بازدید 4070
در نخستین سالگرد حمله به کنگره؛

بایدن: ترامپ از پذیرش خواست مردم خودداری کرد

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سالگرد حوادث ششم ژانویه و حمله به ساختمان کنگره، بشدت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق را به دلیل نقش وی در این حوادث مورد سرزنش قرار داد وگفت:ترامپ تنها یک رئیس جمهور سابق نیست او یک رئیس جمهور شکست خورده است که از پذیرش خواست مردم آمریکا خودداری کرد.
کد خبر: ۱۰۹۷۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸ 06 January 2022
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در سخنانی در کنگره این کشور افزود: برای اولین بار در تاریخ آمریکا، یک رئیس‌جمهوری نه تنها در انتخابات شکست خورد، بلکه سعی کرد از انتقال مسالمت آمیز قدرت جلوگیری کند و همزمان با آن یک گروه خشن وارد ساختمان کنگره شد، اما آن‌ها شکست خوردند.

بایدن که سخنانش از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا بطور مستقیم پخش می‌شد، اضافه کرد: در این روز باید اطمینان حاصل کنیم که دیگر هیچ وقت چنین حمله‌ای رخ ندهد.
رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: ما با چشمان خود تهدید آشوبگران در سالن‌ها را دیدیم و آن‌ها رئیس مجلس را تهدید کردند و برای به دار آویختن معاون رییس جمهوری آمریکا اقدام کردند.
وی ادامه داد، اما ما شاهد رئیس جمهوری بودیم که پس از ترغیب جمعیت به حمله، در اتاق ناهار خوری خصوصی در نزدیکی دفتر بیضی کاخ سفید نشست، همه چیز را از تلویزیون تماشا کرد و در حالی که پلیس مورد حمله قرار می‌گرفت، ساعت‌ها کاری انجام نداد.

حمله به کنگره شورش مسلحانه بود

بایدن تاکید کرد: این یک گروه از گردشگران نبود. این یک شورش مسلحانه بود. آن‌ها به دنبال حمایت از اراده مردم نبودند بلکه قصد داشتند خواست مردم را انکار کنند.
رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه ترامپ برای کسب سود و قدرت دروغ منتشر می‌کرد، گفت: حقیقت این است که یک رئیس جمهور سابق آمریکا شبکه‌ای از دروغ‌ها را درباره انتخابات ۲۰۲۰ ایجاد و منتشر کرده است. این اقدام او به این دلیل است که وی برای قدرت بیش از اصول ارزش قائل است. زیرا منافع خود را مهمتر از منافع کشورش و منافع آمریکا می‌داند. چون نفس جریحه دار شده او، برایش مهمتر از دموکراسی یا قانون اساسی آمریکا است.
بایدن تصریح کرد: باوجود تایید ۹۳ سناتور آمریکا، دادستان کل وقت، معاون رئیس‌جمهور وقت، فرمانداران و مقامات ایالتی در هر ایالت آمریکا، او نتوانست شکست را بپذیرد.
رئیس جمهوری آمریکا بیان داشت: او کاری را انجام داد که هیچ رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا، هرگز انجام نداده است. او از پذیرش نتایج یک انتخابات و خواست مردم آمریکا خودداری کرد.

برخی در حزب جمهوری خواه برای دفاع از حقیقت تلاش می‌کنند

بایدن با قدردانی از مردان و زنان شجاع در حزب جمهوری خواه که برای دفاع از حقیقت تلاش می‌کنند، گفت که تعداد زیادی از افراد دیگر، آن حزب را به چیز دیگری تبدیل کرده اند.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا، رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد از جمهوری خواهان به دلیل حمایت از ادعا‌های ترامپ درباره تقلب در انتخابات، گفت: برخی از مردان و زنان شجاع در حزب جمهوری خواه در برابر این ادعا‌ها ایستاده اند و سعی می‌کنند از اصل آن حزب حمایت کنند. بسیاری دیگر در حال تبدیل آن حزب به چیز دیگری هستند. به نظر می‌رسد آن‌ها دیگر نمی‌خواهند بخشی از حزب جمهوری خواه، حزب لینکلن، آیزنهاور، ریگان، بوش‌ها باشند. با وجود اختلافات دیگر من با جمهوری خواهان، برای حمایت از حاکمیت قانون و نه حکومت یک مرد واحد، من همیشه به دنبال همکاری با آن‌ها خواهم بود.

خنجری در مقابل گلوی آمریکا و دموکراسی آن قرار دادند

بایدن در بخش دیگری از سخنانش گفت: کسانی که به ساختمان کنگره (کاپیتول) هجوم بردند، و کسانی که آن‌ها را تحریک و ترغیب کردند، در واقع خنجری در مقابل گلوی آمریکا و دموکراسی آن قرار دادند.
رئیس جمهوری آمریکا با اشاره غیر مستقیم به ترامپ بیان کرد: آن‌ها با خشم به کنگره آمدند. حضور آن‌ها در ساختمان کنگره برای خدمت به آمریکا نبود بلکه آن‌ها به یک مرد خدمت می‌کردند. کسانی که اوباش را تحریک کردند، توطئه گران واقعی که ناامیدانه به دنبال انکار تایید این انتخابات بودند، از اراده مردم سرپیچی می‌کنند.

ترامپ و حامیانش در پی سرکوب رای مردم و براندازی

بایدن که در طول سخنرانی خود با وجود اشاره‌های متعدد به دونالد ترامپ هیچگاه نام او را نبرد، در بخش دیگری از اظهارات خود اظهار داشت رئیس جمهور سابق و حامیان وی به این نتیجه رسیده اند که تنها راه پیروزی، سرکوب رای مردم و براندازی انتخابات است. این اشتباه است. این غیر دموکراتیک است و صادقانه بگویم که این غیر آمریکایی است.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد بیایید به صراحت در مورد آنچه در سال ۲۰۲۰ رخ داد صحبت کنیم. حتی قبل از انداختن اولین رای به صندوق، رئیس جمهور سابق مشغول بی اعتماد کردن مردم به نتایج انتخابات بود. او ماه‌ها وقت به دروغ پردازی خود اختصاص داد. او فقط دنبال بهانه‌ای برای مخفی کردن حقیقت بود.
وی تصریح کرد درورغ دیگر آن‌ها این بود که نمی‌توان به نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ اعتماد کرد. واقعیت این است که هیچ انتخاباتی در تاریخ آمریکا تا این اندازه تحت نظارت نبوده و آرای آن با این دقت شمرده نشده است. هر شکایتی که در هر دادگاهی ممکن بود انجام شود، انجام و رد شد.

میهن پرستان واقعی ۱۵۰ میلیون آمریکایی بودند

بایدن گفت که یکی از دروغ‌های بزرگ ترامپ و دیگران این بود که شورشیان کنگره را میهن پرست خواندند.
وی سپس با طرح سووالاتی اظهار داشت این چیزی است که شما فکر می‌کنید؟ شما به اوباشی که به غارت ساختمان کنگره و ویرانی اموال مشغول شده و در راهرو‌های ساختمان کنگره مدفوع کردند، میهن پرست می‌گویید؟ از نظر من این درست نیست. از نظر من میهن پرستان واقعی بیش از ۱۵۰ (میلیون) آمریکایی بودند که به صورت مسالمت آمیز رای خود را به صندوق‌های رای انداختند.

اگر هوشیار نباشیم، دموکراسی سقوط خواهد کرد

پیش از سخنان بایدن، کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در سخنانی گفت که ششم ژانویه منعکس کننده ماهیت دوگانه دموکراسی یعنی شکنندگی و قدرت آن است.

وی تصریح کرد نقطه قوت دموکراسی آمریکایی، حاکمیت قانون، اصل برابری همه و انتخابات آزاد و عادلانه است. شکنندگی دموکراسی این است که اگر هوشیار نباشیم و از آن دفاع نکنیم، دموکراسی سقوط خواهد کرد واز بین خواهد رفت و شکست خواهد خورد.

معاون بایدن در بخش دیگری از سخنانش شورشیان کنگره را افراطی خواند و گفت: در ششم ژانویه، همه ما دیدیم که اگر نیرو‌هایی که به دنبال از بین بردن دموکراسی ما هستند، موفق شوند چه اتفاقی خواهد افتاد.
هریس افزود: موفقیت آن‌ها بی قانونی، خشونت و هرج و مرج را به دنبال خواهد داشت. افراطی‌هایی که در سالن‌های های کنگره پرسه می‌زدند، تنها به دنبال گرفتن جان هبران منتخب آمریکا نبودند. آن‌ها تنها به دنبال تحقیر و تخریب یک ساختمان باارزش نبودند. آن‌ها در واقع به نهادها، ارزش‌ها، آرمان‌هایی حمله کردند که نسل‌های مختلف در آمریکا برای حفظ و دفاع از آن‌ها قیام کرده، اعتصاب کرده و خون ریخته‌اند.

به گزارش ایرنا، همزمان با برگزاری آخرین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در صحن کنگره آمریکا با حضور «مایک پنس» معاون وقت رئیس جمهوری و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان در تاریخ ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) که همه جهان نظاره گر آن بود، گروهی از نژادپرستان پس از سخنرانی ترامپ مبنی براینکه درانتخابات تقلب صورت گرفته، به ساختمان کنگره یورش برده و برای ساعاتی آن را به تصرف خود در آوردند.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این اقدام را حمله به مردمسالاری در آمریکا خوانده و حتی آن را بدترین واقعه تروریستی پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ در خاک آمریکا دانستند.
ترامپ در پی این رخداد برای دومین بار و البته پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش، به اتهام تحریک مهاجمان استیضاح و همچون بار نخست، تبرئه شد.
مریک گارلند دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا پیش از نخستین سالگرد حمله به کنگره اعلام کرد: دادستان‌ها همچنان متعهد به پاسخگو کردن همه عاملان ششم ژانویه طبق قانون و در هر سطحی هستند.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که برای ششم ژانویه مصادف با نخستین سالروز شورش و حمله مرگبار طرفدارانش به ساختمان کنگره، نشستی خبری را برنامه‌ریزی کرده بود، این نشست را لغو کرد.
وی در بیانیه‌ای گفت: من درباره بسیاری از موضوعاتی که قرار بود در این کنفرانس خبری به آن‌ها بپردازم، در گردهمایی در آریزونا در ۱۵ ژانویه صحبت خواهم کرد.
به گزارش تارنمای هیل، ترامپ کمیته منتخب مجلس نمایندگان که مسئول تحقیق درباره شورش ششم ژانویه را مسئول لغو این کنفرانس دانست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار