بازدید 7834
۳

کارزار دانشجویان دانشگاه آزاد برای کاهش شهریه متغیر

با توجه به اینکه دو سال است آموزش در دانشگاه‌های کشور به صورت مجازی ارائه می‌شود، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد کارزاری، از ریاست این دانشگاه خواستند که میزان شهریه متغیر آنها کاهش پیدا کند.
کد خبر: ۱۱۰۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸ 06 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دو سالی است که آموزش در دانشگاه‌های کشور و جهان به صورت مجازی ارائه می‌شود و فضای دانشگاه‌های کشور را با فضایی جدید مواجه کرده است. البته بعد از گذشت این مدت، تقریبا همه اساتید و دانشجویان به این شیوه آموزش عادت کرده‌اند.

به نحوی که بسیاری از اساتید معتقدند در دوران پسا کرونا هم باید از ارائه شیوه آموزش مجازی غافل نشد؛ چراکه این شیوه آموزش مزایای خاص خود را هم دارد.

در این میان، از این موضوع هم نمی‌توان غافل شد که این شیوه آموزش،‌ برای بسیاری از دانشگاه‌های کشور نیز صرفه اقتصادی داشته است، به ویژه دانشگاه‌هایی که از دانشجویان شهریه دریافت می‌کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن تعداد زیادی دانشجو در سراسر کشور، یکی از پرجمعیت‌ترین دانشگاه‌های کشور است و با توجه به اینکه دانشجویان این دانشگاه، متناسب با ساختار دانشگاه آزاد، شهریه می‌پردازند، انتظار دارند که مطالبات دانشجویی آنها برطرف شود.

دانشجویان این دانشگاه در موارد مختلف و بارها از مسئولان دانشگاه آزاد خواسته‌اند که در رابطه با میزان شهریه متغیر دانشجویان تجدید نظر کنند.

نکته قابل توجه این است که در این دو سال کرونایی اغلب بخش‌های کشور و مردم با مشکلات اقتصادی متعددی روبه‌رو شدند که تبعات آن همچنان ادامه دارد.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی معتقدند که با توجه به کاهش هزینه های جاری دانشگاه از جمله هزینه‌های تغذیه، ایاب و ذهاب، آب، برق، گاز، تلفن، خدمات و نگهداری تاسیسات در این مدت، شهریه متغیر دانشجویان نیز باید کاهش پیدا کند. چراکه دانشجویی به صورت حضوری در دانشگاه نیست که برای دانشگاه هزینه‌ای ایجاد شود.

این دانشجویان در شرایط کنونی اقتصادی کشور مجددا خواستار کاهش شهریه متغیر خود شده‌اند و با ایجاد کارزاری خطاب به دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از وی درخواست کردند که میزان شهریه متغیر آنها کاهش پیدا کند.

متن این کارزار که در استارتاپ اجتماعی کارزار منتشر شده، به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر طهرانچی

رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی

با سلام

همان‌طور که مستحضرید جوانان ایرانی، برای کسب علم و ساختن آینده بهتر برای خود و کشور از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند؛ چنانچه طی سال‌های گذشته افتخارات علمی آن‌ها در حوزه‌های مختلف بیانگر این موضوع است.

باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و هزینه‌های فرعی و جانبی تحصیلات و همچین با توجه به مجازی بودن سیستم آموزش کشور طی دوران همه‌گیری کرونا و کمتر شدن هزینه‌های جاری دانشگاه مانند سلف، گرمایشی و... از جنابعالی تقاضا داریم هزینه شهریه متغیر دانشگاه آزاد را کاهش داده و از بار اقتصادی و روانی آن بر دانشجویان و خانواده‌هایشان بکاهید.

به‌طور مثال در نیمسال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ هزینه پایان‌نامه مقطع کارشناسی‌ارشد از پنج‌میلیون و ۸۰۰هزار به هفت‌میلیون و ۱۶۰هزار تومان رسیده است که با احتساب هزینه شهریه ثابت و خدمات دریافتی آن قابل‌مقایسه و قابل‌درک نیست.
لذا تقاضا می‌شود با توجه به منطق موضوع دستورات لازم را جهت اعمال تخفیف، مبذول فرمایید."

همچنین، در اوایل سال تحصیلی جاری بود که جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، نظارت مسئولان بر شهریه‌های این دانشگاه را خواستار شدند و تاکید کردند که دانشگاه آزاد به یکباره در اواسط ترم تا ۷۷ درصد افزایش شهریه داشته است، اما سخنگوی دانشگاه آزاد تاکید کرد که افزایش شهریه‌ این دانشگاه متعارف است و سقف آن را وزارت علوم مشخص می‌کند.

احمد حیدری در آن زمان و در پاسخ به این اعتراض دانشجویان گفت: هر سال ۲۰ تا ۲۵ درصد حقوق کارمندان دانشگاه آزاد بر اساس مصوبه دولت افزایش می‌یابد و بر همین اساس با توجه به اینکه این دانشگاه ۶۰ هزار عضو هیئت علمی و کارمند دارد و باید هزینه‌های جاری را هم پرداخت کند، افزایش شهریه دارد.

وی با تاکید بر اینکه تمام درآمد دانشگاه آزاد از راه شهریه است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کشور به طور متوسط هر سال این دانشگاه ۲۰ درصد افزایش شهریه دارد که این مقدار متعارف است.

حیدری همچنین تاکید کرد که سقف افزایش شهریه دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم تعیین می‌شود.

سخنگوی دانشگاه آزاد همچنین خاطرنشان کرد که اگر موردی خلاف افزایش به طور متوسط ۲۰ درصدی در این دانشگاه هست، اعلام شود تا مورد بررسی قرار گیرد اما اکنون، دانشجویان آزاد اسلامی در اعتراض خود به میزان شهریه، آموزش مجازی را دلیل اعتراضات خود می‌دانند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳
شهریه ده میلیونی رو کردن 20 میلیون هیچ کس هم ککش ننمی گزه....
الان هزینه مهد کودک بچه من ماهی سه میلیون هست. بدون احتساب وسایل و جشن و فوق برنامه و ....، بخوام کلی بگم برای مهد کودک بچه در یک سال حدود 50 میلیون دارم میدم. آخرش هم که مدرکی نمیدن. در دانشگاه آزاد دانشجو برای فوق لیسانس در دو سال داره حدود 15 میلیون هزینه میکنه. باید بگیم این اصلا پول نیست.
تازه داشجو میتونه با اندکی تلاش بیشتر بره سراسری قبول بشه و اصلا پول نده.
برای انتخاب واحد این چند روز تمام دانشجوها با مشکل مواجه شدند . باور کردنی نیست که برای اتخاب واحد حدود ده تا دوازده ساعت وقت گذاشتند تا واحدها ی درسی رو گرفتند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر