بازدید 11093
۱
گزارش کامل هشتمین روز چهلمین جشنواره فجر؛

«بی‌رویا» و «بدون قرار قبلی»، متوسط‌هایی که شگفتی‌ساز نشدند / افخمی لو داد: انتخاب فیلم‌ها توسط هیات انتخاب بدون تماشا؟!

این دو فیلم از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند اما جزو آثار متوسط محسوب می‌شدند که شانس بالایی نیز در گیشه ندارند. هر دو فیلم بیش از آنکه در اجرا ضربه ببینند، از فیلمنامه ضربه می‌خورند و کارگردان‌ها نیز نتوانسته‌اند داستان را به شکل درستی جمع کنند و ضعف اغلب فیلم‌های این دوره از جشنواره یعنی برخورداری از یک فینال قابل قبول در آنها مشهود است.
کد خبر: ۱۱۰۳۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷ 07 February 2022

رونمایی از فیلم‌های «بی‌رویا» و «بدون قرار قبلی»هشتمین روز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم‌های «بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری و «بدون قرار قبلی» اثر بهروز شعیبی همراه بود؛ فیلم‌های متوسطی که در سطح انتظار از سازندگان‌شان بودند و نتوانستند شگفتی ساز این دوره از جشنواره لقب بگیرند. اتفاق مهم‌تر، اظهارات بهروز افخمی درباره فیلم‌های راه یافته به جشنواره است که ظاهراً بدون دیدن توسط این عضو هیات انتخاب، در میان منتخبین قرار گرفته‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ چهلمین جشنواره فیلم فجر با نمایش 22 فیلم بلند سینمایی و حضور 10 فیلم کوتاه و 10 فیلم مستند از یازدهم بهمن تا بیست و دوم بهمن به میزان برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره برگزار می‌شود. علاوه بر این آثار، ده فیلم مرمت شده در جشنواره چهلم به نمایش در می‌آید. در این دوره به روال دوران پیشاکرونا، شاهد نمایش فیلم‌ها در شمار زیادی از سالن‌های سینمای تهران و دیگر استان‌ها هستیم.

جزئیات کامل همه فیلم‌ها را از اینجا می‌تونید ببینید

برنامه اکران فیلم‌ها در سالن‌های سینمای مردمی را از اینجا می‌توانید دانلود کنید

در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های فیلم‌های «بی‌رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری و «بدون قرار قبلی» اثر بهروز شعیبی نمایش داده شد. این دو فیلم از کیفیت قابل قبولی برخوردار بودند اما جزو آثار متوسط محسوب می‌شدند که شانس بالایی نیز در گیشه ندارند. هر دو فیلم بیش از آنکه در اجرا ضربه ببینند، از فیلمنامه ضربه می‌خورند و کارگردان‌ها نیز نتوانسته‌اند داستان را به شکل درستی جمع کنند و ضعف اغلب فیلم‌های این دوره از جشنواره یعنی برخورداری از یک فینال قابل قبول در آنها مشهود است.

 


بی‌رویا

کیمیایی و میرکریمی تنها پیشکسوتان جشنواره چهلم / آقازاده‌ها با چه فیلم‌هایی آمدند؟
تهیه‌کننده: سعید سعدی و هومن سیدی
کارگردان: آرین وزیردفتری
نویسنده: آرین وزیر دفتری
فیلمبردار: علیرضا برازنده
موسیقی متن: بامداد افشار
تدوین: مهدی سعدی
بازیگران: صابر ابر، طناز طباطبایی، تیام کرمانیان، رضا داوودنژاد، شادی‌ کرم رودی، شهریار فرد، فرانک کلانتر، مائده طهماسبی، مجتبی فلاحی، مهری آل آقا، میلاد یزدانی، نهال دشتی، نوا نعمتی 
خلاصه داستان: مواجهه رویا با دختری بی‌نام و نشان، آغاز اتفاقاتی عجیب در زندگی رویا و بابک است و ….

 



بدون قرار قبلی

کیمیایی و میرکریمی تنها پیشکسوتان جشنواره چهلم / آقازاده‌ها با چه فیلم‌هایی آمدند؟
تهیه‌کننده: محمود بابایی
کارگردان: بهروز شعیبی
نویسنده: توحیدی و مهدی تراب بیگی -برگرفته از داستانی از مصطفی مستور-
فیلمبردار: محمد حدادی
موسیقی متن: مسعود سخاوت دوست
تدوین: عطا مهراد
بازیگران: پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا
خلاصه داستان: داستانی اجتماعی و تازه از روابط انسانی

 

افخمی لو داد: انتخاب فیلم‌ها توسط هیات انتخاب بدون تماشا؟!

«بی‌رویا» و «بدون قرار قبلی»، متوسط‌هایی که شگفتی‌ساز نشدند / افخمی لو داد: انتخاب فیلم‌ها توسط هیات انتخاب بدون تماشا؟!

بهروز افخمی یکی از اعضای هیات انتخاب گفته که شماری از فیلم‌ها را بدون تماشا انتخاب کرده و به رای سایر اعضای هیات انتخاب رجوع کرده است؛ وضعیتی که مشخص نیست درباره چه تعداد دیگری از اعضای هیات انتخاب صادق است؟! 

این عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با درباره واکنش اهالی رسانه و منتقدان به حضور فیلم‌های سینمایی «ماهان» و «لایه‌های دروغ» در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: من این ۲ فیلم را ندیده‌ام، یعنی پنج یا ۶ فیلم از ۶۰ اثری که به ما نمایش داده شد، یا ناقص دیدم و یا اصلاً ندیدم. درباره این فیلم‌ها به آرای اعضای هیات انتخاب مراجعه می‌کردم تا ببینم فیلم را پذیرفته‌اند یا نه.

افخمی ادامه داد: «لایه‌های دروغ»، «ماهان»، «بیرو» و یک فیلم را دیگر را من ندیدم و به آن نمره ندادم. در حقیقت نمره دیگر اعضای هیات انتخاب را پذیرفتم و متوجه شدم فیلم برای حضور در بخش سودای سیمرغ نمره آورده است. در این میان شنیده‌ام فیلم «بی رو» خوب و چیزی میان فیلم مستند و داستانی است، اما من هم درباره فیلم‌های «لایه‌های دروغ» و «ماهان» زیاد شنیده‌ام که در سطح مسابقه نبوده‌اند.

این عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار داشت: در حقیقت غیر از پنج اثری که ما به‌عنوان فیلم‌های رزرو نگه داشته بودیم و مشکل پروانه نمایش و اصلاحات داشتند، از جمله فیلم‌های «عروسک»، «علت مرگ: نامعلوم»، «میرجاوه»، «کوچه ژاپنی» و «ستون چهارده» احتمالاً از ۲ فیلم «لایه‌های دروغ» و «ماهان» بهتر بوده‌اند، اما علت‌هایی خارج از هیات انتخاب داشتند که وارد بخش سودای سیمرغ نشدند.

پس از این گفت و گو ستاد خبری جشنواره فجر تلاش کرد از افخمی تکذیبیه بگیرد که طبیعتاً کارکرد نداشته و مسموع نیست.

 

تداوم پیشتازی ملاقات خصوصی در آرای مردمی

در پایان هفتمین روز از اکران‌های مردمی جشنواره فجر، آرا مردمی همچنان مانند روزهای گذشته است و فیلم‌های «ملاقات خصوصی» با میانگی آرا ۴.۴۷، «موقعیت مهدی» با میانگین رای ۴.۳۷ و «علفزار» با میانگین آرا ۴.۳۳به ترتیب در مقام اول تا سوم جدول نتایج آرا مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر جای دارند.

«بی‌رویا» و «بدون قرار قبلی»، متوسط‌هایی که شگفتی‌ساز نشدند / افخمی لو داد: انتخاب فیلم‌ها توسط هیات انتخاب بدون تماشا؟!

 

کپشنی که برای گرفتن مجوز به فیلم «بی‌رویا» اضافه شد

ساخته آرین وزیردفتری کارگردان فیلم «بی رویا» در نشست خبری این فیلم در کاخ جشنواره، درباره شباهت‌های فیلمش با بعضی آثار هومن سیدی گفت که از ابتدا فیلمنامه را نوشته بود و موقع ساخت، کرونا مانعی برای کار ایجاد کرد، اما بعد در همان فاصله متوجه شد که سیدی‌ از طریقی فیلمنامه را خوانده است و این همکاری میان آنها به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده شکل گرفت. او تاکید کرد که به عنوان کارگردان، فیلم خود را ساخته و دخالتی در کارش نشده است.

هومن سیدی هم که نامش در کنار سعید سعدی به عنوان یکی از تهیه‌کننده‌ها اعلام شده بود، در نشست خبری این فیلم گفت: من خودم را تهیه‌کننده نمی‌دانم و قصدم تولید فیلم نبوده و فعلا هم چنین برنامه‌ای ندارم و اینجا فقط به جای آقای سعدی حضور دارم. قصد من فقط کمک به ساخت فیلم بود و واقعیت هم این است که من نقش جدی تهیه‌کنندگی نداشتم و اگر روزی تهیه‌کننده شوم عقیده ندارم که نگاه کارگردان را به خودم نزدیک کنم. من بار دوم بود که فیلم را دیدم و از آنجا که خودم را تهیه‌کننده نمی‌دانم راحت می‌گویم که فیلم را دوست داشتم.

طناز طباطبایی درباره نقش خود و اینکه به‌خاطر یک کپشن در پایان فیلم این‌طور برداشت شده که فیلم درباره بیماری شیزوفرنی است، گفت: بیمار شیزوفرنی اصلا در نقش من نبوده و در پروسه پروانه نمایش لازم بوده کپشنی برای یک توضیح درج شود تا از پیچ و خم‌های این روند گذر کنیم و اگر این کار انجام نمی‌شد در جشنواره نبودیم. این در حالی است که «جابه‌جایی هویت» کانسپتی بود که در فیلمنامه وجود داشت و من براساس آن بازی کردم و البته لایه‌های روانشناختی هم در فیلم وجود داشت. برای من کلیت فیلمنامه هیجان‌انگیز بود و آن را خیلی دوست داشتم و در طول کار متوجه شدم از دست رفتن هویت هولناک‌ترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک نفر رخ دهد.

در این باره عنوان شد که باید با وزارت ارشاد درباره این توضیح پایانی فیلم رایزنی شود تا به مخاطب احترام گذاشته شود که بتواند برداشت خود را از فیلم داشته باشد.

طناز طباطبایی، مائده طهماسبی، شادی کرم‌رودی، مجتبی فلاحی و فرانک کلانتر از بازیگران و مهدی سعدی (تدوینگر)، علیرضا برازنده (مدیر فیلمبرداری)، الهام معین(طراح لباس)، عظیم فراین(طراح چهره‌پردازی) و زهره علی‌کبری (طراح صدا) از جمله عوامل فیلم بودند که در نشست خبری آن حضور داشتند.

 

 

بهروز شعیبی: قصه سفارشی کار نکردم

عوامل فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی عصر دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد  پاسخگوی سوال خبرنگارها شدند. بهروز شعیبی که ابتدا بابت حضور در چنین جلسه‌ای در جشنواره و بررسی فیلمش از حس نگرانی و متفاوت برای قضاوت فیلم سخن گفت، درباره واقعی بودن خانواده‌ای که تصویر کرده بود، بیان کرد: ما اگر از سیل مشغله‌های خود رها شویم خانواده‌هایی را می‌بینیم ‌که روابط سالم و درستی دارند ولی در تلاطم زندگی کمتر از آن‌ها می‌بینیم. ‌ما سعی نکردیم چیزی را تخیل کنیم یا ایده‌آلی را نشان دهیم که وجود ندارد.

او در پاسخ به اینکه اگر از فردا از سوی یک ارگان خاص حمایت نشود آینده فیلمسازی او چه می‌شود؟ افزود: من به شما حق میدهم که از بیرون فکرکنید کارهای من سفارشی بوده‌اند ولی قصه سفارشی کار نکردم. روز بلوا اگرچه با سازمان اوج ساخته شد اما قصه برای خودم بود. من ۲۵ سال است که در سینما هستم و کارهای مرا دیده‌اید. اگر قصه های من دچار شبهه می‌شوند پس کارم را عوض میکنم. این را هم تاکید کنم که من یک بار زندگی میکنم و حاضر نیستم این یک بار را در اختیار چیزی قرار دهم که متعلق به من نیست.

شعیبی درباره دعوت پگاه آهنگرانی برای بازی در این فیلم یا توجه به مواضع سیاسی‌اش گفت: سینما یک صنعت است و مواضع هر کسی یک مسئله شخصی است. من با همه دوستانم در سینما کار می‌کنم، چون ذات سینما و پیام آن مهم است. برای این فیلم دنبال کسی بودم که در چنین نقشی دیده نشده باشد و خانم آهنگرانی هم نقشی مشابه این قبلا بازی نکرده بود. وقتی پگاه فیلمنامه را خواند و با ذوق‌زدگی درباره نقش و مضمون صحبت کرد، فکر کردم برای یک کارگردان چه چیزی بهتر از این میتواند باشد که یک چهره سینمایی این نقش را بازی کند؟! بنابراین با احترام به همه همکاران در سینما، به نظرم پگاه آهنگرانی یکی از بهترین بازیگران سینماست.

او درباره مفهومی که در فیلمش به ماندن یا بازگشت شهروندان به ایران اشاره دارد بویژه در مقابل اظهاراتی که در پاسخ به اعتراض‌ها می‌گفت اگر ناراحتید (از کشور) بروید، بیان کرد : اینجا سرزمین ماست و معتقدم هر چیزی را که بکاریم، نسل بعدی برمی‌گردد که آن را بردارد، همانطور که در فیلم ما اتفاق افتاد.

شعیبی درباره تفاوت فیلمهایش از«دهلیز» تا «بدون قرار قبلی» گفت: من قراری با خودم گذاشتم اگر در کاری موفق بودم، سراغ ژانرهای مختلف بروم. تا امروز سعی کردم هر بار این تغییر را بدهم ولی خودم فکر میکنم روابط انسانی و آنچه میان اعضای یک خانواده است چیزی بوده که از آنها جدا نشده‌ام و در فیلمهایم تکرار می‌شوند.

محمود بابایی - تهیه‌کننده - در بخشی از این نشست دربازه حمایت ارگان‌هایی همچون فارابی گفت: فیلم ما برخلاف آنچه گفته میشود چند ارگانی نیست و مثلاً آستان قدس اگرچه حمایت کرده اما لزوما به معنای حمایت مالی نیست. البته برخی مسائل را نمیتوانم بیان کنم فقط می‌گویم که «بدون قرار قبلی» به لحاظ تولید کار سختی بود.

در بخشی از این نشست‌، مصطفی زمانی درباره علت پذیرش نقش در این فیلم گفت: من در دوران کرونا سعی کردم کمتر کار کنم چون شرایط خطرناک بود و وقتی این فیلم پیشنهاد شد، از آنجا که بیشتر صحنه‌ها خارجی بودند برای من ایمنی بیشتری داشت. مسئله دیگر آن بود که چند سالی است فیلم‌ها در محله‌هایی ساخته می‌شوند ‌که من خیلی نمی‌شناسم‌ و این فیلم در جایی بود که می‌شناختم و برایم آشنا بود. ضمن اینکه تصور می کردم میتوانم در این نقش مذهبی بازی کنم چون نقش‌های مذهبی را بیشتر با حالت فرم بازی می‌کنند و من چون کارم را با نقش مذهبی شروع کرده بودم، فکر می‌کردم میتوانم این نقش مذهبی را غیر از شیوه فرم بازی کنم.

او افزود: این اولین تجربه همکاری من با بهروز شعیبی بود و من اساسا بازیگرِ‌ کارگردانم و خودم چیزی بلد نیستم و با بهروز، اگرچه اختلاف سلیقه‌هایی داشتیم، اما کارگردانی خوبی داشت.

در بخشی دیگر امین میری با ابراز خشنودی از حضور در این فیلم و درونمایه‌ای که به آن اشاره دارد، گفت: من پریشب فیلمی‌ را که برای قتل مونا حیدری در اهواز بود دیدم و آن لحظه‌ به این فکر میکردم که شاید دیدن این فیلم‌ها و نیز «خانه پدری» (ساخته کیانوش عیاری) که بعضی سنت‌ها و قوانین را نقد می‌کند به جلوگیری‌ از این اتفاق‌ها کمک ‌کند چون حتی لازم است این فیلم‌ها سراسری و از تلویزیون پخش شوند ولی همیشه جلوی فیلمهای خوب‌ گرفته می‌شود.

در پایان محمود بابایی درباره رقم برآورد شده برای ساخت فیلم هم گفت: طبق قرارداد، اجازه بیان مفاد آن را ندارم ولی بنیاد سینمایی فارابی شفاف سازی را قبلا شروع کرده و حتما خودشان این کار را انجام می‌دهند و میزان برآورد و هزینه را اعلام می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
این بیسوادهایی که به عنوان داور فیلم جمع کردین غیر از پاچه خاری، هنر دیگه ایی هم دارن؟!
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی