بازدید 9033
۱

زنان انقلابی مطالبه گر تحقق آراء امامین انقلابند

کد خبر: ۱۱۰۱۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷ 27 January 2022

هوا اللطیف

درود و سلام ما به ساحت قدسی حضرت فاطمه زهرا(س) که حضرت پروردگار دردانه خلقتش آفرید و او همان زنی است که همچون مریم عذرا و آسیه نمونه اعلای زن بودن است؛ همان دو بانویی که در قرآن برای اهل ایمان مثال و نمونه اعلای کمال انسانی معرفی شده اند.

و درود و سپاس بیکران ما به روح پرفتوح حضرت روح الله الموسوی الخمینی، ذریه زهرای اطهر که در این قرن پرچم اسلام انقلابی را برافراشت تا به مدد نفحه حیات بخش دین وحیانی، بشریت معاصر را از جاهلیت مدرن برهاند و او بود که برای اهتزاز این پرچم پرافتخار کاری کرد کارستان و بی همتا در تاریخ بشریت و آن، به میدان آوردن خیل زنان مومن و انقلابی به صحنه مبارزه برای دست یابی به اهداف درخشان و بزرگ انقلاب اسلامی بود. شاید تاریخ نوشته و نانوشته بشری به یاد ندارد که این همه زن یک دل و یک صدا در صفوف بهم فشرده دوش بدوش مردان و گاه حتی جلوتر از آنان، برای ستیز با استبداد و زورمداری رژیم شاهنشاهی و حامیان استکبار پیشه جهانی شان حضور و ظهور داشته باشند بدان گونه که بساط استبداد را با همه هیمنه و قدرتش برچینند و به استکبار با همه سطوت و سلطه اش نه بگویند و در مقابل همه اقسام حیله و حمله برعلیه این انقلاب و نظام برخاسته از آن، مقاومتی جانانه را رقم زنند و با خون دل های خود و خون های پاک عزیزان شان پاسدار برافراشتگی پرچم این انقلاب و نظام باشند.
و هم این رادمرد روشن ضمیر بود که روز میلاد خجسته زهرا اطهر را در آغازین سال پیروزی انقلاب اسلامی، "روز زن" نامید، روز مبارکی که از حسن اتفاق مقارن زادروز حضرت روح الله هم هست و در بیان علت این نامگذاری فرمود:

"اگرشما زن ها هم و همه زن ها در کشور ما، پذیرفتند که امروز روز زن است، یعنی روز تولد حضرت زهرا که آن کمال و آن وضعیت را دارد، پذیرفتید که روز زن است، به عهده شما مسائل بزرگی است از قبیل مجاهده، که حضرت به اندازه خودش در این ظرف کوتاه مجاهده داشته است، مخاطبه داشته است با حکومت های وقت، محاکمه می کرده است حکومت های وقت را، شما باید اقتدا به او بکنید تا پذیرفته باشید که این روز، روز زن است، یعنی روز تولد این حضرت روز زن است،؛ روز زهد و تقوا و همه چیزهایی که داشته است و عفافی که او داشته است و همه چیز، شما باید اگر پذیرا باشید، آنها را تبعیت کنید و اگر تبعیت نکردید، بدانید که شما داخل در روز زن نیستید . هر کس نپذیرفت این در روز زن وارد نشده است و در این شرافت وارد نشده است..."

بی شک این نامگذاری از سوی راهبر فرزانه انقلاب اسلامی نه امری تشریفاتی و فرمایشی، بلکه آن گونه که خود فرمود، برای نشان دادن نقشه راه و مسیر حرکت و تعالی زنان ایرانی و بلکه کل زنان آزاده جهان بود و البته اگر چه مخاطب اصلی این دعوت زنان بودند، اما قطعا همه کسانی که متولی امور جامعه و نظام اسلامی بودند نیز بنوعی می بایست خود را در جهت زمینه سازی و راه گشایی در اقتدای زنان به حضرت زهرا(س) مسئول و موظف می دیدند.

امروز در گذر 42 سال از این نامگذاری حکیمانه، باید ما زنان ایرانی از خود بپرسیم که در راستای تحقق الگوی حضرت زهرا در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی خود چه میزان موفق بوده ایم و طبق همین فرموده حضرت امام بر عهده ماست از متولیان امر حکومت در نظام اسلامی مان هم ببرسیم که برای چنین تحول و دگرگونگی زنان چه راهی گشوده اند، چه تمهیدی اندیشیده اند و در سایه این تمهیدها زنان ایرانی به کجا رسیده اند؟ آیا منویات حضرت امام همچون اعزام نماینده زن به یکی از حساس ترین سفرهای خارجی( اعزام به شوروی ) مورد اعتنا و تبعیت کارگزاران نظام اسلامی بوده است؟

این پرسش مطالبه گرانه زنان ایرانی مخصوصا وقتی جایگاه و مشروعیت تام و تمام می یابد که توجه کنیم که خلف صالح خمینی کبیر در عرصه امور زنان هم بسان همه عرصه های مهم و کلان، دقیقا راه و طریق امام راحل را دنبال کردند و بلکه در بروز کردن و کمال بخشیدن به آراء و دیدگاه های ایشان سنگ تمام گذاشتند.

پیام مقام معظم رهبری به کنگره «هفت هزار زن شهید کشور» در اواخر سال 1391 شاهد روشن این مدعاست:

" شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه‌داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند.

در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس، زنانی ظهور کردند که می‌توانند تعریف زن و حضور او در ساحت رشد و تهذیب خویش، و در ساحت حفظ خانه‌ی سالم و خانواده‌ی متعادل، و در ساحت ولایت اجتماعی و جهاد امر به معروف و نهی از منکر، و جهاد اجتماعی را جهانی کنند و بن‌بست‌های بزرگ را در هم بشکنند."

اگر بپذیریم که مبنای نظری انقلاب اسلامی از جمله موضوع زنان و جایگاه و نقش شان در عرصه خانواده و جامعه یک نظام کامل و شامل است که همه اجزای آن بایستی در ارتباط منطقی و منسجم با هم فهم و ادراک و عملیاتی شود و نمی توان در پیروی از منویات امامین انقلاب اسلامی طریق "نومن ببعض و نکفر ببعض" را در پیش گرفت، این سوال اساسی پیش می آید که چرا زنان ایرانی در اکنون زمان و در این سرزمین که ام القرای جهان اسلام است، مجال نیافتند آن گونه که باید و شاید در مسیر اقتدای به بانوی اول خلقت زهرای مرضیه (س) حرکت و پیشروی داشته باشند؟ چرا اسناد بالادستی چون قانون اساسی و وصیت نامه حضرت امام(ره) در ارتباط با مباحث زنان در عمل پیاده و اجرایی نشد؟ چرا زنان نخبه و شایسته بدور از حسب و نسب و بر اساس نخبگی و لیاقت و ضابطه ، در گلوگاه های مهم تصمیم گیری و تصمیم سازی در سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه و نهادهای عالی سیاسی و فرهنگی حضور موثرو کارساز ندارند؟

نهایتا سوال این است :

در این ایام که ایام بزرگداشت میلاد فاطمه اطهر است، اگر به مرور دستاوردهای زنان ایرانی در طریق اقتدا به ایشان بپردازیم، آیا آن کارنامه قابل قبولی را خواهیم داشت که امامین انقلاب بر آن مهر تایید بزنند؟ ایا ارکان گونه گون نظام اسلامی می توانند به روشنی سهم خود را در رشد و ارتقای زنان بدانگونه که امام فرمودند، تعیین و تعریف کنند؟
در یک کلام از منظر امام خمینی آیا ما زنان ایرانی و هم متولیان امور زنان در کشور مان در شرافت روز زن وارد شده ایم؟

آیا ما توانسته ایم الگوی سوم زن انقلابی نه شرقی و نه غربی را خوب معرفی کنیم؟ آیا در نشان دادن و بازنمایی حقایق درخشان مربوط به زنان بزرگ انقلابی در این برهه تاریخی و در این قطعه از زمین در پیش چشم زنان جهان موفق عمل کرده ایم بگونه ای که ثابت کنیم که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود؟

شک نیست که درسال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر حرکت به سوی رشد و ارتقا، در عرصه های فرهنگی، علمی و اجتماعی زن ایرانی گام های بلندی برداشته است اما دریغ و حسرت که این حرکت به اندازه کافی در میان اقشار گوناگون همه زنان مخصوصا نسل جوان فراگیر نشده است و در مقام تبیین و تبلیغ، آن گونه که باید و شاید این اعتلا بازنمایی و تبیین نگشته است.

ما اعضای کانون فرهنگی حقوقی تکریم زن و خانواده این روزهای مبارک و این مناسبت پرارج را مغتنم می شماریم و اعلام می کنیم ، در راستای تحقق منویات امامین انقلاب اسلامی خواستار حضور پررنگ تر زنان و دختران انقلابی و مومن در نهادهای های مهم اجتماعی و سیاسی و فرهنگی هستیم آن گونه که این حضور، هم ضامن رشد و ارتقای فزون تر دختران و زنان ایرانی باشد و هم در سایه مشارکت فعال و موثر دختران و زنان انقلابی موجبات گشایش و پیشرفت امور در عرصه های مختلف مخصوصا در حوزه تحکیم خانواده و زمینه سازی فرهنگی اجتماعی برای اجرای قانون جوانی جمعیت فراهم آید. امید واثق داریم که این حضور و مشارکت بتواند گره های بسیاری را به سرانگشت تدبیرخردمندانه و تلاش دلسوزانه ایشان بگشاید و برکات و آثار بی شمار برای جامعه اسلامی ببار آورد .

ان شاءالله

کانون فرهنگی،حقوقی تکریم زن وخانواده

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بیانیه نسبتا خوبی بودولی به نظرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهادرابعاد ی الگوی زنان ولی ازبعداجتماعی الگوی تمام بشریت است اصلا حدیث کساء باوجودایشان کامل میشودیعنی ایشان قابلیت برطرف کردن ضعف پیامبر وهم نقطه مرکزی جمع کساء راداشتند وبه عبارتی نقطه مرکزی هستند بنابراین زن نقطه مرکزی خلقت محسوب میشود ودراین راستا کمکاریهایی صورت گرفته است که انشالله حضورا خدمنتان عرض خواهم کرد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی