بازدید 24121
آخرین تحولات خاورمیانه

اعلام موضع جدید وزیر خارجه عربستان برای مذاکره با ایران / ممنوعیت خروج شاهزادگان سعودی بدون اجازه محمد بن سلمان/ کشته شدن بیش از ۶ هزار زن و کودک در یمن/ دیدار گانتز و هریس با محور برنامه هسته‌ای ایران

اعلام موضع جدید وزیر خارجه عربستان برای مذاکره با ایران، ممنوعیت خروج شاهزادگان سعودی بدون اجازه محمد بن سلمان، کشته شدن بیش از ۶ هزار زن و کودک در یمن، دیدار گانتز و هریس با محور برنامه هسته‌ای ایران و برگزاری رزمایش نظامی توسط گروه‌های فلسطینی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۰۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸ 20 February 2022

اعلام موضع جدید وزیر خارجه عربستان برای مذاکره با ایران/ ممنوعیت خروج شاهزادگان سعودی بدون اجازه محمد بن سلمان/ کشته شدن بیش از 6 هزار زن و کودک در یمن/ دیدار گانتز و هریس با محور برنامه هسته‌ای ایران

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: اعلام موضع جدید وزیر خارجه عربستان برای مذاکره با ایران، ممنوعیت خروج شاهزادگان سعودی بدون اجازه محمد بن سلمان، کشته شدن بیش از ۶ هزار زن و کودک در یمن، دیدار گانتز و هریس با محور برنامه هسته‌ای ایران و برگزاری رزمایش نظامی توسط گروه‌های فلسطینی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اعلام موضع جدید وزیر خارجه عربستان برای مذاکره با ایران

وزیر خارجه عربستان سعودی درباره مذاکره با ایران گفت: مشتاقانه منتظر مذاکره با ایران هستیم.

شبکه السومریه نیوز عراق به نقل از «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان اضافه کرد: با وجود عدم پیشرفت قابل توجه در دوره‌های قبل، ما مشتاقانه منتظر پنجمین دور مذاکرات با ایران هستیم.

این شبکه عراقی با اشاره به اینکه «بن فرحان» این اظهارات را در گفت‌وگو با رویترز بیان کرد: ما امیدواریم که ایران تمایل جدی برای ایجاد کار جدید داشته باشد.

اعلام موضع جدید وزیر خارجه عربستان برای مذاکره با ایران/ ممنوعیت خروج شاهزادگان سعودی بدون اجازه محمد بن سلمان/ کشته شدن بیش از 6 هزار زن و کودک در یمن/ دیدار گانتز و هریس با محور برنامه هسته‌ای ایران

وی افزود: توافق هسته‌ای با ایران باید نقطه شروع و نه نقطه پایان باشد.

السومریه نیوز افزود: « جلیل رحیمی جهان آبادی » نماینده مجلس ایران، چند روز پیش گفته بود که ایران و عربستان به ازسرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌های خود در ریاض و تهران نزدیک شده‌اند.

ممنوعیت خروج شاهزادگان سعودی بدون اجازه محمد بن سلمان

منابع دیپلماتیک سعودی در کشورهای غربی به وبگاه سعودی‌لیکس گفتند که «محمد بن سلمان» از ترس اقدام احتمالی شاهزادگان علیه خود، تحرکات و رفت و آمدهای آنان را به شدت محدود کرده است.

به نوشته این وبگاه، بیشتر شاهزادگان به دستور دیوان پادشاهی حق خروج از عربستان را ندارند، مگر اینکه مجوز شخصی محمد بن سلمان را داشته باشند؛ هرچند عمده درخواست‌ها برای خروج از عربستان چه برای تجارت، تفریح و حتی درمان با مخالفت ولی‌عهد مواجه می‌شود.

همچنین تحرکات و تمامی رفتارهای شاهزادگان و حضور در جشن‌ها و مراسم مختلف در داخل عربستان نیز تحت نظر قرار دارد و شاهزادگان از این روی احساس اهانت به خود دارند.

این میزان سخت‌گیری علیه شاهزادگان در حالی است که به گفته منابع دیپلماتیک، برخی از آن‌ها علیه بن سلمان برای ممانعت از نشستن وی بر تخت پادشاهی ائتلاف کرده‌اند و ارتباطات و تماس‌های محرمانه میان شاهزادگان با علمای دینی برای اقدام علیه ولی‌عهد آغاز شده است.

به گفه این منابع، در صورتی که شاهزادگان نتوانند در نزدیک‌ترین زمان ممکن برنامه‌های خود را عملی کنند، در صورت مرگ پادشاه، باید منتظر اقدامات شدیدتری از سوی محمد بن سلمان علیه خودشان باشند.

ماه پیش نیز «مضاوی الرشید» معارض معروف دولت سعودی و ساکن در لندن، در یادداشتی در وبسایت میدل ایست آی نوشت: به احتمال بسیار بالا شاهزادگان مخالف، مانع پادشاهی «محمد بن سلمان» خواهند شد.

اعلام موضع جدید وزیر خارجه عربستان برای مذاکره با ایران/ ممنوعیت خروج شاهزادگان سعودی بدون اجازه محمد بن سلمان/ کشته شدن بیش از 6 هزار زن و کودک در یمن/ دیدار گانتز و هریس با محور برنامه هسته‌ای ایران

سعودی‌لیکس در ادامه نوشت که پس از مرگ سلمان بن عبدالعزیز نیز، «محمد بن سلمان» به اجرای سیاست‌های خود با جدیت ادامه خواهد داد و در این میان سناریوی هولناک برای او، ائتلاف شاهزادگان مخالف علیه اوست و هنوزم هم علی‌رغم سرکوب گسترده شاهزادگان مخالف و رقیب، نمی‌توان با اطمینان گفت که در خاندان سعودی بر پادشاهی او اجماع وجود دارد؛ به خصوص اینکه در ماههای اخیر رسوایی بازداشت و شکنجه تعدادی از شاهزادگان رقیب از جمله فرزندان ملک عبدالله و ولی‌عهد مخلوع محمد بن نایف، سر و صدای زیادی در پی داشته است.

طبق گزارش‌ها «محمد بن سلمان» توانسته جایگاه خود را به عنوان پادشاه آتی تا حدودی تثبیت کند، اما این مسیر بدون تهدیدات جدی علیه او نیست. مسیری که بن سلمان برای رسیدن به این نقطه پیموده و نهادهای قدرت زیادی را به حاشیه رانده، می‌تواند به مشکلات قابل توجهی برای او به هنگام پادشاهی‌اش منتهی شود.

با تمامی این اوصاف و با وجود پاکسازی‌های گسترده خاندان پادشاهی و سرکوب مخالفان و کسانی که در وفاداری شان تردید وجود داشت، اما به گفته معارضان فضای سیاسی عربستان به نفع ولی‌عهد جوان نیست و گزارش‌های بسیاری از نارضایتی قشرهای مختلف جامعه عربستان از اقدامات وی در دست است.

نشریه انگلیسی اکونومیست نیز چندی پیش در گزارشی از جامعه عربستان نوشت: «برخی می‌پرسند که آیا اقدامات محمد بن سلمان موجب تشکیل جریانی علیه او خواهد شد؟ در این باره باید گفت، فقط عده کمی هستند که معتقدند روحانیون دینی تا ابد سکوت خواهند کرد. برخی می‌پرسند که آیا ممکن است شخصی چون روح‌الله خمینی رهبر انقلاب علیه شاه در ایران، در عربستان نیز ظهور کند؟»

یک مقام عالی رتبه سابق عربستانی ضمن یادآوری ترور «ملک فیصل» به دست برادرزاده‌اش در سال ۱۹۷۵ به اکونومیست گفته بود: «شاهزاده محمد می‌داند که خاندان پادشاهی چه کاری می‌توانند با او بکنند.»

کشته شدن بیش از شش هزار زن و کودک در یمن

سازمان حامی حقوق زنان و کودکان «انتصاف» در یمن جدیدترین آمار از تلفات میان زنان و کودکان یمنی را منتشر کرد که در پی تجاوز هشت ساله ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی-آمریکایی جان خود را از دست داده‌اند.

پایگاه خبری «الخبر الیمنی» به نقل از سازمان انتصاف گزارش داد، در حالی که جنگ علیه ملت یمن وارد هشتمین سال خود شده است، جنایات بیشتری علیه کودکان و مادران یمنی در حال رخ دادن است.

این سازمان خبر داد، در جریان این تجاوز ائتلاف سعودی-اماراتی، تا به امروز، ۱۳ هزار و ۳۱۳ نفر از کودکان و زنان یمنی کشته و زخمی شده‌اند. به گفته این سازمان، شش هزار و ۲۷۳ تن از زنان و کودکان در این حملات کشته شده‌اند.

این سازمان با بیان اینکه دو هزار و ۴۲۶ زن و سه هزار و ۸۴۷ کودک در این حملات جان خود را از دست داده‌اند، تأکید کرد، در تجاوز ائتلاف متجاوز، دو هزار و ۸۳۴ زن زخمی و چهار هزار و ۲۰۶ کودک نیز زخمی شده‌اند.

سازمان انتصاف همچنین در بهمن سال گذشته، آماری از تجاوزات ائتلاف سعودی-اماراتی منتشر و تأکید کرد، از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن تا پایان ژانویه ۲۰۲۱، ۶ هزار و ۱۹۰ زن و کودک یمنی جان خود را از دست داده‌اند و ۶ هزار و ۸۹۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

اعلام موضع جدید وزیر خارجه عربستان برای مذاکره با ایران/ ممنوعیت خروج شاهزادگان سعودی بدون اجازه محمد بن سلمان/ کشته شدن بیش از 6 هزار زن و کودک در یمن/ دیدار گانتز و هریس با محور برنامه هسته‌ای ایران

بنا بر گزارش این سازمان فعال حقوق بشری، بر اساس میانگین از هر هزار تولدی که در یمن صورت می‌گیرد، ۲۷ نوزاد مرده به دنیا می‌آیند. کما اینکه، میزان ناهنجاری‌های مادرزادی طی این سال‌ها، به دلیل استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی، به میزان هشت درصد افزایش یافته و میانگین سوء‌تغذیه طی این مدت به میزان ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

سوء‌ تغذیه میان کودکان زیر پنج سال به دلیل تجاوز به یمن و محاصره آن، به ۴۷ درصد رسیده و از ۵.۵ میلیون کودک زیر پنج سال، ۲.۶ میلیون کودک دچار این مشکل هستند.

سازمان انتصاف همچنین خاطرنشان کرد، فقط در سال ۲۰۱۹، از یک میلیون و ۱۲۲ هزار و ۷۸۱ نوزاد متولد شده، نزدیک به ۳۰ هزار نوزاد مرده به دنیا آمدند؛ یعنی در هر ساعت سه نوزاد به دلیل این محاصره و تجاوز ظالمانه از ادامه حیات باز ماندند.

ائتلاف عربی تحت حمایت غربی-عبری ضد یمن به رهبری عربستان سعودی از ششم فروردین ۱۳۹۴ برای سرکوب انقلاب در یمن و جلوگیری از قدرت گیری انصارالله این کشور به یمن حمله کرد. انگلیس، فرانسه، آمریکا، آلمان و برخی کشورهای عربی از این ائتلاف حمایت نظامی و تسلیحاتی کردند.

دیدار گانتز و هریس با محور برنامه هسته‌ای ایران

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز شنبه با «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

گانتز در رشته پیامی توییتری نوشت: «امشب من دیدار مهم و خوبی با کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا داشتند که (این دیدار) با تمرکز بر روابط راهبردی و همکاری میان اسرائیل و آمریکا بوده که به امنیت منطقه و امنیت اسرائیل کمک می‌کند.»

وی در ادامه نوشت: «من به معاون رئیس جمهور گفتم که از آمریکا و رئیس جمهور بایدن برای تعهدشان در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تشکر می‌کنم و مهم است که هرگونه توافق با ایران پایبند به نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد که شامل بازرسی بیشتر و بسته نشدن پرونده‌های باز باشد.»

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اضافه کرد: «علاوه بر آن، من از کمک آمریکا در حفظ ثبات در منطقه در برابر تجاوزهایی که ایران خود یا از طریق گروه‌های وابسته به خود نشان می‌دهد، قدردانی کردم.»

گانتز در ادامه پیام‌های توییتری خود نوشت: «در همین زمینه، معاون رئیس جمهور آمریکا را درباره مجموعه‌ای از اقداماتی که قصد دارم در آینده نزدیک به منظور تقویت همکاری با همسایگان خود در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی انجام دهم، به روز رسانی کردم.»

رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیا به شمار می‌آید و بر اساس گزارش‌ها، در زرادخانه‌های این رژیم بیش از نود کلاهک هسته‌ای نگهداری می‌شود.

اعلام موضع جدید وزیر خارجه عربستان برای مذاکره با ایران/ ممنوعیت خروج شاهزادگان سعودی بدون اجازه محمد بن سلمان/ کشته شدن بیش از 6 هزار زن و کودک در یمن/ دیدار گانتز و هریس با محور برنامه هسته‌ای ایران

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی همچنان از پیوستن به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی خودداری می‌کند و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از تاسیسات خود را نمی‌دهد.

ایران یکی از امضا کنندگان NPT‌ بوده و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول بازرسی‌های خود از تاسیسات هسته‌ای ایران، انحرافی را در برنامه هسته‌ای ایران گزارش نکرده‌اند.

برگزاری رزمایش نظامی توسط گروه های فلسطینی

گردان‌های مجاهدین شاخه نظامی جنبش مجاهدین فلسطین روز شنبه رزمایشی را در نوار غزه برگزار کرد.

منابع فلسطینی از تمرین سناریوهای مختلف دفاعی و هجومی در جریان رزمایش گردان‌های مجاهدین در غرب شهر رفح واقع در نوار غزه خبر دادند.

در این رزمایش مقابله یگان‌های رزمی با زره پوش‌ها و نیروهای ویژه دشمن صهیونیستی با استفاده از گلوله جنگی و سلاح‌های مختلف شبیه سازی شد.

شبیه سازی عملیات ربایش نظامیان صهیونیست و مقابله با نزدیک شدن قایق‌های دشمن به ساحل و هدف قرار دادن این قایق‌ها با سلاح‌های مختلف از دیگر تمرین‌ها در رزمایش گردان‌های مجاهدین در غزه اعلام شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
کشته شدن بیش از 6 هزار زن و کودک در یمن
لعنت خدا بر باعثان و بانیان وضعیت یمن باد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
تعداد زن و کودک های کشته شده سوری هم بلدی ؟ که با بمب بشکه ای کشته شدن ؟
جناب تابناک در ایران هم به علت وارد نکردن واکسن هزاران نفر مردند ...
پاسخ ها
م ی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
آمار کشورهایی که واکسن دارند چطوره؟ آمریکا ، روسیه، آلمان و ... فوتی نداشتند؟ اینکه مسائل نامربوط را به هم ربط بدهیم مخصوصا حملات به زنان و کودکان بی دفاع ، کاری شرم آور است
بن سلمان با یک توسعه آمرانه عربستان را به سمت جلو هل می دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
زیادی تلوزیون وابسته به عربستان نیگا می کنی!.
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
نه فقط مثل شما تلویزیون ایران را میبینم؟
ناشناس
| Seychelles |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
۱۲:۲۵
عربستان ۵۰۰۰ ساله یک اقلیم خشک داره ولی مردمش کمبود آب ندارن اما شما همه تالاب های ایران را خشکاندید و جلگه پرآب خوزستان را کویر کردید و دریاچه زیبای ارومیه که نگین ایران بود را خشک کردید همین یک مورد رو داشته باش نمی خواد از تورم در حد صفر عربستان چیزی بدونی
روزبه
| United States of America |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
تا دیروز سنگ اروپا و آمریکا رو به سینه میزدید حالا عربستان هم به افتخاراتتون اضافه شد، با دولت و نظام سیاسی ایران مشکل دارید دلیل نمی شه از این وحوش حمایت کنیدپاکستان، میشه فهمید چرا مخالفان نظام سیاسی ایران تا حالا موفق نشدن کاری از پیش ببرن
روسیه با اوکراین جنگ کنه نمیزاره ایران برجام رو امضا کنه؟
مشتاقانه منتظر مذاکراه هستید !!! ؟؟؟ چه خبره هر چی نقشه ریختید بر آب شده ؟؟
‏دقت کردید از روزی که ‎رئیسی به ریاست جمهوری رسیده، جریان اصلاحات همگی نگران فقر مردم شده اند!

نمیدانم زمان حاکمیت ایشان از فقر خبری نبود و یا ایشان دستشان در اموال بیت المال باز بود و نگرانی نداشتند!؟
پاسخ ها
ربنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
چرا بعضی ها بیدار نمی‌شوند . اوون جبهه چپ و راست تمام شد .
آبتین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
خوب مگر بهتر از زمان انها شده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
وقتی خود آیت الله دکتر رئیسی از مردم می‌پرسه ناهار خوردید؟ پس یعنی نگران فقر مردمشه!!
خداسرٍخودشان وخانواده هایشان که باعث وبانی کشته شدن این زن وبچه های یمنی است بیاوردهرکسی یاکسانی که هستند!
لعنت ابدی خداوند نصیب بانیان و عاملان کشتار مردم دریمن باد.
لعنت خدا بر جنگ و جنگ طلبان
به درک
لعنت بر امریکا و اعراب مذور
نقش ایران در یمن چیست؟ امیدوارم ایران بتواند مسیر صلح را ایجاد کند
پاسخ ها
گل پامچال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
ایران یک کشور بی طرف است و اونجا فقط یک پرچم سفید هوا کرده !
ازروزی که رئیسی رئیس جمهور شدهدوتمام هصول گریایان که تا دیروز برای حال مردم از گرانی ها گریه می کردند حالا همه ساکت شدند وخبرهای حاشیه ای مانند باز شدن ساحل و....را پوشش می دهند واصلا مردم را فراموش کردند....
مذاکره با قاتلان زنان و بچه های یمنی چه مفهومی دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
مذاکره با قاتلان سلیمانی چطور؟؟
تابناک

در خصوص اظهار نظر رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد حضور پنج هزار چینی مسلح به بهانه حفاظت از کارکنان و کارگران چینی خبر منتشر کن
سعودیها الان از لحاظ رفاهی خیلی بهتر از ایران هستند و به ما می گن ملت گشنه!
تو ‌مذاکره ناهار هم ‌میدن؟
مردم یمن عرب هستند.مانند سعودیها.در چند سال آینده دوباره باهم دوست خواهند شد.بهتر است ما در امور عربها دخالت نکنیم.زبان یهودیها و عربها هم از یک ریشه است.ما باید در امور سامی نژادها دخالت نکنیم.اگر نه سنگ روی یخ خواهیم شد.
عربستان با ایران مذاکره نمی کند حتی به التماس هم بیافتید /بازنده در کل ملت ایران است
بن سلمان کار خوبی می کنه نمی گزاره شاهزاده‌ها به راحتی خارج بشن. کاش خروج اقازاده‌ها (که عملا همان نقش شاهزاده های مفتخور را دارند) از ایران هم ممنوع شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست