اردوان و اردلان زنده هستند و به تازگی از آن‌ها عکس‌برداری شده است اما آرش و ارسلان چندسالی است که در جلوی دوربین ظاهر نشده‌اند.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: موردی که در این میان مهم است تعداد یوزهای ماده‌ای است که توانایی باروری دارند اما متأسفانه در زیستگاه‌های جنوبی ما یوز ماده‌ای مشاهده نشده است و این ۳ یوز نر همچنان به جست‌وجوی بی‌نتیجه خود برای پیدا کردن یوزپلنگ ماده و جفت‌گیری احتمالی ادامه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: برخی معتقدند بر اساس یک سرگین مشاهده شده, در یزد یوز ماده وجود دارد اما من این موضوع را قطعی نمی‌دانم چرا که مناطق یزد وسعت زیادی دارند و محیط‌بان‌های با تجربه ما مشاهده‌ای از یوز ماده نداشته‌اند،‌ از این رو امید ما به داشتن یوز ماده نزدیک به صفر است و معتقدیم اگر یوز ماده‌ای هم باشد در کرمان یا نایبندان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان