بازدید 13155

چشم انداز مثبت صلح بین آذربایجان و ارمنستان

مقام‌های ارشد جمهوری آذربایجان و ارمنستان از آمادگی مجدد برای امضا توافقنامه صلح خبر دادند.
کد خبر: ۱۱۱۸۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱ 14 May 2022

به گزارش تابناک به نقل از فارس، وزیر امور خارجه آذربایجان روز شنبه در نشست شورای وزیران کشورهای مستقل مشترک المنافع در شهر «دوشنبه» اعلام کرد که باکو آماده عادی سازی روابط با ارمنستان از جمله امضای توافقنامه صلح و آغاز روند تحدید حدود مرزها است.

به گزارش منابع خبری، «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه آذربایجان در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان منتشر شد، گفت: «اقداماتی برای آغاز روند مذاکرات در مورد توافقنامه صلح از جمله تعیین روسا و شکل کمیسیون های ملی تعیین حدود مرزهای بین دو کشور انجام شده است.»

وی گفت که مناقشه قره باغ مربوط به گذشته است و وظیفه اصلی باکو این است که سرزمین‌هایی را که در جنگ ۲۰۲۰ به تصرف خود درآورده‌اند باز‌سازی کند و با احیای روابط اقتصادی و ارتباطی، صلح و ثبات منطقه‌ای بلندمدت را تضمین کند.

یکی از دیپلمات‌‌های ارشد ارمنستان نیست واکنش مثبتی به صلح با باکو نشان داد.

به گزارش خبرگزاری «آرکا» «ادموند ماروکیان» از دیپلمات‌های ارشد ارمنستان در مصاحبه تلویزیونی گفت، ارمنستان آماده است تا مذاکرات بر سر توافقنامه صلح و عادی سازی روابط را آغاز کند و بر اساس منشور سازمان ملل، روابط بین دولتی برقرار کند.

مروکیان گفت: «درخواست رسمی ارمنستان مبنی بر سازماندهی مذاکرات صلح توسط روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپاست.»

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس با امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. با این حال، این دو کشور کماکان در نقاط مرزی باهم مشکل دارند و طرفین اغلب همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل