بازدید 7381
۴

واکنش پلیس راهور به اظهارات درباره تصادف بهبهان

معاون پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: انتظار این است به جای پاسخ‌های غیر فنی و غیرمنطقی و به جای مخدوش کردن افکار عمومی با اینگونه نگرش‌ها، همه و همه به فکر اصلاح و بهبود نقایص ایمنی و ارتقاء کیفیت خودرو‌های تولید داخل باشیم تا گامی را برای ایمنی بیشتر مردم برداریم.
کد خبر: ۱۰۹۹۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴ 18 January 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دامنه اظهارات پیرامون تصادف رخ داده در محور بهبهان رامهرمز همچان ادامه دارد و در تازه‌ترین آن‌ها، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور نسبت به سخنان دبیر انجمن خودروسازان که بازنشدن ایربگ خودرو‌ها در این حادثه را توجیه کرده بود، واکنش نشان داد.

 صبح روز ۲۰ دی ماه امسال بود که خبر وقوع تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان - رامهرمز در رسانه‌ها منتشر شد، خبری که از تصادف حدود ۶۰ خودرو با یکدیگر حکایت داشت و منجر به مرگ پنج تن شد. اما دو روز بعد در تاریخ ۲۲ دی ماه بود که اظهارنظری از سوی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی در رزمایش ارتقای توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور، این تصادف را به صدر اخبار رسانه‌ها بازگرداند.

سردار سیدکمال هادیانفر با انتقاد شدید از کیفیت خودرو‌های ساخت داخل گفته بود: «در همین حادثه بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟. دستگاه‌های مسئول باید بر کیفیت خودرو‌ها نظارت کنند. چرا استاندارد‌ها رعایت نمی‌شود؟»

اظهارنظر کوتاه رییس پلیس راهور، اما واکنش‌های بسیاری را درپی داشت که از جمله آن می‌توان به اظهارات مهدی اسلام‌پناه، رییس سازمان ملی استاندارد اشاره کرد که گفته بود: «استاندارد، کف کیفیت است و همه کیفیت نیست. نظام ارزیابی کیفی خودرو، مجموعه‌ای از عوامل و مولفه‌هاست. ما کفِ کیفیت را در نظر گرفتیم، اما همان هم رعایت نمی‌شود.»

فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم هم پیگیری قضایی باز نشدن ایربگ خودرو‌های تصادف بهبهان را ممکن دانسته و گفته بود: «کیفیت و ایمنی خودرو از تعهدات خودروسازان است. امروز آن‌ها به تکنولوژی دسترسی دارند و برای فراهم کردن بی‌نقص امکانات مکلف هستند.»

توجیه عجیب انجمن خودروسازان برای بازنشدن ایربگ‌ها
در حالی که انتقاد از کیفیت پایین خودرو‌های تولید داخل ادامه داشت و واکنش‌های زیادی نیز در همین خصوص از سوی کاربران فضای مجازی مطرح شده بود، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهارنظری درباره این تصادف را مطرح کرد، او درباره حادثه بهبهان و بازنشدن ایربگ خودرو‌ها گفته بود: «اکثر خودرو‌های حادثه دیده دارای ایربگ بودند، اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند. در مجموع‌عدم آسیب دیدگی خودرو‌های ال ۹۰ از روبه رو باعث شد تا ایربگ‌های آن‌ها عمل نکند. از میان ۱۵ خودروی پراید هم ۱۱ خودرو به دلیل سال ساخت تولید، فاقد ایربک بودند. در این حادثه از محصولات سایپا هشت خودرو دارای ایربگ بوده‌اند که، چون برخورد از عقب صورت گرفته ایربگ‌ها عمل نکرده اند.»

او همچنین گفته بود: «باید این نکته را اعلام کرد که اکثر خودرو‌های حادثه دیده دارای ایربگ بودند، اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده‌اند و به همین دلیل ایربک‌ها باز نشده است. البته براساس قوانین اگر سرعت فاصله دو خودرو در حادثه کمتر از ۱۵ کیلومتر باشد ایربگ آن‌ها باز نمی‌شود. نا گفته نماند. برخی از خودرو‌های این حادثه بعد از تصادف خاموش بوده‌اند و طبیعی است که ایربک عمل نکند.»

پلیس راهور: به جای اظهارات غیرمنطقی، به دنبال ارتقاء کیفیت خودرو‌های داخلی باشیم
این اظهارات که به نظر می‌رسد بیشتر توجیهی برای بازنشدن ایربگ خودرو‌ها و کیفیت پایین آن‌ها باشد، اما واکنش معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور را در پی داشت، سرهنگ عین الله جهانی در واکنش به این اظهارات می‌گوید: «از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان بسیار تعجب کردم، چطور ممکن است که در یک تصادف رانندگی همه خودرو‌ها از قسمت عقب دچار آسیب دیدگی شوند و این موضوع به عنوان دلیلی برای بازنشدن ایربگ اعلام شود؟ خب خیلی منطقی است که وقتی خودرویی از قسمت عقب آسیب ببیند، خودرویی دیگر از قسمت جلو با آن برخورد کرده است. یعنی ۶۰ خودرو با هم تصادف کرده‌اند و ایربگ هیچ کدام باز نشده، چون همه از قسمت عقب آسیب دیده‌اند؟»

جهانی ادامه می‌دهد: «انتظار این است به جای پاسخ‌های غیر فنی و غیرمنطقی و به جای مخدوش کردن افکار عمومی با اینگونه نگرش‌ها، همه و همه به فکر اصلاح و بهبود نقایص ایمنی و ارتقاء کیفیت خودرو‌های تولید داخل باشیم تا ضمن عمل به وظایف، گامی را برای ایمنی بیشتر مردم برداریم.»

وی با تاکید بر اینکه پلیس خود را مدافع حقوق مردم می‌داند، می‌افزاید: «کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی در تصادف زنجیره‌ای حدود ۶۰خودرو در محور بهبهان به رامهرمز، ضمن بررسی صحنه تصادفات مواردی را احصا کردند که برخی از آن‌ها را در راستای تنویر افکار عمومی اعلام می‌کنم. نخست اینکه عمده خودرو‌ها در این حادثه دارای مدل بالای سال ۱۳۹۱ بوده اند، یعنی باید ایربگ داشته باشند. دوم اینکه شدت تصادفات، اظهارات شهود و بررسی‌های کارشناسی نشان دهنده سرعت بالای خودرو‌ها در زمان بروز تصادف بوده است که بر هر بیننده‌ای حتی غیر کارشناس نیز واضح و مبرهن است، پس باید ایربگ در این سرعت باز شود.»

معاون پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه می‌دهد: «نکته سوم همان ادعایی است که در مورد قسمت عقب خودرو‌ها مطرح شد. در تصادفات زنجیره‌ای، وسایل نقلیه پشت سر همدیگر یعنی آسیب موثر به جلوی تمام وسایل نقلیه درگیر حادثه بوده و طبیعی است که با ورود ضربه ناحیه جلوی خودرو می‌بایست ایربگ‌ها عمل کنند و عجیب اینجاست که دبیر انجمن خودروسازان، ضربه را برای همه خودرو‌ها از عقب آن‌ها بیان کرده است. در حالیکه خودرویی که در این تصادفات از عقب آسیب دیده، قبل از آن با قسمت جلو، به ماشین جلویی برخورد کرده است و باید ایربگ‌ها عمل می‌کردند.»

جهانی تصریح می‌کند: «عمل نکردن ایربگ‌ها فقط در این تصادفات نبوده و یا انفجاری که در یکی از خودرو‌ها در این حادثه شاهد بودیم، صرفاً معطوف به این تصادف زنجیره‌ای نبوده و بار‌ها و بار‌ها شاهد این نقایص فنی و ضعف ایمنی خودرو‌ها بوده‌ایم که نشان می‌دهد لازم است ایمنی خودرو‌ها مورد توجه جدی قرار بگیرد.»

اظهارات درباره تصادف رخ داده در محور بهبهان - رامهرمز که به تصادف بهبهان نیز مشهور شد، همچنان ادامه خواهد داشت و باید دید آیا دو خودروساز اصلی کشور تصمیمی بر ارتقاء ایمنی خودرو‌ها خواهند داشت یا در بر همان پاشنه سابق خواهد چرخید؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴
جناب نعمت بخش عقب خودرو با چی برخورد داشته مگه با جلو خودرو پشت سر برخورد نکرده چرا ایربگ اون عقبی عمل نکرده؟
نشستید بر مرکب جهالت و ارابه مرگ تحویل خلق الله میدهد و حرفهای صدمن ی غاز میگید

واقعا تحریم ها برای شما نعمت است واردات خودرو آزاد کنید اینقدر خون بدل مردم نکنید کرونا و بیماریهای جور واجور به اندازه کافی مردم را روانه قبرستانها کرده
عذر بدتر از گناه وقیحانه! حداقل مسئولیت ناکارآمدیتان را قبول کنید و بابتش از مردم عذرخواهی کنید و بیشتر از این به شعور خودتان و مردم اهانت نکنید.
دبیر محترم انجمن خودروسازی ایران با این اظهار نظر به شعور مردم توهین میکنه . اگر خودرویی از عقب ضربه خورده ، حتما" یه خودروی دیگه بوده که از جلو ضربه زده ، نکنه همه خودروها تو جاده دنده عقب میمودند؟ !!!
يك نكته اينجا فراموش شد و آن اظهار نظر سازمان استاندارد هست كه مدعي شده استانداردها رعايت نميشود.... خوب اگر رعايت نميشود چرا سازمان استاندارد آنان را تائيد ميكند؟!؟!؟!؟!؟! چرا پلاك ميشود!؟!؟!؟! چرا دستگاههاي متولي برخورد نميكنند!؟!؟!؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست