بازدید 9256
عضو کمیسیون جهش تولید مجلس در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

الزامی شدن اینماد، سنگ اندازی جدید بر سر راه فعالان کسب وکار است/ مبارزه با پولشویی در حوزه وظایف بانک مرکزی است نه اینماد

احسان ارکانی با انتقاد از الزامی شدن دریافت نماد اعتماد الکترونیک توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: الزامی شدن اینماد سنگ اندازی جدیدی بر سر راه فعالان کسب وکار است، در حالی که مجلس در تلاش برای رفع قوانین زائد و به حداقل رساندن موانع کسب و کار است.
کد خبر: ۱۱۰۲۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵ 01 February 2022

الزامی شدن اینماد سنگ اندازی جدید بر سر راه فعالان کسب وکار است

احسان ارکانی، عضو کمیسیون جهش تولید مجلس با اشاره به اینکه این کمیسیون به همراه اکثریت نمایندگان مجلس با الزام در دریافت نماد اعتماد الکترونیک مخالف هستند، به تابناک اقتصادی گفت: طرح الزامی شدن اینماد در تناقض با طرح بهبود فضای کسب و کار‌ها و قانون رفع موانع تولید است که در مجلس به تصویب رسیده است. مجلس درصدد است، مجوز‌ها و استعلام‌هایی که باعث طولانی شدن فرآیند آغاز کسب و کار‌ها باشد، به جز در حوزه‌های بهداشت و امنیت برطرف کند.

وی افزود: باید کسب و کار‌ها ثبت محور شوند تا دریافت کد شناسایی که توسط درگاه ملی صدور مجوز‌های کسب و کار صادر می‌شود، به معنای مجوز آغاز به کار محسوب ش.د. حالا و در این شرایط، طرح الزامی شدن اینماد سنگ اندازی جدیدی بر سر راه فعالان کسب وکار است، در حالی که مجلس در تلاش برای رفع قوانین زاید و به حداقل رساندن موانع کسب و کار است. نباید مشکلات جدید و الزام دریافت مجوز‌ها به عنوان مانع مطرح شود.

نماینده مردم نیشابور تصریح کرد: ما در بحث بهبود فضای کسب و کار طی یک سال گذشته، نظرات همه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان از اتاق بازرگانی و مسئولان بخش‌های ختلف دولتی را در کمیسیون گرفتیم. در همین راستا طرحی برای از بین بردن موانع سر راه فضای کسب و کار که عمدتا در حوزه مجوز‌های ادارات دست و پاگیر بود، مطرح شد تا شرایط از حالت فرسایشی به فرم‌های الکتریکی ثبت‌محور تبدیل بشود.

ارکانی با اشاره به ضرورت نظارت بر فعالان در بستر فضای مجازی گفت: نباید به بهانه نظارت بر فضای مجازی و کسب و کار‌های اینترنتی، شعار امسال که سال مانع زدایی از تولید است، نقض شود که این اقدام خلاف قانون مصوب مجلس محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون جهش تولید مجلس، با اشاره به اینکه قانونگذاری به عهده مجلس است و دیگر نهاد‌ها و سیستم‌ها نباید خود اقدام به تعیین قوانین جدید کنند، افزود: مجلس از وزارت صمت و مرکز توسعه تجارت الکترونیک و بانک مرکزی که الزامی شدن دریافت نماد اعتماد الکترونیک را مطرح کرده است می‌خواهد تا این قانون را لغو کند. وقتی مجلس طرحی به نفع مردم و فعالان بخش اقتصادی تصویب می‌کند تا فضا تسهیل شود، ولی بانک مرکزی چوب جدید لای چرخ هسته فرسوده فضای کسب و کار کشور قرار می‌دهد، ظلم مضاعفی کرده است.

ارکانی با بیان اینکه طرح مبارزه با پولشویی و شفافیت در سیستم بانکی که از دلایل اصلی در الزامی شدن اینماد است از وظایف بانک مرکزی است، گفت: مبارزه با پولشویی و مفاسد بانکی اساسا در حوزه وظایف مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیست. دستگاه متولی مبارزه با پولشویی وزارت دادگستری و بانک مرکزی است. اگر در حوزه‌های مختلف نیازمند تصویب قوانین جدید هستیم، این کار باید به مجلس واگذار شود نه اینکه وزارتخانه اقدام به ایجاد قوانین خلق الساعه کند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مجلس در قبال تخلفات وزارتخانه‌ها ورود می‌کند، افزود: چنانچه نیاز به طرح سوال از وزارت صمت باشد، مجلس قطعا به آن ورود می‌کند. ما امیدواریم این مساله رفع شود و وزارت صمت همکاری لازم را با مجلس داشته باشد تا مجلس مجبور به طرح سوال از وزیر صمت نباشد.

ارکانی اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم سوگند خورده ایم از حقوق مردم دفاع کنیم و در کمیسیون جهش تولید متعهدیم تا جایی که در توان داریم در برابر تصویب قوانین زاید بایستیم. نباید چنین الزاماتی در راه اندازی کسب و کار ایجاد شود، زیرا هزینه‌های اضافی را به مردم تحمیل می‌کند.

روی آوردن به راه‌های غیرقانونی با اجبار اینماد

افشین کلاهی، عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی نیز در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: اینماد اساساً در ابتدا ماهیت مجوزی نداشت و اجباری شدن دریافت آن هم مبنای قانونی ندارد. به نظر من، اجباری شدن دریافت این نشان اعتماد ضرورتی ندارد. در ابتدا قرار بود که این نشان فقط به افرادی ارایه شود که قصد دارند خرید اینترنتی داشته باشند یا خدمتی را از سایت‌ها دریافت کنند، مبنی بر اینکه این سایت معتبر است و پشت آن شرکت یا کسی هست که پاسخگوست؛ اما حالا کارکرد این نشان در حال تغییر است.

کلاهی خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم اینماد توانسته باشد اهداف ابتدایی خودش را محقق کند. به طوری که داشتن این نشان باعث نشده است که تقلبی صورت نگیرد یا اتفاق خاص دیگری رخ دهد. به طور کلی، به نظر می‌آید که اینماد در این زمینه موفقیتی نداشته و این نماد نباید فراتر از اینکه نشان می‌دهد سایت دارنده‌ی آن دارای اعتبار است، کار دیگری انجام دهد.

این عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی گفت: با وجود اینکه گفته می‌شود، مجوز‌ها در زمان کمی صادر می‌شوند، در عمل این اتفاق نمی‌افتد و دریافت مجوز و از جمله اینماد به هدر رفتن وقت افراد منجر می‌شود. کسانی که تصمیم گیری می‌کنند، فقط همین یک مجوز را در نظر می‌گیرند، اما باید توجه داشته باشند که تعدد مجوز‌ها باعث می‌شود، وقت مدیران شرکت‌ها که باید صرف ایجاد ارزش افزوده شود، برای گرفتن مجوز‌های مختلف از سازمان‌های متفاوت هدر برود، به ویژه این مشکل برای کسب و کار‌های کوچک که تعداد کمی از افراد درگیر کار هستند، اهمیت دارد و وقت افراد اصلی گرفته می‌شود.

به گفته‌ی افشین کلاهی، دولت حداقل در شعار سیاست‌های تشویقی زیادی را برای آغاز کسب و کار‌های نوآورانه و دانش بنیان مطرح کرده است؛ اما در عمل می‌بینیم که افراد با مجوز‌های بیشمار که یکی از آن‌ها اینماد است، مواجه می‌شوند. وقتی افراد نمی‌توانند به اهدافشان در عمل دست یابند و وقت آن‌ها برای امور زاید هدر می‌رود، دلسرد می‌شوند و در نهایت به مهاجرت فکر می‌کنند تا در فضای آسان تری به کسب و کار بپردازند.

کلاهی افزود: هر چه روند کسب و کار‌های شناسنامه دار سخت‌تر شود، قطعاً کسب و کار‌هایی که شناسنامه دار نیستند، افزایش می‌یابند. به خاطر اینکه، صاحب کسب و کار نه اینکه بخواهد خلاف کند، بلکه مجبور می‌شود برای اینکه کسب و کارش را ادامه دهد، به راه‌های غیرقانونی روی بیاورد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
متاسفانه به نام مبارزه با رانت، دلالی، پولشویی، ...... سال هاست که زندگی مردم عادی را سخت تر می کنند در مقابل اما رانت خواران و دلال ها و ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
باید روی اجرای قوانین نظارت وجود داشته باشد اینکه از بعضی قوانین سواستفاده میشوداشکال از مجری قانون است و راه حل آن برداشتن قوانین و کشاندن جامعه به هرج و مرج نیست
کلا در کشور ما به جای اینکه جلوی خلاف کار سنگ بیندازند جلوی درستکار سنگ می اندازند
کاری کرده اند که دلالی بر تولید ارجحیت دارد و وضعیت بورس گواه و مصداق تمام معنای این موضوع است
برخی افراد فکر می کنند که مشکل بورس سبدگردان ها هستند در حالی که مشکل بورس بخاطر فضای تولید و کسب و کار است که سودی را که باید به سهامدارانش بدهد نمی دهد و در آن توسعه رخ نمی دهد
بنظر من باید مجوز ها را راحت بدهند و هیچ گونه سخت گیری نکنند ولی اگر کسی خلاف قانون عمل کرد کاری با آن کنند که فکر خلاف را هم نکند
در مورد درگاه های بانکی و وب سایت ها نباید سخت گیری بیمورد کرد باید کسانی راکه تخلف می کنند مجازات سنگین و نقره داغ کرد
بانک ها هم همینگونه عمل می کنند و دو نفر خلاف می کنند ولی تلافی آنرا بر سر همه در می آورند و چوب تر و خشک را با همدیگر می سوزاند
و نهایت کار این می شود که دوش و دوشاب یکی می شود و سلامت اخلاقی و درستکاری از بین می رود و فرهنگ مردم نابود می شود
اینماد یکی از ابزارهایی است که می توان به یک ساعت برای خرید اینترنتی اعتماد کرد.
اگر این نماد هم روی سایت ها نباشه پس چطور باید اعتماد کرد؟
برای اینکه کلاهبرداری هم کمتر بشه باید مردم آموزش ببینن که چطور میشه اینماد رو اعتبار سنجی کرد.
نبودن اینماد کلاهبرداری ها رو بیشتر خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Luxembourg |
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
مردم از سایتی که ندارند خرید نکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
منظور این بود که اینماد بد نیست و وجودآن اعتمادشازی برای سایت تلقی می شود ولی بحث اجباری شدن اینماد ، سخت تر کردن شروع کسب و کارهای خرد اینترنتی می باشد که در قدمهای اول ، فرد را با موانعی درگیر می کند
نظر من بعنوان شخصب که فروش اینترنتی دارم اینست که وجود اینماد خوبه ولی اختیاری بودن آن بهتر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
مثل سکه ثامن که اینماد داشت و هزاران میلیارد کلاهبرداری کرد !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
روشهای بهتری برای اعتماد هست مثلا نام شرکت و شماره ثبتش باشه
عضو کمیسیون جهش تولید مجلس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!;کدام تولید!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اینهمه هجمه به اینماد نشان می دهد چه فسادی پشت قضیه سایت هایی است که بدون هویت مشخص دارن خدمات می دهند
بشرطی که مسئولیت داشته باشن نه اینکه پول بگیرن اذیت کنن مجوز بدن بعد اگر مشکلی پیش اومد مثل سکه ثامن بگن به ما چه
همه قوانینی را که باید رعایت کنند برای خودشان سنگ اندازی میدانند
بستن راههای پولشویی و ایجاد مقررات لازم وظیفه تمامی بخش هاست
من خیلی سعی میکنم یک شهروند درستکار باشم ولی داشتن بیزنس قانونی یعنی مجبور شدن به خلاف.
این رو به عینه دیدم
حتی خود مسئولین مرتبط با پوزخند به من میگن تو تازه کاری نمیدونی باید چیکار کنی یعنی تا این حد
آقا بیخودی چرا جنجال میکنید این حداقل کاریست که بابت اطمینان بخشی به سایتهای اینترنتی که خدمات و کالا ارائه میدهند میتوان انجام داد و انجام میشود تا خدودی جلوی کلاهبرداری گرفته شده البته اگر گرفتن آن دچار پیچ و خهای بیخودی نشود ! مشکلات عمدده کسب و کارها چیزهای مهم دیگریست که خودتان خوب میدانید چیست آدرس غلط ندهید !
والا در مورد اینماد تابناک باید مفصل بپردازه، درست گفتن که اینماد در اول برای این بود که نشان بده این سایت معتبر است و پشت آن شرکت یا کسی هست که پاسخگوست به خصوص برای کسب و کارهای خونگی و تک نفره.
اما امروز کلا از ان هدف دور شده، یک نشونه ان همین که الان نماد های ۲ ستاره به بالا، باید پول بپردازی تا بررسی شه و هر ستاره بر یک معیار هست و مبلغ جدایی داره.
مثلا من سایتی رو میشناسم که سال ۹۹، ۲بار نمادش به خاطر شکایت‌های زیاد تعلیق شد، تو خود پنل اینماد نوشتن که از مراجع قانونی اقدام کنین.
اما تو سال ۱۴۰۰ پول داد، نماد ۳ ستاره گرفت، بعد ۲ ماه دوباره تعلیق شد و بعد شد ۱ ستاره.
و از اساس اگه هدف اینماد اعتماد مشتری هست، اینکار رو باید به رایگان برای همه سایت‌ها انجام بده نه اینکه هر شرکتی که پول داره و پول بده تا نشان بده قابل اعتماد تر هست. اعتماد که خریدنی نیست.

موضوع بعدی بخشی هست که کاربر بر روی اینماد کلیک میکنه و اطلاعات کسب و کار رو مشاهده میکنه، اساسا برای اینکه به کاربر کمک کنه طراحی نشه، باب میل کسب و کار هست.
مثلا کجا نشان میده این کسب و کار چند بار تعلیق شده؟ یا اصلا این چه معیاری هست که وقتی یک کسب و کار ۵۰ تا شکایت داره، تا زمانی که به همه پاسخ بده، حتی الکی، مثلا بنویسه در حال بررسی تو شکایت های کسب و کار نمایش داده نمیشه. یعنی شما میبینین شکایات و شکایات پاسخ نداده ۰ هست، اما در اصل ممکنه این کسب و کار کلی شکایت داشته باشه اما هنوز مهلت پاسخگویی رد نشده یا جواب داده.

موضوع بعدی و مهم اینه که هیچ ابزار قدرتی نداره اینماد برای برخورد، صرفا میتونه اینماد رو تعلیق کنه و چند روز بعد اگه کسی به درگاه‌های پرداخت اعلام کنه، درگاه پرداخت سایت غیر فعال شه، انهم برای ۱ماه یا دفعات بعدی ۳ماه. فاجعه اینجاست که بعد ایین مدت پرونده های قبل تو اینماد خاتمه میشه و بسته یعنی اگه رضایت مشتریان قبلی رو نگیره بازهم نمادش فعالش میشه.
که تو این مدتم دیدم با درگاه‌های واسط و کارت به کارت کارشون رو پیش میبرن.
یعنی من قبلا تا قبل از اینکه کارم به شکایت از یک سایت برسه فکر میکردم نماد چه قدرت زیادی داره
بعد که یک سایتی سرم رو کلاه گذاشت، گفتم به نماد شکایت میکنم، گفت برو بکن و قطع کرد. برام عجیب بود این حجم از بیخیالی.
ولی بعدش که شکایت کردم دیدم ۳ ماه همینطوری الکی جواب میداد تو پنل و زمان میخرید. زنگ زدم اینماد، دیدم کارمندای خود اینماد شاکی هستن، میگن ۵۰ مورد شکایت داره ولی نمادش هم فعال بود.
بعدشم غیر فعال شد و دوباره فعال شد انگار نه انگار.
نه دوستان
گرفتن نماد اینماد داستانهای خودشه داره
کلی دوندگی و پرداخت زمان برای مشتری میاره فساد داستانش جداست
بخدا من خودم یه شرکت دارم وفقط نصف زمان کارم تو شرکت دویدن تو کاراهی اداری هست خیلی سخت شده
برای گرفتن مجوز ، تمدید مجوز ، بیمه تامین اجتماعی ،اداره مالیات ،کارت بازرگانی یعنی اینقدر اذیت میشی هر کدوم هم مدارک خاص خودشونو میخوان حالا تو این شرایط بیان هی درخواست و مجوز جدید تولید کنن و ملت بخوان انجام بدن داستانی میشه برای خودش
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی