بازدید 6785
۳
زنان سینمای ایران، پیشنهاد تکراری هیات مدیره خانه سینما را رد کردند

شورای شما استقلال لازم را ندارد و درگیر روابط قدرت خواهد بود

آنچه خانه سینما در بیانیه‌ی خود به عنوان «راهکار» بیان کرده با چنین ساختاری در تضاد است، چون در چهارچوب خانه سینما اعضای تصمیم‌گیرنده، که اکثرا در پست‌های مدیریتی خانه سینما هستند، منتخب خود خانه‌ی سینما هستند که «استقلال» لازم برای رسیدگی به این منظور را زیر سوال می‌برد، چون منافع آن‌ها درگیر روابط قدرت در ساختار سینما خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۱۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۳ 04 April 2022

شورای شما استقلال لازم را ندارد و درگیر روابط قدرت خواهد داشت

سینماگران زن ایران درخواست هیات مدیره خانه سینما و هیات مدیران انجمن بازیگران برای حل کردن همه چیز در همان سازوکارهای قدیمی و در اتاق‌های دربسته خانه سینما را رد کردند و شفاف خواسته‌شان را برای تشکیل نهادی برای حمایت از حقوق خود با ذکر مشخصات دقیق این نهاد، بیان کردند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه بیش از سیصد سینماگر زن ایرانی، خواستار تشکیل کمیته‌ای در خانه سینما برای حفاظت از ایشان و مقابله به فرصت‌طلبان و بی‌اخلاقان شد، هیات مدیره خانه سینما با صدور یک بیانیه با تشکیل این کمیته مخالفت کرد و همه چیز را به شورای صیانت خانه سینما ارجاع داد. این واکنش دقیقاً از سوی هیات مدیره انجمن بازیگران نیز تکرار شد و آنها نیز در بیانیه‌ای، خواستار رسدیگی ماجرا از طریق شورای صیانت شدند؛ شورایی که اگر از کارآمدی لازم برخوردار بود، زنان سینمای ایران خواستار تشکیل یک کمیته مجزا نمی‌شدند.

این وضعیت باعث شد تا وجود لحن بیانیه هیات مدیره خانه سینما که عملاً سینماگران زن را دعوت به سکوت در فضای عمومی و حل و فضل ماجرای پشت درهای بسته کرده بود، سینماگران زن ایران در اقدامی شجاعانه، با استدلال‌هایی منطقی سازوکار کنونی خانه سینما را ناکارآمد بخوانند و بر تشکیل نهاد مدنظر برای حمایت از زنان ذیل خانه سینما تاکید کنند. در این بیانیه آمده است: «...هدف، تشکیل یک نهاد مستقل از مناسبات داخلی خانه سینما (شامل حقوقدان، روانشناس، متخصص حوزه جنسیت، متخصص مدیریت منابع انسانی، متخصص حوزه خشونت جنسی و سینماگر) است.

این نهاد باید؛

۱-از وابستگی و پیوند با روابط قدرت موجود در فضای سینمای ایران دور باشد.
۲-تمامی اعضای این نهاد می‌بایست در حوزه خشونت جنسی آموزش موثر و قابل ارزیابی دیده باشند.
۳-این نهاد با اکثریت مطلق از زنان تشکیل شود.
۴-این نهاد از طریق رای‌گیری جمعی و دموکراتیک انتخاب شود.
۵-این نهاد برای همه زنان در صنعت سینمای کشور در دسترس باشد.»

در ادامه بیانیه زنان با بیان اینکه «آنچه خانه سینما در بیانیه‌ی خود به عنوان «راهکار» بیان کرده با چنین ساختاری در تضاد است» تاکید شده است: «چرا که در چهارچوب خانه سینما اعضای تصمیم‌گیرنده، که اکثرا در پست‌های مدیریتی خانه سینما هستند، منتخب خود خانه‌ی سینما هستند که «استقلال» لازم برای رسیدگی به این منظور را زیر سوال می‌برد چرا که منافع آنها درگیر روابط قدرت در ساختار سینما خواهد شد.

ثانیا اعضا برای رسیدگی به خشونت‌های جنسی آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و سیستم موجود در دسترس همه زنانی که با پروژه‌های سینمایی سروکار خواهند داشت؛ نیست. در آخر، برخی از این اعضا هم تا امروز روایت زنان سینماگر را فعالانه سرکوب کرده‌اند و معتقدند این امور را باید پشت درهای بسته حل و فصل کرد.

با این توضیحات اعلام می‌کنیم که در پیشنهاد مطرح شده در بیانیه خانه‌ی سینما در واقع ما با تکرار همان روال ناکارآمد رسیدگی به این خشونت‌ها تا امروز مواجه هستیم که برای تغییر آن تلاش خواهیم کرد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
هزینهاجرای طرح و تشکیل این نهاد از کجا تامین میشه ؟
تعرض جنسی در محیط کار توسط روسای مرد منحصر به سینما نیست. تعداد مردهای متجاوز زیاد نیست اما همان تعداد نچندان زیاد، گستره رفتارهایشان بسیار وسیع است. اوضاع چنان وحشتناک است که اگر زنی حتی یک لحظه مثلا در بفکر فرو رود و در مشکلاتش غرق شود (نه الزاما فکر کردن، هر رفتاری) نکبت گمان می کند قصد برقراری رابطه جنسی با این مرکز کائنات دارد!
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها. کاری به معلوم الحال بودن برخی از سینماگران زن ندارم اما در جمهوری اسلامی نباید یک نفر به این آشکاری به فسق و فجور بپردازد. وزیر ارشاد دولت انقلابی در یک حرکت شجاعانه آن بازیگر مرد معروف را ممنوع التصویر و از همه فعالیت های هنری محروم کند. هنوز ماجرای آن نقاش معروف آغداشلو را فراموش نکرده ایم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار