بازدید 22331

تصمیمات «جانبدارانه» مجلس به نفع مردان؟!

اخیرا خبری درباره مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مبنی بر « پذیرش اعسار بدهکاران مهریه پیش از زندانی شدن آنها » منتشر شد که بر اساس آن و در صورت تصویب مجلس، اثبات « ملائت» زوج بر عهده زوجه می‌افتد و روند وصول مهریه برای زنان فرسایشی‌تر می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ 24 April 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، به گفته یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، این کمیسیون در جلسه اصلاح موادی از قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، اخیرا مصوبه‌ای مبنی بر پذیرش اعسار زوج پیش از اعزام به زندان داشته است که بدین ترتیب و پس از به تصویب رسیدن این مصوبه، اگر زوج درخواست اعسار داد، مادامی که ملائتش ( توان پرداخت ) ثابت نشود، به زندان نمی‌رود.

درحالی حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی این مصوبه را یک اصلاح «خیلی خوب» و «تحولی در قانون» دانسته است که تصویب آن می تواند روند وصول مهریه را بیش از پیش برای زنان فرسایشی کند چراکه در چنین شرایطی اثبات ملائت شوهر بر عهده زن می‌افتد و این در حالی است که طبق قوانین فعلی، اصل بر ملائت بدهکاران مالی و از جمله بدهکاران مهریه است و نیازی به اثبات آن از سوی زن نیست.

همچنین از دیگر مصوبات این کمیسیون، تعیین حق‌التحریر یا حق‌الثبت برای مهریه است، به طوری که اگر فردی حین ثبت ازدواج، مهریه بالایی را تعیین کند موظف به پرداخت حق‌الثبت بیشتری خواهد بود و به گفته این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به نوعی این حق‌الثبت چیزی شبیه مالیات بر مهریه خواهد بود تا عاملی بازدارنده برای جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین باشد.

با این حال، به نظر می‌رسد در حالی نمایندگان مجلس تمام توان خود را برای جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین و آگاهی بخشی به مردان و تعدیل زندانیان مهریه به کار گرفته‌اند که در مقابل به مشکلات حقوقی زنان در زندگی مشترک، گره‌های موجود برای دریافت مهریه و راه در روهای بسیاری که مردان برای فرار از دین دارند توجه نمی‌کنند، حال آنکه نه تنها بنیاد خانواده‌ها اینگونه حفظ نمی شود بلکه تبعات آن به مراتب ضربه محکم‌تری به نهاد خانواده‌ها وارد می کند.

سمیرا مقدسی، وکیل پایه یک دادگستری و فعال حوزه حقوق زنان با اشاره به مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مبنی بر پذیرش اعسار بدهکاران مهریه پیش از زندانی شدن آنها و با بیان اینکه این مصوبه به نفع آقایان خواهد بود، به ایسنا گفت: مطابق با قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اصل بر ملائت فرد بدهکار است به این معنا که این فرد توان پرداخت بدهی خود را دارد مگر آنکه خلاف این امر را ثابت کند. اکنون با این مصوبه نمایندگان مجلس، به جای آنکه فرد بدهکار دارای ایسار پنداشته شود، اصل بر اعسار گذاشته می‌شود؛ به این معنا که فرد بدهکار توان پرداخت مهریه را ندارد و در واقع بار اثبات ملائت و توان پرداخت مرد بر دوش خانم‌ها می‌افتد.

وی با بیان اینکه طبق این مصوبه از این پس همزمان با مطالبه مهریه ازسوی زنان، مردان نیز به راحتی دادخواست اعسار می‌دهند و اثبات ملائت نیز بر دوش زن می‌افتد، ادامه داد: در حال حاضر و با قوانین فعلی به خودی خود روند دادرسی مهریه برای زنان فرسایشی است و با چنین مصوبه‌ای این روند سخت‌تر نیز می‌شود. از سوی دیگر مردان به خاطر فرار از دین، اموال خود را به نام دیگری می‌زنند و جرم انگاری فرار از دین نیز برداشته شده و این پروسه به ضرر خانم‌هاست.

این وکیل دادگستری، همچنین درباره تعیین حق التحریر برای مهریه، نیز تصریح کرد: چه نیازی است که همزمان با نوشتن مهریه مبلغی به عنوان حق التحریر پرداخت شود؟، مگر در زمان نوشتن و ثبت میزان مهریه، مهریه‌ای جابه جا می‌شود که حق التحریر نیز همان زمان پرداخت شود؟، به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس نگاهی جانبدارانه به نفع مردان داشته‌اند و اگرچه تلاش در جهت آگاهی بخشی به آقایان برای جلوگیری از مهریه‌های سنگین امری درست است اما در مقابل شاهد هیچ مصوبه‌ای برای آگاهی بخشی به زنان در راستای حقوق خود در زندگی مشترک نیستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۲۳
باید قانونی ایجاد شود که ازین به بعد مهریه بر اساس طلا و فلزات ممنوع شود. قیمت جهانی طلا از اونسی ۵۰۰ دلار در ۱۵ سال گذشته به ۲۰۰۰ دلار در امسال رسیده. افزایش شدید قیمت طلا بسیاری از زنان را وسوسه کرده که مردان را غارت کنند و به زندان بیاندازند و بسیاری از مردان از ازدواج صرف نظر کنند چون زنان تجرد را به مهریه متعارف ترجیح میدهند و مهریه بالا هم احتمال بسیار بالای زندانی شدن مرد را به دنبال خواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
چرا فارسی نمی نویسید؟ اعسار؟ ملائت؟ زوجه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
شما چی؟ از چهار تا زن عقدی خوشتون میاد؟
کسی دلش نمیخواد شوهرش رو بندازه زندان! به هرحال مهریه به ذمه مرده! بیرون باشه یا داخل زندان باشه باید مهریه رو بده دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
به همین خاطر خود ازدواج اشتباه بزرگی است و مهریه بالا اشتباهی بزرگتر از آن
مهریه در حد معقول درست است
ولی وقتی یک کارگر با حقوق ماهی ۴ میلیون ۱۱۴ سکه مهر زن می کند
مشخص است که توان پرداخت آنرا ندارد
مهریه هر زنی باید حقوق متوس ۵ سال شوهرش باشه
مهم نیست که در آمد شوهرش چقدر می باشد
اگر کارگر بود میشه حدود ۳۰۰ میلیون
اگر پزشک بود میشه حدود ۳۰ میلیارد تومان
آخه اين که نميشه که خانمها مهريه هاي سنگين تعيين کنند و بعد هم همه دنبالشان راه بيفتند که مهريه اي را وصول کنند که از اول هم معلوم بوده قابل وصول نيست. البته مي دانم الا يک عده اي خواهند گفت که مرد چشمش کور زير ان را امضا نکند ولي تقريبا 99 درصد کساني که دور هم جمع مي شوند براي تعيين مهريه هدفشان از تعيين مهريه چيزي غير از اصل آن است. اتفاقا من معتقدم مهريه در روز عقد بايد از طرف داماد به عروس پرداخت شود و چيز مازادي براي روز طلب يا روز طلاق نماند. اينطوري هرکسي به اندازه وسع خود امضا مي کند و روندهاي بعدي که تسهيل مي شود. يا اصلا همان قانون نصف نصف را تصويب کنيد مهريه را هم يک حبه قند قرار دهيد. همه اموال مرد و زن که بعد از ازدواج بدست آورده اند در هر شرايطي بين آنها تقسيم مي شود. حق طلاق را هم خانمها بگيرند. تمام مي شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
حرف حساب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
الان قانون نصف هست فقط برای اموال مرد البته، چرا زنها این رو قبول کنند؟
استفاده از مهریه به عنوانی چکشی برای ضربه زدن به کله همسر !
یا تحصیل مال بی حساب و ... نشان از عقب ماندگی فرهنگی بخشی از جامعه است.
قطعا مشکلاتی در مسائل ازدواج وجود دارد اما نمیتوان مشکل را با مشکل حل کرد.
من موقعي که زير عقدنامه را امضا کردم مي توانستم با نصف فروش خانه ام مهريه همسرم را پرداخت کنم. ولي حالا با فروش همه خانه و همه دارايي ها و حتي خودم و فرزندانم هم نمي توان آن را پرداخت کنم. آيا اين تقصير من است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
حماقت فرمودید مهریه بالا را پذیرفتید.
در هر کجای دنیا این را بشنوند شما را می فرستند به تیمارستان
من یکی را می شناسم که اپارتمانی را که با کار شبانه روزی خودش و همسرش باهم خریداری کرده اند علیرغم توافق بر نصف بودن مالکیت خانه بین زن و شوهر -را به نام مادرش سند زده که اگر طلاق رخ داد دست همسرش به خانه ای که خودش در خرید آن مشارکت داشته نرسد !
چرا ؟
چون پنهانی با یک زن شوهر دار در ارتباط است و می داند اگر ماجرا لو برود کار به طلاق می کشد !
جالب اینکه به دلیل همین کلاه برداری فاحش اختلاف شدید رخ داده و خانم شکایت کرده !
خانم های محترم بهتره در هنگام خرید اموالی که با زحمت خودتان خریداری می شود با وسواس و دقت کلیه مراحل را پیگیری کنید و مدارک را از مبایعه نامه تا سند قطعی چک کنید و اعتماد بی مورد نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
نصف اموال مرد به زن میرسه ولی از اموال زن چی؟ در واقع اگه کامل به نام مرد باشه، نصفش به زن میرسه.
سوء استفاده خانواده ها از اشتیاق مردان به ازدواج و نهادن مهریه بالا که از چندیدن سال درآمد مرد بیشتر است یک نوع کلاه گذاشتن سر مردان است.
البته تنها آیت الله مکارم مهریه بالاتر از 3 سال درآمد مرد را غرری و حرام و غیر قابل اجراء دانسته است.
البته مهریه ای که مرد آن را هنگام ازدواج دارد که بدهد و آن را می دهد هرچه قدر باشد بر عهده مرد است طبق نص قرآن .
این ربطی به مهریه مافی الذمه ندارد
چه تعداد پرونده مهریه در دادگاهها داریم؟ چرا اعلام نمی شود؟

چرا مهریه سر سفره عقد پرداخت نمی شود؟
چرا با ثبت کردن وعده های تخیلی درباره مهریه مثلا 1363 سکه از سوی یک کارمند ساده دولت به آن رسمیت داده و برای کشور و خانواده مشکل درست می کنند؟

تعیین سقف برای مهریه را هم که غیر شرعی دانسته اند. وقتی عقد ازدواج حالت قرارداد پیدا کرده چرا قرار داد باطل و غیرعقلانی ثبت می شود؟ مگر از شرایط قرارداد این نیست که منطبق بر عقل و قابل وصول باشد؟ ثبت مهریه 1363 سکه از سوی یک کارمند دولت چه تفاوتی با سند زدن سیاره مشتری به نام زوجه بعنوان مهریه دارد؟ و آیا این کار عقلانی است؟
شما دو سال سربازی اجباری رو که پسران رو دو سال از دختران عقب انداخته و نتیجه اش هم اینه که زنان هفتاد درصد دانشجویان و کارمندان ادارات دولتی شدند ، رو بردارید یا لااقل سربازی رو مثل نروژ برای زنان هم اجباری کنید ، مهریه پیشکش . ما برابری می‌خوایم قانون به نفع مردان ! نمی‌خوایم .
سلام علیکم ،
دست مجلس شورای اسلامی جهادی درد نکنه ، الأن مهریه فقط و فقط بعنوان تنها راه برای کسب یک
سرمایه باد آورده نزده دختران می باشد .
علت اکثر جدایی ها ، دریافت همین مهریه های سنگین و خارج از عرف می باشد.
مهریه تنها حق زن است
تمام حقوق انسانی زن بعد ازدواج نابود می شود
زن اگر مهریه درست و حسابی نداشته باشد چطور طلاق بگیرد ؟؟؟
از طرفی چون زن مهریه و نفقه می گیره و مرد مهریه و نفقه می پردازه ارث زن نصف مرداست
بنابراین اگر قانون مهریه تغییر کنه قنون ارث هم باید تغییر کنه
البته زنان سرپرست خانوار و دختران مجرد که مهریه و نفقه ندارند کلا آدم محسوب نمی شوند !
باید از مردان معترض به مهریه و نمایندگان مجلس پرسد که قرنهاست به حکم مرد بودن دو برابر خواهر خود ارث دریافت کرده اید
قرنهاست همسر شما حقش از اموالی که خودش با شما جمع آوری کرده یک هشتم بوده
قوانین ارث از زن و ارث شوهر از زن را مطالعه کنید !
چرا در برابر این ظلم فاحش سکوت کرده اید ؟ چون به نفع مردان است ؟
قرنهاست که زنها برای گرفتن طلاق مجبور به باج دادن شده اند
دختران بسیاری در راه گرفتن طلاق از همسر نامناسب پیر شده اند
چرا اعتراضی به این موضوع ندارید ؟
دوست من مهریه اش یک سکه است و شوهرش زن باره است و برای طلاق دادن مغازه پدر زن را مطالبه کرده ! این جور جاها قانون و نماینده مجلس کجاست ؟؟
با این قوانین فعلی چطور می شود که مهریه را کمرنک و حذف کرد طوری که به زنان ظلم نشود و تعداد زنان فقیر و بی سرپرست بالا نرود ؟؟
با این قوانین فعلی شما حاضری دختر یا خواهرت را بدون مهریه شوهر دهی ؟؟
اگر طرف ناباب بود چطور طلاقش را می گیری ؟
اگر بعد بیست سی سال درب خروج را به خواهر شما نشان داد و گفت پیر شده ای دلم زن جوان می خواد خواهرت باید چکار کند ؟ برود گدایی ؟
اگر بعد فوت شوهر بچه های خواهرت یک هشتم اموال پدر را دادند به مادر و مابقی را تقسیم کردند و خواهر شما سر پیری گرفتار و در به در شد چی ؟
کارکرد مهریه در تامین آینده زن و طلاق و پیری و کوری است
در مملکتی که مرد حق تجدید فراش و صیغه دارد بدون مهریه زن ذلیل و بد بخت می شود
ارث زن از پدرش نصف برادر هاست چون مهریه و نفقه می گیرد
اگر دختری از شوهرش مهریه مطالبه نکند آیا ارث او از پدر خودش با برادر ها برابر می شود ؟؟
مردهای ما هم خدا را می خواهند و هم خرما
هم ارث دو برابر را برای خود می پسندند هم از مهریه و نفقه بدشان می آید !
مهریه شده یه نوع کاسبی باید برداشته بشه
در زمان عقد خانواده زن معمولا تا آنجا که من شاهد بوده ام ، می گفتند حالا کی داده کی گرفته ، و قرار نیست کسی که یه بخواهد ، مورد دوم اینکه مردان همانگونه که همه میدانند و شاهدند تاوان مدیریت اشتباه مسؤلین در بی تدبیری و بی ثبات کردن شرایط اقتصادی کشور را می پردازند و این واقعن ظلم به مردان هست، من وقتی ازدواج کردم با حقوق یک ماه ۵ سکه میتونستم خریداری کنم بعد از ۲۵ سال کار با حقوق دوماه میتوانم یک سکه تهیه نمایم ، حالا پیدا کنید پرتغال فروش رو.
تمام قوانین خانواده به نفع زنان شده.. زن وقتی ازدواج می کنه طلبکار مهریه و نفقه و اجرت المثل و .... امثال اینها بشه و مرد هم باید از صبح تا شب جون بکنه که خرج زندگی رو دربیاره همه وظایف گردن مرده همه خوشی ها به نفع زنهاست.. حالا یه قانونی می خوان تصویب کنن که مردا دیرتر برن زندان! باز هم این زنها طلبکارن... در تمام کشورهای دنیا برابری زن و مرد یعنی وظایفشون در خانواده و جامعه برابر هست یعنی هم مرد کار کنه هم زن هم مرد کمک کنه هم زند اما در اینجا همه وظیفه ها رو به دوش مردا گذاشتن و هر چیزی که به نفع زنها نیست می گن باید تغییر کنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار