دلایل افت پالایشی با نفت ۱۰۰ دلار چیست؟

حمید حسینی گفت: تخفیفی که وزارت نفت برای خوراک پالایشی ها در نظر گرفته ثابت و با افزایش قیمت نفت حاشیه سود این نمادها کاهش می یابد.
کد خبر: ۱۱۱۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۴ 17 March 2022

به گزارش بورس تابناک، بعد از سفر وزیر خارجه ایران به روسیه و تاکید وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه از آمریکا تضمین های لازم را برای غیر تحریکی بودن همکاری کشورش با روسیه گرفته شده، عملا این سیگنال به بازار داده شد که به زودی ورود نفت ایران به بازار جهانی افزایش می یابد به همین دلیل قیمت نفت روندی نزولی گرفت و در محدوده های ۱۰۰ دلار در حال نوسان است، به همین دلیل نمادهای نفتی در بازار سرمایه هم تحت تاثیر این مساله قرار گرفته اند و برخی از آنها در روز پایانی سال افزایش عرضه داشتند.

حمید حسینی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تخفیفی که وزارت نفت برای خوراک پالایشی ها در نظر گرفته ثابت است، گفت: از آنجایی که قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافته است و این تحفیف خوراک عدد ثابتی است عملا تاثیر مثبت زیادی در هزینه مواد اولیه این پالایشگاه ها ندارد به همین دلیل در آینده سودآوری آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

او افزود: اگر قرار باشد قیمت نفت در همین محدوده کنونی باقی بماند دولت باید در محاسبه تحفیف خوراک پالایشی ها تجدید نظر بکند تا از این طریق حاشیه سود پالایشی ها حفظ شود.

این مساله در حالی به عنوان یکی از چالش های سهامداران پالایشی ها مطرح می شود که پیش از این بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه از افزایش کرک اسپرد پالایشی ها خبر داده بودند و پیش بینی شده بود که سودسازی این نمادها در گزارش های ۱۲ ماهه به شدت افزایش پیدا کند. حالا با توجه به اینکه در روز پایانی سال نمادهای پالایشی در حال درجا زدن هستند به نظر می رسد در ابتدای سال آینده هم معاملات طبق همین روال انجام شود مگر اینکه توافق برجام امضا شود و صادراتا محصولات پالایشی به بازارهای جهانی تسهیل شود و افزایش تولید به رشد سودسازی این شرکت ها کمک کند./بازار

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی