بازدید 21969

کدام بیماران گوارشی نمی‌توانند روزه بگیرند؟

یک فوق تخصص گوارش روزه داری بیماران مبتلا به بیماری‌های زمینه ای گوارشی را تنها با نظر و مشورت پزشک معالج مجاز دانست.
کد خبر: ۱۱۱۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰ 10 April 2022

به گزارش «تابناک»، دکتر همایون بشیری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای گوارشی باید پیش از روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کنند، گفت: با توجه به شرایط هر بیماری و شدت و نوع بیماری شرایط روزه داری برای افراد متفاوت است و باید حتما با تشخیص و نظر پزشک معالج این کار صورت گیرد.

وی افزود: بطور معمول توصیه می شود افرادی که نارسایی کبد دارند، از گرفتن روزه خودداری کنند.

بشیری گفت: همچنین روزه داری برای بیمارانی که زخم معده و اثنی عشری فعال داشته و تحت درمان قرار دارند هم توصیه نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به بیمارانی که کولیت های زخمی داشته و دارو مصرف می کنند و بیماری آنها کنترل شده نبوده و با خونریزی همراه است هم توصیه می شود از گرفتن روزه خودداری کنند.

این فوق تخصص گوارش روزه داری را برای بیمارانی که اسهال مزمن داشته و آب از دست می دهند هم منع کرد.

بشیری گفت: برخی بیماران هم که در ابتدا مشکلی برای روزه گرفتن آنها وجود ندارد، اما در ادامه با گرفتن روزه دچار علائم شده و مشکلات آنها تشدید می شود، بهتر است از ادامه روزه داری خودداری کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: بطور معمول عمده بیماران گوارشی که بیماری آنها کنترل شده باشد می توانند با نظر پزشک معالج روزه بگیرند و درصورتی که با روزه داری مشکلی برای آنها به وجود نمی آید می توانند به روزه داری خود ادامه دهند.

بشیری با تاکید بر مصرف منظم داروهای بیماران گوارشی، گفت: زمان بندی مصرف این داروها در صورت روزه داری باید با تشخیص پزشک باشد که بیمار دچار مشکل نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل