بازدید 5419

اقدام بی‌حاصل سازمان سینمایی؛ تشکیل «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما»

نکته قابل تامل اینکه تجربه نشان داده چنین نهادهایی هیچ کارایی موثری ندارد و زنان سینماگر نیز به دنبال چنین مجموعه‌هایی نمی‌آیند؛ کمااینکه می‌توانستند خواستار پیگیری سازمان سینمایی شوند اما در هر دو نامه‌شان بر تشکیل کمیته مستقل با اکثریت زنان متخصص و دارای تجربه در این امور ذیل خانه سینما تاکید کردند، نه سازمان سینمایی و تاکید کردند امورشان در چارچوب صنف پیش برود. اگر سازمان سینمایی قصد حمایت از این سیصد زن را داشت و دارد، باید به جای این شورا که اعضای منتصبش نیز تجربه کار در این حوزه را ندارند و از هم اکنون ناکارآمدی‌اش مسجل است، از هیات مدیره خانه سینما می‌خواست تا درخواست زنان سینماگر را برای تشکیل کمیته مورد نظر ایشان ذیل خانه سینما با اکثریت زنان متخصص و معتمد این 300 سینماگر زن تشکیل دهد؛ در غیر این صورت هیچ اقدامی برای حمایت از این زنان انجام نشده است.
کد خبر: ۱۱۱۲۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۶ 06 April 2022

اقدام بی‌حاصل سازمان سینمایی؛ تشکیل «شورای اخلاق حرفه‌ای سینما»

محمد خزاعی در اولین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی با اشاره به مواضع اخیر زنان سینماگر، دستور تشکیل شورای اخلاقی حرفه‌ای سینما را داد؛ شورایی که اساساً ربطی به خواسته زنان مبنی بر تشکیل یک کمیته مستقل ذیل صنف ندارد. خزاعی در عین حال همان موضع هیات مدیره خانه سینما را درباره ارجاع به شورای صیانت تکرار کرد و سخنی در حمایت از تشکیل کمیته مورد درخواست زنان بر زبان نیاورد.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس سازمان سینمایی در این جلسه ضمن بیان اینکه «سینمای ایران یکی از شاخصه های مهم جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل است که بخش بزرگی از این موفقیت مرهون حضور موثر بانوان در سینما است.» و با اشاره به برخی مشکلات و نگرانی های های زنان سینماگر و نیز، مشکلات دیگری که مبتلابه خانواده سینما است از تشکیل "شورای اخلاق حرفه ای سینما" خبر داد و گفت: این شورا به منظور صیانت از حقوق سینماگران و توسعه اخلاق حرفه ای در سینمای کشور ایجاد می شود.

وی اعضای "شورای اخلاق حرفه ای سینما"را به این ترتیب برشمرد: مدیرعامل خانه سینما، معاون نظارت و ارزشیابی، مدیران کل حراست و حقوقی سازمان سینمایی، مشاور اصناف رئیس سازمان، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و همچنین دکتر مائده چیت ساز عضو حقوقدان به معرفی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضایه و خانم انسیه شاه حسینی نویسنده و کارگردان سینما

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: در اولین ماموریت "شورای اخلاق حرفه ای سینما" مقرر شد کمیته بانوان متشکل از دو فیلمساز زن، یک روانشناس، یک جامعه شناس و یک حقوقدان نسبت به بررسی مسائل و مشکلات زنان سینماگر در سینما و حواشی پیش آمده به طور عاجل و قاطع اقدام نمایند و نتیجه پیگیری ها و بررسی ها را به شورا گزارش دهند.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان ساخت: قطعا، از جمله دغدغه های جدی همکاران خانه سینما و صنوف اهتمام به منزلت فرهنگی و اجتماعی سینماگران و پیگیری حقوق این عزیزان است در عین حال، انتظار می رود کمیته شورای صیانت خانه سینما که با هدف «حفظ شأن فرهنگی و هنری دست اندرکاران سینما به منظور صیانت از حیثیت حرفه یی آن‌ها» ایجاد شده است با از سرگیری فعالیت‌هایش به این‌گونه مشکلات درون صنفی و نیز، به صورت گسترده تر، معضلات مبتلابه خانواده سینِما و صنوف بیش از گذشته با قاطعیت ورود کند. نماینده سازمان سینمایی هم به عنوان عضوی از این شورا در کنار سایر اعضا حضور پیدا می کند. ضمن اینکه، توصیه می شود از حضور بانوان سینماگر به دلیل درک عمیق‌تر و محرمانه تر آن‌ها از این گونه مسائل به طور موثرتری استفاده شود.

وی خبر داد: سازمان سینمایی با همکاری مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در راستای احقاق حقوق عامه خانواده سینما ظرفیتی را ایجاد کرده است تا سینماگران برای پیگیری و رسیدگی حقوقی خود از حمایت و کمک وکلای معاضدتی، مشاوران و کارشناسان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه بهره مند شوند. سازمان سینمایی با تاکید بر سه اصل قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری، دفاع و حفظ شان و حیثیت زنان سینماگر را وظیفه خود می داند.

نکته قابل تامل اینکه تجربه نشان داده چنین نهادهایی هیچ کارایی موثری ندارد و زنان سینماگر نیز به دنبال چنین مجموعه‌هایی نمی‌آیند؛ کمااینکه می‌توانستند خواستار پیگیری سازمان سینمایی شوند اما در هر دو نامه‌شان بر تشکیل کمیته مستقل با اکثریت زنان متخصص و دارای تجربه در این امور ذیل خانه سینما تاکید کردند، نه سازمان سینمایی و تاکید کردند امورشان در چارچوب صنف پیش برود.

اگر سازمان سینمایی قصد حمایت از این سیصد زن را داشت و دارد، باید به جای این شورا که اعضای منتصبش نیز تجربه کار در این حوزه را ندارند و از هم اکنون ناکارآمدی‌اش مسجل است، از هیات مدیره خانه سینما می‌خواست تا درخواست زنان سینماگر را برای تشکیل کمیته مورد نظر ایشان ذیل خانه سینما با اکثریت زنان متخصص و معتمد این 300 سینماگر زن تشکیل دهد؛ در غیر این صورت هیچ اقدامی برای حمایت از این زنان انجام نشده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار