بازدید 21307

شهباز شریف نخست وزیر جدید پاکستان کیست؟

رئیس اپوزیسیون پاکستان، به عنوان بیست و سومین نخست وزیر این کشور با ۱۷۴ رای پارلمان، انتخاب شد. گفته می‌شود او از روابط خوبی با ارتش پاکستان برخوردار است.
کد خبر: ۱۱۱۳۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹ 11 April 2022

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان شد

بین الملل تابناک: پس از رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان به عمران خان، شهباز شریف، نخست وزیر جدید این کشور انتخاب شد.

رای‌گیری در مجلس ملی برای انتخاب نخست وزیر جدید پاکستان به نفع شهباز شریف، رئیس حزب مخالفان به پایان رسید.

به گزارش اسکای نیوز، رئیس اپوزیسیون پاکستان، به عنوان بیست و سومین نخست وزیر این کشور با ۱۷۴ رای پارلمان، انتخاب شد. گفته می‌شود او از روابط خوبی با ارتش پاکستان برخوردار است.

نخست وزیر جدید پاکستان در پیامی اعلام کرد: «این اولین باری است که رای عدم اعتماد با موفقیت به تصویب رسید. مردم کشور این روز را جشن خواهند گرفت. من به مردم پاکستان برای دفاع از عدالت تبریک می‌گویم. ما همچنین باید تصمیم شورای عالی امنیت را جشن بگیریم.»

وی همچنین در مورد نامه محرمانه آمریکا علیه پاکستان و دولت اسلام آباد مدعی شد: «در مورد نامه‌ای که هنوز ارائه نشده، دروغ‌های زیادی گفته شده است. من آن را ندیده ام. اگر شواهدی باشد که ما با قدرت های خارجی توطئه کردیم، فورا استعفا خواهم داد.»

شهباز شریف ۷۰ ساله، برادر کوچکتر نواز شریف است که سه بار به مقام نخست وزیری رسیده است. او در سال ۱۹۹۷ به نمایندگی از مردم ایالت پنجاب، بزرگترین ایالت این کشور وارد پارلمان ملی پاکستان شد و سپس به ریاست محلی دولت این ایالت رسید و در سال ۲۰۱۸ و به دنبال سلب صلاحیت برادر بزرگترش، نواز شریف از تصدی پست‌های کلیدی از جمله نخست وزیری پس از افشای فساد مالی او در «اسناد پاناما» به عنوان رهبر حزب مسلم لیگ انتخاب و برای نخست وزیر نامزد شد، اما نتوانست آرای نمایندگان را به دست آورد، زیرا او همانند برادرش به فساد مالی و پولشویی متهم است. 

شهباز شریف از اوت سال ۲۰۱۸ سمت رهبر مخالفان در مجلس ملی پاکستان را به عهده داشته است. رقیب دیگر شهباز شریف در انتخابات پارلمان، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پیشین پاکستان و رهبر حزب تحریک انصاف پارلمان بود.

شهباز در لاهور در خانواده‌ای ثروتمند و مالک صنایع به دنیا آمد و در دانشگاه دولتی همان شهر در رشته علوم انسانی تا درجه کارشناسی تحصیل کرد و پس از آن وارد تجارت خانوادگی شد و حالا نیز مالک مشترک یک شرکت فولاد است. او میلیونر و مالک املاک زیادی در داخل و خارج از پاکستان است.

شهباز شریف در ایالت خود وارد سیاست و در سال ۱۹۸۸ به عنوان نماینده وارد مجلس ایالتی شد. اولین بار در سال ۱۹۹۷ سروزیر ایالت پنجاب شد، پس از کودتای نظامی ژنرال پرویز مشرف در سال ۱۹۹۹ به زندان افتاد، سال بعد به عربستان سعودی تبعید شد، هفت سال بعد از تبعید بازگشت و فعالیت سیاسی خود را در پنجاب از سر گرفت و در سال ۲۰۰۸ مجددا سروزیر پنجاب شد. او بار سوم در ۲۰۱۳ سروزیر پنجاب شد تا سال ۲۰۱۸ که در انتخابات عمومی این سال حزب مسلم لیگ شکست خورد.

او پس از سال ۲۰۱۷ که برادرش نواز به اتهام پنهان‌کاری دارایی‌هایی که در اسناد پاناما فاش شد به زندان افتاد، ریاست حزب مسلم لیگ ـ اخه نواز ـ را بر عهده گرفته است.

شهباز شریف هم در دوره عمران خان متهم به فساد شد، ولی در هیچ اتهامی مجرم شناخته نشد.

وی از سال ۲۰۱۸ تاکنون رهبری اپوزیسیون در برابر دولت عمران خان را بر عهده داشت.

سرکنسول چین در لاهور سال گذشته در زمان ختم وظیفه خود در نامه‌ای به شهباز شریف، از او به عنوان "دوست قدیمی چین" تمجید و از اجرای سریع پروژه‌های کریدور اقتصادی چین- پاکستان قدردانی کرد.

در این نامه دیپلمات چینی نوشته، حزب مسلم‌ لیگ نواز دوست چین است؛ زمانی که در قدرت باشد یا در اپوزیسیون.

خاندان شریف مناسبات دوستانه‌ای با نارندا مودی داشته‌اند.

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در اقدامی تاریخی در سال ۲۰۱۴ در مراسم تحلیف نارندرا مودی، نخست‌وزیر جدید هند شرکت کرد که خبرساز شد.

سال بعد، آقای مودی به اقامتگاه نواز شریف در لاهور رفت و در مراسم عروسی نوه او شرکت کرد.

ارتش پاکستان نسبت به تلاش‌ها برای بهبود روابط با هند حساس است و سیاست این کشور در مورد هند را کنترل می‌کند.

از بیست و سومین نخست وزیر پاکستان به عنوان شخصیتی با رویکرد نرم و صاحب مدارا یاد می‌شود که به دنبال تقابل با دیگر نیروهای قدرتمند سیاسی به ویژه تشکیلات نظامی نیست و سعی خواهد کرد، رابطه کاری صمیمانه و سازنده‌ای را با دیگر نهادهای قدرتمند پاکستان برقرار نگه دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۲
عمران خان اگر با پوتین دوستی نمی گرفت سقوط نمی کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
عمران خان با پوتین دیکتاتور رفیق شده بود و سقوطش تضمین شد
همینکه برادر نواز شریفه یعنی قدرت عادلانه دست به دست نمیشه .
نه در پاکستان و نه در هیچ کجای دنیا... تفاوت در اینه در امریکا سطح رانت بالاتر از معیشته مردمه در ایران و این کشورها برای معاشتم باید رانت داشته باشی وگرنه باید با افتخار شرافت رنج این دنیارو به اتفاق خانواده تحمل کنی که بازم سگش میارزه به زندگی رانتی سهمیه ای و ریا کاری و دین فروشی
ننگ بر پاکستان
پاکستان و قطر بزرگترین حامیان تروریسم در منطقه هستند. هیچکی هم زورش به این دو تا کشور جاه‌طلب نمیرسه.
قیافش میخوره که از تیره و تبار کلیدسازها و غرب گراهای شیفته غرب باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
اگر غربگدا باشد کشور پاکستان آباد و آزاد و پیشرفته
خواهد شد
نظام حکومتی پاکستان پارلمانی است.که از ویژگیهای این نوع سیستم نامشخص بودن عمردولت ها است.حتی درکشورهای پیشرفته ای مانند ایتالیا هم این مسئله باعث بروزمشکلات فراوان شده برعکس درکشورهای نیمه ریاستی -نیمه پارلمانی مثل فرانسه این مشکل وجودندارد. چون دوقوه مجریه ومقننه مستقلند ومثل نظامهای پارلمانی قوه مجریه ازدرون قوه مقننه برنمیخیزد.یعنی درحقیقت ما با توجه به تجربه حداقل1/5 قرنی کشورهای مختلف باید متوجه باشیم که نظام نیمه پارلمانی کارکردی بهتر ومطلوبتر از نظام کاملا پارلمانی دارد.
عمران خان زمانی در میان مردم کشورش خوار و ذلیل شد که از تجاوز پوتین دیکتاتور به اوکراین حمایت کرد .
نتیجه رفاقت با پوتین دیکتاتور
شهباز شریف اگه میخواد موفق باشه و آینده کشور پاکستان براش مهمه ؛ باید با آمریکا و غرب دوستی و رفاقت کند
مافیای سیاسی و اقتصادی دنیای بی بندوبار، بر تابوت عدالت حلوا تقسیم می‌کند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی