اولین افشا عمومی ۵ غول نفتی

همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در صفحه تلگرامی خود نوشت: دولت سیزدهم در اقدامی تاریخی برای نخستین بار صورت‌های مالی ۵ شرکت بهره بردار از میادین نفتی را افشا کرد. این گزارش را بخوانید.
کد خبر: ۱۱۱۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰ 19 April 2022

به گزارش بورس تابناک، همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در صفحه تلگرامی خود نوشت: دولت سیزدهم در اقدامی تاریخی برای نخستین بار صورت‌های مالی ۵ شرکت بهره بردار از میادین نفتی را افشا کرد. این گزارش را بخوانید.

سامانه کدال سازمان بورس اوراق بهادار برای نخستین بار شاهد افشا صورت‌های مالی سال ۱۳۹۸ و مقایسه آن با سال ۹۷، ۵ شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، گچساران، مسجد سلیمان، مارونو کارون است.

این نخستین بار است که گزارش‌های مالی این شرکت‌ها به صورت عمومی منتشر می‌شود و قطعا گام بلندی در مسیر شفاف سازی یکی از چالش برانگیز‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور است.

دولت سیزدهم که با انتشار صورت‌های مالی بانک ملی مسیر شفاف سازی در خاکستری‌ترین بخش‌های افتصاد کشور را شروع کرد اینک با انتشار صورت‌های مالی نفتی‌ها پرده از وضعیت اسفناک به ارث رسیده به این دولت در این شرکت‌ها برداشته است در هفته گذشته نیز البته صورت‌های مالی مترو تهران نشان از وضعیت بحرانی این شرکت به لحاظ شدت زیان داشت، اما در مورد ۵ غول نفتی ایران وضع بسیار نگران کننده است هر چند آنالیز صورت‌های مالی این شرکت‌ها احتمالا هفته‌ها کار دارد و صورت‌های مالی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز می‌بایست در اختیار کارشناسان قرار گیرد. اما صورت‌های مالی کنونی از چهار منظر قابل بررسی است درآمد عملیاتی ناچیز، تولید بالا و زیان دهی و میزان بالای اتلاف منابع که اینک خلاصه آن بررسی می‌شود.

شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجری

درآمد عملیاتی ۱۷۰۵ میلیارد تومان | زیان سال ۹۸ معادل ۱۱.۸ میلیارد تومان | سرمایه شرکت ۷ میلیارد تومان | زیان انباشته ۳۰ میلیارد تومان

این شرکت در سال ۹۸ معادل ۱۰۴ میلیون بشکه نفت تولید کرده است که به دلیل تحریم‌ها ۵۳ میلیون بشکه از سال ۹۷ کمتر بوده است این شرکت در سال‌های ۹۸ و ۹۷ به ترتیب ۹۱۵ میلیون مترمکعب و ۲.۲۶ میلیارد مترمکعب گاز سوزانده است که در مقایسه با مصرف سالانه ۲.۵ میلیارد مترمکعبی زاگرس مقایسه جالبی از میزان هدر رفت گاز دارد. شمار پرسنل این شرکت ۶۹۸۰ نفر می‌باشد.

شرکت بهره برداری گچساران

درآمد عملیاتی ۱۴۳۴ میلیارد تومان | زیان محقق شده ۲۳.۸ میلیارد تومان | این شرکت سرمایه‌ای معادل ۴.۵ میلیارد تومان دارد | زیان انباشته شرکت در سال ۹۸ معادل ۱۶۶ میلیارد تومان است

این شرکت در سال ۹۸ معادل ۳۹ میلیون بشکه نفت تولید کرده است که نسبت به ۱۵۰ میلیون بشکه سال ۹۷ افت کرده است این شرکت نیز سال ۹۸ معادل ۹۵۱ میلیون مترمکعب گاز سوزانده است سال قبل از آن نیز ۱.۷۷ میلیارد مترمکعب گاز هدر رفته است.

گچساران داری ۶ هزار و ۳۹۷ نفر پرسنل است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان

این شرکت درسال ۹۸ درآمد عملیاتی معادل ۵۶۷ میلیارد تومان داشته است و ۳۰۰ میلیون تومان سود محقق کرده است از این نظر تنها شرکت سود آور میان این پنج غول است. سرمایه این شرکت ۴.۷ میلیارد تومان و زیان انباشته آن ۴۶.۹ میلیارد تومان است. این شرکت در سال ۹۸ معادل ۲۲ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است که نسبت به ۴۰ میلیون بشکه تولیدی سال قبل کاهش داشته است این شرکت نیز ۵۱۲ میلیون مترمکعب در سال ۹۸ و ۷۷۸ میلیون مترمکعب در سال ۹۷ گاز سوزانده است. این شرکت دارای ۲ هزار و ۷۷۹ نفر پرسنل است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون

این شرکت در سال ۹۸ درآمد عملیاتی معادل ۱۲۳۰ میلیارد تومان داشته است که به زیان ۱۴.۵ میلیارد تومانی منجر شده است این شرکت با سرمایه ۲ میلیارد تومانی ۶۴ میلیارد تومان زیان انباشته دارد میزان تولید نفت این شرکت در سال ۹۸ معادل ۲۱۲ میلیون بشکه بوده که نسبت به ۳۱۰ میلیون بشکه سال ۹۷ کاهش داشته است این شرکت در سال‌های ۹۸ و ۹۷ به ترتیب ۲۲۵ میلیارد مترمکعب و ۶۷۴ میلیارد مترمکعب گاز سوزانده است. این شرکت دارای ۴ هزار و ۶۳۲ نفر پرسنل است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون

این شرکت در سال ۹۸ دارای ۸۹۱ میلیارد تومان درآمد عملیاتی بوده که منجر به ۲.۶ میلیارد تومان زیان شده است این شرکت با ۱.۴ میلیارد تومان سرمایه زیان انباشته‌ای معادل ۴۳.۹ میلیارد تومان داشته است این شرکت در سال ۹۸ معادل ۱۶۴ میلیون بشکه نفت تولید کرده است که نسبت به سال قبل که ۱۸۱ میلیون بشکه تولید داشته است کاهش کمی را نشان می‌دهد این شرکت در سال ۹۸ معادل ۶۵۲ میلیون مترمکعب و در سال ۹۷ معادل ۷۳۴ میلیون متر مکعب گاز سوزانده است. این شرکت دارای ۲۸۹۰ نفر پرسنل است.
با بررسی مقدماتی این صورت‌های مالی مشخص است این شرکت‌ها علی رغم پتانسیل فراوان در همان شرایطی هستند که سال‌های قبل پالایشگاه‌ها در آن قرار داشتند. مدیریت دولتی، سرمایه ناکافی، نبود برنامه استراتژیک و نیاز به مدیریت و سرمایه بخش خصوصی مهمترین مواردی است که در شرایط کنونی در این شرکت‌ها به چشم می‌خورد.

منبع: نبض بورس

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار