بازدید 14908
۹
آخرین تحولات خاورمیانه

حمله به کاروان لجستیک آمریکا در بابل عراق/ برنامه ترکیه برای آغاز گفت‌وگوها با سوریه/ اعلام ورشکستگی از سوی دولت لبنان/ ادعای آمریکا مبنی بر آمادگی برای توافق قوی با ایران

حمله به کاروان لجستیک آمریکا در بابل عراق، برنامه ترکیه برای آغاز گفت‌وگو‌ها با سوریه، اعلام ورشکستگی از سوی دولت لبنان، ادعای آمریکا مبنی بر آمادگی برای توافق قوی با ایران و وقوع عملیات انتحاری در موصل عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۱۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳ 05 April 2022

حمله به کاروان لجستیک آمریکا در بابل عراق/ برنامه ترکیه برای آغاز گفتگوها با سوریه/ اعلام ورشکستگی از سوی دولت لبنان/ ادعای آمریکا مبنی بر آمادگی برای توافق قوی با ایران

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: حمله به کاروان لجستیک آمریکا در بابل عراق، برنامه ترکیه برای آغاز گفتگو‌ها با سوریه، اعلام ورشکستگی از سوی دولت لبنان، ادعای آمریکا مبنی بر آمادگی برای توافق قوی با ایران و وقوع عملیات انتحاری در موصل عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمله به کاروان لجستیک آمریکا در بابل عراق

منابع عراقی از هدف قرار گرفتن یک کاروان حمل تجهیزات لجستیک ارتش اشغالگر آمریکا در استان «بابل» خبر دادند.

به گزارش السومریه نیوز، عصر روز دوشنبه (۱۵ فروردین) یک کاروان حمل تجهیزات لجستیک ارتش اشغالگر آمریکا در استان «بابل» هدف حمله قرار گرفت.

گروه «اصحاب الکهف» طی بیانیه‌ای، مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت.

حمله به کاروان لجستیک آمریکا در بابل عراق/ برنامه ترکیه برای آغاز گفتگوها با سوریه/ اعلام ورشکستگی از سوی دولت لبنان/ ادعای آمریکا مبنی بر آمادگی برای توافق قوی با ایران

این گروه مقاومت، شب گذشته نیز یک کاروان لجستیک آمریکا در استان صلاح‌الدین را هدف حمله قرار داده بود.

برنامه ترکیه برای آغاز گفت‌وگو‌ها با سوریه

روزنامه حریت چاپ ترکیه به نقل از منابع آگاه خبر داد، آنکارا در حال ارزیابی امکان آغاز گفت وگو با دمشق است.

حریت روز دوشنبه نوشت، مقامات این کشور در حال حاضر در حال مذاکره برای آغاز گفت وگو با دولت سوریه هستند تا روابط دو کشور به حالت عادی بازگردد.

حمله به کاروان لجستیک آمریکا در بابل عراق/ برنامه ترکیه برای آغاز گفتگوها با سوریه/ اعلام ورشکستگی از سوی دولت لبنان/ ادعای آمریکا مبنی بر آمادگی برای توافق قوی با ایران

این روزنامه به نقل از منابع آگاه افزود: «سیاست متعادلی که اخیراً از سوی ترکیه در پیش گرفته شد و نقشی که آنکارا در ماه‌های اخیر به‌ویژه در زمینه حل و فصل جنگ در اوکراین ایفا کرده، زمان کنونی را برای حل و فصل بحران سوریه مساعد کرده است.»

این منابع خاطرنشان کردند: ترکیه در تمامی تماس‌های خود با دولت سوریه بر ۳ مورد ضروری، یعنی حفظ ساختار واحد و تمامیت ارضی سوریه، تضمین امنیت پناهجویانی که به کشور بازمی‌گردند و فعالیت‌های حزب کارگران کردستان تاکید می‌کند.

به نوشته این روزنامه، آنکارا این پیام‌های مهم را به ویژه پیش از سفر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به امارات به دمشق رسانده است.

اعلام ورشکستگی از سوی دولت لبنان

«سعاده الشامی» معاون نخست‌وزیر لبنان در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی از ورشکستگی رسمی دولت و بانک مرکزی خبر داد و گفت که باید خسارات‌ میان دولت، بانک‌ها، بانک مرکزی و سپرده‌گذاران تقسیم شود.

او به شبکه الجدید لبنان گفت: «این واقعیت قابل کتمان نیست و نمی‌توان در شرایط انکار زندگی کرد و به سپرده‌گذاران اجازه برداشت از بانک‌ها را داد. امیدوار بودم چنین اتفاقی رخ می‌داد، اما در شرایط طبیعی نیستیم.»

معاون نخست‌وزیر لبنان همچنین از درخواست مشاوره از صندوق بین‌المللی برای حل مشکلات مالی دولت خبر داد و افزود: «وزارت دارایی برنامه‌ای برای پرداخت معوقات طرح خواهد کرد، اما فردا این اتفاق نمی‌افتد و اگر اراده سیاسی جامعی باشد، زمان کافی خواهیم داشت و انجام این کار آسان‌تر خواهد بود.»

حمله به کاروان لجستیک آمریکا در بابل عراق/ برنامه ترکیه برای آغاز گفتگوها با سوریه/ اعلام ورشکستگی از سوی دولت لبنان/ ادعای آمریکا مبنی بر آمادگی برای توافق قوی با ایران

سعاده الشامی در ادامه گفت: «دولت و بانک مرکزی ورشکست شده‌اند، خسارات‌ میان دولت، بانک‌ها و بانک مرکزی و مردم تقسیم می‌شود؛ خساراتی ایجاد شده و ما در پی کاهش اثرات این خسران برای مردم هستیم.»

در پی اعلام این خبر بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از شرایط اقتصادی لبنان اعلام انزجار و شکایت کرده و زبان به انتقاد از دولتمردان گشودند. انفجار بندر بیروت در چهارم اوت ۲۰۲۰ به عنوان گلوگاه اقتصادی لبنان وضعیت بد مالی این کشور را به مرز فاجعه رساند.

وضعیت بد اقتصادی لبنان در شرایطی است که این کشور در ۱۵ ماه می (۲۵ اردیبهشت) با انتخابات پارلمانی مواجه است و از مدت‌ها پیش گروه های سیاسی مختلف و افراد مستقل خود را برای ورود به این کارزار سیاسی آماده می‌کنند.

ادعای آمریکا مبنی بر آمادگی برای توافق قوی با ایران

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در حالیکه دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی واشنگتن در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی در مذاکرات وین است، ادعا کرد که آمریکا و متحدانش آماده یک توافق قوی با ایران هستند و بلافاصله در تداوم لفاظی ها توپ را به زمین ایران انداخت.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید، عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن، در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین در حالی که رسیدن به توافق نهایی در این مذاکرات معطل تصمیم سیاسی آمریکاست، مدعی شد: به نتیجه رساندن مذاکرات برای دستیابی به توافق بر عهده ایران است.

این مقام ارشد دولت بایدن ادامه داد: آمریکا با کمک متحدان و شرکای خود در مذاکرات وین، درباره یک نقشه راه برای بازگشت به پایبندی مذاکره کرده است. اگر این توافق در راستای منافع آمریکا باشد، جو بایدن اعلام کرده که حاضر است وارد آن شود.

سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد، آمریکا و متحدانش آماده هستند یک توافق قوی ارائه دهند اگر ایران آماده انجام اقدامات مشابه را داشته باشد.

جن ساکی همچنین مدعی شد، ایران تعدادی از مسائل را مطرح کرده که ربطی به پایبندی مشترک در توافق هسته ای ندارند و بازگشت به پایبندی در تمرکز و هدف ماست.

وی در ادامه ادعاهایش بدون اشاره ای به تعهدات واشنگتن و بد عهدی ها و زیاده خواهی هایش اضافه کرد ما از ایران می خواهیم به جای مطرح کردن مسائل خارج از محتوای مذاکرات وین یا مقصر دانستن دیگران برای توقف مذاکرات، بر توافق مذاکره شده در وین متمرکز شود.

این اظهار نظر سخنگوی کاخ سفید در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می شود، بدلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است وزارت امور خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می کند.

امیرعبداللهیان افزود: هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می شود، به دلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است. وزارت امور خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می کند.

امیرعبداللهیان افزود: هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است.

وقوع عملیات انتحاری در موصل عراق

یک منبع امنیتی بعد از ظهر روز دوشنبه خبر داد که یک عنصر انتحاری خود را در «نویکیط» واقع در جنوب موصل منفجر کرده است.

این منبع به پایگاه خبری «ناس نیوز» گفت که این انتحاری، خود را در یک ایست‌وبازرسی متعلق به ارتش عراق منفجر کرده است. در پی این انفجار، دو افسر زخمی و شش سرباز نیز زخمی شده‌اند.

حمله به کاروان لجستیک آمریکا در بابل عراق/ برنامه ترکیه برای آغاز گفتگوها با سوریه/ اعلام ورشکستگی از سوی دولت لبنان/ ادعای آمریکا مبنی بر آمادگی برای توافق قوی با ایران

در واکنش به این حمله انتحاری «شیروان الدوبردانی» نماینده استان نینوی هم گفت: «زمانی که مخالفت خود را با بازگشت خانواده‌های داعش از استانهای عراق به اردوگاه های جنوب موصل و سپس بازگشت آنان به محله‌های این شهر اعلام کردیم، نگرانی مان نیز بی‌علت نبود.»

الدوبردانی تأکید کرد که این حمله انتحاری به ارتش عراق در جنوب موصل، صرفا «آغازی برای تروریسم علیه استان ماست.»

در همین ارتباط، «عارف الحمامی» نماینده ائتلاف «دولة القانون» به رهبری «نوری المالکی» نخست وزیر پیشین عراق، اخیرا از توطئه جدید نظامیان تروریست آمریکایی در خاک این کشور خبر داد.

الحمامی گفت که طرح بین‌المللی به رهبری آمریکا وجود دارد مبنی بر حمله به زندان های عراق به ویژه زندان های استان الانبار. به گفته وی، بر اساس این طرح، پس از حمله به این زندان ها، سرکرده‌های گروه تروریستی داعش فراری داده می‌شوند.

این نماینده عراقی با بیان اینکه برخی مسئولان سیاسی عراق، مجری این طرح آمریکا خواهند بود، ادامه داد: «آمریکا و هم پیمانان داخلی آن، در راستای متزلزل کردن نیروهای امنیتی تلاش خواهند کرد که از طریق حملات گروه های تروریستی و مشغول کردن الحشد الشعبی به این حملات، صورت خواهد گرفت.»

وی خاطرنشان کرد، الحشد الشعبی و دستگاه های امنیتی در برابر این طرح های خبیثانه خواهند ایستاد و در راستای برقراری امنیت در داخل عراق و مرزهای این کشور، تلاش خواهند کرد تا از نفوذ عناصر تروریستی یا فراری دادن عناصر داعش از زندانهای عراقی به ویژه زندانهای «الرمادی» جلوگیری کنند.

این در حالی است که «عدی الخدران»، یکی از رهبران ائتلاف پارلمانی الفتح نیز گفت که طی چند ماه گذشته، حمایت مالی از داعشی در مناطق مختلف عراق افزایش پیدا کرده که این مساله در مخفیگاه‌های عناصر داعش در مناطق «حمرین»، «الحاوی» یا مناطق، به خوبی هویداست.

وی با اشاره به افزایش فعالیت‌های تروریستی داعش طی ماه های اخیر در مناطق مختلف دیالی، تصریح کرد: «مسئله خطرناک، سرازیر شدن سلاح های پیشرفته آمریکا به دست تروریست‌های داعش در استان دیالی است، به ویژه تفنگ‌های پیشرفته تک تیرانداز.»

این نماینده پارلمان عراق تأکید کرد که داعش در ۹۰ درصد از حملات خود، از این سلاح‌ها استفاده می‌کند. لذا باید تحقیقات فوری آغاز شود تا مسیر رسیدن این سلاح و تأمین کنندگان آن مشخص و تبیین شود که چه طرف هایی این سلاح ها را به دست داعش می‌رسانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹
بنظر دوستان خواهان توافق
چرا آمریکا در برخی مواقع اعلام میکند درهای مذاکره چند روز بیشتر باز نیست و ایران تا بمب اتم یک ماه مهلت دارد
ولی در این زمانها که باید عمل کند یادش میره در تا چند روز بازه و ایران از ساخت بمب گذشت!!!!!
چرا اکثر مردم و دولتمردان آمریکا برای منافع آمریکا حاضرند اینقدر حتی دروغ واضع و عیان بگویند ولی برخی از مردم ما بخاطر منافع خودشون و به ضرر منافع ملی اینقدر به دولتمردان و ... حمله میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
. ایران مجبور شد ذخایر 60 درصدی رو تبدیل کنه و این خطر از دید آنها کاهش پیدا کرد. ضمنا ایران هم تا مدتی ضرب الاجل رو رد میکرد ولی الان داره ضربالاجل میذاره! شما مطلع نیستی
مذاکرات وین به نقطه جالبی رسیده و دو طرف میگن منتظرند طرف دیگه تصمیم بگیره!! اینکه میشه مثل استدلال ترامپ!!!
توافق میان ایران و امریکا ، بدترین گزینه ممکن برای اسراییل و کشورهای عربی خلیج فارس هست و باید به هر قیمت جلوی اون گرفته بشه.
با این توافق، ایران به میلیاردها دلار پول نقد دست پیدا می کنه و شروع به خرید جنگ افزار از روسیه کرده و از انزوای بین اللمللی خارج میشه.
بنابراین نظر ما ، همان نظر اقای شریعتمداری ، مبنی بر مخالفت عمیق با برجام و هرگونه عادی سازی روابط با جهان و بخصوص جهان غرب ، می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
در حدود یک سال پیش صادراتمون میلیارها دلار افزایش یافته حتی بیشتر از دوران ابتدای برجام. جنگ افزار هم که همون هواپیماهای سوخو روسی باشه خریدیم چند ماه پیش، خلبانهامون هم چندین ماهه دارن آموزش میبینن.

این توافق دیگه چه سودی برای ما داره؟ هیچی
کی عبارت "انداختن توپ در زمین بازی حریف" رو در مورد "برجام"مصطلح کرد؟ برای اون ها و هر تاکتیکی که در پیش می گیرند شاید مثل"زیر توپ "زدن و بازی باشه، برای ما به زندگی، رفاه و بسیاری از جنبه های دیگر زندگی مون ربط داره. پس لطفا هر اصطلاحی که اون ها در لفاظی هاشون بکار می برند رو به کار نبرید که میرید روی اعصاب همه ما !
تبلیغات دندون حالم و به هم زد
خدا لعنت کنه ...
هیچ کدام از طرفین حاضر به توافق نیست
آمریکا همیشه اقدام به لجن پراکنی میکند این جنایتکاران باید توسط پوتین از روی کره زمین محو گردند ، اما حیف که عواقب بعدی دارد و امکان پذیر نخواهد بود ، لعنت به آمریکای نجس
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها