بازدید 14507
آخرین تحولات خاورمیانه

معرفی رهبر جدید داعش/ رایزنی صدر با سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولت/ تصویب بودجه کمکی ۵.۳ میلیارد دلاری آمریکا برای اسرائیل/ طرح مشترک آمریکا و فرانسه در جنوب یمن برای استخراج فوری گاز

معرفی رهبر جدید داعش، رایزنی صدر با سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولت، تصویب بودجه کمکی ۵.۳ میلیارد دلاری آمریکا برای اسرائیل، طرح مشترک آمریکا و فرانسه در جنوب یمن برای استخراج فوری گاز و افشای اختلافات شدید میان عربستان و امارات، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۰۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 11 March 2022

معرفی رهبر جدید داعش/ رایزنی صدر با سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولت/ تصویب بودجه کمکی 5.3 میلیارد دلاری آمریکا برای اسرائیل/ طرح مشترک آمریکا و فرانسه در جنوب یمن برای استخراج فوری گاز

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: معرفی رهبر جدید داعش، رایزنی صدر با سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولت، تصویب بودجه کمکی ۵.۳ میلیارد دلاری آمریکا برای اسرائیل، طرح مشترک آمریکا و فرانسه در جنوب یمن برای استخراج فوری گاز و افشای اختلافات شدید میان عربستان و امارات، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

معرفی رهبر جدید داعش 

شامگاه امروز پنجشنبه، گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای، هلاکت سرکرده پیشن خود «ابو ابراهیم القرشی» را تأیید کرد.

شبکه خبری المیادین ضمن نقل این بیانیه گزارش داد که این گروه تروریستی، «ابوالحسن الهاشمی القرشی» را سرکرده جدید خود معرفی کرده است.

داعش با انتشار یک فایل صوتی که توسط ابو عمر المهاجر، سخنگوی این گروه منتشر شد، ضمن اذعان به وضعیت نابسامان این گروه در کشورهای مختلف، به حمله عناصر این گروه به زندان «غویران» در استان الحسکه در شمال شرق سوریه اشاره کرد و مدعی شد که فرار این عناصر، یک «حماسه» بوده است.

در این حمله ساختگی که با حمایت مستقیم نظامیان تروریست آمریکایی صورت گرفت، شماری از سرکرده‌های ارشد داعش توسط آمریکاییها از زندان فراری داده شدند. منابع رسانه‌ای گفتند، در جریان حمایت آمریکا، دست کم ۷۵۰ عنصر برجسته داعش فراری داده شدند.

معرفی رهبر جدید داعش/ رایزنی صدر با سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولت/ تصویب بودجه کمکی 5.3 میلیارد دلاری آمریکا برای اسرائیل/ طرح مشترک آمریکا و فرانسه در جنوب یمن برای استخراج فوری گاز

در این فایل از عناصر داعش خواسته شده است با سرکرده جدید، «بیعت» کنند. المهاجر همچنین مدعی شد که فراری دادن زندانیان این گروه، از آخرین «دستاوردهای» القرشی بوده است. وی گفت که انتخاب ابوالحشن القرشی بنا به «وصیت» سرکرده پیشین بوده است، در حالی که جزئیاتی درباره ابوالحسن القرشی وجود ندارد و هیچ تصویری نیز از وی منتشر نشده است.

رایزنی صدر با سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولت

مقتدا صدر رهبر جریان صدر روز پنجشنبه با شخصیت‌های سیاسی عراقی درباره «شرایط سیاسی این کشور گفت و گو کرد.

به گزارش تارنمای اینترنتی شبکه خبری "سومریه نیوز"، دفتر صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد که از میان شخصیت‌های سیاسی که مالکی تلفنی با آنها به گفت وگو نشسته، می توان به مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان، محمد الحلبوسی رییس مجلس، نوری المالکی رییس دولت قانون و خمیس الخنجر رییس ائتلاف حاکمیت اشاره کرد.

این بیانیه می افزاید که صدر با این افراد درباره برخی موضوعات مهم مرتبط با شرایط کنونی عراق گفت‌وگو کرده است.

معرفی رهبر جدید داعش/ رایزنی صدر با سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولت/ تصویب بودجه کمکی 5.3 میلیارد دلاری آمریکا برای اسرائیل/ طرح مشترک آمریکا و فرانسه در جنوب یمن برای استخراج فوری گاز

ائتلاف سیاسی الخنجر و الحلبوسی که بعد از انتخابات عراق با مداخله ترکیه و امارات تحت عنوان «السیاده» (حاکمیت) شکل گرفته، بصورت گسترده در رسانه ها، شبکه های اجتماعی و از سوی فعالان سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته است.

ناظران معتقدند که به دلیل اختلافات سیاسی و تحولات جدید بین المللی و منطقه ای، ابهامات درباره روند تشکیل حکومت و دولت در عراق ادامه دارد و همین امر، تعیین زمان دقیق شکل گیری دولت را در این کشور با مشکل مواجه کرده است.

تصویب بودجه کمکی ۵.۳ میلیارد دلاری آمریکا برای اسرائیل

در ادامه حمایت‌های همه جانبه واشنگتن از تل آویو، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در بودجه سال مالی ۲۰۲۲ این کشور، به سنت کمک‌های مالی گسترده ایالات متحده به رژیم صهیونیستی از جیب مالیات دهندگان آمریکایی ادامه دادند.

منابع رسانه‌ای در فلسطین اشغالی از تصویب بودجه کمک مالی گسترده آمریکا به رژیم صهیونیستی خبر دادند. طبق این گزارش‌ها، مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه تصویب بودجه سال مالی ۲۰۲۲، کمک‌ مالی ۱.۵ میلیارد دلاری واشنگتن برای تامین مالی سامانه «گنبد آهنین» را تصویب کرد.

معرفی رهبر جدید داعش/ رایزنی صدر با سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولت/ تصویب بودجه کمکی 5.3 میلیارد دلاری آمریکا برای اسرائیل/ طرح مشترک آمریکا و فرانسه در جنوب یمن برای استخراج فوری گاز

طبق گزارش روزنامه‌های «یدیعوت آحارونوت» و «هاآرتص»، مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه طرح ارائه شده برای بودجه سال مالی ۲۰۲۲ را تصویب کرد؛ طرحی که ۲۷۴۱ صفحه است و در بخشی از آن تخصیص بودجه اضطراری برای سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی آمده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت همچنین خبر داد که مجلس نمایندگان آمریکا علاوه بر تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار برای سامانه گنبد آهنین، کمک امنیتی سالیانه به رژیم صهیونیستی به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار را تصویب کرد. تصویب بودجه و هزینه‌های عمومی از اختیارات انحصاری مجلس نمایندگان آمریکاست.

اقدام مجلس نمایندگان آمریکا با واکنش سریع نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مواجه شد. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در صفحه توییتر خود به دو زبان عبری و انگلیس از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور تشکر کرد.

نفتالی بنت نوشت: «مایل هستم از دوستانمان در مجلس نمایندگان آمریکا برای تأیید کمک امنیتی اسرائیل که شامل یک میلیارد دلار اضافی برای رهگیرهای گنبد آهنین است، تشکر کنم. ما از تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل بسیار قدردانی می‌کنیم. دوست دارم به طور خاص از رئیس‌جمهور بایدن تشکر کنم که در دیدارمان قول داد این کمک‌ها تصویب خواهد شد و به قولش عمل کرد.»

طرح مشترک آمریکا و فرانسه در جنوب یمن برای استخراج فوری گاز

در سایه بحران اوکراین، ایالات متحده و فرانسه طی چند روز اخیر، بر شدت تلاش‌های خود برای تولید مجدد گاز یمن و صادرات آن به بازارهای اروپایی با نرخ بالا افزوده‌اند.

روزنامه لبنانی «الاخبار» با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت که در همین راستا، «ژان ماری صفا» سفیر فرانسه در یمن، هفته گذشته تماس‌های متعددی با دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و استانداران حضرموت، شبوه و مارب که به ائتلاف سعودی - اماراتی وفادارند، داشت، به ویژه که دولت مستعفی هادی به مقامات این استان‌ها در اواسط ماه گذشته وعده تداوم حمایت اقتصادی نیز داده است.

بنا بر این گزارش، به موازت این امر، «تیم لندرکینگ» فرستاده آمریکا به یمن، جمعه گذشته به همراه «کتی وستلی»، کاردار سفارت واشنگتن در یمن و مقامات شرکت های هنت و توتال از تاسیسات صادرات گاز مایع بلحاف واقع در دریای مکران در سواحل استان شبوه بازدید کرد. به اعلام مرکز رسانه‌ای استان شبوه، لندرکینگ نشستی مهمی با «عوض الوزیر العولقی» استاندار برگزار کرد و در آن به بررسی موانع امنیتی و نظامی که ممکن است، مانع تولید و صادرات گاز مایع از بخش ۱۸ نفتی به تاسیسات بلحاف شوند، پرداخت.

معرفی رهبر جدید داعش/ رایزنی صدر با سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولت/ تصویب بودجه کمکی 5.3 میلیارد دلاری آمریکا برای اسرائیل/ طرح مشترک آمریکا و فرانسه در جنوب یمن برای استخراج فوری گاز

گفته می‌شود، در این نشست که با حضور افسران اماراتی ـ که کنترل بندر «الغازی» را در دست دارند ـ برگزار و با واکنش‌های تند فعالان یمنی مواجه شد، لندرکنیگ به مقامات محلی در شبوه وعده داد که در ازای انتقال گاز از منطقه صافر در شمال مارب به تاسیسات شبوه از آن‌ها حمایت کامل خواهد کرد. این در حالی است که خط لوله اصلی نفت در ماه های گذشته در این استان، در معرض چندین خرابکاری ازسوی افراد مسلح قبایل یمنی قرار گرفت.

به گفته منابع محلی، سفر هیات آمریکایی به شبوه پس از دیدار با هادی در ریاض و نیز از گفت‌وگو با سرتیپ «فرج البحسنی» استاندار حضرموت در شهر المکلا در خصوص همین موضوع، صورت گرفت.

کارشناسان و تحلیلگران امور نفت معتقدند، این اقدام آمریکا و فرانسه در چارچوب تلاش برای ایجاد جایگزین‌هایی برای گاز روسیه است. به گفته آن ها گاز یمن می‌تواند جزئی نیازهای بازار اروپا را تامین کند.

در ادامه این گزارش آمده است: «ایالات متحده با بخش ۱۸ نفت در شمال مأرب به عنوان یک ملک و دارایی شخصی برخورد می‌کند و شرکت آمریکایی هنت با وجود پایان یافتن قراردادی که اوایل ۲۰۰۵ امضا کرده بود، از تحویل این بخش به یمن خودداری می‌کند. طرف آمریکایی می‌داند که طرف آمریکایی می‌داند، ذخایر گاز در این بخش زیاد است و به دنبال برداشت مقادیری از آن برای پر کردن کسری ناشی از توقف واردات گاز روسیه به بازارهای اروپایی است.»

بنا بر اطلاعات موجود، شرکت فرانسوی توتال و شرکای آمریکایی آن به دولت هادی ابلاغ کرده‌اند که همچنان به قیمت‌های مورد توافق در قرارداد فروش گاز پایبندند. عدم به روزرسانی این قیمت به منزله اجحافی بزرگ در حق مردم یمن است و دولت مستعفی هادی با موافقت با ازسرگیری تولید گاز بدون اصلاح قیمت‌های پیشین، مسئول این ظلم بزرگ به ملت خود است.

این در حالی است که دولت مستعفی هادی، تمایل خود به ازسرگیری تولید گاز و صادرات آن را به این ادعا که موجب بهبود درآمدهای ارزی آن خواهد شد، نشان داده است و به مدیریت شرکت نفتی صافر دستور داده تا تسهیلات لازم را به کلیه شرکت‌های خارجی ارائه دهد؛ اما منابع آگاه در صنعاء اعلام می‌کنند که در صورت اصرار آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها بر غارت گاز یمن، جنبش انصارالله در این زمینه تصمیمات قاطعانه‌ای خواهد گرفت.

افشای اختلافات شدید میان عربستان و امارات

برخی منابع دیپلماتیک سعودی پس از صدور دستوری بی‌سابقه از سوی ولیعهد عربستان از تحولی خطرناک در روابط پرتنش ریاض و ابوظبی خبر دادند.

به گزارش سایت سعودی لیکس، حساب کاربردی «رجل الدوله» متعلق به فردی که به گفته خود در پست مشاور در عربستان فعالیت داشته نوشته که رابطه با امارات ممکن است از این پس در عربستان سعودی به یک اتهام تبدیل شود.

در این حساب کاربری آمده که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دستور زیر نظر گرفتن افرادی را صادر کرده است که مکررا به امارات سفر می‌کنند، به ویژه کسانی که با مقامات ارشد این کشور ارتباط دارند.

معرفی رهبر جدید داعش/ رایزنی صدر با سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولت/ تصویب بودجه کمکی 5.3 میلیارد دلاری آمریکا برای اسرائیل/ طرح مشترک آمریکا و فرانسه در جنوب یمن برای استخراج فوری گاز

در این حساب کاربری اشاره شده است: اگر اینطور نبود که طرف‌های سعودی و اماراتی مجبور خواهند بود، تجربه قطر را تکرار کنند، اختلاف واقعی میان آنها بلافاصله تشدید می‌شد.

پژوهشی که اخیرا مرکز مطالعات خلیج فارس منتشر کرد، به این جمع بندی رسید که روابط عربستان و امارات به سمت جدایی بیشتر پیش می‌رود.

در این پژوهش آمده است با توجه به ماهیت سیاست‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که استراتژی‌های سیاسی و اقتصادی رقابتی - نه مکملی - در رابطه با یکدیگر اتخاذ می‌کنند، هم ریاض و هم ابوظبی جداگانه در طول سال ۲۰۲۲ نسبت به تدوین سیاست‌های خود، در نظر گرفتن منافع خارجی‌ و افزایش قدرت اقتصادی‌شان با پیش بینی فراوانی مالی متعادل ناشی از افزایش قیمت نفت خام و بهبود نرخ رشد اقتصاد جهانی اهتمام خواهند ورزید.

بر اساس این مطالعه، در طول چهار ماه گذشته، دیپلماسی امارات در مقایسه با سایر کشورهای خلیج فارس، نقش پیشتازانه‌ای داشته است که این شامل گشایش و بهبود روابط دوجانبه با ترکیه (سفر محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی به ترکیه در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱) و ایران (سفر مشاور امنیت ملی امارات، طحنون بن زاید به ایران در ششم دسامبر، ۲۰۲۱) و قطر (سفر مشاور امنیت ملی امارات به قطر در ۲۶ اوت ۲۰۲۱) و تلاش برای حل و فصل سیاسی روابط بحران‌زده و موضع گیری جدید امارات در دوره آتی می‌شود.

در مساله اختلافات داخلی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و پس از «توافق العلا» در چهل و یکمین اجلاس سران خلیج فارس که اوایل ژانویه سال جاری در شهر «العلا» عربستان برگزار شد، به نظر نمی‌رسد که کشورهای حوزه خلیج فارس در حال بازگشت به فضای بحرانی کشورهای خلیج فارس، که اواسط سال ۲۰۱۷ به وقوع پیوست، باشند.

هرچند مساله نزدیکی قطر با امارات و بحرین، با ابوظبی به کندی پیش می‌رفت و با منامه دچار تزلزل بود، گویا روابط ریاض و دوحه - که مهمترین و تأثیرگذارترین محور در بحران است - مثبت و در مسیر بهبودی بیشتر است.

رقابت اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای بین کشور بزرگ حوزه خلیج فارس (عربستان) و همسایه کوچک آن (امارات) تحت حاکمیت شاهزادگان جنایتکار در حال شدت یافتن است.

"سعودی لیکس" از منابع دربار سلطنتی مطلع شد که مذاکرات محرمانه بین دو کشور در سایه رقابت شدید وارد مرحله پرتنشی شده است.

این منابع گفتند، مذاکرات جاری همچنان در تقابل با منافع مهم دو کشور است و پیش بینی می‌شود، رقابت و تنش در روابط دو کشور تشدید شود.

روابط بین امارات و عربستان در هفته‌های گذشته به دلیل منافع متناقض متشنج شده و تهدیدی برای تشدید درگیری و افزایش رقابت منطقه‌ای در مرحله بعدی است.

تضاد منافع در ماه‌های اخیر بین عربستان سعودی و امارات، حتی قبل از اختلافات اخیر بر سر تولید نفت و عدم توافق بر سر آن در اوپک، پدیدار شد.

اما در سایه تنش موجود، سعودی لیکس ابزارهای سعودی را برای بازدارندگی امارات بررسی کرد. اکنون این سؤال باقی می‌ماند: آیا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان جرأت خواهد کرد این ابزارها را در مقابل محمد بن زاید، همتای خود بکار گیرد؟

از جمله این ابزارها به این شرح است: آزادی زندانیان عقیدتی و آشتی با جامعه و اخوان المسلمین، انتقال گروه MBC و موسسات موجود در دبی به عربستان سعودی، احیای روابط با ترکیه و گشایش تجارت با آن، لغو قراردادهای بلندمدت با ابوظبی مانند قرارداد بهره برداری از بندر جده، حمایت واقعی از دولت مستعفی یمن برای بازگرداندن کنترل آن بر این کشور، بستن گذرگاه جبل علی و کاهش مبادلات تجاری، تقویت روابط دوجانبه با عمان، توسعه روابط دوجانبه با قطر، احیای روابط با جهان اسلام با بازگشت عربستان به نقش قبلی خود، لغو حمایت مالی از عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و ابزارهای ضد انقلاب.

ناظران بر این باورند که تشدید اختلافات سیاسی میان بن سلمان و بن زاید، گام مهمی در جهت اصلاح پرونده‌های داخلی و خارجی عربستان است که آوازه آن در دوران حکمرانی حاکم جوان بدتر شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار