بازدید 10586
۲
کیوسک بین الملل تابناک

رزمایش بزرگ ناتو در دریای مدیترانه/ ارسال محموله بزرگ تسلیحاتی آمریکا به اوکراین برای مقابله با روسیه/ ممنوع شدن پرواز پهپاد بر فراز آسمان امارات/ سفر وزیر خارجه طالبان به نروژ

رزمایش بزرگ ناتو در دریای مدیترانه، ارسال محموله بزرگ تسلیحاتی آمریکا به اوکراین برای مقابله با روسیه، ممنوع شدن پرواز پهپاد بر فراز آسمان امارات، سفر وزیر خارجه طالبان به نروژ و ابراز نگرانی سازمان ملل درباره اوضاع تونس، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۰۰۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴ 22 January 2022

رزمایش بزرگ ناتو در دریای مدیترانه/ ارسال محموله بزرگ تسلیحاتی آمریکا به اوکراین برای مقابله با روسیه/ ممنوع شدن پرواز پهپاد بر فراز آسمان امارات/ سفر وزیر خارجه طالبان به نروژ

کیوسک بین الملل تابناک: رزمایش بزرگ ناتو در دریای مدیترانه، ارسال محموله بزرگ تسلیحاتی آمریکا به اوکراین برای مقابله با روسیه، ممنوع شدن پرواز پهپاد بر فراز آسمان امارات، سفر وزیر خارجه طالبان به نروژ و ابراز نگرانی سازمان ملل درباره اوضاع تونس، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

رزمایش بزرگ ناتو در دریای مدیترانه

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، نظامیان ائتلاف ناتو و این کشور قرار است از روز دوشنبه هفته جاری، رزمایش دریایی ۱۲ روزه را در دریای مدیترانه برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، رزمایش دریایی " Neptune Strike '۲۲" تا تاریخ چهارم فوریه ادامه پیدا خواهد کرد و قرار است به موجب آن توانمندی‌های دریایی ناتو آزمایش شده و به نمایش گذاشته شود.

همچنین این رزمایش قرار است با شرکت ناو هواپیمابر یو.اس.اس هری ترومن آمریکا و یک روز بعد از آن برگزار شود که روسیه نیز اعلام کرد قصد دارد توامندی های دریایی خودش را در ماه های ژانویه و فوریه و از اقیانوس آرام گرفته تا اقیانوس اطلس به نمایش بگذارد.

ناوهواپیمابر یو.اس.اس هری ترومن به همراه ناوگروه رزمی همراهش از اواسط دسامبر هنگامی که مقامات آمریکا دستور به تغییر جایگاه این ناو از خاورمیانه به حوزه مدیترانه را دادند، در دریای مدیتران به سر برده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، این تصمیم به جهت "اطمینان دهی مجدد" به اروپایی در ضمن وجود تنشها با روسیه اتخاذ شده است.

این خبر ساعاتی بعد از آن اعلام شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مذاکراتی را با سرگئی لاوروف، همتای روس خود با هدف کاستن از تنشها پیرامون نگرانی‌های مربوط به تدارک مسکو برای حمله به اوکراین انجام داد.

پنتاگون گفته است که رزمایش مذکور مستقیم به تنش های پیرامون اوکراین مربوط نمی شود.

رزمایش بزرگ ناتو در دریای مدیترانه/ ارسال محموله بزرگ تسلیحاتی آمریکا به اوکراین برای مقابله با روسیه/ ممنوع شدن پرواز پهپاد بر فراز آسمان امارات/ سفر وزیر خارجه طالبان به نروژ

کربی روز جمعه به خبرنگاران گفت، تنش ها با مسکو در بحث ها درباره اجرای رزمایش دریایی نقش داشته‌اند اما "خود رزمایش ناتو علیه هیچ نوع سناریویی که در ارتباط با اوکراین ممکن است رخ دهد، برنامه ریزی نشده است".

کربی همچنین تاکید کرد، رزمایش Neptune Strike '۲۲ "در واقع یک مانور دریایی ناتو با هدف آزمودن طیف وسیعی از توانمندی های دریایی که ما خواستار تضمین تداوم بهبودشان هستیم است".

با این حال این رزمایش دریایی نامش در فهرستی که در وبسایت ناتو در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱ از رزمایش های زمان بندی شده برای سال جاری میلادی منتشر شد، به چشم نمی‌خورد.

کربی بیان کرد: ملاحظات مقتضی با توجه به تنش های فعلی در ارتباط با وضعیت رزمایش های ما وجود داشته است. و بعد از همه آن ملاحظات و بحث‌ها با متحدان ناتوی ما، تصمیم به ادامه مسیر گرفته شد.

روسیه نیز به اعلام مانورهای دریایی خودش برای ماه‌های ژانویه و فوریه در حوزه‌های اقیانوس اطلس، شمالگان، اقیانوس آرام و دریای مدیترانه پرداخت که قرار است در آنها بالغ بر ۱۴۰ کشتی جنگی و ۱۰۰۰۰ نظامی شرکت داشته باشند.

جان کربی تصریح کرد، این رزمایش ۱۲ روزه قرار است "قابلیت ناتو برای ادغام توانمندی‌های رزمی دریایی رده بالای یک ناوگروه رزمی مربوط به یک ناو هواپیمابر را با هدف پشتیبانی از بازدارندگی و دفاع از یک ائتلاف به نمایش بگذارد".

هرچند ناو هواپیمابر ترومن و گروه ضربتی آن "تحت کنترل عملیاتی ناتو" قرار خواهند گرفت، فرماندهی کلی رزمایش در دست دریادار یوجین اچ. بلک، فرمانده ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا، خواهد بود. کربی گفت که این رزمایش "فعالیتی از مدتها قبل برنامه ریزی شده" است و از سال ۲۰۲۰ در دست بررسی بوده و به تنش های فعلی با روسیه ارتباطی ندارد.
به گفته کربی، آمریکا با متحدان خود در ناتو بحث کرد که آیا "با توجه به تنش های فعلی" به این رزمایش ادامه دهد یا خیر، اما در نهایت تصمیم به اجرای آن گرفت.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، از شرکت ناو هواپیمابر ترومن به عنوان "نشانه‌ای قوی از اتحاد ترانس آتلانتیک" استقبال کرد و افزود که این ائتلاف "همیشه آنچه لازم است برای حفاظت و دفاع از همه متحدانش انجام خواهد داد."

ارسال محموله بزرگ تسلیحاتی آمریکا به اوکراین برای مقابله با روسیه

رسانه های روس از ورود نخستین محموله کمک های تجهیزات نظامی و تسلیحاتی آمریکا به کی یف پایتخت اوکراین خبر دادند.

خبرگزاری تاس روز شنبه اعلام کرد، محموله نخست کمک های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین شامل تن انواع تسلیحات و مهمات وارد کی یف شد.

قرار است آمریکا چندین محموله تسلیحاتی به اوکراین بفرستد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا آن را تایید کرده است.

در همین حال سفارت آمریکا در اوکراین امروز در توییتی نوشت: ارسال محموله کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین نشانه عزم واشنگتن برای کمک به تقویت توانمندی دفاعی اوکراین است.

سال گذشته، آمریکا به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرد که از زمان آغاز کمک های نظامی این کشور به اوکراین در سال ۲۰۱۴ بالاترین رقم دریک سال بوده است.

رزمایش بزرگ ناتو در دریای مدیترانه/ ارسال محموله بزرگ تسلیحاتی آمریکا به اوکراین برای مقابله با روسیه/ ممنوع شدن پرواز پهپاد بر فراز آسمان امارات/ سفر وزیر خارجه طالبان به نروژ

برخی دیگر از کشورها روند انتقال سلاح به اوکراین را آغاز کرده اند. روز دوشنبه انگلیس اعلام کرد، سلاح های دفاعی و سبک را برای اوکراین ارسال خواهد کرد و تعداد اندکی نیرو نیز برای ارائه آموزش های لازم به این کشور اعزام می کند.

انگلیس در ماه نوامبر، همچنین قراردادی با دولت کی یف برای تولید هشت ناو جنگی جدید، از جمله ناوهای شکار مین برای نیروی دریایی اوکراین امضا کرد.

تارنمای پولیتیکو نوشت: آمریکا به متحدانش در کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه بالتیک متشکل از استونی، لیتوانی و لتونی اجازه داده سلاح های مرگبار ساخت آمریکا را به اوکراین ارسال کنند.

 تارنمای پولیتیکو نوشت: مجوز وزارت خارجه آمریکا به متحدانش در ناتو از افزایش نگرانی ها در قبال احتمال حمله روسیه به اوکراین حکایت دارد.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد. غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین روسیه را بارها تحریم کرده است. مسکو این ادعا غرب را رد می کند. در ماه های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.

ممنوع شدن پرواز پهپاد بر فراز آسمان امارات

وزارت کشور امارات متحده عربی شنبه شب اعلام کرد که پرواز پهپاد بر فراز این کشور را یک ماه ممنوع کرده است.

به گزارش المیادین، وزارت کشور امارات این کار را به خاطر آنچه علل امنیتی اعلام شده، دانسته است.

به جزئیات این خبر هیچ اشاره ای نشده است، اما برخی این رویداد را مرتبط با حمله پهپادی هفته گذشته انصارالله به مناطق مختلف آن کشور می‌دانند.

سفر وزیر خارجه طالبان به نروژ

وزیر امور خارجه دولت طالبان امروز برای گفت‌وگو با مقامات نروژی درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و مسایل سیاسی و اقتصادی، در راس یک هیات بلندپایه به نروژ سفر کرده است.

 «بلال کریمی» معاون سخنگوی دولت موقت طالبان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که «امیر خان متقی» وزیر خارجه دولت طالبان روز شنبه در راس یک هیات بلندپایه به نروژ سفر کرده و قرار است با مسئولان نروژی درباره کمک‌های انسان‌دوستانه و مسائل سیاسی، اقتصادی و آموزشی بحث و گفت‌وگو کند.

رزمایش بزرگ ناتو در دریای مدیترانه/ ارسال محموله بزرگ تسلیحاتی آمریکا به اوکراین برای مقابله با روسیه/ ممنوع شدن پرواز پهپاد بر فراز آسمان امارات/ سفر وزیر خارجه طالبان به نروژ

کریمی افزود: هیات افغانستان همچنین با نمایندگان اتحادیه اروپا در مورد سرمایه‌گذاری در افغانستان و همچنین در مورد افغان‌هایی که پس از روی کار آمدن دولت طالبان در اوت گذشته کشور خود را ترک کردند، گفت‌وگو خواهد کرد.

«پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (جمعه) اعلام کرد که اتحادیه اروپا شروع به حضور حداقلی کارکنان خارجی در نمایندگی خود در افغانستان کرده است تا ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم را تسهیل و بر اوضاع نظارت کند. وی در عین حال تأکید کرد، این بدین معنا نیست که اتحادیه اروپا دولت طالبان را به رسمیت می‌شناسد.

ابراز نگرانی سازمان ملل درباره اوضاع تونس

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد درباره تحولات تونس پس از اقدام «قیس سعیّد» رئیس جمهور این کشور مبنی بر برکناری نخست‌ وزیر سابق و تعلیق فعالیت پارلمان، ابراز نگرانی کرد.

گوترش در یک کنفرانس خبری گفت که انقلاب دموکراتیک تونس امید را در دل جهانیان زنده کرد و ما تأکید می‌کنیم که بایستی ارزش‌های دموکراتیک حفظ شود.

وی افزود:«ما امیدواریم این اتفاق بیفتد، ما این نگرانی‌ها را می‌بینیم و امیدوار هستیم که این نگرانی‌ها از طریق بازگرداندن کامل چارچوب دموکراتیک نهادهایی که به نفع همه تونسی‌ها فعالیت می‌کنند، برطرف شود.»

بنا بر گزارش وبگاه «العربی الجدید»، این هشدار گوترش در حالی است که تونس همچنان صحنه اعتراضات به اقدامات رئیس جمهور این کشور است و روز جمعه نیز نیروهای پلیس این کشور در اقدامی بی‌سابقه با استفاده از آب پاش، گاز اشک‌آور و باتوم تظاهرات مردمی در سالروز انقلاب ۲۰۱۱ را سرکوب و ده‌ها تن را بازداشت کردند.

از سوی دیگر، «محمد القومانی» از رهبران جنبش النهضة گفت که نیروهای امنیتی با یورش به منزل «احمد الجلالی» یکی از مسئولان این جنبش در شهر الرقاب، وی را با خود با مکان نامعلومی بردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
روسیه به تلافی باید همینقدر سلاح بفرستد برای یمن
روسیه همیشه تفکر قرن نوزدهمی توسعه اراضی خود را مدنظر دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر