حذف حجم مبنا و بازتر شدن دامنه نوسان خوب است یا بد؟

امروز دو خبر درباره حذف حجم مبنا و تغییراتی در دامنه نوسان رسانه ای شد. در گفتگو با برزو حق شناس از کارشناسان بازار سرمایه به این پرسش پاسخ داده ایم که آیا حذف حجم مبنا و بازتر شدن دامنه نوسان برای بازار سرمایه خوب است یا بد؟
کد خبر: ۱۱۰۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵ 30 January 2022

به گزارش بورس تابناک، شرکت فرابورس ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران حجم مبنا تحت شرایطی حذف خواهد شد. همچنین رئیس سازمان بورس خبر داد: بزودی برنامه زمانی تغییر دامنه نوسان به صورت شفاف اعلام و پس از آن اجرا می شود.

در گفتگو با برزو حق شناس از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه به این پرسش پاسخ داده ایم که آیا حذف حجم مبنا و بازتر شدن دامنه نوسان برای بازار سرمایه خوب است یا بد؟ 

حجم مبنا و دامنه نوسان ابزار ناکارآ

برزو حق شناس کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار نبض بورس گفت: در خصوص حذف حجم مبنا و دامنه نوسان باید اظهار داشت که ماجرای حجم مبنا را فرابورس آغاز کرده است. این مسئله موضوع غریبی نیست و ما در گذشته در نماد‌های فرابورسی اصلا حجم مبنا نداشتیم و مشکلی هم در آن بازار بدون حجم مبنا وجود نداشت.

وی ادامه داد: متاسفانه بجای آنکه این ابزار ناکارآ را از بقیه بازار نیز حذف کنیم، در جایی که این ابزار وجود هم نداشت، اضافه کردیم. این موضوع هم بماند که در سال ۹۸ هدف از این کار چه بود و برای چه موضوعی این کار را انجام دادند.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: من دامنه نوسان را به طور کلی به دلیل عدم عمیق بودن بازار نفی نمی‌کنم و نمی‌گویم نباید باشد، ولی باید دامنه نوسان بزرگتر و فراختر از این باشد. دامنه نوسان و حجم مبنا نشان داده اند که یک ابزار ناکارآ هستند و روند‌های بازار (چه صعودی و چه نزولی) را فرسایشی‌تر می‌کنند. به عنوان مثال در روند صعودی قبلی ما شاهد ۳۶ هفته کامل روند صعودی بودیم. یا در روند نزولی انرژی روند تخلیه نمی‌شود و این ابزار‌های ناکارآ موجب فرسایشی‌تر شدن روند و فراری دادن سهامداران از بازار می‌شود.

کار خوب اما در زمان نامناسب

حق شناس اظهار داشت: اما اینکه الان بخواهیم این ابزار‌های ناکارآ را از بازار حذف کنیم باید بگوییم که به دلیل آنکه بازار در یک نقطه بدی قرار گرفته و شکننده است زمان مناسبی برای انجام این کار نیست. ارزش معاملات بسیار پایین است و پولی در بازار نیست و حالا در این شرایط به یکباره بیاییم و این ابزار‌ها را حذف کنیم بدان معناست که خودمان می‌خواهیم بازار را یک پله دیگر به سمت پایین هُل بدهیم.

حذف دامنه نوسان پله ای باشد

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با فاکتور گرفتن از حجم مبنا، دامنه نوسان باید پله‌ای حذف شود. حجم مبنا باید به کل و یکباره حذف شود، چون یک ابزار ناکارآ و بی خودی است که بازار را به نابودی و ناکارآیی کشانده است. دامنه نوسان را بخواهند اگر یکباره حذف کنند کار بسیار اشتباهی است و باید به تدریج حذفش کنند. به نظر من دامنه نوسان باید یک درصد یک درصد از هر طرف باز شود (به عنوان مثال مثبت منفی ۶ شود) تا این را به مثبت منفی ۱۰ درصد برسانند، یعنی دامنه نوسان ۲۰ درصد شود. این باعث کارآتر شدن بازار می‌شود و در گذشته هم تجربه این را داشتیم. در بازار پایه فرابورس نماد‌ها مثبت منفی ۱۰ بودند و اتفاقی هم رخ نمی‌داد و روند‌ها هم سریعتر بودند و سهم‌ها رشد و نزول خود را سریع انجام می‌دادند.

حق شناس در انتها تاکید کرد: به نظر من دامنه نوسان حداقل باید به تدریج به سمت مثبت منفی ۱۰ حرکت کند و حتی جا دارد که اگر بازار وضع خوبی داشته باشد و حجم معاملات بالاتر رود و عمق معاملات بیشتر شود، این دامنه تا مثبت منفی ۱۵ درصد هم باز شود.

منبع: نبض بورس

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بازشدن دامنه نوسان و حذف حجم مبنا در شرایط کنونی مهر تأییدی بر پذیرفتن دلار 250 هزار تومانی می باشد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار