بازدید 7902

پیشنهاد جدید آذربایجان برای رابطه با ارمنستان

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان از ارائه پیشنهاد ۵ ماده‌ای جدید برای عادی سازی روابط به دولت ارمنستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۹۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲ 12 March 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان که برای شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا به این شهر سفر کرده، در مصاحبه با خبرنگار آناتولی به بررسی روابط باکو-ایروان پرداخت.

وی دلیل اصلی عدم ارتباط چندین ساله ارمنستان و آذربایجان را «فاکتور اشغال» دانسته و گفت: همه می‌دانیم که ارمنستان بیش از ۳۰ سال از اوایل دهه ۹۰ به زور خاک آذربایجان را اشغال کرد که منجر به آوارگی شهروندان جمهوری آذربایجان شد.

بایرام‌اف در ادامه افزود: علی‌رغم چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به نفع آذربایجان، نتیجه‌ای در خصوص اشغالگری حاصل نشد، این نیز یکی از موانع اصلی بر سر راه برقراری روابط بود.

وی ضمن اشاره به اعلام آمادگی الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان برای امضای پیمان صلح با ارمنستان، تصریح کرد: نزدیک به یک سال است که هیچ پاسخی به پیشنهاد ما از سوی ارمنستان داده نشده است. طرف آذربایجانی برای نشان دادن حسن نیت خود اخیرا پیشنهاد جدیدی به ارمنستان داده است.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: اصول اساسی که شامل عادی سازی روابط دو کشور است به ارمنستان ارائه کردیم. ما آماده توسعه روابط بر اساس اصول خاصی هستیم. ارمنستان باید اینها را بررسی و نظر خود را اعلام کند.

بایرام‌اف ادامه داد: اگر ارمنستان صادقانه خواهان عادی سازی روابط است، این فرصت بسیار خوبی برای آنها به شمار می‌رود. پاسخ ارمنستان به زودی مشخص خواهد شد و البته از این پس اقدامات مناسب را انجام خواهیم داد. یک سند یک صفحه‌ای بر مبنای اصول روابط بین‌الملل ارائه شده که هیچ مورد غیرعادی در آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: هیچ پیش شرطی برای آغاز روند مذاکرات قابل قبول نیست، باید یک گروه همکاری دوجانبه تشکیل شده و کار خود را آغاز کند.

بایرام‌اف در پایان درباره پیشنهاد ارائه شده به ارمنستان گفت: این پیشنهاد شامل پنج ماده اصلی است که نظرات ما در آن لحاظ شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان