بازدید 10386
معاون «درمان» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

تا تابستان خبری از موج هفتم کرونا نیست/ مردم نگران سوش جدید (BA2) نباشند

در حال حاضر در جامعه، تمرکز روی مدارس و دانشگاه هاست، در حالی که باید همه محل‌های تجمع را در نظر گرفت؛ اعم از بازار، مدارس، اتوبوس، مترو و... که اگر در آن‌ها پروتکل‌ها رعایت نشود، شاهد افزایش خواهیم بود، اما اگر پروتکل‌ها رعایت و فاصله گذاری انجام شود، افراد ماسک بزنند، به تهویه هوا توجه شود و...، جای نگرانی نیست.
کد خبر: ۱۱۱۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ 16 April 2022

تابناک اجتماعی

آیا موج ششم با کمی تغییر تداوم خواهد یافت یا موج هفتم در پیش است و با توجه به تصمیم‌هایی مانند بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به زودی از راه خواهد رسید؟

به گزارش «تابناک»؛ دکتر سعید کریمی، معاون «درمان» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در پاسخ به این سوال می‌گوید: با توجه به افزایش تردد‌ها و دید و بازدید نوروزی و ارتباطات بین مردم، شاهد افزایش مراجعات سرپایی هستیم، به گونه‌ای که مراجعین بیمارستانی در کل کشور در ۲۹ اسفند به طور میانگین حدود ده هزار نفر بود و حالا به میانگین هفده تا هجده هزار نفر افزایش یافته است. البته عدد ثابت نیست و در روز‌های مختلف تفاوت می‌کند، ولی به طور کلی شاهد افزایش مراجعات سرپایی به مراکز درمانی هستیم.

وی در ادامه در خصوص احتمال وقوع موج هفتم بیماری در کشورمان می‌گوید: طبق نظر کمیته علمی کرونا، بعید است موج خیلی بزرگی مانند آنچه در زمستان داشتیم، داشته باشیم؛ افزایش مراجعه‌های سرپایی را شاهد هستیم و ممکن است در اردیبهشت ماه شاهد درصد مختصری افزایش بستری هم باشیم، اما تا ابتدای تابستان، پیش بینی موج سهمگین نداریم. البته این‌ها به شرطی است که جهش جدید و شکل گیری سوش جدید ویروس را نداشته باشیم.

کریمی در پاسخ به سوالی در خصوص شیوع سوش‌های جدید ویروس در برخی کشور‌های جهان می‌گوید: در مورد دو سوش جدید BA۱ و BA۲ هم که نگرانی‌هایی برای مردم در پی داشته، باید بگویم که بر اساس گزارش‌های دریافتی از انستیتو پاستور، سوش غالب ویروس در ایران BA۲ است؛ لذا به مردم می‌گوییم نگران ورود این سوش به کشور نباشند. این سوش، هم اکنون سوش غالب در کشورمان است و به رغم آن، شرایط به دلیل واکسیناسیون خوبی که انجام شده، با ثبات است.
 
تا ابتدای تابستان خبری از موج هفتم کرونا نیست/ مردم نگران سوش جدید (BA2) نباشند

وی می‌افزاید: البته من یک نگرانی دارم که مربوط به تزریق دوز سوم واکسن است و آن گونه که باید و شاید، پیش نرفته و انجام نشده است، در حالی که دوز سوم کمک زیادی در افزایش سطح ایمنی بدن در مقابل سوش اومیکرون ایفا می‌کند. انشاءالله مردم با تکمیل واکسیناسیون و تزریق سوم و همچنین رعایت پروتکل ها، مانع از همین میزان افزایش آمار‌ها خواهند شد؛ درست مثل اتفاقی که در اسفندماه سال گذشته شاهدش بودیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص رصد جهش‌های ویروس در کشور و انجام فرایند توالی یابی می‌گوید: توالی یابی در چندین مرکز از جمله انستیتو پاستور در حال انجام است و معاونت وزارت بهداشت هم این مهم را در دستور کار دارد. البته باید بدانیم که انجام تست در کل کشور به دلایلی از جمله هزینه بالای این کار ممکن نیست، اما در حد نمونه برداری خوشه‌ای که جزو وظایف وزارت بهداشت است، همه چیز مرتب در حال انجام است تا بدانیم وضعیت به چه صورت است و سوش غالب ویروس در کشور کدام است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها می‌گوید: در حال حاضر در جامعه، تمرکز روی مدارس و دانشگاه هاست، در حالی که باید همه محل‌های تجمع را در نظر گرفت؛ اعم از بازار، مدارس، اتوبوس، مترو و... که اگر در آن‌ها پروتکل‌ها رعایت نشود، شاهد افزایش خواهیم بود، اما اگر پروتکل‌ها رعایت و فاصله گذاری انجام شود، افراد ماسک بزنند، به تهویه هوا توجه شود و...، جای نگرانی نیست. این در حالی است که خوشبختانه اکنون هوا بهتر شده و امکان تهویه فراهم است. البته باید مراقب باشیم که گرفتار عادی انگاری نشویم و تصور نکنیم که همه چیز خوب است.

کریمی در پایان گفت: نظر کمیته ستاد ملی کرونا که افراد متخصص و متبحری در آن حضور دارند این بوده که مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شود و بر این اساس، ستاد ملی تصمیم به این کار گرفته است. فعلا که شکر خدا جای نگرانی نیست و این را بر اساس آمار مراجعان سرپایی می‌شود گفت که نسبت به ماه گذشته افزایش نشان می‌دهد، اما در وضعیت نگران کننده نیست.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۴
گندش درآوردین با این امواج کرونا .از امواج رادیویی بیشتر شد
امیدوارم خانواده خودت هم جزو اون فوتی های روزانه باشند بعد باز هم ببینم می گی جای نگرانی نیست
شما واکسن با کیفیت زدید حیالتان راحت است ما واکسنی زدیم که خودتون میگید کار آیی نداره ؟؟؟ چینی ها هم که بهش اطمینان ندارند هی قرنطینه می کنند حالا با چه استدلالی نگران نباشیم ؟؟ حداقل اجازه میداد مردم عادی هم یک دوز استرازنکا اهدایی بزنن
مگه دست معاون وزیر بهداشت است که اینقدر قطعی صحبت می کنند؟
بازهم یه مسئول تکذیبیه داد.
از الان بیشتر حواستون رو جمع کنید.
خدا اخرش رو به خیر بگذرونه
وقتی میگی نگران نباشید تن و بدنمون میلرزه
اگر پیکی هم باشد آمار فوتی کمتری از قبلی ها خواهد داشت
مرسی که دعوتنامه رو برای اول تابستان براشون فرستادید
آقای معاون درمان مطلب بالا به نقل ازدکترسیدمحمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی یو، عضو کمیته علمی کرونای کشور میباشد حالا شما بگوئید تکلیف آنهائی که دو سال است به خاطر بیماری حداکث رعایت راکرده اند چیست وچرابایدباتصمیمات کاملا" غلط به اصطلاح مسئولین گرفتار شوند ؟؟؟ حدایا به خودت پناه می بریم!!
این به تصمیم جدید بین مسیولین هست که کمتر خبرهای کرونا منتشر بشه که شاید رونق اقتصادی برگرده! آیت در صورتیِ که در حال حاضر سراغ هرکسی رو اعم از دوست و فامیل و همکار میگیریم یکی دو نفرشون درگیر کروناست، مراقب خودتون باشید
هر وقت گفتید نگران نباشید ما بیشتر نگران شدیم
اتفاقا چون گفتی نگران نباشند حتما باید نگران بشیم.
داره خالی می بنده
والله دروغ می‌گویید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر