روندشاخص کل در ماه پایانی سالهای گذشته

همیشه یکی از جذابیت‌های بازار سرمایه نگاه آماری به حرکت و روند بازار بوده. بر همین اساس سنا متناسب با ماه پایانی سال، به فراز و فرود شاخص کل در ماه آخر سال و همچنین سال اول دوره‌های نخست ریاست‌جمهوری انداخته است.
کد خبر: ۱۱۰۶۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴ 26 February 2022

به گزارش بورس تابناک، با بررسی نمودار شاخص کل بورس تهران طی ۲۵ سال اخیر شاهد هستیم که در دوره هفتم ریاست جمهوری به ریاست سید محمدخاتمی، شاخص کل بورس تهران بازدهی منفی ۱۲ و نیم درصدی رو ثبت کرد.

در دوره نهم ریاست جمهوری به ریاست محمود احمدی‌نژاد، در سال نخست با توجه به سخنان وی نسبت به بازار سرمایه بازار با افت ۱۵ درصدی همراه شد و می توان گفت بیشترین میزان ریزش طی چهار دوره ریاست جمهوری اخیر در این دوره به وجود آمده است.

سپس در دوره یازدهم ریاست جمهوری به ریاست حسن روحانی شاخص کل بورس تهران در پایان سال اول با بازدهی مثبت ۲۷ درصدی همراه شد که می‌توان گفت در چهار دوره ریاست جمهوری اخیر بالاترین بازدهی شاخص کل در سال اول ریاست جمهوری در این دوره ایجاد شده است.

و اما در سال ۱۴۰۰ که دوره سیزدهم ریاست جمهوری با ریاست سید ابراهیم رئیسی آغاز شده است طی شش ماهی که از آغاز ریاست جمهوری ایشان سپری می‌شود متأثر از شرایط یک سال و نیم‌گذشته شاهد بازدهی منفی ۵ درصدی تا ابتدای اسفندماه هستیم و باید دید طی این ماه که آخرین ماه اولین سال ریاست جمهوری دکتر رئیسی است روند حرکتی شاخص کل به کدام سمت حرکت می کند.

به صورت کلی طی این چهار دوره ریاست جمهوری اخیر می‌توان بیشترین افت شاخص کل بورس در سال اول ریاست جمهوری را به دوره اول سال اول دوره نهم به ریاست دکتر احمدی‌نژاد مرتبط دانست و بیشترین بازدهی را از سال اول دوره یازدهم به ریاست آقای دکتر روحانی با ۲۷ درصد بازدهی مثبت اطلاق کرد.

فراز و فرود شاخص کل در ماه پایانی سال و سال اول دوره‌های نخست ریاست‌جمهوری

و اما با بررسی نمودار روزانه شاخص کل بورس تهران طی ۱۰ سال اخیر روند حرکتی شاخص کل در ماه پایانی هر سال مورد بررسی قرار گرفت که در این ده سال، پنج سال آن در ماه پایانی سال با افت شاخص کل همراه بوده و در ۵ سال دیگر آن با رشد شاخص کل همراه شده است. طی این ده سال بیشترین میزان رشد شاخص کل در ماه پایانی سال مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده که بیش از ۱۴ درصد بازدهی را ثبت کرده است. و طی این ده سال بیشترین افت شاخص کل در ماه پایانی سال مربوط به سال ۱۳۹۹ با بیش از ۸ درصد ریزش قیمت همراه بوده است./سنا

 

فراز و فرود شاخص کل در ماه پایانی سال و سال اول دوره‌های نخست ریاست‌جمهوری

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست