۵ دلیل میرسلیم برای مخالفت با واردات خودرو

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، سیدمصطفی میرسلیم گفت: در چند سال اخیر تبادلات تجاری عادی با خودروسازان خارجی در بخش تولید مشترک، و واردات خودرو به صورت مستقیم و از طریق نمایندگیهای رسمی داخل کشور، متوقف و غیرممکن شده است و درصورت تصمیم بر واردات خودرو مجبوریم از طریق واردکنندگان غیر رسمی و دلالان دسته چندم کشورهای همسایه اقدام کنیم که با قیمتهای گران تمام میشود، ضمن اینکه صرفه اقتصادی، خدمات نمایندگی مجاز، ضمانت و ارائه خدمات آن از بین خواهد رفت.
وی دلیل دوم را ظرفیت تولیدی خودروسازان داخلی عنوان کرد و افزود: واردات 70 هزار دستگاه تاثیری بر قیمتهای غیر عادلانه بازار و رفع انحصار در این صنعت نخواهد داشت و در عمل باعث ویژه خواری حدود 60 هزار میلیارد تومانی دلالان و واسطهها میشد.
نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: با در نظر گرفتن قیمت ارز در کشور، حقوق گمرکی و تعرفه واردات خودرو، قطعا واردات خودروهای اقتصادی و رده متوسط سود سرشاری برای واردکنندگان نخواهد داشت و واردکنندگان به سمت واردات خودروهای تجملی و گران قیمت که قابلیت خرید برای عموم مردم ندارند و گروه خاصی استفاده میکنند خواهند رفت، که این موضوع علاوه بر گسترش شکاف طبقاتی، احساس بیعدالتی اجتماعی و نارضایتی شهروندان را نیز به دنبال دارد.
این نماینده مجلس، دلیل چهارم خود را برای ممنوعیت واردات 70 هزار دستگاه خودرو، ارز بری حدود دو تا سه میلیارد دلاری عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط خاص ارزی کشور و دشواریهایی که در زمینه تامین ارز برای تامین مایحتاج اساسی و دارویی وجود دارد، قطعا اولویت تخصیص ارز باید با کالاهای اساسی و دارویی شهروندان باشد و انتظار 70 هزار متقاضی خودروی تجملی خارجی برای تخصیص ارز به واردات خودروی مطلوب آنها، به جای تامین کالای اساسی و دارویی 80 میلیون نفر، بی عدالتی و اجحاف در حق عموم هموطنان است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، همکاری با شرکتهای خارجی برای وارد کردن فناوریهای نوین صنعت خودرو را ضروری دانست و افزود: منطقی است که منابع ارزی محدودمان برای خرید و وارد کردن فناوریهای نوین صنعت خودرو مانند فن آوریهای دوستدار محیط زیست، و... به کار گرفته شود.
البته که این تعارض منافع برای شما خواهد بود!
اگه بستگان خودت تو تصادف با خودروهای داخلی داغون کشته میشدن باز مخالف واردات خودرو بودی؟؟؟
مگه آمریکا و اروپا تولید کننده خودرو نیستن چرا تو اون کشورها واردات خودرو آزاد هست؟؟
تولید کننده داخلی یه مفت خور هست که تولیدات چینی رو به اسم تولید وطنی داره غالب میکنه و کلی سود داره میبره. از قطعه ساز بگیر تا خودرو ساز
مگه چند سال پیش همین خودرو ساز داخلی بنز رو کانتینری قاچاق نکرده بود که گندش دراومد؟؟
به غير از دليل چهارم يا محدوديت ارز در كشور بقيه دلايل غير منطقي است چرا كه اولا نوع خودرو وارداتي قابل كنترل است و طبق قانون امكان واردات خودروهاي بالاي 2500 سي سي وجود ندارد ثانيا تعداد خودرو وارداتي مهم نيست مهم اثر رواني است كه اصل واردات بر روي تقاضا مي گذارد و از يك طرف قيمت خودروهاي خارجي را كاهش خواهد داد و از طرف ديگر تقاضاي غير واقعي از خودروهاي داخلي را كم خواهد كرد ثالثا مبدا واردات هم چندان مهم نيست، اين نظام عرضه و تقاضا است كه حجم واردات را در دامنه تعريف شده مشخص خواهد كرد و طبيعتا اگر خودرو از مبادي غير رسمي و با قيمت گران وارد شود بازار استقبال چنداني از آن نخواهد كرد.
در ارتباط با محدوديت ارز هم در صورت آزاد شدن ارزهاي بلوكه شده اين محدوديت براي يك مدت زمان از بين خواهد رفت و در صورت آزاد نشدن اين ازها هم مي توان بصورت تهاتري رفتار كرد.
دقت داشته باشيم كه محدوديت واردت خودرو هم بازار را متلاطم كرده و قيمتها را افزايش داده و هم خودروساز را با مشكل مواجه كرده است چرا كه تمام حساسيتها بر روي خودروساز متمركز شده و امكان هر گونه تصميمي را از او سلب كرده مضافا اينكه واردات خودرو امكان واردات قطعه را تسهيل خواهد كرد، مشكلي كه مدتهاست خودروساز از آن رنج مي برد.
و نكته آخر اينكه ميزان تقاضاي مصرفي در داخل كشور در شرايط فعلي بين يك تا يك و نيم ميليون برآورد مي شود در حاليكه ميزان توليد سال گذشته 900 هزار دستگاه بوده لذا اين حجم واردات هيچ اثري بر روي محدود شدن توليد داخل نخواهد داشت.





