بازدید 32966
از وعده‌های خیالی فاطمی امین چه خبر؟

از «منت ۲۰۰ میلیون تومانی نشدن پراید» تا «شانس بسیار اندک برای برنده شدن در قرعه کشی خودرو» / سکوت؛ راهبرد جدید وزارت صمت برای گلایه‌های مردم

سال گذشته وزیر صمت قول داده بود که در سال ۱۴۰۱ بحث قرعه‌کشی خودرو را حذف می‌کند. این در حالی است که به گفته دبیر انجمن خودروسازان، اخیرا ۵ میلیون نفر برای ۱۱ هزار مجوز پیش فروش خودرو ثبت نام کرده اند که شانس اندکی برای برنده شدن دارند.
کد خبر: ۱۱۱۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲ 29 April 2022

در سال ۱۴۰۱، دیگر خبری از قرعه کشی خودرو نیست و حتی با کمبود تقاضا مواجه خواهیم شد؛ این‌ها تنها بخشی از وعده‌های فاطمی امین وزیر صمت در هفته‌های آغازین به دست گرفتن سکان یکی از مهم‌ترین وزارت خانه‌های دولت سیزدهم بود.
 
اما حالا با گذشت بیش از یک ماه از سال ۱۴۰۱، مردم هر هفته شاهد اعلام خودروسازان برای ثبت نام خودرو و در نهایت چشم انتظاری برای برنده شدن در قرعه کشی هستند. از سوی دیگر، به قدری تعداد ثبت نام کنندگان در برابر اندک عرضه خودروسازان پیشی گرفته است که به گفته احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان، "کمیته خودرو در عید امسال ۱۱ هزار مجوز پیش فروش به ایران خودرو داد که هفته بعد از آن ۵ میلیون نفر ثبت نام کردند که نشان می‌دهد از هر یک هزار نفر، ۲ نفر برنده می‌شوند. وی همچنین گفته است "به دلیل سیاست غلطی که در توزیع خودرو اتخاذ کردیم و از آنجایی که این سیستم باعث ایجاد رانت شد، مردم از این شرایط ناراضی هستند"
 

وزیر صمت: قیمت‌های خودرو واقعی نیستند

 
این رویه غلط در حالی تداوم دارد که سال گذشته فاطمی امین وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی با رونمایی از جدول برنامه‌های خود در خصوص صنعت و بازار خودرو گفته بود: "قیمت‌های خودرو واقعی نیستند و تا پایان سال آینده باید ۱۵ درصد قیمت تمام شده پایین بیاید. فاطمی امین همچنین گفته بود: سال آینده هر چقدر تورم وجود داشته باشد خودرو نه تنها بیش از تورم و اندازه تورم افزایش قیمت نخواهد داشت بلکه ۱۵ درصد زیر تورم افزایش دارد و حتی در برخی از خودرو‌ها این افزایش قیمت، کمتر هم می‌شود. به طور مثال خودرویی که الان ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد سال آینده با تورم ۳۰ درصدی قیمت آن ۲۶۰ میلیون می‌شود که ما برنامه ریزی کرده ایم قیمت تمام شده ۱۵ درصد کمتر شود یعنی قیمت خودرو با تورم ۳۰ درصدی به ۲۳۰ میلیون تومان و حتی کمتر می‌رسد."
 
اما آیا وعده‌های وزیر تا به امروز که حدود چهل روز از سال جدید می‌گذرد محقق شده است؟
 
پاسخ به این سوال در حال و روز بازار خودرو نهفته است. بازاری که از یک طرف با قرعه کشی‌های قطره چکانی خودروسازان روبروست و خبری از وعده حذف قرعه کشی وزیر صمت نیست و از سوی دیگر، با کاهش تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل‌تر مواجه بوده است. به بیان دیگر با وجود وعده فاطمی امین برای تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۰، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ در مجموع به ۹۰۰ هزار دستگاه هم نرسیده و نسبت به سال ۱۳۹۹ افت بالغ بر چهار درصدی داشته است؛ این در حالیست که در طی سال ۱۳۹۹ تولید خودرو با رشد چهار درصدی نسبت به سال پیش از آن (۱۳۹۸) از ۹۰۰.۵ هزار دستگاه فراتر رفته بود.
 
در این شرایط، بازنده اصلی مردمی هستند که با وجود فشار‌های اقتصادی، تلاش کرده اند با اندک سرمایه و پس انداز خود، خودرویی خریداری کنند، اما در بازاری که هر روز قیمت‌ها با افزایش مواجه است، شاهد آب شدن قدرت خریدشان هستند.
 

عبور چراغ خاموش صمت از بازار آشفته خودرو

 
اما از همه بدتر، بی تفاوتی مسئولان و متولیان صنعت خودرو در وزارت صمت می‌باشد که در این آشفته بازار خودرویی، ترجیح داده اند به صورت چراغ خاموش از کنار دغدغه و گلایه‌های مردم عبور کنند و حتی جمله‌ای از برنامه‌ها و وعده‌های تحقق نشده خود به زبان نیاورند و اگر هم قرار بر صحبت باشد، مواردی غیر از خودرو را برگزیده و حرفی بزنند. به عنوان نمونه در روز‌های گذشته حسین زاده‌قشمی رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت در اقدامی قابل تامل، بدون آنکه توجهی به دغدغه این روز‌های متقاضیان خودرو داشته باشد، در فضای مجازی پیرامون چشم‌انداز تحولات جهانی نوشته و تاکید داشته است: “چشم‌انداز تحولات جهانی، فرصت‌های متنوعی در زمینه دیپلماسی اقتصادی به وجود آورده است و میزان بهره‌مندی از آن به نوع سیاست‌گذاری کشور‌ها برمی‌گردد. ”
 
همچنین سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که در سال‌های اخیر همواره یک پای مناظره‌های خودرویی بوده و در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندکان با افزایش قیمت خودرو‌ها موافقت کرده است، این روز‌ها در سکوت خبری به سر می‌برد. به نظر می‌رسد تابش رئیس این سازمان که چندی پیش دستور کاهش یکه شبه قیمت‌ها را داده بود و سپس این موضوع را تکذیب کرد، یا از حال و روز افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار خودرو بی خبر است که اگر این چنین باشد جای سوال است که نهاد ناظر در مجلس و وزارت صمت چرا کاری نمی‌کند و یا اگر خبر دارد و ترجیح می‌دهد سکوت کند که بازهم این ایراد به وزیر صمت وارد است که چرا به معاون خود در امور حمایت از مصرف کننده حداقل تذکری نمی‌دهد!
 
از «منت ۲۰۰ میلیون تومانی نشدن پراید» تا «شانس بسیار اندک برای برنده شدن در قرعه کشی خودرو» / سکوت؛ راهبرد جدید وزارت صمت برای گلایه‌های مردم
 

منت ۲۰۰ میلیون تومانی نشدن پراید را بر سرمان گذاشتند!

 
به هر حال آنچه مسلم است بازار خودرو با شروع سال جدید، شاهد افزایش‌های روزانه قیمت هاست و خودرویی همچون پراید که از توقف تولید آن چند ماهی می‌گذرد حالا به کانال ۲۰۰ میلیون تومان میل کرده است و خیال عقب نشینی هم ندارد. این گرانی کم سابقه در حالی است که اواخر مهر ماه سال گذشته، آلبرت بغزیان (دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت) ضمن تاکید براینکه اگر شورای رقابت نبود، پراید ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، اعلام کرد: ما در شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین نمی‌کنیم، بلکه فرمولی برای قیمت‌گذاری داریم. این اطمینان وجود دارد که اگر شورای رقابت نبود، قیمت خودرو بسیار گران‌تر از قیمت‌های فعلی بود و به عنوان نمونه قیمت پراید به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسید.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۴۰
صنعت فشل خودروسازی.....
خدا نمی‌بخشد کسی که روز اول پایه گذار این صنعت در کشور بود، و کسانی که به این صنعت تنفس مصنوعی دادند برای زنده ماندن، چیزی که نه علم اش را داریم و نه تخصص اش را چرا باید میلیاردها دلار توی حلقوم اش بریزیم و آخرش هم بلای جان نسل ایرانی بشود.
مصرف سوخت یارانه ای و آلودگی هوا و کشتار خلق الله را با هم حساب کنیم کشتارش بیش از تمام جنگ های جهانی و قومی تروریستی دنیاست
چقدر لجبازی، چقدر اصرار بر کار اشتباه چقدر......
خود نعمت‌بخش یکی از عوامل گرانیست که سالهاست تغییر نمیکنه.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
لطفا بگید نعمت بخش کی بازنشست میشه مرد باشن
البته ایشون از چند جهت حقوق میگیگیرنددریافتی پارسال ایشون رو اعلام کنند
قیمت این خودروها با هر ترفندی بیشتر شود به سود دولت و ...... است و با این سرعت رشد قیمت ها به زودی خودرو کمتر از یک میلیارد وجود نخواهد داشت و همه باید هر سال مالیات خودرو لوکس را هم بپردازیم
پاسخ ها
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
امروز یکدستگاه خودرو شاسی اسپورتیج ۲۰۲۲ با موتور

بنزینی و الکتریکی ( هیبریدی ) در دوبی ۲۶ هزار دلار

یعنی با دلار ازاد حدود ۷۳۰ میلیون تومان است

در حالیکه خودرو های شاسی جدید الورود چینی در بازار

متوسط ۱/۳،میلیارد تومان یعنی حدود ۴۰ هزار دلار

هستند

و همین خودرو های چینی در دوبی ۱۴ هزار دلار یعنی

کمتر از ۴۵۰ میلیون تومان بفروش میرسد

نکند که خدای ناکرده هدف از تعطیلی دو خودرو ساز

کشور ، افتادن از چاله مونتاژ پراید و پژو وحشتناک

به چاه عمیق و هولناک بازار خودرو چینی با سود ۳۰۰

درصد برای یک مافبایجدید بشویم

که در حال حاضر به نوعی شدیم
بعد یگویید روحانی دمت گرم
اگر وزیر زوحانی بود که 100 بار استیضاخ میشد اما چون خودی هست کاریش ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
وزیر صمت وزیر سالم و خوبیست فقط چون امتیاز خیلیها را قطع کرده، رسانه ها به سفارش مفسدین علیهش کار میکنند که البته دست اینها هم به زودی رو میشود و مثل استیضاح وزیر کار سرشان به سنگ میخورد
مملکت به امان خدا رهاشده
آقای رییسی فعلا که همه چیز توسط وزرای شما اجازه گرون شدن دارند از اینترنت تا ماکارانی و دارو و دلار و ... خودرو آیا خودتان فکر میکنید شیوه درستی انتخاب کردبد ؟
پس این اصولگراها و دولت در سایه کجاست که یک چیزی بگه ؟ یک نقدی کنه ؟ فقط روحانی بد بود دیگه ؟ اینا همه خوب هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
چه می کنه این دولت و مجلس هماهنگ.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
الان صداوسیما کجاست که نقد کنه فقط روحانی بدبود
تا مادامیکه با دنیا تعامل نداشته باشیم از دست وزیر صمت و یا سایر وزرا کاری بر نخواهد آمد و قطعا وضعیت کالاها و قیمت اجناس منجمله خودرو روز به روز بدتر خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
حرف آقای روحانی که این دوستان قبول نمی کنند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
مگه زمانی که تحریم نبودیم قیمت خودرو پایین بود همان موقع هم مردم قدرت خرید رو نداشتند مشکل از سیاست غلط حمایت از خودروسازی داخلی است که دولت نه به دنبال ساخت خودرو با کیفیت است و با تعرفه گمرکی بالا اجازه و عدم ورود خودرو اجازه رقابت را نمی دهد و این یعنی هیچ دولتی به فکر منافع مردم نیست و فقط منفع عده ای خاص و به فکر جیب خودش می باشد و دولت رییسی نیز دارد پا جای پای دولت های قبل می گذارد و جالب اینکه هر سه قوه مجریه مقننه و قضاییه در هیچ موردی هیچ کاری انجام نمی دهند و در بی تفادت از کنار این همه بی عدالتی و حق مردم می گذرند و چشم می بندند و واقعا مردم از اینکه کسی برایشان کاری انجام دهد ناامید شده اند امیدوارم خداوند با وجود این مسئولین بی تفاوت نعمت انفلاب را ازما نگیرد.
اقای وزیر محترم صمت
بخاطر خودتان واین مردم نجیب وبی نهایت صبور وخویشتندار اگر نمیتوانید مانع از افزایش روزانه قیمت خودروهای بی کیفیتتان بشید استعفا بدید و بگذارید فردی که توان اینکار رادارد سکان را بدست گیرد
خیلی نامردید چهل ذو سالمه آرزوی ماشین دار شدن به دلم موند
اولویت این دولت و دولت قبل و تمامی دولت ها اقتصاد، معیشت مردم، محیط زیست و... نبوده و نیست.
هر وقت هدف و اولویت تغییر کرد آن وقت تصمیمات و گامهای اجرایی برای حل مشکلات کشور برداشته می شود.
تابناک اگر به سفارش واردکننده های خودرو و برخی از نمایندگان مجلس خودت را تیکه پاره هم بکنی، اجازه واردات خودرو را نخواهند داد چرا که همه آگاهان میدانند واردات ۷۰ هزار خودرو برای نیاز ۲ میلیونی داخلی، هیچ تاثیری در قیمت خودرو ندارد و فقط برای رانت آقازاده ها، نمایندگان مجلس و سایر رانتخوارهاست پس دیگر دم از واردات خودرو و تحت فشار قرار دادن دولت نزنید. من کاری به مردم عامی و نادان که از هیچ چیز خبر ندارند و فقط با جو رسانه ها اینور و آنور میروند ندارم، فقط با صدای بلند میگویم واردات خودرو در شرایط فعلی سم است و باعث افزایش فساد و رانت میشود.
قرار هست پراید را به دوبی صادر و به جایش ماشینهای بنز و هیوندای و ... آورده شود ظاهراً پراید نو آن طرف کیلویی و به قیمت قراضه خریداری می‌شود اما سود این معامله اینقدر هست که صادرات خودرو ایرانی به قصد قراضه کردن به صرفه باشد
مسئولان فن مملکتداری بلد نیستند
دولت محرومان
موقعی که صنعت برق رواج پیدا کرد و شمع و چراغهای نفتی از رده خارج شد انها از ارزش افتادند و با عقل جور درنمیاد به جنس از رده خارج که کاربرد خوبی ندارد پول گزاف بدهیم لطفا واقع بین باشید!!!!!!
پس چی شد این قوای سه گانه و باقی ارگانهای یکدست؟!! دیدید که اصلاح طلبی و غیر خودی بودن فقط بهونه بود؟!
سال نود دنیا و ا ،دشمن ا ما را تحریم کرد

سال نود و هفت. دوست ما را تحریم کرد ..
.
هر چه کشیدیم از دوست و دشمن کم نبود کم نبود کم نبود. اما جای درد زخم دوست بیشتر اثر کرد
تحریم برای خیلیا نون و آب داره از جمله برای همین خودروسازها!
ممنون ک نذاشتین پداید ۲۰۰ تومن بیشتر شه
باز کلاهبرداری های خودرو ساز ها شروع شد مگه چه خبره باز؟؟؟؟؟
خدا ظالم و حروم خور نبخشه نه اون دنیا همین دنیاشم خراب کنه
اینها همه بازیه هر دو دولت فعلی و سابق دارند با این بازی ها کمبود های خود را جبران می کنند! مردم هم که هر چه بگویند می روند توی صف !! تا وقتی اینطوری هست دیوانه اند مگر از گرده مردم بار نکشند ؟!!
مراسم قرعه کشی طرح فروش فوری با قیمت قطعی چهار محصول یکی از خودروسازان برگزار شد که بر اساس اعلام تسنیم، بیش از ۵ میلیون برای خرید ۸ هزار خودرو ثبت نام کرده بودند.!!!!!!
واقعا ملت مظلومی هستیم
من درست بکساله که به کانادا مهاجرت کردم
در بدو ورود برای خرید خودروی روز و صددرصد ایمن و راحت اقدام کردم هر مرکز فروش میرفتم تا کمرخم میشدند که از کمپانی انجا خرید کنم سرانجام بعداز بررسی شرایط فروش یک دستگاه تویوتای کرولای مدل ۲۰۲۱ خریدم از دم قسط ماهی ۲۸۰ دلار که با دلار ازاد میشه همان ماسین را کمتراز ۵۰۰ میلیون نقد خرید حالا این ماشین را مقایسه کنید با فرعون های ساخت داخل که با قرعه کشی !!! بفروش میرسند
خدایا هر ساعت وهرلحظه به درگاه توشکر میکنم که به من کمک کردی تا بقیه زندگیمو در کشور باثبات کانادا سپری کنم
وقتی مجلس مجوز تعیین قیمت به خودرو ساز می دهد انتظار اوضاع بهتر از این را دارید؟ خیلی عذر می خواهم مردم کیلویی چند تنها راه نجات مردم از دست این مافیا شکایت 1.5 میلیون خانوداده آسیب دیده از شرکت های خودرو سازی ناشی از بی کیفیتی محصولات و طرح کشتار سالانه 27000 تفر از مردم در تصادفات در مجامع بین المللی و درخواست غرامت از انها
جون چهل سه سال تمام است مافیای خودرو جان و مال مردم را هدف قراردهده و هیچ توجیهی هم به اعتزاضات مردم ندارد این مافیا در تمام ارکان نظام، وزارتخانه ها، مجلس ، شورای نگهبان و به خصوص مجمع تشخیص مصلحت نفوذ کرده است به خدی که منافع 400 هزار نفر را بر منابغ 85 میلیون ترجیح دادهاند
مشکل ما فقط قیمت و قرعه کشی نیست . امنیت و کیفیت هم مهم است . این دو شرکت باید برای همیشه تعطیل شوند
لااقل این سازمان حمایت از مصرف کننده را تعطیل کنند تا مجبور نباشد حقوق الکی به کامندانش بدهند
شانس آوردیم معدل دکتراش 19/5 شده که وضعیت اینجوریه اگه کمتر شده بود دیگه چی می شد؟
البته مقصر مردم هستند که برا خرید این اشغالها صف می بندند
واقعاً جاي تاسف داره به نظرم يه پاكسازي كلي بايد در صنعت خودرو سازي صورت بگيره تا دست يه سري مفت خور از اين صنعت كوتاه بشه . بعد شايد بتونند اين صنعت رو كمي درست كنند .
فقط سکوت مجلسی ها تماشایی است که قبلا با کوچکتریت تغییر قیمتی فریاد وا مصیبت سر می دادند!البته مجلس در هیچ کجای امور نیست !
وزیر و خودرو ساز راضی بقیه چه کارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی