بازدید 7604

آیا اومیکرون خطرناک تر و کشنده تر از ویروس کرونا است؟

کلینیک جامع پزشکی آرام در این مقاله قصد دارد به طور کامل در مورد این ویروس و عوارض و خطرات آن به شما توضیح دهد همراه ما باشید .
کد خبر: ۱۱۰۳۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹ 08 February 2022

در 26 نوامبر 2021 سازمان بهداشت جهانی گونه جدیدی از ویروس کرونا شناسایی و آن را اومیکرون نام گذاری کرد. اومیکرون واریانت جدیدی با جهش های زیاد است و حدود 26 تا 32 جهش در پروتئین اسپایک آن دیده شده است. در این واریانت جدید مبتلایان کمتری به حالت حاد بیماری دچار می شوند ولی از آنجا که سرعت سرایت آن بسیار بیشتر از واریانت دلتاست همچنان باید تمام موارد بهداشتی و ایمنی را رعایت کرد. کلینیک جامع پزشکی آرام ( https://clinic-aram.com) در این مقاله قصد دارد به طور کامل در مورد این ویروس و عوارض و خطرات آن به شما توضیح دهد.

تحقیقات اولیه نشان می دهند که افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده اند و یا به ورژن های قبلی سارس و کووید مبتلا شده بودند هم احتمال ابتلا به اومیکرون آنها بالاست، همچنین افزایش ابتلای مجدد در انگلستان و دانمارک و اسرائیل هم گزارش شده است. بررسی ها در انگلستان نشان می دهند که اثر بخشی دو دوز واکسن فایزر و آسترازنکا در انگلیس نسبت به جلوگیری از ابتلا به اومیکرون بسیار کمتر از دلتا بوده است اما دو هفته بعد از تزریق دوز بوستر نتایج مثبتی در کاهش نرخ ابتلا به اومیکرون در افراد دیده شده است.

آیا اومیکرون خطرناک تر و کشنده تر از ویروس کرونا است؟

گزاراشات اولیه از افریقای جنوبی و انگلستان نشان می دهند که اومیکرون با وجود انتشار سریع نسبت به گونه های دیگر خطرات کمتری را به دنبال دارد. اومیکرون به سلول های ریه به اندازه سلول های اعضای بالاتر تنفسی آسیب نمی رساند. پزشکان معتقدند با وجود ضعیف تر عمل کردن آن نسبت به ورژن های قبلی، سرعت بالای انتشار اومیکرون باز هم تعداد مراجعین به بیمارستان را بالا می برد. برخی گزارشات هم نشان می دهند کشورهایی پیک اومیکرون را بدون اینکه تعداد مرگ و میر آنها بالا برود گذرانده اند. در کل ریه ها محلی هستند که این بیماری بیشترین تاثیر مخرب خود را بر آنها می گذارد و تورم در ریه باعث می شود که بدن اکسیژن کمتری دریافت کند. هر چه سلول های کمتری در ریه درگیر عفونت شده باشند میزان سختی بیماری کمتر خواهد بود.

تاثیر اومیکرون بر سالمندان یکی از بزرگترین پرسش های بی جواب گونه جدید کووید 19 است و بیشتر آزمایش های انجام شده بر این واریانت جدید در مورد جوانان بوده است.

در نرخ ابتلا به بیماری و شدت آن با فرض بر اینکه تمام جمعیت دو دوز واکسینه شده باشند در دسته اول کسانی قرار دارند که دو دوز واکسن دریافت کرده اند و ریسک بیشتری برای ابتلا به بیماری را دارند اما افرادی که سومین دوز را هم زده اند آنها ایمنی بیشتری دارند.

گروه دوم افرادی که در خطرند کسانی هستند که بیماری های مزمن دارند. در واقع با تعداد بیماری ها و میزان شدت آنها احتمال ابتلا به بیماری سخت هم افزایش می یابد. بررسی بر بیماران بستری انجام شده که نشان می دهد 95 درصد آنها حداقل یک بیماری زمینه ای داشته اند. افرادی که بیماری های سیستم تنفسی یا سیستم ایمنی، مشکلات قلبی، سرطان و بیماری های خود ایمنی دارند احتمال ابتلای شدید بیماری در آنها بیشتر است.

سومین گروه که در معرض خطر هستند افراد سالمند هستند. احتمال فوت افراد بالای 65 سال که به کووید مبتلا می شوند در امریکا 80 درصد بیشتر از کسانی است که در دهه دوم و سوم زندگیشان هستند و تا کنون کرونا ویروس عمر یکی از هر ده امریکایی را گرفته است و خطر بیشتر برای افرادیست که در مراکز نگهداری سالمندان و ناتوانان برای مدت زیادی اقامت دارند. همه آمار به دست آمده قبل از اومیکرون تا کنون برای اومیکرون هم صادق بوده است.

گروه بعدی از بیماران کسانی که هستندکه بعد از دریافت واکسن، زندگی روزمره سابق را از سر گرفته اند و بی توجه به وضعیت جامعه به مهمانی می روند. یعنی کسانی که ریسک پذیری بالایی در مورد ابتلا به بیماری دارند.

آیا اومیکرون خطرناک تر و کشنده تر از ویروس کرونا است؟

عوارض اومیکرون در کودکان و بزرگسالان

علاوه بر علایم و عوارض شایع ابتلا به کرونا و واریانت جدید اومیکرون، پس از گذشت اوج بیماری، هر فردی ممکن است زمان بهبود متفاوت داشته باشد. اغلب افراد تا دو هفته بعد بهبود می یابند ولی در برخی موارد هم این دوره نقاهت طولانی می شود و حتی بعد از بهبود هم ممکن است دچار عوارض دائمی یا موقتی شوند. البته هنوز زمان آن نرسیده تا نتیجه قطعی اعلام شود اما دانشمندان تا کنون به این نتیجه رسیده اند که عوارض بلند مدت اومیکرون تفاوت چندانی با واریانت های قبلی کرونا ندارد و ممکن است هر فردی را بسته به شرایط سلامتی و نگهداری های دوره نقاهت درگیر کند.

مراکز کنترل بیماری گزارش داده اند در برخی موارد پس از ابتلا به کرونا زمان زیادی طول می کشد تا فرد بهبود یابد یعنی چند هفته تا چند ماه زمان لازم است تا توانمندی های فرد به اندازه قبلش شوند. کرونای طولانی مدت می تواند برای هر کسی که مبتلا می شود اتفاق بیفتد حتی اگر بیماری آنها سخت نباشد و یا هیچ نشانه ای نداشته باشد. بیش از 50 عارضه برای کووید شناسایی شده است. اما شایع ترین آنها که بعد از 12 هفته از ابتلا باقی می ماند عبارتند از سردرد، خستگی، مشکلات خواب، عدم تمرکز و دردهای شکمی. مطالعات نشان می دهند که از هر هفت کودکی که به کووید مبتلا می شوند یکی از آنها تا حدود سه ماه بعد عوارضی از خود نشان می دهند.

اثر کرونا ویروس بر قلب

اخیرا در آلمان با کمک عکاسی سه بعدی ایکس ری از ارگان ها به تحقیقی در مورد اثر کرونا ویروس بر قلب پرداخته اند. در تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که افرادی که از کرونا ویروس فوت کرده اند بافت عضله قلبشان تغییرات چشمگیری داشته است. این تغییرات در شبکه مویرگی قلب آنها کاملا مشهود است. به این ترتیب که رگ های قبلی دچار انسداد شده اند و شبکه جدیدی در بافت مویرگی در حال توسعه بوده است. بافت هایی که از افراد فوت شده مورد مطالعه قرار گرفته اند کاملا با بافت قلب افراد سالم و حتی کسانی که آنفولانزای شدید و میوکاردیت دارند متفاوت است.

اگر بیماری زمینه قلبی دارید حتما در دوران کرونا آن را جدی بگیرید و تحت نظر یک کلینیک قلب خوب باشید.

کرونا ویروس علاوه بر تاثیرات بلندمدت بر سیستم تنفسی می تواند بر ارگان های دیگر بدن تاثیر گذار باشد مثل قلب، کلیه ها و مغز در برخی افراد عوارض بلند مدت کرونا ویروس می تواند به شکل مشکلات تنفسی، مشکلات قلبی، نارسایی مزمن کلیه ها، سکته و سندرم گیلن باره و فلج موقتی باشد.

تاثیر کووید بر کبد

در برخی بیمارانی که بخاطر کووید 19 بستری شده اند افزایش سطح آنزیم های کبد از قبیل ALT و AST دیده شده است. این یعنی کبد فرد حداقل به صورت موقتی آسیب دیده است. تحقیقات نشان داده اند که افرادی که بیماری های کبد قبلی داشته اند مثل بیماری های مزمن کبدی، سیروز یا بیماری های مرتبط به آن، بیشتر در معرض خطر هستند.

بزرگسالانی که مشکلات کبدی از قبیل بیماری هپاتیت بی یا سی را دارند احتمال ابتلا به حالت شدید بیماری در آنها بسیار بیشتر است.

نکته مهم اینست که بیشتر افراد بعد از ابتلا به کرونا سریعا بهبود می یابند و دچار عوارض بلندمدت آن نمی شوند. رعایت بهداشت و فاصله اجتماعی می تواند از ابتلا افراد بیشتر جلوگیری کند و ابتلا و عوارض بلند مدت و کوتاه مدت بیماری را کاهش دهد.

آیا اومیکرون خطرناک تر و کشنده تر از ویروس کرونا است؟

آسیب های کوید 19 بر سیستم اعصاب مرکزی

با اینکه عوارض کوید بیشتر بر سیستم تنفسی است. اما احتمال درگیری سیستم اعصاب مرکزی و بیماری های نورولوژی مثل سکته ایسکمی، آنسفالیت، انسفالوپاتی و حمله های صرع وجود دارد.

لخته شدن خون و مشکلات رگ ها

کوید 19 می تواند سلول های خونی را دور لخته ها مجتمع کند. لخته های بزرگ می توانند باعث حمله قلبی و سکته شوند، بیشتر آسیب هایی که به قلب وارد می شود بخاطر گرفتگی رگ های ظریف تغدیه کننده قلب است.

عوارض دیگر کوید 19 اینست که رگ های خونی ضعیف دچار پارگی و نشتی می شوند و ممکن است باعث بروز مشکلات بلندمدتی برای کبد و کلیه شوند.

مشکلات روحی و خستگی

افرادی که علایم حاد دارند اغلب باید در بیمارستان بستری شوند و برای تنفس و تخلیه ریه ها از ونتیلاتور استفاده کنند. چنین تجربه ای احتمالا در افراد استرس بعد از تروما ، افسردگی و اضطراب به وجود می آورد.

افراد زیادی بعد از بهبود دچار سندرم خستگی می شود، این سندرم به شکلی است که خستگی با ورزش و فعالیت ذهنی بیشتر می شود ولی با استراحت بهتر نمی شود.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. کلینیک جامع پزشکی آرام خدمات مختلفی را به هموطنان عزیز ارائه می دهد و شامل بخش های مختلفی مانند مرکز جراحی عمومی، کلینیک مغز و اعصاب، مرکز جراحی پلاستیک و زیبایی و .... می شود. شما میتوانید برای اطلاع از کلیه خدمات به سایت کلینیک جامع پزشکی آرام به آدرس www.clinic-aram.com مراجعه فرمایید.

تهران،خیابان شریعتی،پایین تر از ایستگاه مترو شریعتی،کوچه شریفی،پلاک شش،واحد همکف

۰۲۱۲۲۲۲۳۶۰۰-۰۲۱۲۲۲۲۳۱۹۳-۰۲۱۲۲۲۲۳۱۹۵

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست