بازدید 5309

نظام بانک‌داری اسلامی در کشور ناقص اجرا می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره ضعف‌های نظام بانک‌داری اسلامی در کشور پرداخت.
کد خبر: ۱۱۱۰۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵ 22 March 2022
 
محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت اصلاح ساختار بانکی در کشور گفت: اصلاح ساختار نظام بانکی در کشور ما به دلیل ضرورت تحول بنیادین و پیشرفت و توسعه در سراسر دنیا ضرورت دارد.

به گزارش تابناک، «کارشناسان همچنین بر این باورند که از اصلاح قانون بانکداری و عملیات بانکداری در کشور چند دهه می گذرد و هنوز به قوانین 40 سال قبل عمل می کنیم و در این رابطه طرح قانون بانک مرکزی و بانکداری اسلامی در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.»

به گفته پور ابراهیمی، قوانین بانک‌داری در طول چندین دهه گذشته تغییر کرده و کشور‌هایی مثل مالزی، پاکستان، عربستان و انگلیس که مثل ما نظام بانکداری اسلامی دارند و این نظام توسعه یافته و به روز رسانی شده است.

این نماینده مجلس قدمت قوانین بانکداری و مسائل جدید زیاد در حوزه بانکداری را دو دلیل عمده برای تغییر قوانین بانکداری در کشور می‌داند.

دلخوش سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد نادرست نظام بانکداری کشور گفت: «در شرح وظایف اصلی نظام بانکداری اینگونه آمده که بانک‌ها با جمع‌آوری سرمایه ریالی مردم و پرداخت تسهیلات با درصد معین شده مسیر درستی در خدمت‌رسانی به مردم را طی کنند، اما متاسفانه امروزه بانک‌ها با دریافت سرمایه مردم بنگاه‌داری می‌کنند، این ضربه سنگینی به سیستم اقتصادی و تولید کشور وارد کرده و از طرفی منابع پرداختی بانک‌ها محدود می‌شود.»

پور ابراهیمی گفت: به همین دلیل مجلس به موضوع اصلاح اساسنامه بانک مرکزی ورود کرد تا در ابتدای سال ۱۴۰۱ در دستور کار صحن علنی مجلس قرار بگیرد. اجرای نظام بانکداری اسلامی در کشور ما با اشکالاتی رو به رو است. بخش‌هایی از آن ناقص اجرا می‌شود در بخش‌هایی باید تحول ایجاد شود و حتی برخی از قوانین آن منسوخ است.

سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگان، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه مقرراتی که در بازار پولی وضع می شوند، دست فعالان اقتصادی و بانک ها را می بندد گفت: «دست دولت را باید از نظام پولی بانکی کوتاه کنیم، اگر به جایی برسیم که به صورت هفتگی گزارش هزینه های دولت و ترازنامه بانک مرکزی و تجارت کشور منتشر شود و وزیر اقتصاد و مسئولان اقتصادی در این زمینه پاسخگو باشند، آن زمان می توان به رفع مشکلات امیدوار بود.»

پور ابراهیمی گفت: این مسائل در کنار هم باعث شده خروجی نامطلوبی از بانکداری اسلامی داشته باشیم. اصلاح ساختار، اصلاح قوانین و اصلاح رویکرد‌ها در حوزه بانکداری باید شاهد تغییراتی باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
کدام بانکداری و کدام اسلامی ؟! اسمی شاید ولی رسمی نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
همین که 10 میلیون وام میگیری و 20 میلیون پس میدی رو میفرماید اسلامی
در دروان اسلام چیزی در دنیا به نام بانک وجود خارجی نداشت. پس این کلمه بانکداری اسلامی ذاتاً جعلی و ناکارامد است و فقط برای خالی کردن جیب مردم است.
بانک در ایران آفت اقتصاد است.
مشکلات اقتصادی ایران خاص هستند بدنبال راه حل آن در کتاب و ژورنال نباشید.
خودتون و مردم را مسخره کرده اید.اصلا چیزی به اسم اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی وجود ندارد.بهتر است تسلیم علم نوین اقتصاد شوید و دست از یاوه گویی بردارید.
چهل سال گذشته هنوز میگن ناقص اجرا شده. اگر یک حکومت غیر اسلامی سرکار بود و فقط به علم اقتصاد عمل میکرد، بانکداری ما اسلامی تر بود تا الان
شرم و حیا هم قدیما می گفتند نیکوست.
اصل بانکداری اسلامی همین است. صد میلیون وام خرید خانه باید دویست و شصت میلیون پس بدهی.
کشورهایی که اسلامی نیستند ولی بانکداریشان اسلامی است برعکس ما که ادعای اسلامی را داریم ولی بانک ما خبری از اسلا م نیست وفقط در سردر آن اسلامی نوشته شده
یکی از ریشه های اصلی در فساد در کشور بانکها هستن.کدوم بانکداری.بنگاههای غارت مردم.عوامل تورم و شکست اقتصاد همینها هستن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار