بازدید 17917
کیوسک بین الملل تابناک

واکنش هند به شلیک موشک مافوق صوت به خاک پاکستان/ برگزاری دور پنجم گفت و گوهای ایران و عربستان در بغداد/ هشدار فضایی روسیه به آمریکا/ چشم دوختن بازار جهانی نفت به سمت ایران و ونزوئلا

واکنش هند به شلیک موشک مافوق صوت به خاک پاکستان، برگزاری دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان در بغداد، هشدار فضایی روسیه به آمریکا، چشم دوختن بازار جهانی نفت به سمت ایران و ونزوئلا و تحریم ۵ فرد و نهاد روسی وابسته به برنامه هسته‌ای کره شمالی از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۰۹۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸ 12 March 2022

واکنش هند به شلیک موشک مافوق صوت به خاک پاکستان/ برگزاری دور پنجم گفت و گوهای ایران و عربستان در بغداد/ هشدار فضایی روسیه به آمریکا/ چشم دوختن بازار جهانی نفت به سمت ایران و ونزوئلا

کیوسک بین الملل تابناک: واکنش هند به شلیک موشک مافوق صوت به خاک پاکستان، برگزاری دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان در بغداد، هشدار فضایی روسیه به آمریکا، چشم دوختن بازار جهانی نفت به سمت ایران و ونزوئلا و تحریم ۵ فرد و نهاد روسی وابسته به برنامه هسته‌ای کره شمالی از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

واکنش هند به شلیک موشک مافوق صوت به خاک پاکستان

دولت هند روز شنبه اعلام کرد، به دلیل «ایراد فنی» در هنگام تعمیرات و نگهداری عادی به شکل تصادفی یک موشک مافوق صوت به سمت خاک پاکستان شلیک شده است.

به گزارش «رویترز» پس از اینکه دولت پاکستان سفیر هند در اسلام آباد را به دلیل پرتاب موشک از سوی هند به این کشور، به وزارت خارجه فراخواند، مقامات هند اعلام کردند، این شلیک به دلایل اشکالات فنی و به شکل تصادفی اتفاق افتاده است.

کارشناسانان نظامی در گذشته درباره خطر این چنین حوادث و یا اشتباهات محاسباتی از سوی کشورهای همسایه مسلح به سلاح های اتمی هشدار داده بودند که تاکنون موجب بروز سه جنگ و درگیری های متعدد کوچکتر معمولا در منطقه مورد مناقشه «کشمیر» شده بود.

با وجود این، تنش ها طی ماه های گذشته کاهش یافته بود و این تصادف که احتمالا اولین مورد از این دست است، به سرعت سوالات بسیاری را پیرامون مکانیسم های امنیتی مطرح کرده است.

واکنش هند به شلیک موشک مافوق صوت به خاک پاکستان/ برگزاری دور پنجم گفت و گوهای ایران و عربستان در بغداد/ هشدار فضایی روسیه به آمریکا/ چشم دوختن بازار جهانی نفت به سمت ایران و ونزوئلا

وزارت دفاع هند در بیانیه ای سه بندی بدون اشاره به نوع موشک شلیک شده چنین نوشت: «روز ۹ مارس ۲۰۲۲ ( ۱۸ اسفند) در حین عملیات تعمیر و نگهداری معمولی، یک اشکال فنی موجب شلیک تصادفی یک موشک شد که به نظر می رسد در منطقه ای در پاکستان فرود آمده باشد. با وجود اینکه این تصادف بسیار تاسف بار است، باعث خوشحالی است که فردی در جریان این حادثه جان خود را از دست نداده است.»

این وزارتخانه همچنین گفت دولت دستور بازبینی جدی این حادثه و همچنین تشکیل دادگاه تحقیقات در سطوح بالا درباره آن را داده است.

مقامات پاکستانی نیز اعلام کردند موشک مجهز به سلاح نبوده و در نزدیکی شهر شرقی «میان چانو» در حدود ۵۰۰ کیلومتری «اسلام آباد» پایتخت این کشور سقوط کرده است. این موشک غیرمسلح و فاقد کلاهک انفجاری بوده و اصابت آن به منطقه‌ای مسکونی در شرق پنجاب در چهارشنبه شب، تنها دیواری را خراب کرده و تلفاتی به بار نیاورده است.

دفتر وزارت امورخارجه پاکستان، نماینده امور هند در پاکستان را احضار کرد تا اعتراض خود را به این اقدام که آن را نقض بی دلیل حریم هوایی اش می داند که ممکن بوده منجر به در خطر افتادن جان غیرنظامیان و مردم در پروازهای غیرنظامی و مسافری شود اعلام کند؛ بر این مبنا نیروی هوایی پاکستان از زمان شلیک موشک و در مدت بیش از سه دقیقه‌ای که در آسمان بود آن را رصد کرد و تحت نظر داشت.

پاکستان می‌گوید تاسیسات نظامی حساسی در منطقه اصابت موشک وجود نداشته است.

پاکستان همچنین به هند هشدار داد تا عاقلانه به پیامدهای ناخوشایند چنین بی توجهی ها و سهل انگاری ها بیندیشد و اقدامات لازم و موثر برای جلوگیری از چنین تخطی هایی را در آینده انجام دهد.

در پی پذیرش این حادثه از سوی هند «موئد یوسف» مشاور امنیت ملی پاکستان رفتار دهلی را به دلیل عدم اطلاع رسانی فوری پرتاب سهوی موشک به پاکستان بسیار غیرمسئولانه خواند و خواستار انجام تحقیقات پیرامون این مساله شد.

در پاسخ به سوالی که از دفتر ریاست جمهوری آمریکا درباره این اتفاق شد، سخنگوی این دفتر اعلام کرد، آمریکا هیچ گونه نشانه ای از عمدی بودن پرتاب این موشک از سوی هند به پاکستان مشاهده نکرده است.

روابط دو کشور از سه سال پیش تیره شده است. در آن مقطع حملات هوایی هند در کشمیر واکنش پاکستان و سرنگونی یک جنگنده هندی را به دنبال داشت.

هند و پاکستان، که هر دو به جنگ‌افزار هسته‌ای مسلح هستند، پس از استقلال از بریتانیا تا کنون سه بار درگیر جنگ شده‌اند که دو بار آن بر سر منطقه مورد مناقشه کشمیر بوده است.

برگزاری دور پنجم گفت و گوهای ایران و عربستان در بغداد

«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق می گوید دور پنجم گفت و گوهای ایران و عربستان روز چهارشنبه پیش رو (۲۵ اسفند) در بغداد برگزار خواهد شد.

 فواد حسین این خبر را در مجمع دیپلماتیک آنتالیا در ترکیه اعلام کرد.

پیشتر «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده بود که تهران همواره برای ادامه گفت و گوها آماده است و دور بعدی بستگی به تصمیم ریاض دارد.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق برای اولین بار در ماه می سال ۲۰۲۱ از میزبانی عراق در گفت و گوهای ایران و عربستان و مذاکره مستقیم بین دو کشور بعد از سال ها تیرگی روابط خبر داده بود و تاکنون ۴ دور از این مذاکرات بین ایران و عربستان به میزبانی بغداد برگزار شده است.

واکنش هند به شلیک موشک مافوق صوت به خاک پاکستان/ برگزاری دور پنجم گفت و گوهای ایران و عربستان در بغداد/ هشدار فضایی روسیه به آمریکا/ چشم دوختن بازار جهانی نفت به سمت ایران و ونزوئلا

حدود یک ماه پیش، «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق گفت که نتیجه و دستاورد گفت و گوهای مقام های ایرانی و عربستانی در بغداد به بازگشایی سفارت خانه های دو کشور می انجامد.

مشاور امنیت ملی عراق ادامه داد که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد مهم خواهد بود و نتایج این گفت و گوها به سطح بازگشایی سفارت های ایران و عربستان منجر خواهد شد.

هشدار فضایی روسیه به آمریکا

رئیس دستگاه فضانوردی روسیه هشدار داد، اگر تحریم‌های جنگ اوکراین لغو نشوند، ایستگاه فضایی بین‌المللی ممکن است به زمین سقوط کند.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «ال‌بی سی» «دیمیتری روگوزین» رئیس بخش فضانوردی روسیه، نقشه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد ایستگاه فضایی بین‌المللی در چه نقطه ای پرواز می کند؛ به این معنی که در صورت سقوط از مدار این ایستگاه فضایی، روسیه در معرض خطر کمتری خواهد بود، در حالی که ایالات متحده مدعی است که هنوز بر ایستگاه کنترل دارد.

این مقام ارشد روسیه روز جمعه در توییتی نوشت، نامه‌ای به دستگاه‌های فضایی ایالات متحده، کانادا و اروپا در مورد ادامه فعالیت ایستگاه‌های فضایی بین‌المللی ارسال کرده است.

روگوزین گفت که روسیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی، پشتیبانی حیاتی را به آمریکا از جمله اکسیژن ارائه می‌دهد.

این اولین بار نیست که روگوزین بر سر ایستگاه فضایی بین‌المللی، آمریکا را تهدید می‌کند. او پیشنهاد کرده که می‌تواند بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی را جدا کند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی با مشارکت پنج آژانس فضایی و پانزده کشور از جمله ژاپن، روسیه و ایالات متحده ساخته و در سال ۱۹۹۸ به فضا پرتاب شد. فضانوردان روسی و سایر فضانوردان باید به عنوان یک تیم با یکدیگر کار کنند تا این ایستگاه فضایی بین المللی قغادر به فعالیت باشد.

چشم دوختن بازار جهانی نفت به سمت ایران و ونزوئلا

همزمان با بحران کم‌سابقه در بازار جهانی نفت از زمان جنگ جهانی دوم و پیش بینی تحلیلگران حوزه انرژی مبنی بر ایجاد اختلالات جدید در میزان عرضه و افزایش شدید بهای نفت، یک رسانه اقتصادی اسپانیایی نوشته که در چنین شرایطی، بازارهای جهانی انرژی به سمت ایران و ونزوئلا چشم دوخته اند.

به گزارش نشریه ال اکونومیستا اسپانیا، بازار نفت در حال آماده شدن برای عبور از یکی از بزرگترین اختلالات عرضه از زمان جنگ جهانی دوم است. تحلیلگران شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کنند که در سناریوی ابتدایی، عرضه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه مختل شود و قیمت نفت خام از قیمت فعلی ۱۱۳ دلار به ازای هر بشکه به ۱۳۵ دلار افزایش یابد.

واکنش هند به شلیک موشک مافوق صوت به خاک پاکستان/ برگزاری دور پنجم گفت و گوهای ایران و عربستان در بغداد/ هشدار فضایی روسیه به آمریکا/ چشم دوختن بازار جهانی نفت به سمت ایران و ونزوئلا

به گفته کارشناسان، صادرات نفت روسیه پس از حمله به اوکراین کاهش یافته است و موسسات مالی همزمان با انتظار برای اطلاع از سطح تحریم‌هایی که در مرحله آماده‌سازی هستند، تمایلی به اعطای ضمانت برای انجام عملیات خرید ندارند.

هرچند داده‌های دقیقی از محموله‌ها وجود ندارد، گزارش‌های گلدمن ساکس نشان می‌دهند که بیش از نیمی از محموله‌های متعلق به ماه مارس، فروخته نشده است؛ محموله‌هایی که در مقایسه با نفت برنت، دارای تخفیف استثنایی بشکه‌های صادراتی روسیه است.

چنانچه این سناریو ادامه یابد، صادرات نفت خام و فرآورده‌های دریایی روسیه تا سه میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد که پنجمین اختلال بزرگ در عرضه نفت خام از زمان جنگ جهانی دوم، پس از تحریم نفتی کشورهای عرب عضو اوپک (۱۹۷۳)، انقلاب اسلامی ایران (۱۹۹۰)، جنگ تحمیلی ایران و عراق (۱۹۸۰) و جنگ عراق و کویت (۱۹۹۰) است.

هرچند اوپک در سال ۱۹۷۳ همزمان با تحریم اسرائیل، صادرات نفت خام را تنها به ایالات متحده و هلند ممنوع کرد، کاهش ۳۰ درصدی عرضه باعث ایجاد یک مارپیچ تورمی جهانی و رکود اقتصادی شد که تا آن زمان سابقه نداشت و تا اوایل ۱۹۸۰ نیز ادامه داشت.

به نوشته ال اکونومیستا، این اختلال می‌تواند بشکه‌های انتقالی از طریق خط لوله قزاقستان که اغلب با نفت خام روسیه در خط لوله سی‌پی‌سی (CPC) مخلوط می‌شوند، تحت تاثیر قرار دهد.

هرچند تحریم‌های کنونی در اروپا مستقیم بر بخش نفت روسیه اعمال نشده است، تشدید درگیری‌های نظامی و تحریم‌های گسترده‌تر بر بانک مرکزی روسیه، انگیزه این کشور برای صادرات انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی برای استفاده از ذخایر استراتژیک نفت خام برای مدتی در جهت متعادل شدن روند حذف نفت روسیه از بازار جهانی تاثیرگذار خواهد بود و همزمان نگاه‌ها به سمت ونزوئلا و ایران، کاهش احتمالی تحریم‌ها علیه این دو کشور و بازیابی بخشی از تولید آن‌ها معطوف خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: در صورت ورود ایران به صحنه جهانی نفت، این کشور می‌تواند تا روزانه یک میلیون بشکه به بازار بازگرداند. هر چند روند کنار گذاشته شدن روسیه از اقتصاد جهانی و شکل‌گیری هسته اوپک، ایران و غرب، احتمالا حدود یک ماه تا آغاز عرضه طول خواهد کشید.

باید در نظر داشت که این اقدامات، فوری نیستند و فقدان سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های اخیر و کاهش طبیعی تولید چاه ممکن است عرضه بیشتر نفت خام در بازار را به تاخیر بیندازد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت می‌توانند ظرف چند ماه، تولید خود را تا دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح فعلی افزایش دهند. با این حال، ظرفیت تولیدی این کشورها در کوتاه مدت احتمالاً کمتر از آوریل ۲۰۲۰ است، زیرا فعالیت حفاری از سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به نصف رسیده است.

گلدمن ساکس معتقد است، با توجه به سکوتی که اوپک تا کنون اختیار کرده است، چنین واکنشی احتمالا مستلزم کاهش مداوم صادرات روسیه و افزایش قیمت‌ها خواهد بود و این امر به خودی خود منادی رشد اقتصادی بسیار ضعیف‌تر خواهد بود.

تحریم ۵ فرد و نهاد روسی وابسته به برنامه هسته ای کره شمالی

آمریکا ۵ فرد و نهاد روسی را به اتهام کمک به برنامه موشک های بالستیک کره شمالی تحریم کرد.

به گزارش خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی، «برایان نلسون» دبیر مالی و خزانه داریِ تروریسم و اطلاعات آمریکا اعلام کرد: « کره شمالی با ادامه پرتاب های موشکی بالستیک با خودنمایی و نقض پر هیاهوی قانون بین الملل خود را تهدیدی بزرگ برای امنیت جهان نشان می دهد.»

او در ادامه سخنانش افزود: «پاسخ امروز به تهدیدهای کره شمالی، هدف قرار دادن شبکه ای از افراد و نهادهای روسی است که به برنامه موشک های بالستیک کره شمالی کمک می کنند و مواد و اجزای مورد نیاز برای سیستم های غیرقانونی موشکی بالستیک این کشور را تهیه می کنند.»

واکنش هند به شلیک موشک مافوق صوت به خاک پاکستان/ برگزاری دور پنجم گفت و گوهای ایران و عربستان در بغداد/ هشدار فضایی روسیه به آمریکا/ چشم دوختن بازار جهانی نفت به سمت ایران و ونزوئلا

دفتر مالی و خزانه داری تروریسم و اطلاعات آمریکا همچنین در بیانیه ای اعلام کرد ۲ شخص روسی به همراه ۳ شرکت روسی به «پارک کوانگ-هون» نماینده کره شمالی در «ولادیوستوک» کمک می کردند که در سال ۲۰۱۸ از سوی آمریکا و سازمان ملل متحد به عنوان شخصی که به تامین ذخایر برای برنامه های سلاح های غیرقانونی کره شمالی می پردازد شناسایی شده بود.

دفتر خزانه داری در بیانیه ای که در رسانه ها منتشر کرده، آورده است: «در نتیجه اقدام امروز، همه اموال و منافع مالی این اشخاص و شرکت های روسی که در کنترل و یا مالکیت آمریکاست، باید مسدود و به دفتر کنترل دارایی های خارجی این کشور گزارش شود.»

این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که آمریکا اعلام کرد، کره شمالی آزمایش های موشک های قاره پیمای بالستیکی جدیدی را ۲۷ فوریه و شنبه هفته گذشته انجام داده است.

یک مقام رسمی ارشد همچنین گفت ممکن است کره شمالی در حال آماده سازی برای آزمایش موشک قاره پیمای بالستیک دور برد باشد.

کره شمالی مهلت قانونی را برای آزمایش های هسته ای و موشک های بالستیک قاره پیمای دور برد از نوامبر سال ۲۰۱۷ حفظ کرده، ولی در ماه ژانویه اعلام کرد ممکن است فعالیت های موقت تعلیق شده خود را دوباره آغاز کند.

منابع کره جنوبی پیشتر گفته بودند به نظر می رسد کره شمالی سایت های آزمایش های موشکی خود را که در سال ۲۰۱۸ تخریب کرده بود تا اراده خود برای خلع سلاح هسته ای را در میانه گفت و گوها و مذاکرات «کیم جونگ اون» رهبر این کشور با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری وقت آمریکا نشان دهد، بازسازی می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان