بازدید 15990
مرور روزنامه‌های ۲۲ دی ماه

برای فقرا، چه باید کرد؟ /خسارات‌ جبران‌ناپذیر ارزترجیحی / اصول سه گانه توافق برجامی در سرمقاله جمهوری اسلامی

ماجرای هواپیما‌های فرسوده و باقی قضایا، جنجال «علی‌عسکری»، انتقاد تند نمایندگان مجلس از حذف ارز ترجیحی، واکنش سخنگوی دولت به احتمال استیضاح دو وزیر یا ترمیم کابینه، شکنجه و تحقیر ممنوع است، از مذاکرات وین تا واکسن و معیشت مردم، لطف «ای‌اف‌سی» به فوتبال ایران! چرا عراق از ایران دور شد؟ و استاندارد‌های دوگانه خط فقر، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۹۸۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۷ 12 January 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۲ دی ماه در حالی چاپ و منتشر شد که وعده افزایش عادلانه حقوق کارمندان، تسهیلات ویژه برای زنان بازداشتی و متهمان سیاسی، بازسازی دیپلماسی منطقه‌ای و ماراتن مذاکرات وین در مراحل سرنوشت‌ساز در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


برای فقرا، چه باید کرد؟

مهدی پازوکی تحلیلگر مسائل اقتصادی طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان برای فقرا، چه باید کرد؟ نوشت: مشکل اصلی در جامعه ایران سیستم تأمین اجتماعی ناکارآمد است و این لزوماً به معنی سازمان تأمین اجتماعی نیست، بلکه همین کمک‌هایی که بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد شهید، بنیاد ۱۵ خرداد و سایر بنیاد‌های عام‌المنفعه دارند باید سازمان‌دهی شود. نباید دولت در این حجم و اندازه از بودجه دولتی به این نوع نهاد‌ها کمک کند بلکه این نهاد‌ها باید بیشتر بودجه‌شان با کمک‌های مردمی اداره شوند. به همین دلیل می‌گویم این سیستم ناکارآمد است. درجایی بهزیستی کمک کرده و هم‌زمان کمیته امداد هم کمک کرده و در جای دیگر هیچ‌کدام از این‌ها هیچ کمکی نکرده‌اند. فلسفه اینکه در دولت اصلاحات، وزارت رفاه تأسیس شد این بود که این موازی کاری‌ها در هم ادغام شود، متأسفانه این موضوع اتفاق نیافتاد. البته من روی اسم‌ها حرفی ندارم بلکه سیستم بازتوزیع برای طبقات تهیدست و نیازمند سیستم کارآمدی نیست. گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد از کسانی که تحت نظر کمیته امداد هستند و ۴۰ درصد کسانی که تحت پوشش بهزیستی‌اند، نیازمند نیستند، زیرا این انتخاب‌ها سلیقه‌ای است. در واقع اصلاً سیستمی وجود ندارد که مشخص کند فردی واقعاً نیازمند است یا خیر، این‌ها قطعاً باید مورد رسیدی قرار گیرند.

صندوق پیشرفت و عدالت پیش از این با نام صندوق کارآفرینی امید فعالیت می‌کرد و قاعدتاً این طرح هم به سرنوشت کمیته‌ها و بنیاد‌های خیریه دچار می‌شود. در ایران باید اصلاحات ساختاری انجام شود و سعی شود خردمندانه عمل شود. سیستم عدم تمرکز خوب است، اما استاندار‌ها نمی‌دانند برای فقرا چه باید بکنند. بیش از ۷۷ میلیون از جمعیت ۸۳ میلیونی یارانه می‌گیرند. دلیل این است که یارانه‌ها در ایران هدفمند نشد و این فقط پخش کردن پول است. اکنون فردی استاد دانشگاه است یا پزشک و بازرگان و درآمد بالایی هم دارد، اما یارانه می‌گیرد. در حالی که باید به سه دهک پایین درآمدی کشور یارانه داد که شناسایی این‌ها بسیار زیاد راحت است. حدوداً تا جایی که آمار سال‌های قبل را دارم حدود ۱۳ میلیون نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که فعلاً به عنوان نیازمند هستند حالا هرکسی نیازمند به یارانه بود برود و در کمیته امداد ثبت‌نام کند و در سیستم هم باشد تا کمک دریافت کند. پس سیستم توزیع‌مان اشکال دارد در نتیجه این یارانه‌ها به نحو مطلوبی توزیع نمی‌شود و خودش باعث تولید نابرابری توزیع درآمد شده و فقر هم از بین نمی‌رود.

باید از تکنولوژی اطلاعات استفاده کنیم. وظیفه دولت انجام دو کار اساسی است. یکی طراحی سیستم مالیاتی کارا که مالیات را از صاحبان ثروت بگیرد و به مردم نیازمند برساند و دوم با طراحی سیستم تأمین اجتماعی کارا این را بازتوزیع کند. بسیاری از بنیاد‌های خیریه به دلیل فرار مالیاتی تحت لوای خیریه آمده‌اند و اکنون ایران بهشت دلالان شده است که با طراحی سیستم باید جلوی این کار گرفته شود. تخصیص بودجه استانی از محل طرح‌های استانی در صندوق پیشرفت و عدالت ذخیره می‌شود، این صندوق پیش از این با نام صندوق کارآفرینی امید فعالیت می‌کرد و قاعدتاً این طرح هم به سرنوشت کمیته‌ها و بنیاد‌های خیریه دچار می‌شود. در ایران باید اصلاحات ساختاری انجام شود و سعی شود خردمندانه عمل شود. سیستم عدم تمرکز خوب است، اما استاندار‌ها نمی‌دانند برای فقرا چه باید بکنند. باید زیرساخت‌هایی فراهم شود که از این مهم غفلت شده است.


خسارت‌های جبران‌ناپذیر ارزترجیحی

محمدرضا یزدی‌زاده کارشناس اقتصادی طی یادداشتی در شماره امروز ایران با عنوان خسارات‌ جبران‌ناپذیر ارزترجیحی نوشت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مانند هر طرح دیگری قاعدتاً منطبق بر یک سری اهداف ارائه شده و قطعاً همچون هر طرح دیگری آثار منفی همراه داشته است. در تاریخ اقتصاد کشور بار‌ها نتایج سیاست‌های منطبق بر ارز‌های دو نرخی آزمون شده و در نهایت به این نتیجه رسیده‌ایم که اقدام نادرستی است. اما مجدداً بنا به شرایط خاص و از آنجایی که همچنان گمان می‌شود راحت‌ترین راه حل بهترین راه حل است، برای چندمین بار ارز چند نرخی را اجرایی کردیم. اگر اهداف اجرای این سیاست را حمایت از مصرف‌کننده، کاهش قیمت برخی کالا‌های ضروری برای مصرف‌کنندگان و کاهش تورم بدانیم باید بررسی کرد که آیا این طرح توانسته اهداف خود را محقق کند و چه آثار منفی‌ای برجای گذاشته است؟


زمانی که یارانه به کالای مصرفی اختصاص می‌یابد و از آنجا که مصرف، تابع درآمد است یعنی هرچه درآمد بالاتر رود، مصرف نیز افزایش می‌یابد، پس می‌توان گفت در این مرحله عملاً نقض غرض صورت گرفته است؛ یعنی ارزی برای کمک به اقشار کم‌درآمد اختصاص پیدا کرده که مصرف پایین‌تری دارند و، چون درآمدشان پایین‌تر است، پس یارانه کمتری را هم دریافت می‌کنند، چون یارانه به تناسب مصرف داده می‌شود. در بحث کنترل تورم نیز بنا به دو دلیل چنین هدفی هرگز تحقق پیدا نکرد. نخستین مسأله سیستم نظارت بر توزیع است و نظارت به اینکه آیا یارانه به مصرف‌کننده رسیده یا خیر که به نظر این نظارت غیرممکن است. حتی همان مصرف‌کننده پردرآمدی که بیشتر مصرف می‌کند و سهم بیشتری از یارانه دارد کاملاً از یارانه منتفع نمی‌شود، چون سیستم توزیع ایراد اساسی دارد و عملاً کاهش قیمت صورت نمی‌گیرد.

از سوی دیگر زمانی که قیمت کالا‌های مصرفی داخل پایین نگه داشته می‌شود قاچاق منفی روی می‌دهد؛ با این توضیح که اگر صادراتی هم انجام می‌شود در واقع صادرات ارز سوبسیددار کشور است. موضوع قاچاق و صادرات ارز باعث افزایش قیمت کالا‌های داخلی می‌شود و این خود مجدداً نقض غرض است. نتیجه بسیار مخرب دیگر این سیاست آن است که تصمیم‌گیران از سوی مردم تصمیم می‌گیرند که بخشی از امکانات مردم را به مصرف کالا‌های خاصی اختصاص دهند که نتیجه آن این است که دولت از درآمد حاصل از فروش ارز محروم می‌شود و تبعاتی همچون کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی و تورم را به همراه دارد که از جنبه دیگری اهداف طرح را زیر سؤال می‌برد. البته که تورم ایجاد شده مجدداً زندگی اقشار آسیب‌پذیر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اغنیا را منتفع می‌کند. یکی دیگر از نتایج مخرب تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، آسیب به تولید داخلی است؛ با این توضیح که وقتی به واردات کالا یارانه اختصاص می‌یابد نمی‌توان انتظار داشت آن کالا در داخل تولید شود چرا که تولید‌کننده دیگر توان رقابت ندارد. مشخصاً در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی که به مواد غذایی اختصاص یافت در واقع تولید این مواد غذایی در داخل به سمت صفر رفت و امنیت غذایی کشور به خطر افتاد. همچنین در بخش کشاورزی الگوی کشاورزی به‌هم ریخت. کشاورز به‌جای آنکه به دنبال کشت این محصولات برود به سمت کشت محصولات آب‌بر سوق داده شد که قابلیت صادرات دارند؛ این یعنی کشاورز به صادرکننده ارز تبدیل شد؛ بنابراین هیچ یک از اهداف متصور شده این سیاست محقق نشد و علاوه بر آن بزرگترین ضربه به تولید داخلی وارد آمد.


با این تفاسیر از کسانی که از ادامه این سیاست جانبداری می‌کنند باید پرسیده شود که دلیلشان چیست. وقتی هیچ‌یک از اهداف طرح محقق نشده است. حالا پس از تشریح و تبیین این سیاست و بررسی آثار مخربش این سؤال مطرح می‌شود که راهکار چیست. بدون تردید باید در اقتصاد به سمت قیمت‌های یکسان حرکت کنیم. چند نرخی بودن تخصیص منابع را به‌هم می‌ریزد. پیشنهاد می‌شود مابه‌التفاوت ارز به یک حساب یا صندوق مجزا تحت عنوان صندوق رفاه ملی واریز شود. البته که محل هزینه این صندوق باید کاملاً شفاف و مشخص باشد و با بودجه دولت ادغام نشود. یعنی صرف پرداخت یارانه نقدی به اقشار آسیب‌پذیر، بیمه همگانی و خدمات دیگر تأمین اجتماعی شود. در جمع‌بندی نهایی باید گفت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. این ضرورتی برای حرکت به سمت امنیت غذایی کشور، الگوی مناسب تولید و تحقق عدالت اجتماعی است که باید اجرا شود.

 

اصول سه گانه توافق برجامی در سرمقاله جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان اصول سه گانه توافق برجامی نوشت: اجماعی که اکنون در کشور ما بر سر استقبال از توافق در مذاکرات وین برای احیاء برجام و رفع تحریم‌های ضدایرانی آمریکا وجود دارد، بسیار مغتنم است.
عموم مردم، احزاب، جناح‌ها و تمام فعالان سیاسی از این توافق استقبال می‌کنند. جالب است که بدانیم حتی دولتمردان سابق هم از توافق وین حمایت می‌کنند و آن را دستاوردی برای کشور و در جهت حل مشکلات مردم می‌دانند.
نشانه‌های امیدوارکننده‌ای که در زمینه پیشرفت مذاکرات و مهم‌تر از آن، اصل مجاز بودن مذاکره به صورت پیاپی نمایان می‌شوند، احتمال موفقیت مذاکرات وین را افزایش داده‌اند. اکنون حتی مخالفان دیروز برجام و کسانی که اصل مذاکره را نفی می‌کردند، نه‌تن‌ها برجام را نفی نمی‌کنند بلکه مذاکره برای احیاء آن را لازم می‌دانند.


کسانی که از ابتدا با برجام و مذاکره موافق بودند، اکنون از تغییر نظر و موضع مخالفان دیروز برجام و مذاکره خوشحالند و از این رویکرد صحیح و منطقی استقبال می‌کنند. این خوشحالی و استقبال، از یک پشتوانه مستحکم برخوردار است که به طبیعی بودن پیدایش تغییر در نگاه افراد به اقتضای زمان و تحولاتی که در بستر زمان به وجود می‌آید برمی‌گردد. علاوه بر این، هم‌نظر شدن افراد و اقشار و جناح‌های مختلف درباره موضوعاتی که قبلاً اختلافی بوده‌اند، نوعی موفقیت برای همه و برای جامعه و کشور است و به همین دلیل است که مورد استقبال عمومی قرار می‌گیرد.


در کنار این هم‌نظر بودن مبارک، همگان در حفاظت از منافع ملی و کوتاه نیامدن از اصول و ارزش‌ها در رسیدن به هر توافقی نیز هم‌نظر هستند. بر همین اساس، توافق وین بطور طبیعی باید متضمن منافع ملی مردم ایران باشد و هیات مذاکره‌کننده موظف است این اصل بسیار مهم را رعایت نماید.


اصل دوم، سرعت عمل در رسیدن به توافق است. منظور این نیست که مصالح و منافع کشور و ملت، فدای سرعت بخشیدن به امضاء توافق شود. آنچه مورد انتظار است اینست که تحرک هیات مذاکره‌کننده با رعایت تمام جوانب و در نظر گرفتن منافع و مصالح، در اندازه قابل قبولی باشد تا خسران‌های وارده به کشور و ملت در اثر تحریم‌ها هرچه زودتر پایان یابد. می‌دانیم که در اثر کارشکنی‌ها علیه هیات مذاکره‌کننده قبلی و ایجاد تاخیر در فرجام یافتن تلاش‌های آن هیات، زیان‌های زیادی متوجه کشور و مردم شد که متاسفانه کسی پاسخگوی آن نیست.


اصل سوم، ضرورت خودداری از اعتماد به بیگانگان است. برای عنوان بیگانگان نیز باید مفهوم وسیع شرقی و غربی را در نظر بگیریم و عدول از سیاست «نه شرقی، نه غربی» را ممنوع بدانیم. توافق‌نامه را بگونه‌ای تنظیم کنیم که غرب نتواند از آن عدول کند آنگونه که آمریکای ترامپ کرد، و شرق نتواند گروکشی کند آنگونه که چین و روسیه به بهانه تحریم‌ها کردند. اعتماد نکردن، به معنای تعامل نکردن نیست. تعامل اگر هوشیارانه باشد، مشکلی پدید نمی‌آید.


این‌ها اصول مورد قبول و اجماع عموم مردم، فعالان سیاسی، جناح‌ها و مسئولین هستند. توافق بر مبنای این اصول نه‌تن‌ها در مذاکرات برجامی وین، بلکه در هر موضوع دیگری و در هر زمان دیگری با هر دولتی که اصل موجودیت و مشروعیتش مورد قبول باشد، امری معقول، منطقی و مقبول خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴۴
درجواب سئوال شماکه فرمودیدبرای فقراباحذف ارزترجیحی وگرانی های باورنکردنی درکشورثروتمندی چون ایران که روی دریای نفت وگاز ومعادن که همگی نعمات خدادی است واقعاً برای فقرا هیچ کاری نمیشودکردکه البته طبقه متوسط هم قطعاً
به طبقه نیازمندوفقیر تبدیل میشوندوعلاوه برگرسنگی وبیکاری
خدای نخواسته دزدی وجرم وخطاکاری هم قطعاًتشدیدخواهدشد نمیدانیم واقعاًآنانکه متعصبانه دنبال حذف ارزترجیحی هستند چه فکری میکنندوهرچه به نیازمندان نیزکمک شودگرانی بیشتر و مشکلات عمیق ترخواهدشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
وفتی دارو بیش از 10 برابر گرانتر شده ، وقتی خودرو بیش از 20 برابر گران شده ، وقتی گوشت و مرغ و حبوبات و خانه و غیره همه سر به فلک کشیده اند ؛ اثر مثبت یا منفی این ارز ترجیحی را کجا باید دید؟ چیزی بجز رانت و توزیع ارز به از ما بهتران نیست ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد

ایران ۹ درصد ثروت جهان را دارد

ایران ۸۴ میلیون جمعیت دارد

ایران ۷۰ میلیون فقیر زیر خط فقر دارد

ایران دارای یکی از جوانترین مردم را در بین کشورها دارد

ایران دارای یکی از بیشترین جوانان تحصیلکرده و متخصص ولی بیکار را در دنیا دارد

ایران دارای رتبه ۶ در جاذبه توریستی گوناگون و متنوع جهانی را دارد

ایران از نطر درامد توریستی در بین ۱۹۰ کشور مقام ۱۶۹ را دارد

ایران دارای مقام ۴ در نفت و مقام دوم در ذخایر گاز جهان را دارد

رتبه ایران در شفافیت اقتصادی و فساد سازمان یافته در جزو بدترین های دنیا است
و فقط ۴ کشور از ما بدتر هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
مدیران ما با نقاب خدمت بعد از سالیان ایا زندگی ما باید اینگونه باشد اگر از بالا تا پایین هم این بودحال و روز افراد این نبود
ناشناس
| Japan |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
وقتی روی دریای ثروت هستیم بایدآنقدررفاه داشته باشیم که به صدقه(ارزترجیحی))اصلا نیازنداشته باشیم
ناشناس
| Canada |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
مذاکرات سرنوشت ساز به جای حساس رسیده!
بیخوده جو هیجانی ندید حتی از دوره روحانی توافق انجام شده بود
کدوم مردم ۹۰ درصد مردم زیر خط فقر هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
چنانچه خط فقر را مبلغ ۱۰ میلیون تومان بگیریم

تعداد ۷۴ میلیون نفر زیر خط فقر هستند

ولی معاون وزیر میفرمایند خط فقر ۴ میلیون تومان است !!!؟

بودجه مجلس و سیمای میلی و نهادهای حوزوی و اوقاف و امور مثلا فرهنگی همچون بنیاد سعدی حداد عادل و شورای نگهبان و ووووو

افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی داشته اند

ولی هنوز برای تسویه بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی
هیچ اقدامی نکردند

لدا بازنشستگان تامین اجتماعی حداقلی بگیر با ۴ میلیون تومان باید فقر و گرسنگی و سوء تغذیه و شرمندگی را ادامه دهند !!؟؟؟
خط فقر ۱۵ میلیون
حقوق کارگر ۵ میلیون
حقوق مسئولان ۶۰ میلیون

( ساندیس بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید )
گرانی کالاها همچنان ادامه داره

برنج از یکماه پیش تا حالا ۲ بار گران شده

رییسی مچکریم ؟!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
چرا یاور محرومان رکورد می زنه معترض هستید اینهمه رفته بالا و صعود کرده نزول که نکرده اما اون عدالت که نام می برن کی میرسیم
دانشمندان از همه نقاط جهان در تلاش هستند که بفهمند چطوری اقتصاد کشور ایران به این روز افتاده .

مسئولان خدا قوت
خسته نباشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
نیازی به دانشمند نیست

وقتی جمعیت را در دو طبقه
عوام و خواص تقسیم کردند

اکثریت عوام ، که فقط برای تطاهرات و انتخابات و جنگ عزیز موقت هستند

و در فقر و جهل و نداری و فشار و سانسور نگه داشته میشوند

یک طبقه اقلیت ( خواص )
که دارای تمام ثروت و قدرت و رسانه و اختیار کشور و مردم هستند

و غیر پاسخگو و غیر منتخب
و بدون نطارت واقعی مردم هستند !!؟
شما میتونید فقرا رو به گروه ها و دسته های مختلفی تقسیم کنید بعد اونا رو دوباره در دسته های دو تایی و سه تایی تقسیم کنید بعد بین اونا برگه های سفیدی توزیع کنید بعد برگه ها رو جمع کنید و یک بار دیگه اونا رو از پشت توزیع کنید بعد همه برگه ها رو جمع کنید و پاره کنید بریزید دور بعد همه اونا رو دوباره جمع کنید و براشون سخنرانی کنید و در پایان ازشون بخواهید ضمن دعا به جان مسیولین متفرق بشوند
بهتره بگین برای ۸۰ میلیون از فقرا چی کار کنیم
یکی کیهان را از خواب بیدار کند
داداش، ما توی ایران کرونا نداریم، اسمش را گذاشتیم، سرما خوردگی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
امروز دوباره یاد جورج سوروس افتاده
عبدالرضا داوری مشاور سابق اقای احمدی نژاد گفته خودم این دروغ دیدار رییس دولت اصلاحات با سوروس را در کیهان نوشتم و امروز این رورنامه دوباره یاد جورج سوروس افتاده
فقرا باید بمیرندتا زجرکش نشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
نصف بیشتر جمعیت ایران بمیرند مشکل فقرا حل می شود!!!
این چه جور انرژی هسته ای هست که همه ی انرژی مان را گرفته
نخواستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
انرژی از نوع حق مسلم!
دولت رییسی هیچ برنامه اقتصادی ندارد
تیم اقتصادی او همان تیم اقتصادی محمود است
وضع از این هم بدتر خواهد شد
مخالفان دیروز مذاکرات برجام ، التماس کنندگان امروز روسیه و مذاکرات برجام

این است سیاست بی ثبات ایران .
و دخالت های آشکار روسیه در همه امور ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
اول برو معنی دخالت را بفهم
متاسفانه اشکال بودجه ۱۴۰۱ هزینه بالای موسسات و نهادها و سازمانها و ارگانهاست و دولت باتوجه تحریم ها برای جبران هزینه های این سازمانها ارز ۴۲۰۰ رو حذف کرده که اینکار موجب گرانی شدید دارو و مواد غذایی میشه البته قول یارانه نقدی جبرانی داده ولی باید در عمل دید که چه اتفاقی برا معیشت مردم میوفته. اگر اقای رییسی جلوی هزینه سازمانها و خرجاشونو میگرفت خیلی بهتر بود
در آمریکا قلب خوک را به انسان پیوند زدند

در ایران بیماران بیچاره از این داروخانه به آن داروخانه در جستجوی دارو هستند

گناه مردم ایران چه بود ؟!؟!؟!؟!؟!؟؟؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
خواب امریکا دیدی خیره انشاا..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
مقایسه این چنینی مثل مقایسه جهنم و بهشت است ایران بجز برای سیاستمداران... برای بقیه مردم جهنم شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
از خانم ابتکار که فرزندش در امریکا تشریف دارن بپرس
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
اینجا ۲۰۳۰ و دیگر بخش های خبری فقط امارهای بالای کرونا در امریکا را اعلام میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
شُکر نعمت ، نعمتت افزون کند

کفر نعمت از کفت بیرون کند
هیات مذاکره کننده ایرانی در وین سخت مشغول لب خوانی طرف های مقابل هستند
باقری چند جلد لغتنامه انگلیسی و روسی با خودش برده

مثل اینکه ایندفه خبرهایی هست !؟
شما فکر میکنید با حذف ارز ترجیحی، رانت و فساد وجود نخواهد داشت؟ چه کسی خبر داره دولت برای چه کسانی و چه مبلغی یارانه واریز میکنه؟ بیش از یک دهه از اجرای هدف‌مندی یارانه میگذره، آیا طی این مدت هیچ تحقیق و تفحصی از سازمان هدف‌مندی یارانه ها صورت گرفته؟
یه راه دیگه برای هم دردی با فقرا که مسئولین ما هم خوب می دونن اینکه کاری کنیم طبقه متوسط در همین نزدیکی ها و طبقات بالا هم در آینده ای نه چندان دور به این فقرا پیوسته و آنها احساس دلتنگی و سرخوردگی نکنن.
در دوره احمدی نزاد هم وقتی خواستند بنزین روگرون کنند اعلام شد تفاوتش به حساب مردم واریز وتغییر در هزینه ایجاد نخواهدشد ولی بعد با استعلام از سازمانها وسایر نهادها برخی را حذف و این حذف به ناحق رخ داده ورضایتی درآن نبوده وهمین مباحث وتغییر سیاست بعد از فازاول اجرا امروز مردم را به ستوه اورده است.
برای ما ملت فقیر باید قبرهای ارزان قیمت تهیه کرد
کلمه فقرا را از رادیو و تلویزیون حذف کنید.
به گفته ایت الله جوادی املی کشور را باکمیته امداد نمی شود اداره کرد.
اینکه برای فقر چه باید کرد بر میگردد به همان ضرب المثل معروف که اگر به یک نفر ماهی دادی اورا یکبار سیر گرده ای.اما اگر ماهیگیری باو یاد بدهی اورا تا اخر عمر سیر کرده ای....وجود انبوه نهاد های دولتی وخصوصی خیریه در کشوراز قبیل کمیته امداد وبهزیستی وانبوه موسسات محلی وخصوصی که کارشان فقط برقراری مقرری حداقلی برای اقشار مردم هست. به تنهایی راه گشا نیست.اصولا وجود این همه نهاد خیریه در کشور .اگرچه نشان از نیت خیر وفرهنگ نوع دوستی ما ایرانیان دارد اما درمجموع بیانگر وجودانبوه نیازماندان در یک جامعه است ونشانه خوبی نیست چون دلالت بر فقر گسترده در گستره زیادی از جمعیت کشور دارد. لذامدیریت اقتصادی واجتماعی وسیاسی کشور باید بدنبال فقر زدایی از کشور از طریق ثبات اقتصادی.ریشه کنی بیکاری وتولید ثروت درکشور باشدوهمه اینها در گرو سیاست خارجی معتدل مبتنی برشعارگریزی وتعامل با جهان میباشد
ما در ایران فقیر نداریم همه داریم ادای فقیر بودن را در می آوریم به خدا همه چیز عالیه هیچ مشکلی هم نداریم و هر روز هم داریم به عمر با برکت مسیولین دعا می کنیم خدا سایه همه عزیزان زحمت کش مسیول را از سر ملت کم نکند.



این جملات رو از زبان اون شخصیت کارتونی که در برنامه کلاه قرمزی همه چیز رو برعکس می گفت گفتم.
سردار حاجی زاده بهتر است تا بجای مورد حمله قرار دادن روحانی و سنگر گرفتن پشت شهید سلیمانی و رهبری

برای دلجویی از بازماندگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی و دادن مستندات و دلایل قانع کننده اقدام نمایند
کاری باهاشون نداشته باشید خود به خود تموم میشوند کم کم کل مردم تمام میشوند اربابان و آقازاده ها میمانند با مملکت دیگر کسی هم نیست مزاحمشون بشود
از شهیدان خجالت بکشید که نرفتند که بروید با دشمنان سر میز تا در مورد خاکمان حرف برنید
موضوع روز:برای فقراچکاربایدکرد؟
تیترامروزکیهان:هشدارسردارسلیمانی به روحانی چه بود؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار