بازدید 13085
پیمانه اقتصادی

طلا در انتظار نشست بانک مرکزی آمریکا/ روز‌های تلخ سهامداران؛ شاخص باز هم سقوط کرد/ افت یورو به کانال ۲۸ هزار تومان/ تنش‌های ژئوپلیتیکی قیمت نفت را بالا برد/ احتمال حذف روسیه از سوئیفت؟!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون درخواست فوری رئیس سازمان بورس از کمیسیون تلفیق، تنش‌های ژئوپلیتیکی قیمت نفت را بالا برد، سبد معیشت کارگران امروز در کمیته دستمزد اعلام می‌شود، گندم وارد شده از روسیه سالم است، سه دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز و افت و خیز قیمت خودرو در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۱۱۰۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶ 24 January 2022

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون درخواست فوری رئیس سازمان بورس از کمیسیون تلفیق، تنش‌های ژئوپلیتیکی قیمت نفت را بالا برد، سبد معیشت کارگران امروز در کمیته دستمزد اعلام می‌شود، گندم وارد شده از روسیه سالم است، سه دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز و افت و خیز قیمت خودرو در بازار را در بر دارد.

روزهای تلخ سهامداران؛ شاخص بازهم سقوط کرد

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۵ هزار و ۲۵۴ واحدی معادل ۱.۹۷ درصدی به یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۵۴۶ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در دقایق پایانی فعالیت بازار سهام، نماگر کل بورس با کاهش ۱۸۷۶۷ واحدی مواجه شده است.

درخواست فوری رئیس سازمان بورس از کمیسیون تلفیق

جید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه‌ای از حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خواست تا ضمن بررسی مجدد بر وضعیت عوارض صادراتی بر موادی همچون قیر، متانول، اوره، پلی اتیلن و غیره، نظرات کارشناسی در این خصوص را مد نظر قرار داده و تصمیم‌گیری در این زمینه را به بررسی جوانب و اثرات آن بر بازار سرمایه موکول کند. در بخشی از این نامه آمده است که نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی دارد در جلساتی مشترک توضیحات لازم را در این خصوص ارائه کند.

به گفته سنا وابسته به سازمان بورس، چندی پیش خبری مبنی بر مشمولیت مالیاتی برای صادرات محصولات معدنی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در حالی منتشر شد که بر اساس بند «ت» تبصره عوارض و مالیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام در همه نقاط کشور مشمول مالیات می‌شود. تعریف و فهرست مواد خام و نیمه‌خام مذکور با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تهیه می‌شود و در مدت مدت سه ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

طلا در انتظار نشست بانک مرکزی آمریکا

از آنجایی که سرمایه گذاران در انتظار سرنخ‌هایی از نشست بانک مرکزی آمریکا در مورد افزایش نرخ بهره بانکی هستند و در حالی که نگرانی‌ها در مورد تورم و اختلافات روسیه و اوکراین، جذابیت طلا به عنوان دارایی امن را حفظ کرده است، قیمت طلا در معاملات امروز تغییرات چندانی نداشت. هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۱.۶۸ دلار افزایش ۱۸۳۷.۰۶ دلار فروخته شد. طلا در ساعات اولیه معاملات اندکی کاهش یافته بود. نگرانی‌هایی در مورد گسترش احتمالی تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه در صورت اقدامات نظامی این کشور در اوکراین وجود دارد. اقتصاددان‌هایی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده اند، معتقدند، فدرال رزرو سیاست پولی خود را سریع‌تر از آنچه یک ماه پیش به نظر می‌رسید، انقباضی خواهد کرد تا به مقابله با تورم بالا بپردازد. تورم بالا، بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد آمریکا طی سال آینده است. کمیته فدرال بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا قرار است ۲۵ و ۲۶ ژانویه یعنی فردا و پس فردا نشست داشته باشد. طلا به صورت کلی به عنوان یک منبع امن سرمایه گذاری در برابر تورم دیده می‌شود و به شدت به افزایش نرخ بهره حساس است، زیرا هزینه‌های نگهداری طلا که یک دارایی بدون بهره است، افزایش می‌دهد.

افت یورو به کانال ۲۸ هزار تومان

بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هم اکنون هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۹۳۱ تومان از مردم خریداری و در مقابل با افت نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۵۱۸۲ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به قیمت ۲۸۵۴۹ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۸۸۳۶ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

تنش‌های ژئوپلیتیکی قیمت نفت را بالا برد

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به اختلال عرضه در بحبوحه رشد تنش های ژئوپلیتیکی در اروپای غربی و خاورمیانه، افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت ۸۱ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۸۸ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید و افت ۰.۶ درصدی روز جمعه را معکوس کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۷۲ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش پیدا کرد و به ۸۵ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید و افت ۰.۵ درصدی روز جمعه را جبران کرد. هر دو شاخص قیمت بازار جهانی نفت هفته گذشته حدود دو درصد رشد هفتگی داشتند که پنجمین رشد هفتگی متوالی بود و به بالاترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۴ رسیدند. قیمتها از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون تحت تاثیر نگرانیها نسبت به تشدید کمبود عرضه، بیش از ۱۰ درصد رشد کرده اند. کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد شرکت فوجیتومی سکیوریتیز گفت: سرمایه‌گذاران به دلیل ریسک ژئوپلیتیکی بین روسیه و اوکراین و همچنین تنشها در خاورمیانه نسبت به افزایش قیمت ها خوش‌بین مانده‌اند و همزمان اوپک پلاس موفق نشده است به هدف تولید دست پیدا کند. پیش‌بینی‌ها برای تقاضای بالاتر برای نفت کوره در آمریکا با سرد شدن هوا هم به فشار برای افزایش قیمت‌ها افزوده است.

احتمال حذف روسیه از سوئیفت؟!

به نقل از راشاتودی، بنا بر گزارش‌ها مقامات بریتانیایی در حال بررسی فرصتی برای حمایت از حذف روسیه از سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت هستند و دلیل آن را نیز احتمال بالای حمله روسیه به اوکراین عنوان کرده‌اند. تلگراف به نقل از منابع نزدیک به بوریس جانسون می‌گوید: نخست وزیر بریتانیا از ترس برخی دیگر از رهبران کشورهای جهان از خطر حمله برق آسا روسیه به اوکراین سخنی به میان نمی‌آورد. طی چند ماه گذشته، طیف وسیعی از رسانه‌های غربی، همراه با چند مقام آمریکایی، گمانه زنی در مورد تهاجم قریب الوقوع روسیه به اوکراین را منتشر کرده‌اند. واشنگتن و متحدانش، کرملین را به دور جدیدی از تحریم‌های «فلج‌کننده» تهدید کردند که در صورت تحقق این امر، حرکت نیروهای روسی در قلمرو غربی این کشور را به عنوان شاهدی بر این طرح ذکر کردند. مسکو همواره این اتهامات را رد کرده و گفته است که روسیه حق دارد در داخل مرزهای خود هر طور که می‌خواهد مانورهای نظامی انجام دهد. به گفته نخست‌وزیر بریتانیا، این کشور با تحریم‌های احتمالی علیه روسیه «نمی‌تواند» از پروژه نورد استریم ۲ بگذرد، چون این خط لوله که برای افزایش عرضه گاز به کشورهای اروپایی بحران‌زده طراحی شده است.
 
بر اساس گزارش‌ها، جانسون قرار است با رهبران گروه ۷ تماس بگیرد تا «ائتلاف تحریمی» را نهایی و اقدامات هدفمند خصمانه‌ای علیه روسیه اعمال کند. روز شنبه، وزارت خارجه لندن ادعاهایی مبنی بر اینکه مسکو در حال توطئه برای «استقرار یک رهبر طرفدار روسیه در کیف است و به اوکراین حمله خواهد کرد» را منتشر کرد که بلافاصله وزارت امور خارجه روسیه این ادعا را رد کرده و از بریتانیا خواسته است که از انتشار "چرند" و "اطلاعات نادرست" دست بردارد. داس هندلز بلات در اوایل این هفته به نقل از منابع نزدیک گزارش داد که ایده قطع شبکه بانکی سوئیفت روسیه به عنوان یکی از گزینه‌های مجازات روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین که قبلاً درباره آن هشدار می‌دادند، در نظر گرفته شد. با این حال سیاستمداران اتحادیه اروپا و ایالات متحده آن را رد کردند، به طوری که این اقدام ممکن است منجر به بی ثباتی بازارهای مالی در کوتاه مدت و در میان مدت شود و به توسعه زیرساخت‌های اتحادیه اروپا لطمه بزند.

سبد معیشت کارگران امروز در کمیته دستمزد اعلام می شود

محمدرضا تاجیک عضو کارگری شورای عالی کار در مورد آخرین وضعیت بررسی سبد معیشت کارگران، اظهار کرد: طبق اعلام قبلی، قرار شده در جلسه امروز (دوشنبه) کمیته دستمزد، نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی اعداد مربوط به سبد معیشت را اعلام کنند. عضو کارگری شورای عالی کار افزود: نمایندگان وزارت اقتصاد اعداد را جاگذاری کرده و امروز گزارش مربوطه را به کمیته دستمزد ارائه خواهند کرد. وی با اشاره به افزایش جزئی نرخ تورم اقلام خوراکی در دی ماه ادامه داد: در مورد نرخ تورم اقلام خوراکی ابهاماتی وجود داشت که البته مسائل حل شد و امروز اعداد نهایی اعلام می‌شود و باید دید کمیته دستمزد در این خصوص چه تصمیمی می‌گیرد.

تاجیک گفت: همچنین شنبه دو هفته آینده (هفته آخر بهمن ماه) جلسه شورای عالی کار برگزار می‌شود و کمیته دستمزد گزارش مربوط به سبد معیشت را ارائه می‌کند. عضو کارگری شورای عالی کار در مورد اینکه سبد معیشت روی چه عددی تعیین خواهد شد، اظهار کرد: صحبت‌های غیرکارشناسی زیادی در مورد عدد سبد معیشت صورت گرفته و ارقامی در حدود ۱۲ میلیون تومان اعلام شده است. گفتنی است، مطابق با قانون کار، دستمزد کارگران بر اساس دو مؤلفه نرخ تورم اعلامی و سبد معیشت (هزینه خانوار کارگری با بعد ۳.۳ نفر) تعیین می‌شود؛ جلسات سه جانبه بین نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت مربوط به تعیین دستمزد سال ۱۴۰۱ کارگران از چندی پیش آغاز شده است.

گندم‌ وارد شده از روسیه سالم است

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم ضمن ارائه توضیحاتی در مورد روند آزمایش محصولات وارداتی و مخصوصا گندم‌های وارد شده از روسیه، به مردم اطمینان داد که این محصولات سالم است و مردم برای مصرف آنها نگران نباشند. علیرضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اخباری مبنی بر ورود گندم‌های آلوده به سرب از روسیه اظهار کرد: مجلس در مورد این موضوع سوال‌هایی کرده است. چندین و چند آزمایش مختلف روی محصولاتی که وارد کشور می‌شود، انجام می‌شود. مثلا آزمایش قرنطینه، نوعی آزمایش است که انجام می‌شود. آزمایش‌های دیگری برای سلامت محصول وجود دارد که متولی آن وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و... هستند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس درباره گندم‌های روسی گفت: آزمایشگاه‌های مختلفی گندم‌های وارد شده از روسیه را آزمایش کردند. نتیجه یک آزمایشگاه مثبت و نتیجه آزمایشگاهی دیگر منفی بود. به عنوان مثال یک آزمایشگاه مدعی شده است که میزان سرب موجود دو دهم  PPm است و آزمایشگاه دیگر مدعی شده که تنها ۱۵ صدم درصد سرب وجود دارد. در این شرایط تصمیم گرفته شد که ماجرا از سوی یک آزمایشگاه ثالث بررسی شود.

این عضو مجمع نمایندگان استان البرز گفت: در شرایطی که یک آزمایشگاه مدعی می‌شود که گندم آلوده است و آزمایشگاه دیگری ادعا می‌کند که گندم‌ها سالم است، موضوع را به آزمایشگاه سوم ارجاع می‌دهیم. آزمایشگاه سوم تأیید کرده که گندم‌های روسی مشکلی ندارد. به عبارت دقیق‌تر آزمایشگاه سوم، نظر آزمایشگاهی را تأیید کرده که مدعی شده بود گندم‌ها سالم است. عباسی درباره روند آزمایش محصولات وارداتی گفت: کارهای آزمایشگاهی پیچیده است. خطای انسانی در هر آزمایشی امکان دارد. از طرف دیگر ممکن است دستگاهی که آزمایش می‌کند مشکل داشته باشد. گاهی برای آزمایش محصولات خوراکی از مواد شیمیایی استفاده می‌شود، که کم و زیاد شدن آنها منجر به خطا در آزمایش می‌شود. روند کار هم به این صورت است که از محصول پنج نمونه می‌گیرند و چندین بار و توسط دو یا سه نفر آزمایش می‌شود. در نهایت میانگین همه آزمایش‌ها را به عنوان نتیجه مطرح می‌کنند.

افت و خیز قیمت خودرو در بازار

بررسی قیمت‌‌‌ انواع خودروهای پرتیراژ در بازار نشان می‌دهد که منحنی قیمت کمی عقب‌‌‌نشینی کرده است. البته قیمت برخی محصولات نیز تغییری نداشته و تعداد محدودی هم گران‌‌‌تر شدند. در محصولات گروه صنعتی ایران‌‌‌خودرو، سمند LX از ثبات قیمت برخوردار است اما پژو ۲۰۷ دنده‌‌‌ای و هایما نسبت به هفته گذشته افزایش قیمت داشته‌اند. در حالی که اکثر محصولات ایران‌‌‌خودرو حدود ۲‌میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌‌‌اند، پژو پارس ۸‌میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۶‌میلیون و راناپلاس ۵‌میلیون تومان ارزان شده‌‌‌اند. بیشترین کاهش قیمت را دناپلاس دنده‌‌‌ای توربو داشته که ۱۵‌میلیون تومان ارزان شده است. در محصولات گروه سایپا نیز بالاخره پراید دست از صعود برداشته و ۲‌میلیون تومان ارزان‌‌‌ شد. در سایر محصولات سایپا، ساینا تغییر قیمت نداشته و الباقی یک تا ۲‌میلیون تومان نسبت به روزهای قبل کمتر قیمت‌گذاری شده‌‌‌اند.

سه دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز

قیمت گوشت قرمز در بازار تهران کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان افزایش یافته است، این محصول راهبردی بخش مهمی از سبد خانوار‌ها را تشکیل می‌دهد که افزایش قیمت آن در سال‌های اخیر سرانه مصرف آن را پایین آورده و مصرف بیشتر به سمت مصرف مرغ تمایل پیدا کرده است.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در این باره به فارس گفت: قیمت در روز‌های اخیر افزایش یافته بود، اما از امروز با عرضه بیشتر محصول روند کاهشی قیمت آغاز شده و امروز ۵ هزار تو مان در هر کیلو از قیمت افزایش یافته قبل، عقب نشینی کرد. وی در پاسخ به اینکه قیمت گوشت الان چقدر است، گفت: لاشه گوسفند را به قیمت کیلویی ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان به مغازه داران می‌دهند و آن‌ها هم ۱۰ تا ۱۲ درصد روی این قیمت می‌کشند. با این حساب، قیمت هر کیلو گوشت شقه گوسفندی ۱۵۴ تا ۱۶۸ هزار تومان می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی مهمترین دلیل افزایش قیمت را یخبندان‌ها و سرمای اخیر عنوان کرد که باعث اختلال در عرضه گوشت به بازار شده است؛ به طور مثال یخبندان‌هایی که در کردستان وجود داشت، مانع شد تا عرضه دام از این استان به بازار عرضه شود. وی همچنین گفت: دلیل دوم این است که به علت سرمای زمستان مصرف در این فصل بالاست و تقاضا به رشد قیمت کمک کرده است. به گفته این مسئول، صادرات دام زنده عامل سوم برای رشد قیمت گوشت شده است، اما از نظر من اکنون فصل صادرات نیست و باید در فصل زایش در ماه‌های خرداد و تیر صادرات دام زنده انجام شود. ملکی در پاسخ به اینکه آیا تولید دام در کشوربه اندازه‌ای است که ما صادرات کنیم، گفت: تولید دام خوب است، اما در این فصل نباید انجام شود. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی افزود: تولید کنندگان با فشاری که به مسئولان آوردند آن‌ها را مجبور کردند که در این فصل مجوز صادرات دام زنده را صادر کنند.

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
اره حرف شما درست کردستان یخبندان استانهای دیگر چی وقتی نهاده ی دامی توی گمرگ آنقدر می ماند تا غیر قابل استفاده شود همین میشه به دست دام دار نمیرسه و مجبور دام زنده را گرونتر بفروشه وقصابی هم چند برابر به مردم میفروشه و این وسط دودش به چشم مردم بیچاره میره که شاید سا ل یا ماها توان خرید گوشت را ندارن و رو آوردن به سمت گوشت مرغ
حذف روسیه از سوئیفت معنیش اینست که پوتین میماند و حوضش
یورو 28 خوبید ؟
اشتباه زدی تیترو، روز تلخ نیست. الان بیشتر از یکسال تلخ هست! ۵ ۶ ماه تلخش مال دولت جدید و همون افرادی هست که پارسال می گفتن به سرعت بازارو درست می کنیم، بعد از این مدت تونستن بازارو بروسنن به دوره بد روحانی. شاخص که کلا نقاشیه! واقعیت بازار خیلی وهشتناکتره همه فعالینم می دونن
دو ppm با ۱۵۰ ppm خیلی فاصله داره. اولا باید بگید دقیقا چه خطایی بوده که باعث شده یه جواب ۷۵ برابر اون‌یکی باشه، ثانیا چرا رقم آزمایشگاه سوم اعلام نشده؟
چه کسی دلار دارد و به بانک یا صرافی های بانکی میدهد؟؟؟؟؟؟؟؟
اینکه خواسته شود کمسیون تلفیق مجلس از حقوق دولت و مردم برای بورس بگذرد کاملا غیرمنطقی است
شاخص بورس باید درجایی قرارگیرد که با قوانین اقتصاد هماهنگی دارد کارهای دولت و مجلس برای بورس هزینه کردن از جیب مردم است
جناب آقای محسن رضایی قرار بود به وضعیت بورس رسیدگی بشه و مشکل ضرر و زیان سهامداران حل بشه ظاهرا تصمیم براین شده که ارزش سهام به صفر برسه دیگه اینجوری مشکل سهامدارها تقریبا حل میشه میره پی کارش از تلاشهای شما و تیم اقتصادی دولت هم تشکر میشود خسته نباشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
هیچ قدرتی نمی تواند به بورس کمک کند
بعدازقطعی شدن توافق شاخص بورس به زیر یک میلیون واحدسقوط خواهدکرد
پاسخ ها
آهن رسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
ای بابا همه فقط وعده می دن
بورس = قمار خانه
افت یورو به کانال ۲۸ هزار تومان؟؟ داداش شما خیلی از دنیا عقبید! یورو الان ۳۱/۵ به بالاست .
حالا که داری دروغ خبر مینویسی بنویس یورو شده ۱۵۰۰ تومان ! کی به کیه؟ اصلا بنویس دلار شده ۷ تومان معادل ۷۰ ریال؟ کی به کیه؟
اره حرف شما درست کردستان یخبندان استانهای دیگر چی وقتی نهاده ی دامی توی گمرگ آنقدر می ماند تا غیر قابل استفاده شود همین میشه به دست دام دار نمیرسه و مجبور دام زنده را گرونتر بفروشه وقصابی هم چند برابر به مردم میفروشه و این وسط دودش به چشم مردم بیچاره میره که شاید سا ل یا ماها توان خرید گوشت را ندارن و رو آوردن به سمت گوشت مرغ
دولت کمک کند من می‌توانم ضایعات چوب را تبدیل به خوراک دام کنم.
عجب اخبار خوشایندی داریم می خونیم. واقعا تا الان زنده بودنمون معجزه است. ما توی بازار آهن با قیمت تیرآهن و میلگرد و .. داریم سرو کله می زنیم، اینجا بازار بورس و طلا و .. هم اینطوریه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل