بازدید 6013

قتل وحشیانه روزنامه‌نگار مکزیکی

با کشته شدن «روبرتو تولدو» و رسیدن رقم روزنامه‌نگاران کشته شده امسال مکزیک به چهار نفر، موجی از خشم در اهالی رسانه این کشور به راه افتاده است.
کد خبر: ۱۱۰۲۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶ 01 February 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، با کشته شدن چهارمین روزنامه‌نگار مکزیکی در سال جاری و تثبیت جایگاه مکزیک به عنوان خطرناک‌ترین کشور جهان برای اهالی رسانه،‌ روزنامه‌نگاران این کشور با خشم و تاسف نسبت به قتل اخیر واکنش نشان دادند.

«روبرتو تولدو»‌ عصر دوشنبه توسط سه مرد به ضرب گلوله در شهر «زیتاکوارو» کشته شد. این روزنامه‌نگار برای رسانه محلی «مانیتور میچوآکان‌»‌ فعالیت می‌کرد. ایالت «میچوآکان‌» به دلیل اینکه محل زندگی پروانه‌هیا شهریار را در خود جای داده است شهرت دارد اما این ایالت مملو از خشونت ناشی از مبارزه کارتل‌های مواد مخدر با گروه‌های خلافکاری است که سعی دارند کنترل امور غیرقانونی را به دست بگیرند.

«آرماندو لینارس» مدیر «مانیتور میچوآکان‌»‌ در ویدئویی که منتشر کرده است،‌ بیان کرد: «افشاگری درباره فساد به مرگ یکی از همکاران ما منجر شده است ... «تولدو» توسط سه نفر که با بی‌رخمی و بزدلی به او شلیک کردند جانش را از دست داد ... ما سلاحی با خود حمل نمی‌کنیم. ما فقط برای دفاع از خودمان قلم و دفترچه به همراه داریم.»‌

کشته شدن این روزنامه‌نگار، حس ناامیدی را در بین روزنامه‌نگارانی که «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور این کشور را برای موفق نبودن در اتخاذ اقدامات موثر مقصر می‌دانند، عمیق‌تر کرده است.

رئیس جمهور این کشور در واکنش به افزایش آمار روزنامه‌نگاران کشته شده،‌ میراث نئولیبرالیسم را مقصر دانست و مدعی شد رقبای سیاسی به خشم درباره قتل روزنامه‌نگاران دامن می‌زنند تا دولت او را بی‌اعتبار کنند.

«رافائل کابررا»‌ که یک خبرنگار جنایی است در توئیتی نوشت: «هیچ یک از مقامات به روزنامه‌نگار اهمیت نمی‌دهند مگر اینکه روزنامه‌نگاری در حفظ قدرت آن‌ها موثر باشد.»‌

طبق اعلام «کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران»، از دسامبر سال ۲۰۱۸ تاکنون بدون احتساب «تولدو»، ۳۲ نفر از اهالی رسانه در مکزیک به قتل رسیده‌اند. روزنامه‌نگارانی که درباره ارتباط بین سیاست و جرائم برنامه‌ریزی‌شده تحقیق می‌کنند بیش از سایرین با خطر مواجه هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان