بازدید 56986
مهم‌ترین جست و جو‌های کاربران ایرانی در اینترنت در  آبان ۱۴۰۰

اشتباه اردبیلی رئیس جمهور بحث داغ فضای مجازی/ پس گردنی به استاندار و سر و صدایی که به پا شد/ حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها و حواشی آن/ ماهی علی دایی در کانون توجه کاربران قرار گرفت

در بازه زمانی مورد اشاره مفاهیم و عباراتی چون «گواهی سابقه سکونت»، «محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی»، «استاندار آذربایجان شرقی»، «میلاد پیامبر (ص)»، «حمله سایبری به پمپ بنزین ها»، «سجاد رزمجو»، و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۱۱۱۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 28 March 2022

مرگ بنی صدر دوباره او را در کانون توجهات قرار داد/ نرفتن رئیسی به سازمان ملل؛ بحث داغ فضای مجازی/ علی لندی؛ قهرمانی که به همه درس از خود گذشتگی داد/ دعوای نهادها بر سر برگ سبز خودرو و پیگیری موضوع توسط کاربران

کاربران اینترنتی به صورت روزانه و پیاپی در حال جست و جوی مفاهیم و عبارت‌های متفاوتی در موتور‌های جست و جوگر به ویژه گوگل هستند که رصد و ارزیابی پرتکرارترین و نیز مهم‌ترین این مفاهیم، قابل تأمل است. به ویژه از این بابت که می‌تواند به ابزاری برای رصد دغدغه‌های مردمی از سوی مسئولین و تلاش برای رفع و رجوع این مسائل باشد.

به گزارش «تابناک»، در آبان ۱۴۰۰ همانند سایر ماه‌های سال فضای مجازی و به صورت مشخص اینترنت به بستری برای داغ شدن بسیاری از مفاهیم و عبارت‌های مهم و پرتکرار تبدیل شد که در این بسته به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

در بازه زمانی مورد اشاره مفاهیم و عباراتی چون «گواهی سابقه سکونت»، «محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی»، «استاندار آذربایجان شرقی»، «میلاد پیامبر (ص)»، «حمله سایبری به پمپ بنزین ها»، «سجاد رزمجو»، و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در آبان ماه سال گذشته و در سفری که به استان اردبیل داشت، از محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی به عنوان دو عالم فرهیخته این استان یاد کرد و حال اینکه به نظر بسیاری از متخصصان و کارشناسان و نیز مستندات این دو نام به یک فرد خاص اختصاص داشت.

هرچند برخی علمای استان تلاش کردند با اثبات اینکه دو شخصیت متفاوت با این دو نام در تاریخ اردبیل وجود دارد، موضوع را ختم به خیر کنند، اما حواشی این موضوع ادامه پیدا کرد و برای مدتی فضای مجازی را تحت تأثیر قرار داد.

در ابن رابطه به طور مشخص امام جمعه اردبیل تأکید داشت که واقعاً محقق و مقدس اردبیلی دو شخصیت متفاوت هستند ولی افرادی مثل رحمت الله بیگدلی (سیاسی اصلاح طلب) تأکید کرد که این دو عنوان به یک فرد تعلق دارد و رئیس جمهور اشتباه کرده است. 

گفتنی است، احمد بن محمد اردبیلی نجفی، معروف به مقدس اردبیلی یا محقق اردبیلی، عالم و فقیه شیعه امامیه در قرن دهم هجری است. او در محلهٔ نیار شهر اردبیل به دنیا آمد و از شاگردان جلال‌الدین دوانی بود.

مقدس اردبیلی کیست و چرا ترند گوگل شد؟ / سیلی، استاندار آذربایجان شرقی را ترند کرد/ هادی چوپان هنوز در صدر جست و جو‌های مردمی قرار دارد/ توجه دوباره کاربران به نجمه جودکی و سحر جعفری جوزانی

مقدس اردبیلی فراگیری علوم دینی را از دوران کودکی آغاز کرد و پس از گذراندن دروس مقدماتی، به نجف رفت و علوم نقلی و فقه را از سید علی صائغ فرا گرفت. پس از مدتی، به شیراز مهاجرت کرد و نزد جمال‌الدین محمود به تحصیل علوم عقلی مشغول شد. وی در زهد و تقوا به درجه‌ای رسید که به «مقدس» شهرت یافت و در تحقیق و ژرف‌نگری علمی به اندازه‌ای تبحر داشت که به «محقق» معروف شد.

استاندار آذربایجان شرقی

در جلسه معارفه استاندار آذربایجان شرقی یکی از شهروندان تبریزی که گویا با استاندار فعلی خصومت شخصی داشت، به سرعت خود را به جایگاه سخنرانی رساند و با دست محکم به گردن استاندار ضربه سنگینی وارد کرد.

انتشار فیلم این صحنه در فضای مجازی واکنش های فراوانی را به همراه داشت و برای مدتی به تیتر یک بسیاری از رسانه ها و شبکه های مجازی تبدیل شد.

بر اساس جزئیات اعلامی صبح روز یکم آبان ماه یکی از شهروندان با حضور بر روی سن به سمت تریبون رفت و به گوش استاندار که در حال سخنرانی بود سیلی محکمی زد؛ با این حال رضوی خرم، با آرامش و متانت و بدون هیچ‌گونه واکنشی، به سخنرانی ادامه داد که این گذشت محترمانه وی، با ذکر صلوات و شعارهای حضار در حمایت از رضوی خرم همراه و شهروند مذکور به بیرون از سالن هدایت شد.

استاندار آذربایجان شرقی، در پایان سخنرانی معارفه خود، با بیان اینکه نامبرده را بخشیده، گفته که بنده چهره ایشان را به خاطر ندارم و ممکن است چند سال قبل در جایی ایشان را دیده باشم با این حال، از این رفتار وی گذشت کردم و از وی شکایتی ندارم.

همچنین پس از پایان مراسم، تعدادی از خانواده‌های شهدا و جانبازان حاضر در مراسم، با مراجعه به رضوی خرم، از متانت و ادب وی در برخورد با فرد سیلی‌زننده تقدیر کردند.

میلاد پیامبر (ص)

قرارگیری میلاد حضرت رسول (ص) در ماه آبان سال گذشته و روایاتی که در مورد تاریخ دقیق این روز مبارک وجود دارد و نیز پرداخت های رسانه ای به این روز سبب شد تا اوایل آبان ماه سال گذشته بخش قابل توجهی از توجه کاربران فضای مجازی به میلاد حضرت رسول (ص) معطوف شود.

گفتنی است میلاد پیامبر یا عید مولود، سالروز ولادت پیامبر اسلام، محمد بن عبدالله است و یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است. هرچند تاریخ دقیق ولادت پیامبر اسلام ص مشخص نیست، اهل سنت این جشن را در ۱۲ ربیع‌الاول برگزار می‌کنند و شیعیان ۱۷ ربیع‌الاول را جشن می‌گیرند. اکثر مسلمانان و دولت‌های اسلامی این روز را جشن می‌گیرند و به خاطر تولد او به شادمانی می‌پردازند، خیابان‌ها را آذین می‌بندند و صدقات و خیرات می‌نمایند. در مساجد نیز مجالسی برگزار می‌کنند و اشعاری به نام مولودی در مدح پیامبر اسلام می‌خوانند، سیره او را بیان می‌دارند و با شیرینی‌جات از مردم پذیرایی می‌نمایند.

بیشتر بخوانید

حمله سایبری به پمپ بنزین ها

حمله سایبری به پمپ بنزین های کشور در آبان ماه سال گذشته، موضوع مهم و عجیبی بود که البته تنها بحث داغ فضای مجازی نبود و در عالم واقع نیز گرفتاری های فراوانی را برای مردم به ویژه رانندگان ایجاد کرد.

                                                   حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها در ایران به چه علت بود؟

حمله سایبری آبان ۱۴۰۰ یا حمله سایبری به جایگاه‌های پمپ‌بنزین در ایران در ۴ آبان ۱۴۰۰ سبب بروز اختلالات جدی در روند سوخت‌گیری در سراسر کشور شد. این حمله سایبری سبب شد تا خرید بنزین با نرخ دولتی، موسوم به بنزین سهمیه‌ای، از مدار خارج شود و سوخت‌گیری فقط با نرخ آزاد فقط در برخی از پمپ‌بنزین‌ها ممکن باشد.

در ساعات اولیه شروع رویداد، تنها ۳۰درصد از پمپ‌بنزین‌های کشور توان سوخت‌رسانی به صورت دستی و آفلاین را داشتند، چنان‌که در تهران بزرگ فقط ۱۲ جایگاه فعال بود.

وبسایت خبرآنلاین اسرائیل را عامل حمله سایبری معرفی کرد.

بیشتر بخوانید

سجاد رزمجو

سجاد رزمجو یکی از خوانندگان محلی ولی بسیار محبوبی بود که سال گذشته و در آبان ماه دچار حادثه شد و پس از چند روز بستری در بیمارستان جان خود را از دست داد.

زلزله و سونامی؛ دو واژه پرتکرار فضای مجازی ایران در ساعات گذشته/ نگرانی  کاربران به خاطر وضعیت سلامتی سجاد رزمجو/ شباهت عجیب شقایق دهقان را ترند  کرد/ اموال تملیکی چیست و چرا

حادثه پیش آمده برای این خواننده محلی محبوب و نیز فوت او برای مدتی بحث داغ فضای مجازی شد و او را به یکی از ترندهای اصلی گوگل تبدیل کرد.

گفتنی است، او در ۱۴ آبان ۱۴۰۰ بر اثر انفجار در خانه‌اش، دچار سوختگی شدید شده بود و پس از گذراندن سختی‌ و تحمل‌های زیاد، در ۲۴ آبان پس از ۱۱ روز بستری در بیمارستان در ۴۱ سالگی در شیراز درگذشت.

ماهی علی دایی

آبان ماه سال گذشته انتشار خبری مبنی بر نام گذاری نام یک ماهی به نام علی دایی که از جمله مفاخر ورزشی کشور است با حواشی فراوانی رو به رو شد.

ماجرای ماهی علی دایی چیست؟

ماجرا از این قرار بود که گروهی از پژوهشگران و محققان ایرانی پس از کشف یک نوع ماهی خاص که تاکنون برای آن نامی انتخاب نشده بود و پاس قدردانی از زحمات علی دایی در سطح ملی نام او را برای این ماهی انتخاب کردند.

این اقدام که بدون هماهنگی با علی دایی انجام شده بود با حواشی فراوانی رو به رو شد و برای مدتی به بحث داغ فضای مجازی تبدیل شد.

گزارشی که خبرگزاری ایسنا درباره کشف یک گونه ماهی جدید منتشر کرد، شروع یک جنجال بزرگ بود. این خبرگزاری نوشت: «نتایج هشت سال تحقیقات مستمر یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی متشکل از محققان ایرانی و آلمانی روی ماهیان خانواده سیسوریده در حوضه آبریز رودخانه های دجله و فرات در کشورهای ایران، ترکیه، سوریه و عراق در قالب یک مقاله با کشف گونه های ناشناخته از این خانواده منتشر شد.»

در این‌خصوص سیدحامد موسوی ثابت، عضو هیأت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان و سرپرست این تحقیق مشترک مصاحبه‌ای انجام داد که عجیب به نظر می‌رسید. او درباره کشف این گونه ماهی گفت: «با عنایت به پراکنش این ماهیان در رودخانه های استان های غربی و جنوب‌غربی کشور، نام علمی یک گونه از این ماهیان که در رودخانه سیمره زیست می‌کند، به پاس فعالیت های انساندوستانه و میهن‌پرستانه فوتبالیست و مربی پرآوازه کشورمان بعد از زلزله کرمانشاه به افتخار او کتفیش علی دایی(Glyptothorax alidaeii) نام‌گذاری شد.»

اکثر مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی اعتقاد دارند اقدام این گروه تحقیقاتی برای نام‌گذاری یک ماهی به نام علی دایی هرگز ارج نهادن به مقام شهریار فوتبال ایران نیست و حتی می‌تواند توهین به افتخارات او نیز تلقی بشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار