بازدید 9111
۱

آخرین وضعیت بارش‌های زمستانه باران در چابهار و کُنارک

پس از باران روز پنجشنبه، سامانه بارشی دیگری که از بامداد دوشنبه وارد سیستان و بلوچستان شد بسیاری از مناطق جنوبی این استان ازجمله چابهار و کُنارک در حوزه سواحل مکُران را دربر گرفت به‌گونه‌ای که حتی ریش‌سفیدان این مناطق عنوان می‌کنند که چنین بارش‌هایی را به یاد نمی‌آورند.
کد خبر: ۱۰۹۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳ 04 January 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، براساس آخرین اطلاعات طی چند روز اخیر ۳۲۲ میلی‌متر باران در شهرستان کُنارک باریده و در روستای تیس چابهار نیز طی ۳۰ دقیقه ۸۰ میلی‌متر (مجموعا بیش از ۲۲۰ میلی‌متر) بارندگی داشتیم که این میزان بارش در یاد و خاطره هیچ‌کدام از مردم و ریش‌سفیدان منطقه نیست و تصور نمی‌کردند که طی چند روز شاهد این حجم از بارندگی باشند. درواقع حجم زیاد بارش‌ها در منطقه کم باران جنوب سیستان و بلوچستان هم مسوولان و هم مردم را غافلگیر کرد.

طبق اعلام اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان، در پی ورود سامانه بارشی جدید که تا پایان روز جمعه ۱۷ دی‌ماه نیز ادامه خواهد داشت، بیشتر مناطق این استان شاهد بارش باران بودند که در این بین ایستگاه هواشناسی کُنارک با دریافت لحظه‌ای ۱۰۰ میلی‌متر باران تنها در مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، یکی از شدیدترین بارش‌های تاریخ ایران را به ثبت رسانید.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان دلیل ایجاد این پدیده را تشکیل ابرهای جوششی بسیار قوی عنوان کرد و گفت: این نوع ابرها موجب بارندگی زیاد و رگباری می‌شوند و وجودشان در آسمان کُنارک باعث رقم خوردن این پدیده شده است.

به گفته وی، این مقدار بارندگی که تنها در مدت ۳۰ دقیقه باعث آبگرفتگی شهر بندری کُنارک شد، در تاریخ هواشناسی سیستان و بلوچستان کم‌سابقه بود.

کُنارک و ۱۰۰ میلی‌متر بارش در مدت‌زمان ۲۰ دقیقه

"عبدالغفور هوت" فرماندار کُنارک در جنوب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بارش ۱۰۰ میلی‌متر باران طی ۲۰ دقیقه در طول تاریخ این شهرستان بندری، بی‌سابقه بوده است، اظهار داشت: طی روزهای گذشته نیروهای امدادی و ماشین‌آلات متعددی از دستگاه‌های مختلف اداری و بخش خصوصی تمامی سیلاب و آبگرفتگی خانه‌ها را تخلیه و ۵۰ درصد خانه‌ها آماده شده بود که امروز مجددا وضعیت به حالت قبل برگشته و آب به بیش از ۲ هزار خانه نفوذ پیدا کرده است.

رئیس ستاد بحران کُنارک خواستار تخصیص دستگاه‌های لجن‌کِش و تخلیه آب به این شهر برای جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی از منازل مسکونی شد.

هوت ادامه داد: برای جمع‌آوری آب‌های سطحی نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلف اجرایی و بخش خصوصی و خیران محلی، استانی و کشوری هستیم.

فرماندار کنارک با اشاره به اینکه خوشبختانه هم اینک آب و برق قطع نیست و راه‌های مواصلاتی هم باز است، خاطرنشان کرد: ۱۲ گروه امدادی درقالب ۲۰۰ نیروی انسانی با استفاده از ۱۳۰ کف‌کِش، درحال تخلیه آب بیش از ۲ هزار خانه هستند و تلاش‌ها تا پایان بارندگی ادامه دارد.

به گفته هوت، مردم شدیدا به موادغذایی، پتو و چادرهای امدادی نیاز دارند که انتظار داریم هرچه سریع‌تر توسط خیران و نهادهای خدمات‌رسان به این شهرستان ارسال و توزیع شود.

ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان چابهار نیز لحظاتی قبل طی اطلاعیه‌ای فوری اعلام کرد، به همه شهروندان شهرستان چابهار توصیه می‌شود ضمن رعایت نکات ایمنی و جدی گرفتن هشدارهای هواشناسی از هر گونه سفرهای درون شهری و برون شهری غیر ضروری جدا خودداری کنند.

در این اطلاعیه آمده است؛ بر اساس اعلام اداره راهداری و حمل نقل جاده‌ای، محور چابهار به سمت نوبندیان و محور دمبدف به صفرزهی به دلیل طغیان رودخانه‌های فصلی مسدود شده است و مردم تا اطلاع بعدی از تردد در این مسیرها خوداری کنند. همچنین با توجه به صدور هشدار سطح قرمز و شرایط ناپایدار جوی و بنا به پیشنهاد اداره اموزش و پرورش شهرستان چابهار، کلاس‌های درس در تمامی مقاطع تحصیلی مدارس شهرستان چابهار سه شنبه چهاردهم دی ماه به صورت غیر حضوری خواهد بود، امتحانات نهایی به قوت خود باقی است اما امتحانات داخلی به روزهای پایانی دی‌ماه موکول خواهد شد.

بارش باران و جاری شدن سیل به خانه‌های زیادی در روستای تیس چابهار خسارت زد

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه چابهار هم گفت: بارندگی ۸۰ میلیمتری طی ۳۰ دقیقه و جاری شدن سیل به خانه‌های زیادی در روستای تیس چابهار خسارت وارد کرد.

کورش محمدی افزود: آب به خانه‌های روستا نفوذ پیدا کرده است و کم عرض بودن رودخانه و دهانه پُل ۲ متری در ورودی روستای تیس موجب جمع شدن حجم زیاد آب شده و آب به داخل کوچه‌ها و خانه‌های مردم وارد شده است.

وی تاکید کرد: ساکنان حاشیه شهر چابهار نیز به دلیل ایمن نبودن سرپناه و نبود برق‌کِشی اصولی با خطر جدی مواجه هستند و نیازمند کمک و همکاری نهادهای خدمات رسان و خیران هستند.

دهیار روستای تیس نیز گفت: سیلاب حجم زیادی داشته و آب رودخانه در محاصره دیوارها و ساخت و سازها، قبل از رسیدن به دریا وارد خانه‌های مردم شده است.

علی غفوریان افزود: یک کودک نیز گرفتار سیلاب شده بود که قبل از وقوع هرگونه حادثه ناگوار توسط مردم نجات پیدا کرد.

آماده‌باش ۳۵۰ نفر از نیروهای ستاد مدیریت بحران منطقه آزاد چابهار

معاون فنی و زیربنایی و قائم مقام ستاد مدیریت بحران منطقه آزاد چابهار هم گفت: در پی اعلام سازمان هواشناسی کشور مبنی ادامه بارندگی و وقوع حوادث احتمالی ۳۵۰ نفر از نیروهای عملیاتی ، امدادی و پشتیبانی به‌همراه تجهیزات کامل و ماشین‌آلات سبک و سنگین به حالت آماده‌باش درآمدند.

ابوالقاسم اسدی افزود : تعداد ۵۹ دستگاه ماشین آلات سنگین راه‌سازی و خودروهای آتش‌نشانی و همچنین ۳۰ دستگاه خودروی سبک امدادرسان در ۱۰ نقطه از سطح شهرستان چابهار که از قبل شناسایی شده بود برای کمک رسانی به مردم مستقر شده‌اند.

اسدی در تشریح اقدامات ستاد مدیریت بحران منطقه آزاد چابهار در سه روز گذشته اظهار داشت : تعداد ۴۵ نفر نیروی امدادی و آتش نشانی با تمامی تجهیزات و امکانات امدادی همچون ماشین‌آلات، پمپ‌ها و کف‌کِش‌ها اقدام به عملیات رفع آبگرفتگی معابر و منازل در شهر کنارک کرده‌اند.

رئیس اداره هواشناسی چابهار هم گفت: دریای عمان تا روز پنجشنبه مواج است و ورود خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و نیمه‌سنگین و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی دور از انتظار نیست.

"محمدرضا سالاری" اظهار داشت: براساس بررسی آخرین تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های پیش‌یابی آسمان استان، از امروز در نواحی مرکزی و غربی سیستان و بلوچستان وزش باد شدید و در برخی نقاط گرد و خاک از سمت جنوب غرب خواهیم داشت.

وی افزود: بارش باران در برخی نقاط همراه با رگبار و رعد و برق و وزش تندباد پیش‌بینی می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها از امروز (سه‌شنبه) شدت بارش‌ها در شمال، مرکز و نوار غربی و نواحی جنوبی و سواحل بیشتر خواهد شد.

سالاری بیان کرد: طی این مدت آبگرفتگی معابر عمومی، سیلاب شهری، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن رودخانه‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها رخ خواهد داد و علاوه بر بارش سنگین و رعد و برق و تندباد شدید موقتی نیز رخ خواهد داد و احتمال برخورد صاعقه وجود دارد.

رئیس اداره هواشناسی چابهار گفت: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آب‌روها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، جلوگیری از فعالیت‌های کوهنوردی، محافظت از محصولات کشاورزی و برداشت و انبار محصولات، آمادگی برای مقابله با رخداد خسارات سیل و آبگرفتگی توصیه می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چه مسئولینی هستند که همیشه غافگلیر میشوند !!! از چندین روز پیش هواشناسی کلی هشدار دادند دیگه باید چکار میکردند که اقایون حقوق بگیر بیت المال غافلگیر نشوند ؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار