بازدید 14058

شکایت ۱ میلیارد دلاری کهنه سرباز آمریکایی از ایران

مایکل وایت حدود ۲ سال پیش در چارچوب یک توافق تبادل زندانیان بین آمریکاو ایران، از زندان آزاد شد و به آمریکا بازگشت.
کد خبر: ۱۱۱۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶ 18 March 2022

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از کهنه سربازان نیروی دریایی آمریکا که نزدیک به ۲ سال بنا به اتهامات امنیتی در ایران زندانی بود، از دولت ایران به اتهام "ربوده شدن، گروگان گیری و شکنجه شدنش" به دادگاهی در آمریکا شکایت کرده و خواستار دریافت ۱ میلیارد دلار غرامت از اموال ایران شده است.

 "مایکل وایت" کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا از آنچه که "آزار و اذیت طولانی و مستمر" در دوران زندان در ایران می‌گوید، خواهان دریافت غرامت ۱ میلیارد دلاری شده است.

او در شکواییه خود مدعی شده ماموران زندان در ایران او را شکنجه کرده اند؛ از جمله کتک زدن و مشت زدن، شلاق زدن به پاهایش، محرومیت از غذا و نوشیدنی، و تحت فشار قرار دادن برای اعتراف به جاسوسی برای دولت آمریکا.


ادعا‌های مطرح شده در این شکایت ۳۱ صفحه ای، منعکس کننده ادعا‌های مطرح شده توسط او در دست نوشته‌ای ۱۵۶ صفحه‌ای است که او پشت میله‌های زندان نوشته و نسخه‌ای از آن به دست آسوشیتدپرس رسیده است.


او مدعی شده در تابستان ۲۰۱۸ توسط زنی که "دوست دخترش" می‌دانست در ایران اغوا شده تا توسط ماموران دولت ایران ربوده و به زندان بیفتد. او به اتهام همکاری با دولت ایالات متحده علیه ایران - اتهاماتی که در دادنامه می‌گوید ساختگی است - متهم و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.


این شکایت همچنین ادعا می‌کند که زندانی شدن وایت تلاشی از سوی ایران برای گرفتن امتیاز از دولت ترامپ و "ایجاد اهرم‌هایی برای دیپلماسی" پس از خروج ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بود.


این شکایت در دادگاه فدرال در شهر "واشنگتن دی سی" تنظیم شده است. علاوه بر وایت، شاکیان دیگر این پرونده شامل مادر و ۲ برادر او هستند.

شکایت ۱ میلیارد دلاری کهنه سرباز آمریکایی از ایران

مایکل وایت پس از آزادی از زندان در کنار "برایان هوک" مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا

در صورت رسیدگی به این شکایت و صدور حکم از سوی قاضی، دادگاه می‌تواند وایت را قادر سازد تا از صندوقی که برای قربانیان اقدامات تروریستی تحت حمایت دولت ایجاد شده است، خسارت دریافت کند.


وزارت امور خارجه آمریکا در ژوئن ۲۰۲۰ ترتیبی داد تا او را به عنوان بخشی از توافقی مبادله زندانیان، با "مجید طاهری" یک پزشک آمریکایی-ایرانی که در ایالات متحده به دلیل نقض تحریم‌ها زندانی شده بود، مبادله کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۵
زندان جای مشت و لگد نیست.
شما اول خسارتی که به خاورمیانه وارد کردید رو صاف کنید بعد ببینیم چی می شه.
مردک تو سرجمع 500 هزار تومن هم نمیارزی
امریکاییها جز استثنائات، مشتی بی شرف و زورگو هستند
چرا امریکا برای گرفتن غرامت چند تا اقازاده را به جرم جاسوسی دستگیر نمیکنند
1 میلیارد
رقمی نیست
بیا بهت بدیم بیا عمو جون
ایران بابت آزادی پول می گیره اونور بابت شکنجه دوبرابر خسارت می گیرن
من هم شكنجه شده ام يك ميليارد هم به من بدهيد
پول مردم ایران چه راحت به یغما میره
قبلا میگفتن از هر دست بدی از همان دست میگیری، برعکسش هم صادقه
بزودی خانم نازنین زاغری و آقای انوشه آشوری و دیگر گروگان ها هم چنین شکایاتی برای احقاق حقوق ضایع شده شان خواهند کرد.
تروریست آمریکایی فکر کرده همه مثل خودشون وحشی و حرامی هستند و مثل اسرایی که در گوانتانامو و زندان ابوغریب تحت‌ شدید ترین شکنجه ها و اعمال غیر انسانی توسط خودشون بودن می‌تونن مت رو متهم به شکنجه کردن کنند..
از قیافه اش معلومه ازاون دودره های بی شرفه
۴۰۰ میلیون برا نازنین از انگلیس گرفتید یک میلیارد برا وایت به امریکا پس بدید. به این میگند یپلماسی انقلابی درمیدان.
سلام.این سرباز چرا انقد کم درخواست کرده؟یکی بهش بگه برو ۱۰۰میلیارد تقاضا کن تا بهت هزار دلار بدند...البته ما حاظر هستیم صدقه بهش بدهیم که مثل بقیه سربازهای بدبخت آمریکا خود کشی نکنه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی