بازدید 82849
نقطه‌ای که ایران باید بیش از پیش بر آن متمرکز شود

جنگ روسیه و اوکراین، تازه‌ترین رویارویی نظامی معاصر که نقش راهبردی پهپاد را ثابت کرد

هزینه پایین تولید نسبت به جنگنده‌ها، حمل آسان و امکان پرواز حتی بدون باند، هدایت پذیری ساده و امکان انتقال مرکز کنترل، از ویژگی‌های منحصربفرد پهپاد است که در نبرد تمام عیار قدرت، شناسایی و آتش را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۱۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴ 03 April 2022

جنگ روسیه و اوکراین، تازه‌ترین رویارویی نظامی معاصر که نقش راهبردی پهپاد را ثابت کرد

پهپاد به عنوان سلاحی که هنوز سامانه‌های دفاع هوایی قدرت شناسایی موثر آن را ندارند، در چند سال اخیر به خوبی در صحنه نبرد قدرت نمایی کرده و دست کم در چهار رویارویی نظامی معاصر ارزش استراتژیک‌اش را به خوبی ثابت کرد و نشان داد در نبرد‌های آینده، ابزار‌های با قابلیت‌هایی شبیه پهپاد تا چه حد می‌توانند تعیین کننده باشند.

به گزارش «تابناک»؛ پهپاد قدمتی طولانی دارد و سابقه استفاده از این ابزار به جنگ ویتنام بازمی‌گرد؛ اما در سه دهه اخیر استفاده از پهپاد به مرور پرکاربرد شده و اکنون پهپاد بخشی از ماشین جنگی بیش از ۶۰ کشور در سراسر جهان است. نیرو‌های مسلح ایران، یکی از کشور‌هایی است که به درستی از دوران دفاع مقدس تمرکز بر توسعه پهپاد را در دستور کار قرار داد و اکنون یکی از کشور‌های پیشتاز در تولید پهپاد‌های شناسایی و رزمی است.

هزینه پایین تولید نسبت به جنگنده‌ها، حمل آسان و امکان پرواز حتی بدون باند، هدایت پذیری ساده و امکان انتقال مرکز کنترل، از ویژگی‌های منحصربفرد پهپاد است که در نبرد تمام عیار قدرت شناسایی و آتش را افزایش می‌دهد. پهپاد در یک دهه اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از کشور‌ها در این دوران به سمت تجهیز نیرو‌های نظامی‌شان با پهپاد رفتند و احتمالاً در آینده نزدیک تقریباً همه ارتش‌های جهان متاثر از سه رویداد نظامی چند سال اخیر، به سمت خرید پهپاد می‌روند.

کشور‌های توسعه یافته لزوماً تولیدکننده پهپاد نیستند و بسیاری از آن‌ها واردکننده این سلاح از آمریکا، ترکیه و رژیم صهیونیستی هستند و تحریم تسلیحاتی مانع از آن شده تا ایران بتواند پهپاد‌های قدرتمندش را به ارتش‌های متقاضی بفروشد.

نخستین بار پهپاد در جنگ یمن با ائتلاف عربی به محوریت عربستان و امارات نقش موثرش را عیان کرد. یمنی‌ها که از نیرو‌های هوایی برخوردار نبودند، با پهپاد‌های چند هزار دلاری، مواضع نظامی و نقاط حساس اقتصادی و سیاسی این کشور‌ها را بار‌ها هدف قرار دادند. اقدامات مقابله جویانه سعودی‌ها تا اینجا نتوانسته مانع این حملات شود و سامانه‌های پاتریوت نتوانستند این پهپاد‌های دارای سطح مقطع کم را شناسایی کنند و هدف قرار دهند.

جنگ ارمنستان و آذربایجان، دومین رویارویی بود که نقش موثر پهپاد‌ها را در آن شاهد بودیم. در این رویارویی نسبتاً کوتاه که به پیروزی آذربایجان منتهی شد، این بار سامانه‌های اس ۳۰۰ نه تنها توانستند در مقابل حملات پهپادی مقاومت کنند، بلکه خود هدف حملات پهپاد قرار گرفتند و مشخص شد، اس ۳۰۰ نیز همچون پاتریوت در مقابل پهپاد‌ها تا چه میزان رخنه پذیر است.

جنگ روسیه و اوکراین سومین رویارویی نظامی بود و این بار علاوه بر اس ۳۰۰، کاروان‌های زرهی ارتش روسیه به سادگی هدف حملات پهپادی قرار گرفت و در حالی که تصور می‌شد با زمین‌گیر شدن بخش اعظم نیروی هوایی اوکراین، نیرو‌های مسلح اوکراین حرف چندانی در آسمان نداشته باشند، پهپاد‌های ارتش اوکراین به شدت به ارتش روسیه ضربه وارد کردند.

چهارمین رویارویی، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. رژیم صهیونستی به تازگی تصاویری از هدف قرار دادن دو پهپاد منتسب به ایران را منتشر کرد که به ادعای ارتش این رژیم، در ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ با توسل به جنگنده‌های اف ۳۵ به عنوان راهبردی‌ترین پرنده این رژیم اشغالگر هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

این تصاویر حاوی این نکته کلیدی است که سامانه گنبد آهنین به عنوان ابزاری که اتفاقاً طراحی شده تا اهداف پرنده کوچک را در ارتفاع پایین هدف قرار دهد، نتوانسته این دو پهپاد را آماج قرار دهد و در نهایت رژیم صهیونیستی مجبور به استفاده از پیشرفته‌ترین جنگنده‌هایش شده است.

ارتش آمریکا به عنوان پرهزینه‌ترین ارتش دنیا با رصد این رویدادها، در یک دهه اخیر برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای توسعه پهپاد‌های رزمی در دستور کار قرار داده و برخی از پهپاد‌های رزمی آمریکا ـ که قدرتی نزدیک به جنگنده نسل پنجمی به لحاظ میزان آتش‌باری دارند ـ در چند سال آینده رونمایی می‌شوند؛ پهپاد‌هایی که قرار است از طریق فرماندهی هوایی هدایت شوند. به تعبیری شاید در دهه‌های آینده، پهپاد‌ها نقش کلیدی‌تر از جنگنده‌ها در نبرد‌ها داشته باشند، چرا که با حذف انسان از ساختار‌های جنگنده‌ها، محدودیت‌های ناوبری که متاثر از توان پذیرش جی توسط خلبان است نیز حذف می‌شود.

این شرایط نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران به درستی روی پهپاد سرمایه گذاری کرد، اما این سرمایه گذاری می‌بایست توسعه یابد و بر تولید پهپاد‌های دارای سرعت و قدرت حمل مهمات بیشتر و همچنین پهپاد‌های دارای قدرت نبرد هوایی، تمرکز شود. این هدف گذاری می‌تواند بیش از آسمان، ایران را برای دشمنان ناامن سازد و دشمنان ریسک ماجراجویی در حریم هوایی ایران را تحت هیچ شرایطی نپذیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶۴
انتشار یافته: ۳۸
روسها فکر نمی کردند به بن بست بخورند

آبروریزی شد برای ارتش پوشالی روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
تکلیف اینهمه کشتار وحشیانه روسیه در اوکراین چی میشه ؟
اینهمه تاسیسات زیر بنایی که نابود کرده و برای ساختن اونا باید 10 سال وقت و انرژی و پول صرف کرد ؟
تکلیف نسلهایی از اوکراین که از این جنگ آسیب دیدند چی میشه ؟
نابود شدن تاسیسات نظامی و اتمی اوکراین رو چطور میخوان جبران کنن؟
باید همه کشورهای دنیا دست به دست هم بدن و سفارتهای روسیه رو تعطیل و تبدیل به طویله کنند ..
همه روسهارو از کشورهای دیگه اخزاج کنند و اموالشونو مصادره کنن و به هیچ وجه بهشون اجازه ورود ندن و ویزای ورود برای هیچ روسی صادر نکنند ...
نقشه روسیه رو در همه نقشه های جهان و گوگل به رنگ سیاه در بیارن و روی نقشه بنویسن " زباله دان پوتین " ..
باید منافع مالی و حیثیتی روسیه کثیف رو در تمام دنیا به لجن کشید ...

ممنونم تابناک
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
تکلیف اربابت که تو چند دوره ریاست جمهوریش بیشتر از 12 میلیون از مردم خاور میانه رو کشتند چی میشه ؟
عقده تا کجا ؟
چرا انقدر با حماقتتون اصرار دارین ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
چنان در پاسخ نوشته تکلیف اینهمه کشتار در اکراین چی میشه یه لحظه فکر کردم که اونم باید ما ایرانیها غرامتشو بدیم بابا موضوع خبر یه چیز دیگه هست ما خودمون آنقدر بد بختی داریم که نمی‌رسیم به اکراین و اونایی که نظر دادن که اقتصادو فدای نظامی کردید به خدا که اگه غلام حلقه به گوش آمریکا و اسراییل هم که باشید ولی تو خاور میانه و مسلمان باشدنمیزارن پیشرفت کنی اسمتهم که ایران باشه و بدونن پتانسیل ابر قدرت شدن رو داری که اصلا نمیزارن
شرم بر پوتین
ننگ بر آل سعود

جنایتکاران جنگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
تحلیل چیز دیگری بود، نظرت را در جای اشتباهی قرار داده ای
روسها توخالی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
تحلیل چیز دیگری بود، نظرت را در جای اشتباهی قرار داده ای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
تحلیل درست بود و اگر جای اشتباه قرار داره تو بزار جای درست
نقش اطلاعات نظامی در جنگ اوکراین مهمتر است. اینکه به کجا باید حمله کنی و دشمن به کجا حمله تعیین کننده است.
روسیه می باید از جنگ آذربایجان و ارمنستان می آموخت که نسل جدیدی از جنگ افزارها (پهپادها)، تعیین کننده سرنوشت جنگ ها هستند.
توسعه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی رو فدای توسعه نظامی کردید و با رشد نامتوازن کشور رو به لبه پرتگاه میبرید
دقت کنید شوروی با قدرت نظامی بالا فروپاشید و عبرت بگیرید
در کنار توسعه نظامی نگاهی هم به وضعیت اقتصادی و اجتماعی بندازید اگر هدفتون توسعه کشوره
ساختار کمونیستی روسیه از هم پاشیده است.
البته نبايد فراموش كرد كه اين ژهباد ها بزودي كارايي خودش را از دست خواهد داد به علت اينكه روي نابودي آنها تمركز ميشود و راهكارهاي قدرتمندي براي آن پيدا خواهد شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
سازندگان پهپاد هم میشینن و نگاه میکنن فقط ؟
اتفاقا شانس پیشرفت پهپادها نسبت به بقیه تجهیزات نظامی بیشتره. به دلیل اینکه سرعت ساخت و تست
راهکارهای جدید توی اون ها خیلی بیشتره و تولید انبوهشون هم مقایس پذیر تره.
مادر پوتین به عزایش نشسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
یک جمله دیگه پیدا کن هر جا همین رو می نویسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
چکمه صحیحتره
هر چقدر روسیه کودن و پخمه ست از اونور چین باهوشه. با اینکه جفتشون از یک مسلک و ایدئولوژی اومدن بیرون

اما چینی ها به هیچ وجه قابل قیاس با روس ها نیستن. این چینی ها از اون 7 خط ها هستن و هیچ رقمه دم به تله نمیدن.
خدا پدر آمریکارو بیامرزه که از همچین تکنولوژی ای رونمایی کرده ، ببینید چه چیزایی داره که هنوز رو نکرده
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
بجز یمن که پهبادش ایرانی بود. دو پهبادی که در جنهای رسمی استفاده شد پهبادهای بایراکتار تریه بودن. الان سلجوق بایرکتار تمرکزش روی تانک ها و هواپیماهای جنگی بدون سرنشین ارزان قیمت هست و همه این فناری ها نیاز به چند زیربینا داره
1- ماهواره مستقل
2- ارزش دهی به نیروی انسانی و مهندسین داخلی که بیشتر از هر چیزی وطن پرست باشن.
3- نترسیدن
ایران باید روی مردمش سرمایه گذاری کند نه پهباد مردمی که از نظر معیشیت ضعیف باشند بمب اتم هم داشته باشند از بین میروند اول معیشت مردم وا رتباط با دنیا را درست کنید بعد سراغ پهباد و تهباد بروید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
آمریکا باید ارتباطش رو با ما درست کنه نه ما
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
ربطی بهم نداره.مسائل امنیتی رو با هیچ چیز نمیشه قاطی کرد.
همین الانش سامانه های ضد پهپاد داره توسعه پیدا میکنه
مثل سامانه لئونیداس
الان پرسپولیس بیانیه میده که پهباد را اولین بار ما اختراع کردیم
کشور ما در پهباد و موشک اول است کشورهای دیگر دوم هستند
پوتین ظالم
اگر‌ مثلا‌ آقای زلنسکی‌ اعلام‌ میکرد‌ که کشورش‌ به هیچکدوم‌از‌پیمانهای نظامی‌ وابسته نمیشه‌و دوست داره‌از روس و غرب مستقل باشه‌ و کشورش را منطقه حائل باشه‌ چی میشد‌ ؟!
آیا نمیتوانست از این فرصت استفاده بکنه‌ و با دیپلماسی‌ زیرکانه از غرب و روسیه استفاده میکرد‌ و از هزینه نظامی هم خلاص میشد‌ چه اتفاقی می افتاد‌ ؟!
البته‌ دوستان نظر بدن‌ من فقط سال از پرسیدم‌ !!
البته بنظر بنده‌ زلنسکی‌ هم اشتباه کرده‌ و از آن طرف حرکت پوتین‌ قابل دفاع نیست .
پاسخ ها
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
برادر, پوتین پی بهونه بود والا خودش هم میدونست که اوکراین هیچوقت به عضویت ناتو در نمیاد. تازه هیچوقت هم اینو بعنوان دلیل حمله اعلام نکرد. پوتین سودای کشورگشایی داره و اینو از اشغال کریمه و برسمیت نشناختن کشوری بنام اوکراین نشون داده.
مدتی پیش آمریکا از یک.سلاح لیزری رونمایی کرد که در شلیک ۶۰ هدف را نابود می کند، احتمالا بزودی با این نوع تجهیزات، پهباد ها کارایی خودشان را از دست خواهند داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
حتما تو هالیوود؟ ایرانم ماه پیش از سلاح لیزری خودش رونمایی کرد
هر نظامی میداند که با ۱۲۰ هزار سرباز نمیتوان اوکراین را اشغال کرد.ولی میتوان مانند سوزن بدن اوکراین را سوراخ کرد.این جنگ تا دو ماه دیگر با پیروزی روسیه و نابودی اوکراین به پایان میرسد.تحریمها اثر چندانی بر روسیه نخواهند داشت.به موازات تحریمها،سوخت و کالاهای تولید روسیه گران شدند.شرق اوکراین و جنوب این کشور در اشغال روسیه باقی خواهند ماند.پیشگوئی محسن رضائی غلط است که گفت این جنگ ده سال طول میکشد.توافق برجام هم برای ایران سودی نخواهد داشت چون تمام کالاها گرانتر شدند. (یک متنفر از روسیه که واقعگرا ست)
مساله اینجاست که خود روسیه هم از پهباد در این جنگ استفاده کرد و همینطور پهبادهای زیادی را ساقط کرد. البته باید اذعان کرد هنوز ارتش های دنیا روی سرنگونی پهباد زیاد کار نکردند و باید منتظر بود و دید. پهباد بیشتر در جنگ هایی که یک طرف بمباران زیادی انجام نمیدهد کارایی دارد و گرنه مثلا در جنگ لیبی پهباد های ترکیه هنگامی که طرف مقابل از جنگنده استفاده نمیکرد موفق بودند ولی به محض اینکه مصر از هواپیماهای جنگنده استفاده کرد محدودیت این پهبادها مشخص شد و ترکیه عقب نشینی کرد.
زلنسکی یه احمقه چرا غربگداها سعی میکنن از یه احمق یهودی قهرمان بسازن؟ اوکراین چه نیازی داشت که به ناتو بپیونده در حالی که هر بچه ای میدونست روسیه چنین چیزی رو تحمل نخواهد کرد کشورش رو ویرانه کرد مردم رو به کشتن داد که چی؟
تکنولوژی پهپاد ترکیه دقیقا تکنولوژی یک پهپاد اسرائیلی هست.این اتفاقی نیست.
ولادیمیر دمپایی به زودی به سرنوشت صدام جنایتکار دچار میشه این سرنوشت تمام دیکاتورهای ظالم و متجاوز است.
تحلیل آب دوغ خیاری تابناک!روسها سال ۸۱۹۸شاتل بوران رو بدون سرنشین فرستادن فضا و بعد از چند دور مداری نشوندنش به زمین!بعد ادعا میشه روسها در جنگ یو ای وی ها ضعیفن!این گزاراشتی که میگن کلی از تجهیزات روسها تووسط پهپادها منهدم شده از کجا دراومده!؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار