بازدید 10150

شورای صنفی اکران منحل شد و شورای دولتی جایش را گرفت؟

پس از اکران ناموفق نوروزی، رئیس سازمان سینمایی در اقدامی قابل تامل، شورای دولتی تحت عنوان شورای راهبردی اکران به کار گرفت؛ شورایی که از قضا ترکیبش بسیار نزدیک به همان شورای پیشینش است و مشخص نیست جایگزین شورای صنفی اکران شده یا نهاد بالادستی این شورا است؟
کد خبر: ۱۱۱۳۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱ 10 April 2022

شورای صنفی اکران منحل شد و شورای دولتی جایش را گرفت

پس از اکران ناموفق نوروزی، رئیس سازمان سینمایی در اقدامی قابل تامل، شورای دولتی تحت عنوان شورای راهبردی اکران به کار گرفت؛ شورایی که از قضا ترکیبش بسیار نزدیک به همان شورای پیشینش است و مشخص نیست جایگزین شورای صنفی اکران شده یا نهاد بالادستی این شورا است؟

به گزارش «تابناک»، اکران فیلم به عنوان یکی از مناقشه برانگیزترین مسائل سینمای ایران در بیش از شش دهه اخیر است. متولیان سینما در سال‌های اخیر، تصمیم گیری برای اکران را به شورای صنفی اکران متشکل از نمایندگان صنوف تهیه کنندگان و کارگردانان و سینماگران واگذار کردند و آنها متکی بر آیین نامه‌ای که خود تنظیم می‌کردند، ترکیب اکران فیلم‌ها را از میان فیلم‌های متقاضی در هر نوبت مشخص می‌کردند؛ موضوعی که چندان بی‌حاشیه نیز بود و در موارد متعدد شاهد مداخله دولت در تصمیمات این شورا بودیم.

اکنون شورایی تحت عنوان شورای راهبردی اکران راه افتاده که اعضایش نزدیک به ترکیب شورای صنفی هستند اما لطف صنف در آن نیست. بنابر احکام صادره از سوی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مدیرعامل خانه سینما، رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران، رئیس کانون پخش کنندگان سینمای ایران، رئیس انجمن سینماداران، رئیس کانون کارگردانان، مدیرعامل موسسه سینما شهر و معاون نظارت و ارزشیابی و مدیرکل نظارت بر نمایش به عنوان اعضای شورای راهبردی اکران فیلم منصوب شدند.

متن حکم اعضای شورای راهبردی اکران فیلم به این شرح است: «نظر به ضرورت بررسی سیاست های کلان اکران فیلم در سینمای ایران با تحولات جدی حوزه پخش و نمایش و ضرورت تدوین راهکارهای مناسب برای دوران پساکرونا بدینوسیله به عنوان عضو شورای راهبردی اکران فیلم منصوب می‌شوید.

وظایف این شورا عبارتند از: بررسی و ایجاد راهکارهای موثر در تامین نیازهای نمایش، پیشنهاد شیوه های حمایتی اکران فیلم های سینمایی، برنامه ریزی اکران فیلم های تولید شده دوران کرونا، تدوین و اصلاح آیین نامه شورای صنفی نمایش، تقویت و توسعه بازار داخلی سینمای ایران، صیانت از حقوق مخاطبان سینمای ایران، توجه به اولویت های فرضی کشور در برنامه ریزی و تدوین آئین نامه اکران.

امیدوارم با همفکری و تعامل صنوف سینمایی و مدیران سازمان و با استفاده از نظرات کارشناسان این حوزه زمینه تحول در برنامه ها و سیاست‌های اکران و نمایش فیلم در سینمای ایران را شاهد باشیم. شایسته می‌دانم از تلاش‌ها و زحمات اعضای محترم شورای صنفی نمایش در سال‌های گذشته بویژه مدیریت و کمک‌های این عزیزان در دوران سخت کرونا قدردانی می‌نمایم.»

در متن این حکم به عنوان «شورای صنفی اکران» اشاره شد، حالا آنکه در این شورا شاهد حضور همران ترکیب شورای صنفی هستیم. آیا این شورا قرار است شورای صنفی را راهبری کند و آن شورا تصمیمات قرار است از این طریق مدیریت شود یا شورای صنفی به کل به پایان راه رسیده است؟

اولین جلسه این شورا با حضور: منوچهر شاهسواری، غلامرضا موسوی، علی سرتیپی، محمدقاصد اشرفی، محسن امیریوسفی، هاشم میرزاخانی، حبیب ایل بیگی و محمدرضا فرجی امروز شنبه ۲۰ فروردین برگزار شد و در نخستین تصمیم گیری مشخص شد از هفته آخر ماه مبارک رمضان تنها دو فیلم «لامینور» ساخته داریوش مهرجویی و فیلم کمدی «انفرادی» به کارگردانی سید مسعود اطیابی و بازی رضا عطاران وارد چرخه اکران می‌شوند تا فیلم‌های اکران نوروزی فرصت بیشتری برای فروش داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی