بازدید 10981

دست رد اوپک به درخواست اروپا برای گرفتن جای نفت روسیه

اوپک به اتحادیه اروپا اعلام کرد تحریمهای جاری و آتی علیه روسیه ممکن است یکی از بدترین شوکهای عرضه نفت را ایجاد کند و جایگزین کردن این حجم از عرضه غیرممکن بوده و این گروه نفت بیشتری تولید نخواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۱۳۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷ 12 April 2022

اوپک به اتحادیه اروپا اعلام کرد تحریمهای جاری و آتی علیه روسیه ممکن است یکی از بدترین شوکهای عرضه نفت را ایجاد کند و جایگزین کردن این حجم از عرضه غیرممکن بوده و این گروه نفت بیشتری تولید نخواهد کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، با ادامه درخواست‌ها از اوپک برای افزایش تولید و در شرایطی که اتحادیه اروپا  در حال بررسی اعمال تحریم علیه نفت روسیه است، مقامات اتحادیه اروپا مذاکراتی را در وین با نمایندگان اوپک انجام دادند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در این مذاکرات گفت: ممکن است شاهد از دست رفتن بیش از هفت میلیون بشکه در روز صادرات نفت و مایعات انرژی دیگر روسیه به دلیل تحریم‌های جاری و آتی یا اقدامات داوطلبانه دیگر باشیم. با در نظر گرفتن دورنمای تقاضای فعلی، جبران از دست رفتن این حجم از عرضه غیرممکن خواهد بود.

یک مقام کمیسیون اروپا به رویترز گفت: اتحادیه اروپا در این دیدار، درخواست خود از کشورهای تولیدکننده نفت برای بررسی این که آیا امکان افزایش بیشتر تولید برای کنترل رشد قیمتها دارند را تکرار کرد. نمایندگان اتحادیه اروپا همچنین به مسئولیتی که اوپک برای تضمین تعادل بازارهای نفت دارد، اشاره کردند.

اوپک در برابر درخواستهای آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی برای افزایش بیشتر تولید برای کنترل قیمتها، ایستادگی کرده است. قیمتهای نفت پس از اعمال تحریمهای واشنگتن و اتحادیه اروپا علیه روسیه در پی جنگ در اوکراین، ماه میلادی گذشته به بالاترین حد در ۱۴ سال اخیر صعود کرده بودند.

اتحادیه اروپا در دیدار با اوپک، گفت: اوپک می تواند تولید بیشتری از محل ظرفیت مازاد تولید خود فراهم کند. با این حال بارکیندو گفت: نوسان شدیدی که اکنون در بازار وجود دارد، نتیجه عوامل غیربنیادینی است که خارج از کنترل اوپک هستند که نشان می دهد این گروه نفت بیشتری تولید نخواهد کرد.

اوپک پلاس که شامل اوپک و تولیدکنندگان خارج از این گروه از جمله روسیه است، تولیدش را در ماه مه در راستای توافق تسهیل تدریجی محدودیت عرضه به اجرا درآمده در اوج بحران پاندمی، حدود ۴۳۲ هزار بشکه در روز در ماه مه افزایش می دهد.

دیدار بعدازظهر دوشنبه میان اتحادیه اروپا و اوپک جدیدترین گفت و گو میان دو طرف بود که از سال ۲۰۰۵ آغاز شده است.

نفت روسیه تاکنون از تحریمهای اتحادیه اروپا در امان مانده است اما پس از این که ۲۷ عضو این بلوک هفته گذشته موافقت کردند زغال سنگ روسیه را تحریم کنند، بعضی از مقامات اتحادیه اروپا گفتند ممکن است نفت بعدی باشد.

وزیران خارجه ایرلند، لیتوانی و هلند روز دوشنبه در دیدار وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفتند: کمیسیون اروپا در حال طراحی پیشنهادهایی برای تحریم نفت روسیه است، با این حال هیچ توافقی برای ممنوعیت نفت روسیه وجود ندارد.

استرالیا، کانادا و آمریکا که وابستگی کمتری به نفت روسیه در مقایسه با اتحادیه اروپا دارند، خرید نفت روسیه را ممنوع کرده اند.

 کشورهای اتحادیه اروپا با توجه به وابستگی بالایی که نفت روسیه دارند و پیامدهای این اقدام که قیمتهای انرژی را بالاتر خواهد برد، درباره انجام اقدام مشابه اختلاف نظر دارند.

بر اساس گزارش رویترز، اتحادیه اروپا انتظار دارند تحت سیاستهای مبارزه با تغییرات اقلیمی، مصرف نفت این بلوک تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۳۰ درصد در مقایسه با سطح سال ۲۰۱۵ کاهش پیدا کند. با این حال در کوتاه مدت، اعمال یک تحریم باعث می شود نفت منابع دیگر جای نفت روسیه را بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار