تصمیم مهم دولت درباره بازار سرمایه

هیأت دولت به ریاست ابراهیم رئیسی در جلسه ای که شب گذشته برگزار شد، در پی نگرانی مدیران شرکت ها و فعالان بازارسرمایه از نحوه محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و تعیین قیمت خرید برق اقدام به اعمال اصلاحاتی کرد .
کد خبر: ۱۰۹۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶ 18 January 2022

به گزارش بورس تابناک، مسئله تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در هفته‌های اخیر و پس از تقدیم لایجه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس، بدل به یکی از بحث‌های داغ این روزهای بازار سرمایه شده است. هیأت دولت به ریاست ابراهیم رئیسی و در پی نگرانی مدیران شرکت ها و فعالان بازارسرمایه از نحوه محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و تعیین قیمت خرید برق در جلسه دیروز ، اقدام به اعمال اصلاحاتی کرد .

در جلسه هیأت دولت که بعد از ظهر دیروز یکشنبه به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، مصوب شد فرمول محاسبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها مانند سال ۱۴۰۰ محاسبه و اعمال گردد.

همچنین نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و غیره آنها معادل ۴۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی است و همچنین صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌شود. معادل کاهش در منابع ناشی از این تصمیم نیز میبایستی به صورت کاهش در مصارف تبصره (۱۴) اعمال گردد.

اصلاح آیین نامه اجرایی تعیین قیمت خرید برق با توجه به ساز و کار بازار در بورس

هیأت وزیران به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی درخصوص آیین نامه اجرایی بند (ب) ماده (۴۴) قانون برنامه ششم توسعه موضوع تعیین قیمت خرید برق با توجه به ساز و کار بازار در بورس، با پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری مبنی بر اصلاح آیین نامه مذکور موافقت کرد.
به موجب این اصلاحیه، وزارت نیرو موظف است به منظور افزایش بازدهی و ضریب بهره‌وری نیروگاه‌ها، نسبت به صدور موافقتنامه اصولی یا انعقاد قرارداد خرید برق برای طرح‌های احداث نیروگاه‌های جدید با بازدهی ۵۵ درصد تا ۶۰ درصد اقدام نماید.
این وزارتخانه همچنین موظف است قیمت برق را با توجه به سازوکار بازار بورس تعیین کند.

حالا محمدهادی سلیمی‌زاده مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار توییتی، توضیحاتی را پیرامون برداشته شدن سقف پنج هزار تومانی نرخ خوراک ارائه کرده است که بار دیگر به بحث‌ها در این زمینه دامن می‌زند.

سلیمی‌زاده که این فرمول را معیوب دانسته معتقد است به دلیل کاهشی شدن قیمت گاز هاب‌های اروپایی، نرخ های کنونی دوامی نخواهد داشت و این فرمول تعیین نرخ نیز نارسایی‌های زیادی دارد که می‌تواند زمینه ساز تغییر قریب الوقوعش شود.

تصمیم مهم دولت درباره بازار سهام | سقف نرخ خوراک پتروشیمی ها برداشته شد |
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار