بازدید 19503
سازمان محیط زیست، تعریف و تمجید‌ها را تاب نیاورد

از مرگ مشکوک یکی از سه توله یوز ایرانی تا فاجعه‌ای که جشن نامگذاری را زیر سوال برد!

مسئولانی که به جای توجه به امور اساسی و حتی فکر کردن به اموری که باید پیشتر برای آن تدبیر می‌شد و در پیوست رسانه‌ای پروژه احیای یوز قرار می‌گرفت، از تدارک فراخوانی برای انتخاب اسم برای سه ماده یوز خبر داده بودند و حالا که مشخص شده یوز‌ها نر هستند، احتمالا ترجیح دهند که از این موقعیت کاریکاتور گونه فرار کرده و بی خیال نامگذاری شوند.
کد خبر: ۱۱۱۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۲ 05 May 2022

تابناک اجتماعی

سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان که با قتل پلنگ گرفتار در خیابان‌های قائم شهر، به آرامشی نسبی رسیده بود، این وضعیت را تاب نیاورد و زمینه ساز شکل گیری فاجعه‌ای بی مثال شد!

به گزارش «تابناک»؛ بعید است اهل فضای مجازی و مرور اخبار هم نباشید و چیزی درباره تولد سه توله یوز ایرانی در شرایط اسارت نشنیده باشید؛ سه قلو‌هایی که نام مادرشان ایران است و نام پدرشان، فیروز و آنچه ولادتشان را شیرین می‌کرد، تداوم حیات این گونه در معرض انقراض بود، به ویژه آنکه خبر می‌رسید هر سه توله، ماده هستند و در نتیجه، امیدواری به زاد و ولد‌های فراوان در آینده به شدت محسوس و مشهود بود.

البته این گزاره دیگر معتبر نیست، چون روز گذشته خبر رسید یکی از سه توله یوز مرده و پیرو این خبر، برخی مدعی شدند که علت فوت این توله، نه ضعیف‌تر بودنش در بدو تولد (در قیاس با دو توله دیگر) و مواردی مانند ناقص بودن اندام‌های حیوان، که شیوه ناصحیح تغذیه اش بوده که موجب مرگ این توله شده است.

اتفاق تلخی که امروز تکمیل شد و حتی به شکل گیری موجی از خشم و ناراحتی منجر شد، زیرا خبر رسید دامپزشک اشتباه کرده و جنسیت هر سه توله اشتباه تعیین شده و هر سه نر بوده و هستند؛ چه دو توله زنده مانده و چه توله‌ای که از دست رفته و با کالبدگشایی آن پی بردند که جنسیتش چه بوده است!

ماجرایی باورنکردنی که به تاکید کارشناسان، چندان دور از انتظار نبوده چراکه ظاهرا تشخیص جنسیت توله‌های یوز در بدو تولد کار دشواری است و بهتر است بعد از رشد حیوانات صورت پذیرد. نکته‌ای کلیدی که ظاهرا سازمان حفاظت محیط زیست و دست اندرکاران پروژه احیای یوز اطلاعی از آن نداشتند یا چندان جدی نگرفته بودند و در نتیجه، شد آنچه نباید می‌شد!
 
از مرگ مشکوک یکی از سه توله یوز ایرانی تا فاجعه‌ای جشن نامگذاری را زیر سوال برد!

صحبت درباره خطایی است که هرچند به تاکید کارشناسان و افراد خبره، خطایی جزیی و محتمل است، از آنجایی که در پروژه‌ای ملی رقم خورده که قرار است به احیای یک گونه در معرض انقراض منجر شود، نابخشودنی و بزرگ به نظر می‌رسد تا جایی که می‌شود پرسید آیا مرگ آن یوز دیگر اتفاقی بوده یا در نتیجه خطا رخ داده؟ مبادا سرنوشت دو توله یوز دیگر هم به قضا و قدر و حدسیات گره بخورد!

نگرانی‌های مهمی که جدی‌تر می‌شوند اگر بدانیم همزمان با اعلام خبر خطا در تشخیص جنسیت یوز‌های تازه متولد شده، کارشناس تغذیه پروژه هم عوض شده و در نتیجه، شائبه‌ها پیرامون علت فوت آن بچه یوز دیگر هم تقویت شده است. شائبه‌هایی که با تاکید مسئولان سازمان به تغذیه توله‌ها با «شیر خشک مخصوص گربه سانان با برند معتبر جهانی» تکثیر و تقویت می‌شوند.

همه این‌ها در حالی است که در اطلاع رسانی در خصوص وضعیت توله یوز‌ها هم اشکالات فاحشی به چشم می‌خورد و فقدان پیوست رسانه‌ای برای رویدادی که سال‌ها برایش برنامه ریزی صورت گرفته، به شدت مشهود است؛ کم و کاستی‌هایی که مجابمان می‌کند نتیجه بگیریم چنین موفقیتی مورد انتظار خود سازمان حفاظت محیط زیست هم نبوده و آن‌ها را در وضعیت غافلگیری قرار داده است.

شرایطی که در بسیاری از امور مرتبط با سازمان حفاظت محیط زیست دیده می‌شود و مانع از آن می‌گردد که حتی اتفاقی به شیرینی زاد و ولد یوز در اسارت ـ که اتفاقی نادر و دور از انتظار است ـ هم برای مدت زیادی شیرین بماند و خیلی زود تلخی‌ها از راه برسند و همه چیز را در بر بگیرند؛ تلخی‌هایی که ذوق زدگی مسئولان سازمان محیط زیست در ساعات ابتدایی تولد یوز‌ها هم بر آن‌ها افزوده است.

مسئولانی که به جای توجه به امور اساسی و حتی فکر کردن به اموری که باید پیشتر برای آن تدبیر می‌شد و در پیوست رسانه‌ای پروژه احیای یوز قرار می‌گرفت، از تدارک فراخوانی برای انتخاب اسم برای سه ماده یوز خبر داده بودند و حالا که مشخص شده یوز‌ها نر هستند، احتمالا ترجیح دهند که از این موقعیت کاریکاتور گونه فرار کرده و بی خیال نامگذاری شوند و از رسانه‌ها هم موقتا فاصله بگیرند!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۲
ما ملتی اموزش ندیده ایم با نابغه هایی با اموزش ناقص که استادان نسل اینده هستند
کشور ما از دامپزشک هم شانس نیاورده ..یا خداااا ..این همه نبوغ شاید اون دامپزشک هم فقط شیش کلاس سواد داشته
متاسفانه دیگه ارزشی برای اخبار مملکت قائل نیستیم که کامنت بگذاریم
عزيزم كجاى كارى . پزشك و دامپزشك و مهندس همه الكيند . از وقتى دانشگاها بعد از انقلاب فرهنگى باز شدند هر چى دانشجو گرفتيم از روى پسرخاله بازى و به اسم تعهد بود نتيجه اش رو سى سال بعد ميبينيم.
همین که روسای آی کیو ۶۰ می دونند اینا پرنده نیستند کلی امتیازه
بی تیال اون یوزها بشید. والله نسلشون ور بیفتهوبهتر هزراینه که توی ایران زندگی کنن. اینجا انسانها زندگیشون توی خطره چه برسه به یوزها
دقیقا چه خبره تو این مملکت ؟ نمونه داشته تو تاریخ ؟؟؟
اگر غیر از این تدبیر کرده بودند جای سوال داشت
در ایران کارشناس نداریم ثابت شد؟
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
کارشناسان و متخصصین ودکترهایی که سهمیه ای وارد شده اند مگر قرار بود بهتر از این باشند.
پیشنهاد می کنم خود فیروز رو رئیس سازمان محیط زیست کنند.
حتی جنسیت توله ها را هم تماما اشتباه تشخیص دادند !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
خبرهای زرد را پیگری نکن و خبرهای علمی پیگیری کنی متوجه می شوی قضیه تعیین جنسیت چگونه رخ می دهد
بفرما،ماده شد نر.بارباپاپاست انگار!!!
بزرگ هم که شود مسؤولین محیط زیست با کلت می کشند.
نداشتن تخصص و کارایی بزرگترین افت کشور است
به نظرم اسامی ، شنگول و منگول و حبه انگور اسم‌های مناسبی برای این سه توله یوز هستند
مسخره های عالم.
وااای همه چیز مشکوکه
چه کسی را به عنوان دام پزشگ این توله ها انتخاب کردید که فرق بین نر و ماده را نمی داند خوب معلوم است که توله به حدر می رود و می میرد..؟؟؟؟
یاد اون مزرعه افتادم که اگه اشتباه نکنم برای زیتون بود؟ همه نهال های کاشته شده نر بودند و میوه نداشتند
باسرنگ شیر خواره را تغذیه میکنن؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی