بازدید 5318
۲

افزایش ۴۰ درصدی مبتلایان سرپایی کرونا در تهران

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مراجعات سرپایی‌ در تهران نسبت به سه هفته گذشته، گفت: امیکرون در تهران هم به سمت غالب شدن می‌رود و طبق الگویی که بررسی کرده‌ایم، نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد موارد ابتلا در تهران اُمیکرون است.
کد خبر: ۱۰۹۹۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴ 19 January 2022

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک»، دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کرونا در تهران، گفت: در وضعیت بستری ناشی از کرونا تغییر قابل توجهی نداشته‌ایم. اصل موضوع این است که اُمیکرونی که در تهران و ایران در گردش است، تقریبا دارد به سوش غالب بدل می‌شود.

وی با بیان اینکه امیکرون در تهران هم به سمت غالب شدن می رود، افزود: طبق الگویی که بررسی کرده‌ایم، نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد موارد ابتلا در تهران اُمیکرون است. در عین حال طبق الگوی هر ساله که در این فصل افزایش تعداد بیماران تنفسی و عفونت‌های ویروسی را داشتیم، امسال هم به همین صورت است. در عین حال افزایش آماری هم که در کودکان به ویژه کودکان زیر ۱۰ سال داریم، همین موضوع را نشان می‌دهد. در کودکان هم ابتلا به آنفلوآنزا و اُمیکرون تقریبا برابر است. البته ما از نظر صرفه اقتصادی نمی‌توانیم برای همه تست انجام دهیم و بر این اساس نمی‌توان آمار دقیقی داد.

توکلی با بیان اینکه قطعا بیشتر افزایش ابتلا به کرونا در حوزه سرپایی خواهد بود، ادامه داد: به‌طوری که بیماران، بیمارانی هستند که عمدتا بیماران بدحالی نیستند. منتها نکته‌ای که وجود دارد و منجر به امیدواری شده، این است که بالای ۸۰ درصد جمعیت‌مان واکسینه شدند. در عین حال آنچه واکسیناسیون را برای مقابله با سوش اُمیکرون تقویت می‌کند، انجام واکسیناسیون دز بوستر یا دز سوم است.

وی گفت: در حال حاضر خوشبختانه وضعیت‌مان بحرانی نیست و افزایشی هم که وجود دارد، عمدتا در بخش سرپایی است که شامل اُمیکرون و آنفلوآنزای فصلی است که عمدتا آنفلوآنزای فصلی نوع A است که البته علائم‌شان هم مشابه هم بوده و تفاوتی ندارد.

توکلی اظهار کرد: در کل مراجعات سرپایی نسبت به دو تا سه هفته گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مراجعات سرپایی‌مان افزایش یافته است، اما آمار بستری‌مان کماکان زیر ۱۰۰۰ مورد است. بیماران بدحال هم بسیار کم است و میزان بستری آی‌سی‌یو در تهران کمی بیش از ۲۰ نفر است.

وی با بیان اینکه عمدتا بخش‌های سرپایی بیمارستان‌ها آماده‌ باشند، گفت: توصیه اساسی ما به مردم خودمراقبتی است. ترجیح این است که اگر بیمار علائم خفیفی مانند سردرد، تب مختصر و... دارد، اقدامات حمایتی مانند مصرف مسکن‌ها و داروهای سرپایی و خوردن مایعات، استراحت و خودقرنطینگی انجام دهد. در عین حال اگر فرد پرخطری در خانواده است، مانند زنان حامله یا افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، مراقب باشند و حتما تست دهند تا اگر به کرونا مبتلا هستند، قرنطینه را رعایت کنند. اگر هم علائم شدید شد مانند سرفه‌های بسیار شدید، تب زیاد، بدحالی شدید و... به پزشک مراجعه کنند.

توکلی در ادامه درباره الزامات بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، ‌گفت: بازگشایی قاعدتا باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد. تهویه مناسب باید در مراکز انجام شود، زمان کلاس‌ها تا حد امکان کوتاه باشد. ضمن اینکه افرادی که سر کلاس حاضر می‌شوند، باید پروتکل‌هایی مانند استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری را رعایت کنند. در عین حال همچنان باید ظرفیت برگزاری مجازی کلاس‌ها نگه داشته شود تا اگر با پیکی مواجه شدیم، بتوانیم شرایط را برگردانیم.

وی درباره بروز پیک ششم با اُمیکرون نیز گفت: به نظر می‌رسد با توجه به واکسیناسیون و در صورت همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اگر پیکی با اُمیکرون داشته باشیم، خفیف و سرپایی خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بعد وزیر کشور میگه مدرسه ها حضوری باشه. اگه بچه های ابتدایی که واکسن نزدن توو مدرسه کرونا بگیرن همین آقای وزیر میاد جواب بده؟ میره توو هفت تا سوراخ قایم میشه و میندازه گردن مردم
یه تصمیم غیر کارشناسی و روو هوا میگیرن بعد برای رفع تکلیفشون میگن پروتکلها رعایت بشه. آخه بچه ابتدایی چجوری پروتکل رو رعایت میکنه؟ فردا هم اگه بچه ها کرونا بگیرن به روی خودتون هم نمیارین
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی