بازدید 7731

علت مرگ اولین دریافت کننده قلب خوک مشخص شد

چند ماه پیش و در اولین جراحی در نوع خود، یک بیمار ۵۷ ساله به نام "دیوید بنت"(David Bennett) که با بیماری لاعلاج قلبی دست وپنجه نرم می‌کرد، تحت عمل جراحی قرار گرفت و یک قلب اصلاح ژنتیکی شده خوک دریافت کرد؛ اما این فرد دو ماه پس از جراحی در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند درگذشت؛ حال علت مرگ وی مشخص شده است.
کد خبر: ۱۱۱۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳ 06 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، اوایل سال جاری میلادی اعلام شد "دیوید بنت"(David Bennett) مردی که از یک خوک اصلاح ژنتیکی شده قلب پیوندی دریافت کرده بود دو ماه پس از جراحی در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، درگذشته است.

در آن زمان پزشکان مسئول این عمل گفتند مشخص نیست که بدن او عضو پیوندی را پس زده است یا خیر و سخنگوی بیمارستان نیز گفت: هیچ علت مشخصی برای مرگ وی شناسایی نشده است حال اما به گفته متخصصان پیوند، قلب خوکی که در اوایل سال جاری میلادی در یک عمل مهم به یک بیمار آمریکایی پیوند زده شد، حامل یک ویروس خوکی بوده و این امر باعث مرگ او بعد دو ماه شده است.

بنت اولین فردی بود که قلب دارای نارسایی خود را با قلب یک خوک اصلاح ژنتیکی شده جایگزین کرد. دیوید بنت که ۵۷ سال داشت در مریلند زندگی می‌کرد. او دچار عارضه قلبی شدیدی بود و پس از آن که به دلیل واجد شرایط نبودن، چندین بار درخواستش برای قرار گرفتن در لیست انتظار دریافت قلب انسان رد شد، با دریافت آزمایشی قلب خوک موافقت کرد.

قلب پیوند زده شده در ابتدا عملکرد خوبی داشت و برای چند هفته هیچ نشانه‌ای از پس زده شدن وجود نداشت. او با خانواده‌اش وقت گذراند و فیزیوتراپی انجام داد اما از بیمارستان مرخص نشد و به گفته‌ی مسئولین بیمارستان چند روز قبل حالش رو به وخامت رفت.

آقای بنت نیز روز قبل از جراحی گفته بود: من یا باید این پیوند را انجام دهم یا جان خود را از دست می‌دهم. من می‌خواهم زنده بمانم. اگرچه این تیری در تاریکی است اما آخرین شانس من است.

اکنون پس از بررسی‌ها محققان دریافته‌اند که قلب بنت تحت تاثیر "سیتومگالوویروس" خوکی قرار گرفته است و این یک عفونت است که اثرات مخربی بر پیوند داشته است.سیتومگالوویروس (Cytomegalovirus) یک سرده از ویروس‌های رده هرپس ویرالس در زیرخانواده بتا از خانواده هرپس ویریده است.

شرکت بیوتکنولوژی Revivicor که این خوک‌ها را پرورش داده و مهندسی کرده است، از اظهار نظر در این باره خودداری کرد و هیچ بیانیه عمومی در مورد ویروس نتشر نکرده است.

"مایک کورتیس"، مدیر عامل شرکت eGenesis، که آنها نیز همچنین خوک‌هایی را برای پیوند اعضای بدن پرورش می‌دهند گفت: این خوک قرار است از همه عوامل بیماری‌زای خوکی پاک باشد و این موضوع بسیار مهمی است. آیا آقای بنت بدون این ویروس زنده می‌ماند؟ ما نمی دانیم، اما این عفونت نه تنها به زنده ماندن اون کمکی نکرد بلکه احتمالا به شکست پیوند کمک کرده است.

علت مرگ بنت مهم است، زیرا اگر قلب او در نتیجه رد ایمنی از کار می افتاد، ممکن بود محققان مجددا به یک روش جدید برای انجام یک پیوند موفقیت آمیز روی می آوردند. اکنون انتظار می‌رود که شرکت‌هایی مانند United Therapeutics و eGenesis، یا دانشگاه‌هایی که با آنها کار می‌کنند، آزمایش‌های بالینی اندام خوک خود را ظرف یک یا دو سال آینده انجام دهند.

"بارتلی پی گریفیت"(Bartley P. Griffith) که این پیوند را انجام داده است گفت: اکنون ما کم کم در حال درک این موضوع هستیم که چرا او از دنیا رفت. اگر علت مرگ او یک عفونت بود، احتمالاً می توانیم در آینده از آن جلوگیری کنیم.

"یواخیم دنر" از موسسه ویروس شناسی دانشگاه برلین گفت که راه حل این مشکل، آزمایش دقیق تر بافت است. به نظر می‌رسد که محققان آمریکایی پوزه خوک را به منظور شناسایی ویروس آزمایش کرده‌اند اما باید گفت ویروس اغلب در عمق بافت‌ها پنهان شده است.این یک ویروس نهفته است و تشخیص آن سخت است. اما اگر حیوان را بهتر آزمایش کنید، این اتفاق نخواهد افتاد. ویروس را می‌توان شناسایی کرد و به راحتی از بدن خوک‌ها حذف کرد، اما متاسفانه آن‌ها از سنجش خوبی استفاده نکردند و ویروس را شناسایی نکردند و این امر دلیل مرگ بود. خوک آلوده بود و ویروس از طریق پیوند منتقل شد.البته مرگ بنت را نمی‌توان تنها به گردن ویروس انداخت.این بیمار وضعیت خیلی خیلی وخیمی داشت. این را فراموش نکنید.شاید ویروس نقش در مرگ وی داشته باشد، اما این تنها دلیل این مرگ نبوده است.من هنوز فکر می‌کنم این آزمایش موفقیت بزرگی بوده است چراکه به عنوان مثال، اولین پیوند قلب انسان به انسان در سال ۱۹۶۷، تنها ۱۸ روز دوام آورد و دو سال بعد، پیوند قلب در آلمان تنها ۲۷ ساعت دوام آورد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان