سایه سنگین چند ابهام بر سر بورس!

یک تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بررسی وضعیت این بازار و ابهاماتی که بورس با آن‌ها مواجه است، بر این باور است که رفتار دولت با بازار سرمایه باعث بی اعتمادی سهامداران به این بازار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۰۲۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸ 20 January 2022

به گزارش بورس تابناک، ولید هلالات با تاکید بر اینکه همچنان رفتار دولت باعث سلب اعتماد از بازار سرمایه می‌شود، اظهار کرد: یکی از رفتارهایی که به بی ثباتی بازار دامن زد این بود که سقف نرخ گاز در ۱۰ مصوبه ای که یکشنبه توسط هیات دولت تصویب شد نبود و فقط اعلام کردند که فرمول حال حاضر برای تعیین قیمت گاز ادامه پیدا می‌کند. قیمت گاز در حال حاضر حدود ۳۰ سنت یعنی حدود ۷۰۰۰ در هر مترمکعب است درحالی که قرار بود سقف ۵۰۰۰ تومان باشد.

وی ادامه داد: سقف ۵۰۰۰ تومانی برای قیمت گاز به صورت علنی اعلام شده بود و اینکه در مصوبه نیست باعث بدبینی بازار می شود. به طور کلی هر زمانی بورس در فضای انتظار باشد دچار رکود می شود و فضای رکود هم قطعا باعث نمی‌شود سهم ها متعادل باشند، بلکه باعث می شود فروشنده‌های اندک بتوانند قیمت سهم را پایین ببرند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در مورد ابهاماتی که پیش روی بازار سرمایه قرار دارد توضیح داد: یکی از ابهامات پیش روی بازار همان سقف قیمت گاز است که برخلاف چیزی که انتظار میرفت در مصوبه دولت آورده نشده است. همچنین بازار در انتظار گزارش های ۹ ماهه شرکت‌ها است. از طرف دیگر  مذاکرات هم در جریان است و مشخص نیست تکلیف قیمت دلار و رویکرد در مذاکرات به چه صورت باشد. این ابهامات در کنار برخی اتفاق های جهانی قرار گرفته است. از جمله اینکه پتروشیمی‌ها نه تنها تحت تاثیر قیمت گاز در لایحه بودجه هستند بلکه برخی قیمت‌های جهانی هم وارد فاز اصلاحی شد و در مجموع روی این صنعت تاثیر منفی گذاشتند.

هلالات در ادامه در مورد شرط بهبود وضعیت بازار نیز اظهار کرد: این فضا به شرطی بهتر می‌شود که یک منبع نقدی شروع به خرید سهم های ارزنده در بازار کند. منظورم نقش حمایتی نیست، بلکه تفاوتی بین سهم های ارزنده با سهم های دیگر قائل شود و نمادهایی که به نظر ارزنده هستند را به شکل ملموسی بخرد تا هیجان خرید در بازار ایجاد شود.

وی ادامه داد: البته برای بهبود وضعیت بازار باید ابهامات نیز برطرف شود. بهترین اتفاق مثبت روند رو به کاهش نرخ بهره بین بانکی و به نظر من بدترین اتفاق کاری است که دولت در قبال بازار انجام می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در حالی که چندی پیش ۱۰ پیشنهاد از سوی دولت برای اصلاح لایحه بودجه ارائه شده بود که امکان ترسیم آینده مثبت بازار سرمایه را فراهم می‌کرد، هیات دولت در آخرین مصوبه خود زیر بار ۱۰ پیشنهاد اولیه نرفته و با عدم تعیین سقف برای قیمت گاز، برخی صنایع از جمله پتروشیمی‌ها را به سمت زیان ده بودن هدایت کرده است که تاثیر این تصمیم در وضعیت نزولی دو روز گذشته بازار سرمایه به خوبی قابل مشاهده است!

 

منبع: ایسنا

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی