بازدید 24435
با ناآرامی های قزاقستان/ در حال به روز رسانی

کشته و زخمی شدن بیش از 1000 نفر/اعزام نیروهای نظامی روسیه به قزاقستان برای مقابله با اعتراضات/ افزایش بهای اورانیوم و سقوط رمز ارزها با تشدید درگیری ها

در پی شدت گرفتن اعتراض‌ها در قزاقستان که اغلب نقاط آن طی دو روز گذشته پس از اعلام افزایش قیمت سوخت دستخوش ناآرامی شده، وضعیت فوق‌العاده در سراسر این کشور برقرار شد.رسانه‌های داخلی در قزاقستان در حالی از برقراری وضعیت اضطراری در سراسر کشور خبر داده‌اند که ناآرامی‌ها نسبت به روز گذشته تشدید شده و درگیری‌ میان معترضان و نیروهای امنیتی به گفته برخی منابع چند کشته به جای گذاشته است.
کد خبر: ۱۰۹۷۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳ 06 January 2022

کشته و زخمی شدن بیش از 1000 نفر/اعزام نیروهای نظامی روسیه به قزاقستان برای مقابله با اعتراضات

بین الملل تابناک: در پی شدت گرفتن اعتراض‌ها در قزاقستان که اغلب نقاط آن طی دو روز گذشته پس از اعلام افزایش قیمت سوخت دستخوش ناآرامی شده، وضعیت فوق‌العاده در سراسر این کشور برقرار شد.

رسانه‌های داخلی در قزاقستان در حالی از برقراری وضعیت اضطراری در سراسر کشور خبر داده‌اند که ناآرامی‌ها نسبت به روز گذشته تشدید شده و درگیری‌ میان معترضان و نیروهای امنیتی به گفته برخی منابع چند کشته به جای گذاشته است.

بیانیه وزارت خارجه تاجیکستان در مورد وضعیت قزاقستان
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ - ۱۴:۱۱

وزارت امور خارجه تاجیکستان با پخش یک بیانیه از اقدامات دولت قزاقستان برای عادی سازی اوضاع این کشور حمایت کرد.

در این بیانیه آمده است: تاجیکستان با نگرانی عمیق تحولات کشور برادر قزاقستان را دنبال می‌کند. موارد خشونت علیه غیرنظامیان و نمایندگان نیروهای اجرای قانون، تصرف نهادهای دولتی و سرقت و غارت موجب تاسف جدی می باشد.

به ویژه این موضوع به طور خاص نگرانی به بار آورده است که تجمعات اعتراضی بدون کسب مجوز منجر به ظهور گروه‌های مسلح غیرقانونی شد که در نهایت سلاح‌های مرگبار و تجهیزات ویژه در اختیار آنها قرار گرفت.

در بخش دیگری از این بیانیه گفته شده است که «مطمئنا مردم خردمند قزاقستان و رهبری این کشور از طریق گفتگو در اسرع زمان موفق به پایان دادن به اعمال خشونت آمیز خواند شد».

وزارت امور خارجه تاجیکستان با اشاره به دوستی چندقرنی و اصل مشارکت استراتژیک، از تلاش های قزاقستان برای برقراری ثبات و آرامش در این کشور حمایت کرده است.

تاجیکستان ضمن پایبندی به تعهدات هم پیمانی در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی، قصد شرکت عملیات جمعی حفظ صلح به منظور کمک به قزاقستان جهت از بین بردن تهدیدات موجود را دارد.

همچنین به خانواده ها و نزدیکان و بستگان کشته شدگان بر اثر اقدامات غیرقانونی در قزاقستان، ابراز همدردی عمیق می‌شود.

امیدواری ایران به بازگشت هر چه سریعتر آرامش به قزاقستان
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ - ۱۴:۰۶

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در واکنش به تحولات اخیر در جمهوری قزاقستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تحولات جاری در قزاقستان را به دقت زیر نظر دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در همین خصوص افزود: ما براین باور هستیم که دولت و مردم فهیم کشور دوست و برادر و همسایه ما می‌توانند بدون دخالت خارجی و‌ بر اساس منافع ملی خود و از طریق گفت و‌گو و به صورت مسالمت آمیز مشکلات و اختلافات خود را حل و‌فصل کنند.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت قزاقستان برای کشورمان حائز اهمیت است، افزود: نباید زمینه سوءاستفاده عوامل خارجی فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر آرامش به این کشور بازگردد.

افزایش بهای اورانیوم و سقوط رمز ارزها با تشدید درگیری ها
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ - ۱۳:۵۷

در نتیجه این آشفتگی ها بهای اورانیوم که آلماتی نخستین تولیدکننده جهانی آن محسوب می شود، به شدت افزایش یافت که این امر خود سقوط ارزش سهام شرکت های وابسته را در بورس لندن در پی داشت.

لو فیگارو با اشاره به «جایگاه مهم قزاقستان در مبحث «ماینینگ» ارزهای دیجیتال»، نوشت: ناآرامی ها همچنین به سقوط ارزش این ارزها ، از جمله بیت کوین منجر شده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین از کشته شدن ۱۰ نفر به دست پلیس قزاقستان در درگیری های دیشب خبر داد. مقامات پلیس گفته اند این درگیری در واکنش به تلاش معترضان برای تصرف ساختمان های دولتی رخ داد.

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از شاهدان نوشت: صدای شلیک گلوله با نزدیک شدن نیروهای امنیتی به معترضان بامداد امروز پنجشنبه در میدان اصلی «آلماتی» بزرگترین شهر این کشور شنیده شده است.

اعزام نیروهای نظامی روسیه به قزاقستان برای مقابله با اعتراضات
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ - ۱۳:۴۸

در پی ادامه ناآرامی‌ها در قزاقستان و پس از درخواست قاسم ژُمارت توکایف روسیه نخستین واحد نظامی را با عنوان «حفظ صلح» و به‌منظور مقابله با معترضان به این کشور بحران‌زده اعزام کرد.

یک مقام دبیرخانه سازمان امنیت جمعی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: نیروی صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی واحدی متشکل از صلحبانان روس را به قزاقستان برای اجرای عملیات صلحبانی اعزام کرد.

کشته و زخمی شدن بیش از 1000 نفر/اعزام نیروهای نظامی روسیه به قزاقستان برای مقابله با اعتراضات

به گفته این مقام ، صلحبانان این واحد انجام وظایف خود در مناطق گرفتار ناآرامی ها و آشوب زده در قزاقستان را آغاز کردند.

نیروی صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی از واحدهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان تشکیل یافته است و انتظار می رود بقیه واحدها به قزاقستان اعزام شوند.

نیروی صلحبان روسی که به قزاقستان اعزام می شود از نیروی هوابرد این کشور تشکیل شده است و هم اینک انتقال این نیروها با هواپیماهای نیروی هوافضای روسیه جریان دارد.

قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرده بود.
سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو" تأسیس شده است.

به گفته توکایف، مردم قزاقستان از این درخواست کمک حمایت می‌کنند و چنین اقدامی برای مقابله با تروریست‌ها لازم است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و رئیس دوره ای پیمان امنیت جمعی، امروز پنجشنبه اعلام کرده بود که این سازمان نیروی صلحبان به قزاقستان اعزام می کند.

پاشینیان بامداد روز پنجشنبه در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی کاخ کرملین منتشر شد، به تصمیم سازمان پیمان امنیت جمعی برای اعزام صلحبانان به قزاقستان برای کمک به برقراری نظم در این کشور اشاره کرد.

وی در بیانیه خود خاطرنشان کرد: در رابطه با درخواست قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی و باتوجه به تهدید امنیت ملی و حق حاکمیت قزاقستان، ازجمله بر اثر مداخله خارجی، شورای امنیت جمعی پیمان امنیت جمعی مطابق بند چهار قرارداد امنیت جمعی تصمیم به اعزام گروه صلحبانان به این کشور در یک مدت محدود برای تثبیت و عادی سازی اوضاع در قزاقستان گرفت.

 

بنا به گزارش خبرگزاری‌های بین المللی و رسانه‌های محلی، آلماتی، پایتخت پیشین و بزرگ‌ترین شهر قزاقستان به همراه یکی از استان‌های غربی که بیشترین ناآرامی‌ و خشونت در آن گزارش شده است پیش‌تر به فرمان «قاسم ژُمارت توکایف»، رئیس جمهوری این کشور به مدت دو هفته تحت وضعیت فوق‌العاده قرار گرفته بود.

بر اساس فرمان یاد شده، مقررات وضعیت اضطراری از ساعت ۱۱ شب اعمال و تا ۷ صبح بامداد روز بعد تداوم خواهد داشت و طی آن محدودیت‌های رفت و آمد و ممنوعیت برپایی هرگونه تجمع در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهوری قزاقستان ساعاتی پیش از صدور این فرمان آنچه وی «فراخوان برای حمله به دفاتر دولتی و نظامی» خوانده بود را کاملا غیرقانونی توصیف و محکوم کرده بود.

وی در جریان یک نطق ویدیویی تاکید کرده بود که دولت سقوط نخواهد کرد و وی خواهان اعتماد متقابل و گفتگو با معترضان است.

این در حالیست که به گزارش رسانه‌های داخلی، رئیس جمهوری قراقستان سرانجام روز چهارشنبه تحت فشار اعتراضات دولت این کشور را منحل کرد.

فرمان منتشر شده در وب‌سایت ریاست جمهوری قزاقستان در روز چهارشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) نشان می‌دهد که رئیس جمهور قاسم ژُمارت توکایف، استعفای دولت به ریاست نخست وزیر، عسکر مأمون را پذیرفته است. علیخان اسماعیلوف، معاون نخست وزیر تا زمان تشکیل کابینه جدید سرپرستی دولت را برعهده خواهد گرفت.

کشته و زخمی شدن بیش از 1000 نفر/اعزام نیروهای نظامی روسیه به قزاقستان برای مقابله با اعتراضات

به گزارش رویترز، پلیس در آلماتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از جلوگیری از هجوم صدها معترض به دفتر شهردار از گاز اشک آور و نارنجک‌های صوتی استفاده کرده است.

زخمی شدن ۱۰۰۰ نفر در اعتراضات قزاقستان

منابع خبری قزاقستان از زخمی شدن بیش از ۱۰۰۰ نفر در جریان اعتراضات این کشور خبر دادند.

به گزارش الجزیره، درگیری بین معترضان قزاقستانی و نیروهای پلیس، در سومین روز شروع اعتراضات به گرانی قیمت سوخت، کماکان ادامه دارد.

منابع خبری قزاقستان می‌گویند که بیش از ۱۰۰۰ نفر در جریان اعتراضات این کشور زخمی شدند.

کشته و زخمی شدن بیش از 1000 نفر/اعزام نیروهای نظامی روسیه به قزاقستان برای مقابله با اعتراضات

در قزاقستان و با شروع اعتراضات درخصوص بالا رفتن قیمت سوخت در این کشور، ۸ پلیس و نیروی امنیتی نیز در روزهای سه شنبه و چهارشنبه کشته شدند.

عزل رئیس کمیته امنیت ملی قزاقستان

«قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در حکمی «کریم ماسیم اف» رئیس کمیته امنیت ملی این کشور را برکنار کرد.

بنابر حکم دیگر تاکایف، «یرمیک ساگیمبایف» از سمت رئیس سرویس حراست دولتی برکنار و به عنوان رئیس جدید کمیته امنیت ملی این کشور تعیین شد.

همچنین رئیس جمهور قزاقستان «بیریک کنانبایف» را معاون رئیس امنیت ملی و «ساکن عیسی بیکوف» را رئیس سرویس حراست دولتی این کشور منصوب کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۳۶
دولت های ناکارآمد فاسد وابسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
فاسد فقط و فقط آمریکاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
همینی که هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
سالهاست یک اقلیت مافیایی غیر منخب و غیر پاسخگو و بدون نظارت مردم در قزاقستان ثروت کشور را میخورند

و حالا که مردم معترض به پا خواسته اند ، روسیه که نفوذ بسیاری بر حاکمان زورگو و ستمگر و فاسد قزاقستان دارد

نیروی سرکوب به انجا اعزام کرده است
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
ایران هم همین تجربه را داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
ناکارآمد و فاسد هستند تازه مردم رو سرکوب هم میکنند تازه از خارجیا هم کمک میگیرند از هر انگشتشون یه هنری میباره
مزدوران روسیه جهت کشتار مردم اعزام شدند

روسها از جایی که فکر نمیکردند دارن ضربه میخورن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
تو ۴ روز گذشته در آمریکای امن شما حدود ۴۰۰ نفر قربانی سلاح شدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
دوست نداری جم کن از ایران برو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
در اخبار نشان داده شد که تعداد زیادی از پلیس و نیروی سرکوب قزاقستان

سلاح اشک اور و باتوم و سپرها و سلاح گرم خودشان را به زمین ریخته و به مردم پیوسته اند

درود بر مردم شجاع و وطن پرست و معترض قزاقستانی
مرگ بر روسیه
شرم بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
خجالت بکش
تصویر واقعی روس ها نمایان شد
جنایتکاران بیرحم تاریخ معاصر
ننگ بر روس پرستان
بدنام ترین کشور تاریخ در حال کمک به کشتار مردم
ننگ بر تو ای پوتین
کاش یه نفر به اولیانوف بگه مواظب روسیه باشه. دیروز نیروهای روسیه در گرجستان وارد شدند و امروز در روسبه سفید و قزاقستان و فردا در اکراین. کسی هست که به اولیانوف بگه اینجوری امکان استمرار حضور روسیه در حوزه نفوذ خود وجود نداره و روسیه امروز داره همان مسبری را میره که روسیه دیروز در زمان شوروی رفت و همه نتیجه را می دانیم. اینجوری می خواهید در برابر غرب ابر قورت باشید که حتی در میان مردم قزاقستان و اکراین و روسیه ثفید و گرجستان که همه از نزدیترین دوستان و متحدان سنتی و دیتی و فرهنگی روسبه بودند دیگر نفوذ تدارید
نسبت ملل اکراین و روسیه سفید و گرجستان و قزاقستان به روسیه از نظر قرابت دینی و فرهنگی و اقتصادی و... مانند نسبت ملل کانادا و استرالیا و نیوزلند و انگلیس به امریکا می ماند. فقط تصور کنید امریکا چه اندازه باید ضعیف شده باشد و افول کرده باشد کا حتز کانادا و استرالیا بخواهند راه نستقلی و منضادی از امریکا بروند و امریکا مجبور بشود برای ادامه انقیاد انها متوسل به اخرین حربه یعنی دخالت نظامی شود. عدم استفاده از خرد جمعی و گوش کردن به خواست مردم توسط پوتین این بلا را الان سر روسبه اورده است که شایسته تنها صفتی که نیست همان ابرقدرتی یا حتی توسعه یافتگی است. باید دید که شی و چین هم راه پوتین و شوروی را در افول و اًضمحلال در پیش خواهند گرفت یا هوشیار تر عمل خواهند کرد
این هم مثل ترکیه میخواستن یه سری هارو بندازن زندونو بعضی هارو تصفیه کنن
کار کار آمریکا اسرائیل انگلیس ابوظبی و عوامل مزدور آنهاست
وگرنه مردم قزاقستان پای ایستاده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
یک مشت خس و خاشاک هستن که فریب انگلیس و امریکا و اسراعیل و عربستان رو خوردن و در حال فتنه گری هستن
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
پای چی وایسادن؟ حالت خوبه؟ فعلا که عوامل مزدور روسها هستند. کلا اوت میزنی.
روسیه و نوچه هاش کلا در کار سرکوبن.
یعنی حضور روسیه سواستفاده عوامل خارجی نیست آیا؟
روسیه به یک عامل پلید و ضدحقوق‌بشر در جهان تبدیل شده. مردم حق اعتراض مسالمت‌آمیز دارند. به هیچ کشور خارجی ربطی نداره که دخالت کند و بخواهد جلوی مردم را بگیرد.
زنده باد روسیه دمش گرم
روسیه هر جا رفت انجا را به خاکستر تبدیل کرد.
من با سرکوب غربی ها در هر نقطه ای از جهان موافقم.
قابل توجه بعضی ها
متاسفانه حاکمان قزاقستان که ته ماندهای شوروی هستند ودست از سر مردم ورنمیدارند به جای گوش دادن به خواسته های مردم از نیروهای روسیه ویگر کشورهای هم پیمان خود برای سرکوب مردم آن کشور دعوت کردهاند ....
پیام برای نوکران داخلی آمریکا.
روسیه اجازه به شما نمیده که با انقلاب‌های مخملی و رنگی حالاچه سبز لجنی یا هر رنگ دیگه کشور رو به اقمار آمریکا تبدیل کنین.
حالا برین گریه کنین.
هرچقدر رمزارزها وبورس بیشترسقوط میکنند من بیشتر کیف میکنم که سرمایه قماربازهای تنبل دودمیشه
روسیه دوست داشتنیه واسه همین کارهای خیر اش!!!
از حکومت ها در برابر اعتراضات مردمی حمایت زوری می کند حالا چه سوریه باشد چه قزاقستان
صلح بانان روسیه در راه اند. آینده درخشان است.
قزاقستان رفت دنبال اوکراین مانند بهار عربی به را افتاد طرز تفکر بلوک شرق برای این کشور ها قابل تحمل دیگر نیست
عواقب افزایش حامل های انرژی، درس عبرتی برای دولت های دیگر باشد
بازی با قیمت انرژی و انفجار بعداز آن
انگار جهان شمول است
آمریکا و اسراییل و اروپا ، چقدر هوادار دارند ، حالا خدا کنه با جریه و مواجب باشند و گرنه سرشون بیکلاه می ماند.
اصلا سایتی مثل تابناک شده محل تجنع خوانندگان هوادار گروه های غربگرا ، ضد مجهوری اسلامی و انقلاب و .... . چرا ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم