بازدید 3892

عراق: امیدواریم مذاکرات ایران و عربستان از سرگرفته شود

وزیر خارجه عراق ابراز امیدواری کرد که به‌زودی دور جدید گفتگو‌های ایران و عربستان برگزار شود.
کد خبر: ۱۱۱۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲ 13 April 2022
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، فواد حسین چهارشنبه‌شب در نشست مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبداللهیان در تهران اظهار کرد: در ابتدا لازم می‌دانم از استقبال گرم برادر عزیزم قدردانی کنم. ما مثل همیشه نشست و گفتگو‌های مهمی داشتیم. با صراحت گفتگو کردیم. در ابتدای گفتگو در مورد مسائل دوجانبه رایزنی کردیم که یکی از محور‌های اصلی آن روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور بود.

وی ادامه داد: در نشست‌هایی که با طرف‌های ایرانی داریم یک موضوع ثابت، زیارت اماکن مقدسه در عراق توسط ایرانی‌ها و تسهیل این سفرهاست. در این دیدار نیز در مورد این سفر‌های زیارتی گفتگو کردیم و امیدواریم که بتوانیم تسهیلات بیشتری را برای اتباع ایرانی جهت انجام این سفر‌های زیارتی فراهم کنیم.

فواد حسین ادامه داد: در حوزه مسائل دوجانبه یکی از مسائل مهم مسائل امنیتی است. امنیت دو کشور ایران و عراق با هم مرتبط است. امنیت دو کشور مرتبط با امنیت منطقه است و ما در این دیدار در مورد مسائل امنیتی نیز گفتگو کردیم. ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی با قدرت بین دو کشور وجود داشته و دارد و زمانی که مشکل امنیتی وجود داشته باشد باید راه گفتگو برای حل آن در پیش بگیریم. راه‌ها برای گفتگو در بغداد باز است و امیدواریم در تهران نیز این در‌ها باز باشد و با هم در این زمینه گفتگو کنیم.

فواد حسین ادامه داد: واضح است که برادران ایرانی ما درخصوص برخی از مسائل امنیتی دیدگاه‌ها، اظهار نظر‌ها و شکایت‌هایی دارند. باید در مورد این مسائل به صورت صریح صحبت و باید این مسائل را از طریق راه‌های دیپلماتیک حل کنیم و ما این مسائل را حل می‌کنیم.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد: در این دیدار درخصوص مسائل منطقه از جمله روابط ایران با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و نقش عراق در این زمینه از جمله گفتگو‌هایی که بین ایران و عربستان در جریان است، رایزنی و گفتگو کردیم. درخصوص مسائل افغانستان، ایران و عراق با یکدیگر هم‌نظر هستند و هر دو کشور تاکید دارند که باید حکومتی فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. این دولت باید دربرگیرنده تمام اقوام باشد و افغانستان نیازمند ثبات است.

وزیر خارجه عراق با بیان این که بغداد از ایجاد آتش‌بس در یمن استقبال کرده است، افزود: امیدواریم که گفتگو‌ها در مورد یمن در راستای حل این بحران ادامه پیدا کند و این بحران از طریق راه حل مسالمت‌آمیز حل شود.

فواد حسین همچنین به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت: در سوریه نیازمند ثبات هستیم. ثبات در سوریه در وضعیت امنیتی عراق تاثیرگذار است و ما نیز با طرف ایرانی هم‌نظر هستیم که باید به سوریه کمک کنیم تا بتواند امنیت، استقرار و ثبات در این کشور برقرار کند و تمام تلاش‌هایمان را در این مسیر ادامه می‌دهیم.

وی همچنین در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا مشخص است که دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان چه زمانی در بغداد برگزار می‌شود و آیا زمان آن تعیین شده است، گفت: گفتگو‌های ایران و عربستان که تاکنون چند دور آن برگزار شده، برای مدتی متوقف شد. امیدواریم دور بعدی این گفتگو‌ها به زودی برگزار شود.

وی ادامه داد: گفتگو‌های ایران و عربستان تاکنون در چارچوب مشارکت دستگاه‌های امنیتی دو طرف بوده است. البته از سمت ایران نمایندگانی از وزارت خارجه نیز در این گفتگو‌ها حضور داشته، ولی چارچوب گفتگو‌ها بین دستگاه‌های امنیتی بوده است. امیدواریم دور بعدی به زودی برگزار شود و برخی از مسائل است که باید در این گفتگو‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر خارجه عراق گفت: برخی رایزنی‌ها درخصوص زمان برگزاری دور بعدی گفتگو‌ها بین تهران و ریاض انجام شده، ولی من نمی‌توانم در حال حاضر زمانی را برای دور بعدی اعلام کنم. دو طرف این نیت و قصد را دارند که گفتگو‌ها را ادامه بدهند. شخصاً امیدوارم که این گفتگو‌ها ادامه پیدا کند و این گفتگو‌ها از حالت بسته، محرمانه و امنیتی به سطح گفتگو‌های علنی و سیاسی برسد.

فواد حسین ادامه داد: بعد از برقراری آتش‌بس موقت در یمن، وضعیت در منطقه به سمت دیگری سوق پیدا کرده است. برقراری آتش‌بس در یمن حاصل تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بود و این آتش‌بس می‌تواند یکی از دلایلی باشد که زمینه را برای از سرگیری گفتگو‌ها بین تهران و ریاض فراهم کند و این زمینه فراهم شود تا این گفتگو‌ها به سمت گفتگو‌های دیپلماتیک و غیرمحرمانه سوق پیدا کند.

وی گفت: در این گفتگو‌ها در مورد برخی مسائل منطقه نیز رایزنی و گفتگو شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار