بازدید 5419

اعتراض جلیقه زرد‌های فرانسه به گواهی واکسن

طرفداران جنبش جلیقه زرد‌های فرانسه روز شنبه در اعتراض به گواهی واکسیناسیون و دیگر محدودیت‌های کرونایی اعمال شده در این کشور، در پاریس تجمع کردند.
کد خبر: ۱۱۰۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴ 22 January 2022
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از اسپوتنیک، طبق پیش نویس قانونی جنجال برانگیز که در فرانسه به تصویب رسید، برای حضور در اماکن عمومی یا سفر بین مناطقی مختلف این کشور با وسائط نقلیه عمومی، به گواهی واکسیناسیون نیاز است و ارائه تست منفی پی سی آر از این پس کافی نیست.

در همین راستا، جلیقه زرد‌های فرانسه طبق روال معمول شنبه ها، تظاهرات دیگری را در پاریس برگزار کردند تا به قانون جدید معترض شوند.

به گفته سازمان دهندگان این تظاهرات، طرح جدید همچنین مغایر با اصلاحات بازنشستگی، مساله بیکاری و سیاست‌های مالی کابینه فرانسه است.

جنبش جلیقه زرد‌ها در فرانسه که از نوامبر ۲۰۱۸ میلادی و در اعتراض به افزایش مالیات سوخت در فرانسه، شنبه‌هایی متوالی تظاهرات مردم فرانسه را به دنبال داشت، در بدو امر، بر پایه نیاز‌هایی اقتصادی از جنس نسل دوم حقوق بشری بود که البته ابعاد گسترده تری یافته و مواردی از حقوق نسل اول را نیز نشانه گرفت.

مجلس ملی فرانسه به تازگی با ۲۱۵ رای موافق، لایحه‌ای را قانونی کرد که بر پایه آن شهروندان این کشور به منظور استفاده از خدمات اماکن عمومی سرپوشیده ناگزیر به ارائه "گذرنامه واکسن" هستند.

پس از دو هفته پر تلاطم بحث موافقان و مخالفان در جلسات دو مجلس ملی و سنا و شکل گیری چند تجمع اعتراض آمیز از سوی مخالفان سرانجام روز یکشنبه (۱۶ژانویه/۲۶ دی ماه) لایحه جایگزین شدن گذرنامه واکسن به جای گواهی سلامت (تست منفی کرونا) برای برخورداری از خدمات عمومی و حضور در اماکن سرپوشیده و خدمات تفریحی تصویب شد. این قانون که متن آن به دلیل درخواست احزاب چپگرا برای بازبینی در شورای قانون اساسی فعلا منتشر نمی‌شود، ۵۸ رای مخالف و ۷ ممتنع داشت.

با اجرای این طرح از این پس فرانسویان باید برای دسترسی به فعالیت‌های تفریحی، رستوران ها، نمایشگاه‌ها یا سیستم حمل و نقل عمومی بین منطقه ای، گواهی تزریق واکسن ارائه کنند و دیگر آزمایش منفی کرونا موسوم به گواهی سلامت برای دسترسی به امکانات و خدمات بهداشتی کافی نخواهد بود. همچنین ارائه گذرنامه واکسن برای افراد بالای ۱۶ سال اجباری است و برای سن ۱۲ تا ۱۵ سال نیز ارائه گواهی سلامت کفایت می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل