بازدید 34034

عملیات تلخ علیه قند شیرین پارسی

اقدام رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه علیه اشتراک زبانی ایرانیان، وحدت ملی را هدف گرفته است. این درحالی است که خودشان از زبان فارسی برای حمله به فارسی بهره می‌گیرند.
کد خبر: ۱۱۰۳۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵ 06 February 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، حالا دیگر چهار روز شده که رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در یک عملیات مشترک و گسترده، زبان فارسی را به عنوان تکیه‌گاه واحد ایرانیان و حتی کشورهای حوزه فارسی زبان هدف قرار داده‌اند. اما هنوز روشن نیست که این رسانه‌ها طبق کدام تحلیل تصور کرده‌اند این تاکتیک جدید برای ایجاد تقابل میان زبان‌ها و گویش‌های مختلف اقوام ایرانی با زبان رسمی کشور را که مورد توافق‌ترین عامل مشترک فرهنگی در تاریخ چندهزارساله ایران است، می‌تواند تاکتیکی موفق برای برهم‌زدن وحدت ایرانیان باشد.

سیزدهم بهمن‌ماه بود که اکانتی به نام «سویل سلیمانی» در توئیتر ضمن درج هشتگ «منوفارسی» از مخاطبان خود خواست تا با نقل تجربه‌های خود از محوریت زبان فارسی در کشور، خواستار پایان دادن به آنچه سلطه زبان فارسی بر سایر گویش‌های اقوام می‌خواند، شوند. امانتی که خود را یک فمینیست همجنس‌باز معرفی می‌کند و با تمام جنجال‌های رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور در این چند روز، مخاطبانش به ۲ هزار و پانصد نفر هم نرسیده است.

کمپین «پایان تک‌زبانی» به زبان فارسی!

به دنبال این ‌عملیات، البته پایگاهی اینترنتی به نام «پایان تک‌زبانی» که این شخص مبلغ آن بود نیز ایجاد شده که به نظر می‌رسد پس از مدت کوتاهی توسط سازندگان از دسترس خارج شده باشد اما حتی دنبال‌کنندگان اکانت توئیتری این پایگاه هم به دو هزار نفر نرسیده‌اند.

ابعاد رسانه‌ای این هشتگ اما تنها زمانی داغ شد که رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه به این کارزار پیوستند. رسانه‌هایی که حالا شاید بهتر باشد دیگر «فارسی‌زبان» هم باقی نمانند و با فعالان اقوام مختلف به زبان خودشان صحبت کنند تا روشن شود آیا قادر به پوشش دادن یک موضوع در سطح کشورهای فارسی زبان هستند یا خیر.

بی‌بی‌سی انگلیسی علیه وحدت زبان فارسی

BBCفارسی مثل همیشه به عنوان اولین شبکه وارد این کارزار علیه زبان فارسی شد و در گفت‌وگو با برخی فعالان سیاسی از ضرورت حذف زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور سخن گفت. جالب آنکه مصاحبه‌شونده آلمان‌نشین این شبکه در این گفت‌وگو تصریح می‌کند زبان فارسی به مرور زمان تبدیل به زبان جغرافیای سیاسی ایران شده است و با تقلیل دادن یک موضوع عمیقاً تاریخی و فرهنگی به یک مسئله سیاسی، حتی از این طرح این مسئله بدیهی هم چشم‌پوشی می‌کند که زبان فارسی همواره در تاریخ کشور زبان عموم ملت ایران بوده و این اتفاق ارتباطی با کنش‌های سیاسی در مقطعی خاص نداشته است.

خبرنگار این شبکه هم در رفتاری غیرحرفه‌ای از طرح انبوه سوالات روشنی که در این رابطه مطرح است، چشم می‌پوشد. مصاحبه‌شونده اظهار می‌کند که زبان‌های دیگری هم در کشور وجود دارند که می‌توانند زبان رسمی باشند اما خبرنگار نمی‌پرسد که انتخاب کدام یک از آن‌ها می‌تواند چه کسی را راضی و چه کسی را ناراضی کند. به هرحال برای ایجاد ارتباط نیاز به یک زبان مشترک هست اما آیا انتخاب هر زبانی به غیر از فارسی که به طور تاریخی و فرهنگی روی آن توافق همه‌جانبه وجود دارد، مناقشه‌برانگیز نخواهد بود؟ مگر آنکه هدف اساساً تولید همین مناقشات و برهم زدن وحدت زبانی با هدف نابود کردن وحدت فرهنگی و ملی باشد.

عملیات تلخ علیه قند شیرین پارسی

شبکه ایران‌اینترنشنال، دیگر رسانه‌ای بود که در گفت‌وگو با سویل سلیمانی به پوشش دادن این موج پرداخت. سلیمانی در این گفت‌وگو اذعان می‌کند فارسی را در مدرسه یاد گرفته اما در عین حال مدعی است که گویش‌ها و زبان‌های دیگر کشور در آن جایگاهی ندارند.

کمتر کسی است که عمری را در ایران گذرانده باشد و اعتراف نکند که اقوام مختلف برای نیازهای روزمره و روابط درون‌شهری خود و عموم امورات زندگی با گویش‌ها و زبان‌های خود سروکار دارند و فارسی تنها در مراودات رسمی اداری و برای ارتباط طبیعی با کل کشور همان قدر ضرورت قانونی دارد که ضرورت عقلی. حتی در شبکه‌های تلویزیونی شهرهای مختلف نیز برنامه‌هایی به گویش‌ها و زبان‌های محلی تولید می‌شود. به نظر می‌رسد کمپین «پایان تک‌زبانی» از بهانه‌جویی‌های غیرمنطقی برای یک هدف سیاسی بهره‌برداری می‌کند.

 

سانسور اعتراض‌ها به کمپین ضدفارسی در ایران‌وایر و العربیه

شبکه ایران‌وایر هم سوار بر این موج به مرور توئیت‌هایی پرداخت که با درج هشتگ «منوفارسی» به همراهی با آن پرداخته‌اند و جالب آنکه در این گزارش یک‌سویه، بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به موج مخالفت‌های ایرانیان داخل و خارج از کشور که هشتگ دوم «منوقندپارسی» را داغ کرده‌اند، از کنار انتقادها و اعتراض‌ها عبور کرده و تنها به توئیت انگشت‌شمار افرادی اشاره دارد که منتقدان سیاسی خاج‌رنشین محسوب می‌شوند. آیا کشورهایی که این افراد در آن‌ها اقامت دارند با گویش‌های محلی و زبان‌های مختلف درون مرزهای خود به نفع یک زبان رسمی وحدت‌بخش کار دیگری کرده‌اند؟

پایگاه اینترنتی العربیه فارسی هم در اقدامی برای پیوستن به این کمپین ضدملی برای ایرانیان، گزارشی یک‌سویه را بدون هیچ اشاره‌ای به اعتراض‌ها منتشر کرد و در آن ضمن تبعیض‌آمیز خواندن استفاده از زبان تاریخی ملت ایران، خواستار پایان دادن به آموزش زبان فارسی در مدارس کشور شد.

پوشش همزمان و همه‌جانبه یک کمپین عجیب و سانسور انبوه اعتراض‌ها به آن در رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه، بیش از هر زمان دیگری نشان‌دهنده دور شدن گردانندگان و خبرنگاران این رسانه‌ها از زیست و مطالبات و توقعات فرهنگی ملت ایران است و آشکار شدن اهداف زیرین سیاسی در چنین اقدامات رسانه‌ای که آشکارا وحدت ملی ایرانیان را هدف می‌گیرد و در این مسیر حتی احترام بزرگ‌ترین میراث فرهنگی کشور یعنی زبان فارسی را هم که متعلق به آحاد مردم است، نگه نمی‌دارند.

اما سوال این جاست که اگر زبان فارسی نباید زبان مشترک ملت ایران باشد، چرا این رسانه‌ها این توصیه را از خودشان شروع نمی‌کنند و حین ارتباط با افراد این کمپین از زبان‌ها و گویش‌های آن افراد برای مصاحبه‌ها بهره نمی‌گیرند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۹۰
تبریک می گویم به آهنگر عادل. ظاهرا ایشان دارد به آرزویش میرسد.
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
آفرین زدی به خال
حماقت اقلیت خارج نشین تمامی ندارد. این رسانه هایی که پیام ضد ایرانی خود را به همه جا مخابره میکنند به چه زبانی هستند ؟ مخالفت سیاسی با هر قیمتی. واقعا فاجعه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
فقط زبان مادری شما ،زبان مادریه!!زبان ما خار داره زبان شما
عسله زبان بقیه ملتها زهرماره !!؟بابا یکم منصف باشید ،بیدار شوید قبل از آنکه مجبورتان کنند،آموزش به زبان مادری قطعا انجام خواهد شد ولی این ماییم که باید انتخاب کنیم که یوگسلاوی باشیم یا چکسلواکی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
ناشناس دوم در پاسخ
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.....
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
آقای ناشناس که میگی یا چکسلواکی باشیم یا یوگوسلاوی پس در واقع آموزش به زبان مادری بهانه ای هستش برای تجزیه طلبی درسته؟وگرنه توسعه زبانهای سایر اقوام هیچ مشکلی نداره مشکل امثال شما تجزیه طلب ها هستن که مطالبه زبانی سایر
مردم ایران رو زیر سوال میبره
دشمن سازیهای موهوم مسئولان را از دشمنان واقعی این مرزوبوم غافل کرده. ازجمله دولت باکو که دست نشانده حکومت ترکیه ای است که امپراتوری خیالی ترکها از شرق اروپا تا چین وسیبری را درسر میپروراند ودرسالهای اخیرهم تحرکات ضدامنیتی فراوانی علیه ایران چه خارج ازمرز وچه درنهایت شگفتی توسط عوامل داخلی خود انجام داده اند که مسئولان مربوطه چندان اهمیتی نداده اند.
مرگ با هزارن ضربه چاقو طرحی است که رژیم نامشروع اسرایل مدتی پیش آنرا اعلام کرد و این داستان مضحک هم بخشی از این طرح است.
عده ای وطن فروش و مواجب بگیر روباه پیر در حرکتی هماهنگ میخوان وحدت ایرانیان رو نشانه بگیرند و ان چیزی نیست جز زبان پارسی ، زبانی که چند صد سال هست که ارتباط بین اقوام رو تسهیل میکنه و جایگاه خودش رو تثبیت کرده . زبان تمام اقوام منجمله ترکی و کردی نیز بسیار شیرین و دلنشینه ( من خودم ترکم ) اما در موقعیت فعلی میتونن جایگزین پارسی بشن و آقایون خارج نشین چرا از زبان دیگری به غیر از پارسی استفاده نمیکنن برای ارتباط با بقیه مردم ایران . از خودشون شروع کنن ... مسلما این هم فتنه ای است .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
نگران آن عده نباشید اقلیتی هستند بسیار کوچک با بلندگوهای بزرگ ، زبان پارسی یک زبان میانجی و ارتباطی بین همه مردم ایران است و هیچ زبان دیگری امروزه نمی تواند چنین نقشی را داشته باشد در درازای تاریخ هم همین بوده و این به معنی کم اهمیت بودن زبان های دیگر نیست آنها هم باید رشد کنند و نگهداری شوند شما بروید به زبان خودتان اثری همانند شیرین و فرهاد نظامی گنجوی یا بوستان سعدی یا دیوان شمس مولوی و ... بنویسید مگر این بزرگان از کسی مزدم می گرفته اند یا بودجه داشته که بنویسند؟ اگر شما بروی اثر ادبی به زبان خودت بنویسی کسی جلوی شما را می گیرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
شما یه تحقیقی بکن احتمالا دچار سندرم استکهلم شدین
برای ایجاد شکاف و تفرقه در هر جامعه و ملتی باید وجوه اشتراک همان جامعه و ملت را از میان برداشت تا بتوان به راحتی همان جامعه و ملت از هم گسسته و غیر منسجم را نابود کرده و آن وقت دیگر هربلایی را که بخواهی بر سرشان بیاوری و زبان و دین بزرگ ترین و محبوب ترین وجوه اشتراک هر ملتی است.
قندپارسی و حتی عسل پارسی مجوزی برای توهین و تحقیر سایر زبانها به دست نمیدهد!
موضوع هشتک # منوفارسی بازگویی مشکلات و توهین و تمسخر هموطنانی است که زبان مادری شان فارسی نیست.
فرافکنی و تحریف این اعتراض مدنی چاره کارنیست. شما حتما به تقویم دسترسی دارید! بررسی کنید ببینید که آیا دوم اسفند روز جهانی زبان مادری در تقویم قید شده است!؟ جواب منفی است! چون وزارت ارشاد اسلامی درج مناسبت روز جهانی زبان مادری را ممنوع کرده است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
چراقبل ازقدرت رسیدن پان ترکها درترکیه ازین خبرا نبود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
پانترکیسم را همه میشناسیم ملغمه های بیسوادی و بیشعوری
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
توهین کردن به فرهنگ دیگران ربطی به زبان ندارد اما پارسی ستیزی یک برنامه هدفمند است که در افغانستان هم آن را آغاز کرده اند تا آنجا که می دانم در کردستان در دبستان و دانشگاه و اداره و فروشگاه و هر جای دیگری به کردی سخن گفته می شود و روزنامه و کتاب و ... به زبان کردی هم تا دلتان بخواهد هست این ادعا که زبان های دیگر مورد توجه قرار نمی گیرند از اساس دروغ است چون زبان پارسی هم مورد توجه قرار نمی گیرد و آن بودجه هایی که به نام فرهنگستان زبان پارسی هزینه می شود عملا هدیه به دوستان و آشنایان است!!! و تا آنجا که می بینیم در ایران زبان عربی مورد توجه حاکمیت است
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
چه کسی به سایر زبان ها توهین کرده و مسخره .. فعلا که همه دارن زبان فارسی رو میزنن . زبان مادری هم طبق اصل 15 قانون اساسی آموزش داده میشه . چه در مدرسه و چه در دانشگاه .
ناشناس
| - |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
کسی جلوتو گرفته؟ خوب تو با زبان و گویش مادری خودت صحبت کن-من خانومم ترکه و داریم با هم زندگی می کنیم. بالاخره مملکت یک زبان مشترک برای ارتباط مردم با هم لازم داره .همانطور که خوب یا بد انگلیسی زبان مشترک دنیا هست
ناشناس
| - |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
احمق جان رهبر مملکت ما دو زبانه هست(ترکی و فارسی) و خیلی مسئولین از اقوام مختلف هم دارند توی مملکت کار می کنند. سرکارشون فارسی صحبت می کنند (برای وصل کردن مردم و ارتباط آنها زبان مشترک لازمه.همه خلبانهای دنیا برای ارتباط با سامانه های همایی انگلیسی صحبت می کنند و کسی هم معترض نیست و بلکه یک زبان مشترک لازمه)اما توی قوم و وخویش و آشنا با زبان مادریشون صحبت می کنند.لطفا برو خودتو درمان کن
زبان فارسي براي شما قند و شكر هم باشه براي ما مار خوش خط و خال هست كه زبان مادري ما را از بين مي برد. ما راضي نيستيم از بيت المال 80 ميليون براي 19 ميليون فارس زبان هزينه بشه و زبانهاي اقوام مختلف به خاطر عدم اموزش از بين بره. زبان قوم فارسي را پاسداري بكنيد درسته ولي مابقي نبايد از بين بره
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
جناب مثلا پان ترک *فارسی قوم نیست زبان است.ما درایران قوم نداریم بلکه آنچه هست فرهنگهای منطقه ای است که زبان هم جزئی ازفرهنگ است.
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
بالاخره هر کشوری به یک زبان میانجی و ارتباطی نیاز داره تصور کنید مجلس قانون گذاری کشور یک عده کردی نظر بدهند یک عده ترکی یک عده عربی یک عده پارسی و ... این مجلس به جایی می رسه؟؟ زبان پارسی در طول تاریخ ایران همواره زبان میانجی و ارتباطی بوده و هیچوقت تهدید برای هیچ زبانی نبوده اگر زبان های دیگه توان واژه سازی یا توان پدیدآوردن اثر ادبی ندارند که خودشان را نگه دارند مشکل از خودشان است و خودشان را باید قوی کنند نه اینکه بگویند فلان زبان ما را تهدید می کند در ضمن کجا برای زبان پارسی هزینه شده؟ و ۱۹ میلیون را از کجا درآوردی ؟ همین امروز هم یک همه پرسی برای تعیین زبان میانجی و ارتباطی در ایران برگزار بشه بی هیچ شک و گمانی زبان پارسی از هر زبان دیگری در ایران بیشتر رای خواهد آورد
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
زبان فارسی که بیش از 500 ساله ارتباط بین اقوام رو برعهده داره مار خوش خط و خاله ؟ این زبان نه به جمهوری اسلامی ربط داره نه پهلوی و نه غیره . این زبان ارتباطه بین اقوامه . الان همه از نیات پلید شما آگاه هستن با این نظر دادنت . زبان مادری از نوزادی در منزل آموزش داده میشه و زبان اول هر فرد هست و مظلوم نمایی نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
اربابانت در استانبول تا دیروز زبان اداریشان فارسی بود الان یادشون افتاده ترک هستند؟
احمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
تو کشوری که بیش از 80 درصد جمعیتش فارس هست قراه چه زبانی، زبان رسمب باشه چلمنگ
مردم و هم مسئولان مراقب این گونه حرکات سخیف باشند. ایران رنگین کمان زیبایی از همه مذاهب و قومیت هاست و این موضوع تبدیل به خاری شده در چشم دشمنان. مراقب اینگونه نفرت پراکنی ها باشیم
متاسفانه افکار قومی دست به دست با بیگانگان دادند تا زبان مشترکمون رو هم نابود کنند. زبانی که مال ایرانی ها است
شما خودتون هم دارین گند میزنین تو پارسی
قند شیرین پارسی چیه؟ شکر سیرین پارسی
خوب بد نیست اینهایی که دنبال سایر زبانها هستند توی کشور های دیگه هم یه سر بزنند
راست میگه واینکه چند هزار سال از کجاتون درآوردین ودیگر زبانها میشود گویش وملتهای دیگرمیشوداقوام این است افکار فاشیستی شما
حالا نه که خودتون فارسی رو پاس گذاشتید و اصلا غلط ننوشتید.
توی این چهل سال و با این نحوه اداره کردن . مملکت را بجایی رساندند چه از لحاظ سیاسی چه بین الملل چه اقتصاد چه فشارهای اجتماعی که الان هر کفتار و شغالی حس کنه که میتونه یک تکه از هویت خاک منابع ایران را تاراج کنه و دربره
زبان ایران فقط فارسی نیست. ما عرب و ترک و لر و بلوچ و ترکمن و کرد و گیلک و غیره داریم که همگی این زبانها سرکوب و تضعیف شده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
والا من کرد هستم تاحالا ندیدم کسی زبانمو سرکوب کنه از زمان جد اندر جد هم مکاتبات رسمی اجدادمان به زبان فارسی بوده که زبان ملی ماست
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
اگر سرکوب شده بودند تا به امروز هیچ اثری از این زبان ها در ایران وجود نداشت کاری که ترکیه انجام داد و کردها به شدت در برابرش مقاومت کردند. در ضمن بسیاری از این زبان ها که نام بردی به همراه پارسی هم خانواده اند مثلا لری و بلوچی و کردی و گیلکی و فارسی از یک خانواده اند و بسیار به هم نزدیک هستند برخی زبان های دیگر هم در وقایع تاریخی وارد ایران شده اند و آنها هم ماندگار شده اند و پارسی با هیچ زبانی سر جنگ نداشته است اگر زبانی خودش ضعف داشته است و نتوانسته رشد کند آن را به حساب تهدید گذاشته اند امروز ادعا می کنند پارسی تهدیدشان کرده است در این یکهزار سال چه می گویند؟ خب به اندازه زبان پارسی اثر ادبی و سروده نشانمان بدهید
پسر خراسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
زبان های دیگر سرکوب نشده.سرکوب بزرگوار اینست که شما نتونی تو رادیو ترانه های محلی گوش بدی،یا تلویزیون و شبکه های استانی حق پخش برنامه به زبان استان داشته باشند.اون میشه سرکوب.تنها گرفتاری که هست.نبود آموزش زبان های مادری هست،نه چیز دیگه.
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
هیچ زبانی سرکوب نشده اگر تضعیف شده باید با تولیدات فرهنگی توسط گویندگان ان زبان تقویت شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
تو اصلاً می فهمی موضوع چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
لطفا زیاده روی نکنید.همه این اقوام با زبانهای قومیتیشان در استانهای خود صحبت می کنند و زبان فارسی پلی برای ارتباط این اقوام است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
تو اگه عقل داشتی این حرف رو نمیزدی همه کشورها و ملتها یه زبان ملی واحد دارن و درکنارش گویشها و زبانهای محلی مثلا توضیح بده یکی زبان محلیش عربی و یکی ترکی وقتی بهم میرسن باید به چه زبانی تو کشور باهم صحبت کنن دانشمند حتما انگلیسی
فارسی شما قند هم باشه دلیل نمیشه بکوبینش تو سر ما. اگه هشتک منوفارسی اینقدر براتون سورز آور نبود اینقدر براش اخبار و تحلیل طراحی نمیکردین.
ضمن اینکه زبان مادری هر کسی برای خودش ارزشمنده. نمیشه زبان اقلیتی بر اکثریت غیر فارس حاکم باشه و علاوه بر حاکم بودن تیشه به ریشه بقیه زبانها بزنه
این زبان فارسی، به کمک ویرانشهری های تمامیت خواه ،زبان تحمیلی و زبان قاتل و نسل کشی و ترور فرهنگی را در ایران داره انجام میده
جز صدای جغدها چیزی نمی آید به گوش
  قمریان آخر کجا رفتند،ساران را چه شد
دور تا دور من از دشمن سیاهی می زند
 دوستان ما کجا رفتند،یاران را چه شد
  زیر سم لشکر ضحاک پشت من شکست
کاوه لشکرشکن کو،شهسواران را چه شد
 لشکر توران به قلب سرزمین ما رسید
 رستم و گودرز کو،اسفندیاران را چه شد
چرا باید لهجه سی ام عربی بشه زبان رسمی چرا زبانهای مثل تورکی یا عربی که از هر نظر زبان شناسی خیلی قویتر از زبان فارسی بایکوت مبشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
بله اگر به توهمات جماعت پانطرک باشه منچستر هم بعداز تراکتور اوله
عدالت خواهی زبانی ملت ایران شروع شده است
در خواست پایان انحصار زبان فارسی و پایان تک زبانی همچون درخواست پایان بسیاری از نابرابری ها و بی عدالتی ها و تبعیض ها
یونسکو چندی پیش چهار زبان در دنیا را زبان کلاسیک اعلام کرد و از بین این چهار زبان که پارسی هم یکی از آنها بود زبان پارسی را تنها زبان کلاسیک زنده دنیا معرفی کرد زیرا پارسی تنها زبان در دنیا است که گویشورانش امروزه می توانند نوشته های بیش از ۱۰۰۰ سال پیش این زبان را بخوانند برای نمونه سروده های رودکی در ۱۱۰۰ سال پیش را نگاه کنید :
زمانه پندی آزادوار داد مرا
زمانه را چو نکو بنگری همه پند است
به روز نیک کسان گفت تا تو غم مخوری
بسا کسا که به روز تو آرزومند است
این سروده را یک کودک دبستانی نیز به خوبی دریافت می کند . اما دشمنی با زبان پارسی ریشه اسعماری و مخصوصا در استعمار انگلیس دارد زمانی در هند قرار بود زبان رسمی پارسی باشد و انگلیسی ها جلوی آن را گرفتند امروز در افغانستان نیز نوکران بیگانه که در نقش طالبان و به خیانت و توطئه افغانستان را اشغال کردند دشمنی با زبان پارسی شدت گرفته است . زبان پارسی هیچ تهدید برای هیچ زبان دیگری نیست و همواره در ایران نقش زبان ارتباطی و میانجی را داشته است اگر زبان پارسی تهدید بود هیچ یک از زبان های قومی و محلی در ایران امروزه وجود نداشتند. عمده زبان های بومی و محلی و قومی ایران به جز دو زبان با پارسی هم خانواده اند برای نمونه کردی اگر چه یک زبان مستقل است با پارسی همانند دو برادر از یک خانواده اند و راز ماندگاری این دو در کنار هم برای بیش از ۱۰۰۰ سال همین هم خانوادگی است.
یوگسلاوی کشوری که با زیاده خواهی قوم حاکم، الان دیگر وجود حارجی ندارد.
فارسی برای فارس زبان خوبه ولی برای غیر فارس زبان عامل پیشرفت نیست من بیش از ده سال تلاش کردیم فارسی یاد گرفتیم الان برای آگاهی از پیشرفت علمی و همگامی با دنیا باید زبان علم که انگلیسی است یادبگیریم وقتی به گذشته هم رجوع کردم تمام کتابهای با ارزش ایرانی به عربی هست . زبانی رو یاد گرفتم که نه ارتباطی با گذشته داره نه آینده .فقط با افغانستان ارتباط داره . بهتر نیست که در کنار زبان فارسی . زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی مطرح بشه ؟ هند و پاکستان چرا اینکار رو کردند ؟ دلیل عدم انجام اینکار آسیب پذیری شدید زبان فارسی نیست ؟
زبان ما تورکی آزربایجانی هستش . زبان فارسی زبان تحمیلی برای من است، چون من رای نداده ام که فارسی ، زبان رسمی کشور باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
شما مسخ شده اید تحمیلی زبانیه که چنگیز بهتون تحمیل کرده
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
والا زبان فارسی رو حتی دودمان صفوی افشاری و قاجار هم به عنوان زبان میانجی بین اقوام پذیرفته بودن چونساده تره بعدشم یه زبان باید باشه که اقوام بتونن با اون با هم ارتباط پیدا کنن یانه مثلا فرض کنید تو سطح بین الملل بگیم انگلیسی حذف شه ل
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
آقای تورک چرا کشور ترکیه زبان کردی و ارمنی و یونانی رو رسمی نکرده؟ هنوز خیلی مونده تا بفهمی دنیا چه خبره .
س.برا شما قنده برای سایر زهره
چرا از هر فرصتی برای کوبیدن سایر زبانها به بهانه وحدت ملی استفاده می کنید زبان تمامیه اقوام باید پاس داشته بشه درطول یک قرن اخیر برای از بین بردن هویت و علی الخصوص زبان های غیر خویشاوند فارسی از بیت المال بیشترین هزینه ها شده.
تا چند سال پیش زبان رسمی شبه قاره هند و پاکستان فارسی بود و با همین توطئه آن را با انگلیسی عوض کردند.
روزی روزگاری زبان فارسی، زبان رسمی و دیوانی از بنگال تا استانبول بوده است.
روز زبان مادری خیلی پیشاپیش مبارک باد
به بهانه تلخ شدن زبان فارسی دیگر زبانها و قومیتها را حذف نکنیم شما بقیه را ننوشیدنی ببینی چه طعمی داره.
زنده باد ایران هر رنگ ایران متنوع برای حفظ اتحاد نباید به این تنوع دست درازی کرد.
اها حالا که حرف از حق و حقوق اقوام شده و رسانه دست صماست شروع کردید به انگ زدن حرف حق تلخه و میسوزونه اب رو بریزید اونجا که میسوزه انگ خارج نشین ضد ایرانی میزنید برای چی ؟؟؟
ادامه روند فارسي كردن مردم ايران و از بين بردن گويشها و زبانها و لهجه هاي محلي و قومي هيچ نتيجه اي به غير از تضعيف اتحاد ملي نخواهد داشت و احساس تبعيض و بي عدالتي بين زبانهاي ديگر كه در ايران وجود دارند را به وجود مياورد
زهی خیال باطل.
خیلی به هم ریختید . چه شده؟ هنوز اول کار است نتیجه ظلم دلهره است.فانتظروا انی معکم من المنتظرین
نبايد به بمهامه رسمي بدون فارسي بقيه زبان ها راح او بين ببريم
بهترين راه رسمي كردن ۵ زبان کردی ترکیه عربی بلوچی فارسی
با این کار انسجام و وحدت به وجود می آید و جانمان را فدای ایران می کنیم والا فرصت برای تجزیه طلبها می دهید
پارسی زبان یک قوم نیست.. قند پارسی زبان پیوند ایرانیان است.. ریشه همه زبانهای ایرانی پارسی است.. همه ایرانیان از سکا ها تا لرها تا بلوچ‌ها تا کردها تا آذری‌ها.. همه ریشه زبانمان یکی‌ست و راز همبستگی‌مان هم همین یک زبان است.. نگهبانش باشیم. از غرب ایران سرزمین #قند پارسی.. #جانم پارسی..
درسته زبان فارسی زبان مشترک اقوام
البته تا جایی که به ملل دیگر توهین نشه افرادی که دم از ایران می‌زنن هزاران بار از الفاظ رکیک علیه ملت های غیر فارس زبان استفاده کردند

به امید تفکر
افکار فاشیستی شما،اجازه تحلیل درست این واقعیت رو نخاهد داد.
زبانی که امروز به نام زبان فارسی به اون تکلم می کنیم چیزی جدا از زبان های کردی و لری و خیلی از لهجه ها نیست و این زبان امروز با توجه به طی کردن دوره ی زبانی، ساده تر و به اصطلاح زبان شناسان اقتصادی تر شده و رشد و تکامل یافته . جبهه گرفتن در مقابل اون فقط کار احمق های بی سواد و یا دشمنان همه ی زبان های کشور بزرگ و پهناور و چند ملیتی ایران عزیزمان است.
لطفا هوشیار باشید.
زبان ناقص فارسی هرگز زبان ملی من وملت من نبوده ونخواهدبودزبانی که بازورسرنیزه وتوسط حکمت درحلقوم تبارمن وسایر اقوام غیرفارس چپانیده زبان من نیست وهیچ تعلقی بهش ندارم زبان زورکی شما اسباب نابودی آن زبان خواهدشد عدالت فرهنگی وزبانی کجابش دشمنی بازبان الکن فارسی شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
توهمات یک راس پانطرک
زبان ناقص زبانیه که حتی برای ایام هفته هم از معادلهای فارسی استفاده میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
محققی اهل ترکیه به نام پرفسور محرم ارگین (Prof.Muherrem Ergin ) در کتاب ترک دیلی / زبان ترکی / به نکات جالبی اشاره می کند و این زبان را 70 درصد خارجی و دارای لغات فارسی و عربی و فرانسوی می نامد !
زبان ترکی شامل ۱_ ( 7000) هفت هزار واژه ی فارسی
۲_(9000 ) نه هزار واژه ی عربی۳_(12000) دوازده هزار واژه ی فرانسوی

این هم مشخصات کتاب ایشان که تمام این پژوهش و نکات زیادی درباره ی زبان ترکی را می توانید به زبان ترکی در این کتاب مطالعه نمایید:

Prof. Dr. Muharrem Ergin

Üniversiteler için Türk Dili

Bayrak Basım ve Tanıtım - Horhor Cad. No.20 D:1 Fatih/İstanbul

İstanbul 1998
خود گویی و خود خندی !؟ حقا که هنرمندی!! انچه شما قند پارسی میخوانید ! برای اکثریت مردم ایران زهر تلخ است
پاسخ ها
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
کردی بلوچی لری همه شاخه ایی از فارسی هستن شما ناراحتی برو تورکیه
از میزان منفی مثبت به نظرات مشخص میشود چه کسانی حقند وچه کسانی ناحق واکثریت با کی هست..
جنگ زرگری فارسهای خارج نشین و داخلی
زبان فارسی زبان رابط بین همه ایرانیان است درست حرفی نیست باید یه زبان مشترک بین همه مردم کشور باشد خب چه زبانی بهتر از فارسی اماسوال اینجاست که چرا بقیه زبان ها به بهانه وحدت ملی باید ناجوانمردانه سلاخی شوند رسانه ملی چرا باید دیگر زبانها رو تحقیر کند
زبان ترکی و عربی زبانهایی هستن که با زور شمشیر اعراب و عثمانیها (ترکها ) به مردم ایران تحمیل شده
یکبارجرات داشته باشید وعلنا" اعلام کنید که بخاطرخصلت نژادپرستانه خود اجازه نمی دهید که زبان مادری دیگر ملل داخل ایران درمدارس آموزش داده شود.والسلام
کسانی که میگن زبان فارسی تحمیلی هست و گویشوران کمی داره.جواب بدن چرا شهریار شاعر بزرگ آذربایجان اکثریت شعرهاش فارسی هستن.البته شعر ترکی هم زیاد داره.یا مولوی

..
رسانه های فارسی زبان!انگلیسی!می گویند زبان پارسی به زبان های بومی دیگر ظلم کرده!
یک زمانی منوتو راه انداختند و بعضی هدف این شبکه را فهمیدند و بعضی مانند امروز خیر.در آینده شبکه منوفارسی راه بیندازند تعجبی ندارد.فقط ماندم به چه زبانی سخن میگویند؟ احتمالا هر دو ساعت به یک زبان، فقط طفلی زبانهایی که ساعات کم مخاطب نصیبشان میشود
این هم یکی از دشمنی هاورذالتهای کشورهای عرب خائن است
زبان فارسی جزو چهار تا از قدیمی ترین زبان های تاریخه
دوست عزیز بحث بر سر زبانی ایرانی است نه وارداتی مثل ترکی!
لطفاً ترکها زبانشان رو وارد زبان های ایرانی نکنن
زنده باد زبان مادری
همان زبانی که قند فارسی میگید هفتاد درصد کلماتش عربی یا تغییر یافته عربی است بقیه هم بیشتر از زبان های دیگر گرفته شده یه مقدار را فرهنگستان زبان فارسی در سال های اخیر ساختن در مجموع از فارسی بودن نامشو یدک میکشه بهتر به این زبان بگیم لهجه ای از زبان عربی
مرگ برمنافقین خاءنین ووطن فروشان ملت ایران بااین بادها نمی لرزند وبه کوری چشم آنها بیدار ترازهمیشه ایم
تا مساوات در بهره مندی از امکانات کشور بین زبانهای مختلف علی الخصوص زبانهای ترکی و عربی با آن ادبیات سترگ و گرانسنگشان رعایت نگردیده صحبت از قند پارسی زهر هلاهل است. زبانهای دیگر نیز حق حیات و تدریس و تحصیل دارند. مطالبه حقوق مدنی ربطی به انگ نچسب پان ترک و پان کرد و عرب و... ندارد.
اگر زبان فارسی. رسمی. نباشد و هر منطقه یا قوم فقط. با زبان خودش. حرف بزنه آنوقت. مردم. برا سفر ب بقیه مناطق. ایران مشکل. دارن باید. یه مترجم. هم. ببرن پس. زبان کل. کشور یکی. باشه. بهتره تو ایران هر. قومی. با گویش. خودش حرف میزنع کسی. هم. کارنداره
عه پس باید سلطه زبان انگلیسی هم به پایان برسهص
به خدا قسم که اینا همه‌اش ترفند همین داخلی هاست که هدفی جز تفرقه بین مردم ندارن
جانم قند پارسی))از تمامی اقوام خوب و با فهم ایران میخواهم اتحاد و همبستگی تان حفظ کند جمهوری آذربان خواهان تجزیه ایران پر افتخارست شما هوشیار باشید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار