سهام با این ۱۱ ویژگی را نخرید!

همواره در بازار سرمایه بسیاری دنبال این هستند که سهامی بخریم تا سود کنیم؟ این بار ما می خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که چه سهامی را نخریم؟ سهامی که باید نخرید یازده ویژگی دارد و نباید آن ها را بخرید وگرنه احتمال زیان سنگین وجود دارد!
کد خبر: ۱۱۰۲۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳ 02 February 2022

به گزارش بورس تابناک، محمد رضوی کارشناس بازار سرمایه | بازار بورس یکی از جذاب ترین بازار های مالی است که در ایران به تازگی عمومیت یافته و افراد زیادی این بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اند. پرسشی که همیشه ذهن سرمایه گذاران را به خود مشغول کرده این است که" چه سهمی بخریم؟" من در این مقاله این پرسش را به شکلی دیگر مطرح می کنم: "چه سهامی نخریم؟!"

ماهیتاً در بازار بورس چیزی به نام سهم بد وجود ندارد، بلکه این شرایط روز سهم و محل ورود شما به آن سهم است که تعیین می کنید شما از آن سهم سود بگیرید و خاطره ای خوب داشته باشید یا آنکه ضرر بکنید و بعنوان سهمی بد از آن یاد کنید. به شکل زیر دقت کنید. دو شخص متفاوت سهم حکشتی رو در دو نقطه متفاوت خریداری کرده اند. اگر از شخص اول بپرسید حکشتی چطور سهمی است به نیکی و خوبی از سهم و حقوقی و بازیگر آن یاد خواهد کرد در حالی که شخص دوم نظری کاملا متفاوت دارد. سهم، همان سهم است منتهی نقطه ورود متفاوت باعث نتیجه متفاوت در نظر اشخاص خواهد شد.

سهام با این ۱۱ ویژگی را نخرید!
 

پس نتیجه اینکه برای خرید سهم باید شرایط آن روز سهم و استراتژی معاملاتی شما مشخص باشد. به طور کلی در مواردی که در زیر توضیح میدهم، ما آن سهم را نمیخریم یا به عبارت بهتر سهام با این شرایط را نخرید:

  1. سهمی که ارزش ذاتی آن کمتر از قیمت بازاری آن باشد.
  2. سهمی که قیمت آن اختلاف زیادی با nav سهم دارد.
  3. سهمی که P/E بالایی دارد.
  4. سهمی که روند نزولی دارد و هیچ نشانه ای از تغییر روند در آن دیده نمی شود.
  5. سهمی که مدت زیادی قفل صف فروش بوده است را نخرید.
  6. اگر استراتژی معاملاتی شما به گونه ای است که نمی توانید مداوم پای بازار باشید و معاملات را رصد کنید، سهم با شناوری پایین نخرید، چون نقدشوندگی پایینی خواهد داشت.
  7. اگر تجربه کمی در بازار دارید، سهامی که وضعیت بنیادی مناسبی ندارد نخرید.
  8. با توصیه دیگران و بدون تحلیل و بررسی سهم نخرید.
  9. سهامی که در فضای مجازی با عنوان رانتی از آن یاد می شود نخرید (عمدتا بازیگران این سهم ها با صاحبان کانال ها و پیج ها تبانی می کنند)
  10. اگر آموزش ندیده اید و نمی توانید به صورت مداوم پای بازار باشید و معاملات را رصد کنید، خرید سهم هایی که با عنوان سهم های سفته بازی از آنها یاد می شود به هیچ عنوان توصیه نمی شود. این گونه سهم ها عموما بنیاد خوبی ندارند و فقط به واسطه تزریق نقدینگی از سمت گروهی خاص رشد می کنند.
  11. هر سهمی که اثری از خریدهای گروهی در آن دیده می شود، نخرید چون این گونه سهم ها فقط برای افراد راس هرم سود دارند و معامله گران عمدتا ضرر خواهند کرد.

بازار سرمایه مدام در حال تغییر شرایط است و شرکتها در حال طی روندهای نزولی و صعودی می باشند. سعی کنیم با آموزش آکادمیک و داشتن دید باز و تحلیل درست، راه خود را برای موفقیت در بازار های مالی و کسب سود هرچه بیشتر هموار کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست