بازدید 4276
اقتصاد در گذر زمان

از «اعلام تعداد بیکاران کشور توسط وزارت کار» تا «به پایان رسیدن روزهای درخشان طلا»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۹۸۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 12 January 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۲۲ دی ۱۲۹۰، مورگان شوستر خزانه دار کل ایران که بر اثر اولتیماتوم روس‌ها برکنار شده بود، امروز پس از دریافت غرامت تهران را ترک کرد.

۲۲ دی ۱۳۴۰، عبدالحسین بهنیا وزیر دارایی در اعتراض و مخالفت با لایحه اصلاحات ارضی استعفا داد.

۲۲ دی ۱۳۴۴، بین ایران و شوروی ۵ موافقتنامه و قرارداد درخصوص ذوب‌آهن و احداث شاه لوله گاز در ایران، در مسکو امضا شد.

۲۲ دی ۱۳۴۵، قرارداد خرید دومین کارخانه نورد ایران بین نماینده شرکت دماک و شرکت نورد ایران امضا شد.

۲۲ دی ۱۳۵۰، "اسپیرو واگنیو" معاون رئیس جمهور آمریکا دومین کنفرانس سرمایه گذاری در ایران را با حضور ۴ وزیر دولت ایران افتتاح کرد. سرپرستی هیأت ایرانی در کنفرانس را هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد بر عهده داشت. اولین کنفرانس سرمایه گذاری در ایران ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۹ در تهران آغاز به کار کرد.

۲۲ دی ۱۳۵۴، به موجب قراردادی که بین ایران و ژاپن به امضا رسید مقرر شد دو کشور تا سقف ۸/۱ میلیارد دلار در صنایع نفتی و پتروشیمی مشترکا سرمایه گذاری کنند.

۲۲ دی ۱۳۵۵، بین ایران و انگلستان یک قرارداد بازرگانی و صنعتی منعقد شد به موجب این قرارداد، مقرر شد که انگلستان در صنایع اتومبیل سازی، برقی کردن راه آهن، ایجاد ناوگان نفت کش، مونتاژ تراکتور و موتور دیزل در ایران سرمایه گذاری کند. اعلام شد که ایران در سال گذشته یک میلیارد دلار کالا از انگلستان وارد و ۱۴ میلیون دلار کالای غیرنفتی به آن کشور صادر کرده است.

۲۲ دی ۱۳۸۹، وزارت کار تعداد بیکاران کشور را دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

۲۲ دی ۱۳۹۰، غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان اینکه ۲۱ میلیون نفر جزو سه دهک بالایی جامعه به شمار می‌آیند، گفت: مرکز آمار می‌تواند به راحتی این افراد را شناسایی و دولت هم یارانه آن‌ها را قطع کند.

۲۲ دی ۱۳۹۲، سرانجام ایران و گروه ۱+۵ به دنبال حل برخی اختلافات باقیمانده، بر سر زمان برای آغاز سازوکار و اجرای توافق نامه ژنو به توافق رسیدند و تاریخ ۳۰ دی ماه (۲۰ ژانویه) را برای این منظور تعیین کردند؛ بنابراین از این تاریخ شاهد کاهش تحریم ‎های اعمالی علیه ایران خواهیم بود و به این ترتیب یکی از وعده ‎های دولت تدبیر و امید حسن روحانی محقق خواهد شد.

۲۲ دی ۱۳۹۳، نمایندگان مجلس با تصویب دستورالعمل ساماندهی صدور مجوز‌های فعالیت‌های اقتصادی، رسیدن به رتبه ۲۰ برای کسب و‌کار ایران تا ۱۰ سال آینده را هدفگذاری کردند.

۲۲ دی ۱۳۹۴، اوباما رئیس جمهور آمریکا در تهدید دوباره کنگره، اعلام کرد که هر مصوبه ضدبرجام را وتو خواهد کرد.

۲۲ دی ۱۳۹۵، غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه جهت یکسان سازی نرخ ارز، روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی باید بهتر شود، گفت: هر زمان روابط بانکی با دنیا عادی شود، در آن زمان یکسان سازی نرخ ارز قابل انجام است.

۲۲ دی ۱۳۹۷، جعفری دولت‌آبادی دادستان وقت تهران، یکی از انواع پرونده‌هایی که اخیرا در دادسرای تهران مفتوح شده را پیش‌فروش خودرو از سوی شرکت‌های خصوصی اعلام کرد و از مفتوح شدن بیست پرونده قضایی در این رابطه خبر داد. او در نشست بررسی وضعیت پرونده‌های پیش‌فروش خودرو با حضور تعدادی از معاونان دادستان گفت: اولا تعداد شکات این پرونده‌ها زیاد و رو به تزاید است؛ ثانیا در این پرونده‌ها، وقتی سلب اعتماد از اقدام شرکت‌های فروشنده خودرو صورت گرفت، مراجعه شکات به قوه‌قضائیه شدت می‌گیرد. وی آمار پرونده‌های در حال رسیدگی با موضوع پیش‌فروش خودرو در دادسرای تهران را در مجموع ۲۰ فقره با ۵ هزار و ۱۰۰ شاکی و مطالبات دو هزار میلیارد تومانی اعلام کرد.

۲۲ دی ۱۳۹۸، همزمان با بازگشت دامنه نوسان قیمت سهام به ۵ درصد، صعود بورس با قدرت ادامه یافت و شاخص کل توانست با صعود ۴/ ۴ درصدی بزرگ‌ترین رشد خود در ۱۰ سال اخیر را به ثبت برساند.

۲۲ دی ۱۳۹۹، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری حداکثر ۱.۷ درصد سقوط کرد و به ۱۸۱۶ دلار و ۵۳ سنت رسید که پایینترین قیمت از دوم دسامبر بود. قیمتها روز جمعه حداکثر ۴.۴ درصد سقوط کردند. به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اکسی کورپ، روزهای درخشان طلا به پایان رسیده است. بازده بالاتر اوراق خزانه آمریکا تاثیر کاملا منفی روی طلا داشته و بازار این فلز با فروش گسترده روبرو شده است.

منابع: موسسه مطالعات پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی