بازدید 10794

ما و حمله روسیه به اوکراین

حسین علایی
کد خبر: ۱۱۰۶۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲ 25 February 2022


سرانجام پس از ماه ها تمرکز قوای روسیه در اطراف اکراین، ارتش روسیه حمله همه جانبه ای را به اکراین انجام داد تا آن کشور را به تدریج ضمیمه خاک خود کند. روسیه با اطمینان از اینکه آمریکا و غرب و ناتو هیچگونه واکنش نظامی در برابر اشغال اوکراین از خود بروز نخواهند داد، با تمام قوا از مرزهای اوکراین عبور کرد تا خود را به اروپا نزدیک کند.

اما ایران بخوبی تهاجم روسیه را به یک کشور دیگر بخوبی درک می کند زیرا ظرف دویست سال گذشته روسیه تزاری سرزمین بزرگ قفقاز را از ایران جدا کرد و شوروی هم در جنگ صدام با ایران، از عراق حمایت کرد.

الان هم در مذاکرات هسته ای، روس ها سعی دارند زمام‌ مذاکرات با آمریکا را به دست خود بگیرند و اقتدار ایران را در موضوع هسته ای مخدوش کنند. متأسفانه روس ها تأثیرگذارترین کشور در مهم ترین موضوع امنیت ملی که برجام است، شده اند که برای جمهوری اسلامی بسیار ناگوار است.

از طرفی روس ها مانع رسیدن گاز ایران به اروپا هستند و یک رقیب جدی برای ایران در حوزه نفت و گاز هستند.
روس ها در عین درگیر شدن با سیاست های آمریکا و اروپا سعی دارند انتقال گاز روسیه به آلمان را حفظ کنند و بازار خود در اروپا را توسعه دهند. روس ها بیشترین بهره را از شکاف بین ایران و غرب تا کنون از کارت ایران داشته اند.

در هر صورت تهاجم روسیه به اوکراین فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران است تا سیاست درست «نه شرقی نه غربی» را که برآمده از انقلاب اسلامی است در سیاست خارجی دنبال کند و ضمن توسعه روابط با روسیه و‌ چین، تنها به آنها تکیه نکند بلکه روابط اقتصادی متوازنی را با کشورهای غربی هم برقرار کند و قدرت اقتصادی خود را تقویت کند. از طرفی تجربه تلخ تجاوز به یک کشور همسایه را برای مردم کشورهای جنگ زده در نظر داشته باشد.
گرچه به نظر می رسد که کار اکراین تمام است ولی باید به آینده توجه کرد و به هوش بود.

ششم اسفند ماه ۱۴۰۰

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۴
منتظر باش
با این مسولین، منافع ملی بی اهمیت ترین مسئله است
احسنت
احسنت. بسیار عالی بود ولی کو‌ گوش شنوا.
متاسفانه ما به قدري در دامن چين و روسيه غرق شده ايم كه هيچ ابتكار عملي از خودمون نداريم
واي كه چقدر من احساس حقارت مي كنم از اين سياستمداران بي سياست مون
اينا انگشت كوچيكه پوتين شياد و حيله گر هم نميشن
نه شرقی غربی مال زمانی بود که بلاک شرق و غرب بود و ایران می خواست مستقل باشد.
الان خیلی وقته که اون دوران، گذشته.
الان ایران خودش در بلاک ضد غربه.
البته ممکنه بگید: چه سیاست اشتباهی!!!
ولی خب اینه دیگه؛ ما که نمیوانیم بخاطر یک شعار قدیمی، در زمان به عقب برگردیم!
بعد هم جرا باید در چیزی که به ما مربوط نیست طرف کسی را بگیریم؟ در گیری بین شرق و غرب، هردو طرف را ضعیف می کند و این یعنی تبلور عینی «نه شرقی، نه غربی»!
احسنت. انشالله این اتفاق میمون صورت بگیرد. تنها راه نجات ایران همینه.
مردم اکراین اگر نخواهند که به روسیه ملحق بشن بالاخره از روسیه انتقام میگیرند. مرگ بر جنگ افروزان در تمام دنیا.
متاسفانه مسئولان ما وصدا وسیما ، طوری حرف می زنند وخبر می دهند که انگار ما مستعمره روسیه هستیم رئیس جمهور بجای اینکه به طور ظاهر حداقل بی طرفی رانشان دهد مانند یک چه بگویم این چگونه سیاستی است واقعا از کشوری به قدرت وقدمت ایران مایه تاسف است
جناب سردار علایی عزیز والله تو این مملکت 80 میلیونی به غیر از عده ی کمی که به دروغهای اولیانوف اعتماد دارند الاقی می دانند روس هیچگاه دوست خوبی برای ایران نبوده است چه کنیم که سفیر مختار روسیه حالا هو همان سفیر مختار است و عده ایی دخیل به درب سفارت روس بسته اند و پا پس نمی کشند از این تحقیر آمیز تر که سفیر مختار انتظار دارد برای گریبایدوف مراسم تعزیه بگذاریم و همان عده برای این حرکات و سخنان وزیر مختار دهها دلیل و توجیه می آورند تاریخ قضاوت خواهد کرد تاریخ
با سلام
تشکر میکنم از سردار علائی با نظراتشان
شوروی سابق و روسیه فعلی صدمات زیادی به ایران زدند و بتوانند باز هم میزنند. آرزوی آنها رسیدن به آبهای گرم خلیج فارس است و اگر بتوانند اینکار را میکنند. حتما میدانید بعد از پایان جنگ جهانی دوم به سادگی از اشغال ایران دست نکشیدند.
تعدادی از سوء استفاده های روسیه را شما برشمردید. شاید بد نباشد نیروگاه بوشهر نیز به آنها اضافه شود.
کو گوش شنوا؟؟؟؟؟؟
با عرض سلام و درود .سردار علایی عزیز.
روابط اقتصادی متوازن با کشورهای غربی !
کدام کشور غربی از ترس کدخدا مایل به روابط اقتصادی ( از هر نوع آن) با ما هست؟
تحلیل درست. گرچه در دخل ایران نوکران روسیه زیادند و این مطلب به آنها برمی خورد.
تحلیل های غیر دقیق ارایه میدهید الان دوطرف ماجرا کاملا روشن هستند میانه ای وجود ندارد ایران خودش یک قطب مهم در جریان شرق به حساب می اید

و غرب چیزی به جز ایجاد فضای رسانه ای ندارد

اگر جبهه شرق غربی ها را تحریم کنند چه اتفاقی می افتد ؟
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری