بازدید 15484
آخرین تحولات خاورمیانه

گزارش سی ان ان از تشدید رقابت آمریکا و چین در خاورمیانه/ مذاکرات سری ریاض و تل آویو برای خرید سامانه‌های دفاعی/ اعتراض مردم افغانستان به شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه طالبان/ برکناری دو مقام عراقی به اتهام دست داشتن در تلاش برای ترور الکاظمی

گزارش سی ان ان از تشدید رقابت آمریکا و چین در خاورمیانه، مذاکرات سری ریاض و تل آویو برای خرید سامانه‌های دفاعی، اعتراض مردم افغانستان به شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه طالبان، برکناری دو مقام عراقی به اتهام دست داشتن در تلاش برای ترور الکاظمی و واکنش مسکو به حمله رژیم صهیونیستی به لاذقیه سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۹۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱ 29 December 2021

گزارش سی ان ان از تشدید رقابت آمریکا و چین در خاورمیانه/ مذاکرات سری ریاض و تل آویو برای خرید سامانه‌های دفاعی/ اعتراض مردم افغانستان به شکنجه و بازداشت های خودسرانه طالبان/ برکناری ۲ مقام عراقی به اتهام دست داشتن در تلاش برای ترور الکاظمی

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: گزارش سی ان ان از تشدید رقابت آمریکا و چین در خاورمیانه، مذاکرات سری ریاض و تل آویو برای خرید سامانه‌های دفاعی، اعتراض مردم افغانستان به شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه طالبان، برکناری دو مقام عراقی به اتهام دست داشتن در تلاش برای ترور الکاظمی و واکنش مسکو به حمله رژیم صهیونیستی به لاذقیه سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

گزارش سی ان ان از تشدید رقابت آمریکا و چین در خاورمیانه

شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی اعلام کرد که خاورمیانه با وجود تلاشش برای دور بودن از رقابت‌ سیاسی و اقتصادی بین آمریکا و چین، در میان رقابت این دو کشور گیر کرده است.

شبکه آمریکایی «سی.ان.ان» در گزارش خود با نام خاورمیانه در گیرودار رقابت چین و آمریکا، اعلام کرد که این رقابت موجب نگرانی رهبران کشورهای منطقه شده است. انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات هفته گذشته در سخنانی در اندیشکده کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در واشنگتن اظهار کرد: رقابت شدید پکن و واشنگتن و جنگ سرد جدید باعث نگرانی ما شده است.

قرقاش در ادامه سخنانش در این اندیشکده افزود: من فکر می‌کنم ما به عنوان یک کشور کوچک، تحت تأثیر منفی این موضوع (درگیری) قرار خواهیم گرفت، اما حتی مثبت هم قادر به تاثیرگذاری در این رقابت نیستیم. امارات به‌دلیل نگرانی‌های ایالات متحده و به درخواست مقامات آمریکایی، تأسیسات چینی در خاک خود را ـ که از آن برای استفاده نظامی یا امنیتی در نظر گرفته شده بود ـ بست.

گزارش سی ان ان از تشدید رقابت آمریکا و چین در خاورمیانه/ مذاکرات سری ریاض و تل آویو برای خرید سامانه‌های دفاعی/ اعتراض مردم افغانستان به شکنجه و بازداشت های خودسرانه طالبان/ برکناری ۲ مقام عراقی به اتهام دست داشتن در تلاش برای ترور الکاظمی

پس از این اظهارات قرقاش، ابوظبی تصمیم گرفت تا قرارداد میلیارد دلاری برای خرید جنگنده‌های F-۳۵ ایالات متحده را تعلیق کند. ایالات متحده فروش این جنگنده‌ها به امارات متحده عربی را منوط کرده به این که فنآوری نسل پنجم شرکت هوآوی چین را از شبکه ارتباطات خود کنار بگذارد، چون واشنگتن معتقد است که تکنولوژی چین، خطر امنیتی برای تسلیحاتش به‌ ویژه جنگنده‌های F-۳۵ است.

مذاکرات سری ریاض و تل آویو برای خرید سامانه‌های دفاعی

وبسایت StrategyPage متخصص در امور نظامی، به نقل از منابع دیپلماتیک بین‌المللی نوشت که دولت سعودی محرمانه با رژیم صهیونیستی برای خرید سامانه‌های دفاع هوایی مذاکره کرده است.

به نوشته این وبگاه آمریکایی، محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی، تمایل بالایی برای خرید سامانه‌های اسرائیلی به ویژه برای مقابله با پهپادها نشان داده و هیأت ریاض برای خرید سامانه «فلاخن داوود» جهت افزایش توان پدافندی ارتش عربستان سعودی تلاش می‌کند.

دولت سعودی به دنبال خرید سامانه‌های ارزان‌تر است، به طوری که اکنون هدف قرار دادن موشک‌های «حوثی‌ها» هزینه بسیار زیادی روی دست ارتش سعودی می‌گذارد و هر سامانه پاتریوت، بین یک تا شش میلیون دلار هزینه دارد. ارتش عربستان همچنین از موشک های هوا به هوای AMRAAM که از جنگنده‌های جت شلیک می‌شود برای رهگیری بسیاری از موشک‌های کروز استفاده می‌کند. این موشک‌ها هر یک حدود نیم میلیون دلار قیمت دارند که بسیار بیشتر از قیمت موشک کروز یمنی‌هاست.

ریاض آخرین بار ۲۰۰ فروند موشک PAC ۳ (پاتریوت) در سال ۲۰۲۰ از آمریکا خریداری کرد تا جایگزین موشک‌هایی که در سال ۲۰۱۶ خریداری کرده بود، شود. این ۲۰۰ فروند برای هدف‌گیری و انهدام ۱۵۰ موشک بالستیک یمنی‌ها به کار می‌رود و در برخی مواقع دو موشک پاتریوت برای اطمینان از انهدام موشک بالستیک ارتش یمن شلیک می‌شود.

در همین حال در برخی موارد این سامانه عمل نکرده و یا موشک‌های یمنی بر فراز شهرها در آسمان منهدم شده و سقوط بقایای موشک‌ منهدم، موجب وارد آمدن خسارات مالی و جانی شده است.

طبق این گزارش ارتش سعودی در حال حاضر ۲۴ سامانه پاتریوت دارد که برای مقابله با حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ناکافی است.

گزارش سی ان ان از تشدید رقابت آمریکا و چین در خاورمیانه/ مذاکرات سری ریاض و تل آویو برای خرید سامانه‌های دفاعی/ اعتراض مردم افغانستان به شکنجه و بازداشت های خودسرانه طالبان/ برکناری ۲ مقام عراقی به اتهام دست داشتن در تلاش برای ترور الکاظمی

از این روی، وزارت دفاع عربستان به توصیه ولی‌عهد این کشور به دنبال خرید بی سر و صدای سامانه‌های «فلاخن داود» از رژیم اسرائیل است؛ سامانه‌ای که هم ارزان‌تر از پاتریوت است و به عنوان «پاتریوت بهبود یافته» شناخته می‌شود.

چندی پیش نیز وبسایت نشنال اینترست نوشته بود که نیروی هوایی عربستان سعودی علی‌رغم میلیارد دلار هزینه همچنان در بخش ضد هوایی ناکارآمد است و حملات پی در پی «حوثی‌ها» ضعف سامانه‌های ضد هوایی گران قیمت ارتش عربستان سعودی را بر ملا کرده است.

این وبگاه توصیه کرد که ارتش عربستان سعودی به جای استفاده از انواع سامانه‌های ضد هوایی، باید به سمت جلوگیری از حمله یمنی‌ها باشد. هنوز حملات پهپادی و موشکی سپتامبر ۲۰۱۹ به تأسیسات نفتی آرامکو در شرق عربستان که نیمی از تولید نفت این کشور را متوقف کرد، ورد زبان مردم عربستان است.

در این راستا خبرگزاری بلومبرگ نیز نوشته که عربستان سعودی مذاکراتی برای خرید سامانه‌های روسی اس-۴۰۰ مشابه خرید ترکیه، با مسکو انجام داده است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز در شانزدهم آذرماه به نقل از مقام‌های آمریکایی و سعودی گزارش داد که مهمات ریاض برای مقابله با حملات هفتگی هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادی) و موشکی یمنی‌ها به خاک عربستان رو به پایان است و ریاض با فوریت در حال تقاضا از ایالات متحده و کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی برای تجهیز مجدد است.

اعتراض مردم افغانستان به شکنجه و بازداشت های خودسرانه طالبان

شماری از مردم و فعالان اجتماعی افغانستان نسبت به آنچه بی توجهی تعدادی از جنگجویان طالبان نسبت به فرمان عفو عمومی رهبر این گروه و ادامه شکنجه و بازداشت های خودسرانه مردم و فرماندهان سابق اعتراض کردند.

در روزهای اخیر، انتشار ویدئویی از بازداشت و شکنجه "رحمت الله قادری" افسر سابق ارتش در منطقه ۱۵ شهر کابل و شکنجه و ضرب و شتم وی، توسط نیروهای طالبان باعث اعتراض و واکنش گسترده مردم شد.

در پنجشیر نیز اعتراض ها به کشته شدن یک مرد جوان در شهرستان" عنابه" در دومین روز ادامه داشت. در ویدیویی که امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، یک زن معترض گفت: با حضور طالبان در ولایت پنجشیر ظلم بیشتر شده است، جوانان بازداشت می‌شوند و افراد غیرنظامی تیرباران می‌گردند.

در این تصویرها تعدادی زن دیده می‌شوند که علیه طالبان شعار می‌دهند.

دیروز گروهی از معترضان در مرکز ولایت پنجشیر جنازه جوانی که می‌گویند توسط "افراد طالبان" کشته شده را مقابل دفتر والی برده و مقابل ساختمان تجمع کردند.

معترضان خواستار دستگیری عاملان قتل این مرد شده‌اند. یک مقام طالبان گفته است که به شکایات آن‌ها رسیدگی می‌شود. طالبان بارها تاکید کرده‌اند که نیروهایشان با غیرنظامیان کاری ندارند.

همچنین رسانه‌های افغانستان گزارش دادند که طالبان "محمدعارف نوری" رئیس اجرایی تلویزیون خصوصی «نورین» و شاهپور فرهمند خبرنگار تلویزیون آریانا را نیز دستگیر کرده اند.

گزارش سی ان ان از تشدید رقابت آمریکا و چین در خاورمیانه/ مذاکرات سری ریاض و تل آویو برای خرید سامانه‌های دفاعی/ اعتراض مردم افغانستان به شکنجه و بازداشت های خودسرانه طالبان/ برکناری ۲ مقام عراقی به اتهام دست داشتن در تلاش برای ترور الکاظمی

این منابع نوشته اند که طالبان "فرهمند" را پس از یک بازجویی چند ساعته آزاد کرده؛ اما از سرنوشت نوری تاکنون خبری در دست نیست.

«ملک ستیز» حقوقدان و آگاه روابط بین الملل در واکنش به این ویدئو نوشت: چند وحشی انسان‌نما به یکی از نظامیان سابق اهانت و وی را شکنجه کردند. این اهانت ها نشان داد که تعدادی از نیروهای طالبان از فرمان ملا هبت الله اخوند زاده رهبر این گروه سرپیچی کرده و احکام عفو عمومی را نادیده می گیرند.

وی از تحلیل گران ، نویسندگان، شخصیت‌های علمی و فعالان مدنی افغانستان خواست که نسبت به این اقدامات طالبان ساکت نباشند.

«صبغت الله احمدی» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه افغانستان و اعضای افراد احمد مسعود نیز در فیسبوک نوشت گروه طالبان با شکنجه و کشتار غیر نظامیان و نقض گسترده‌ حقوق بشر در افغانستان، مرتکب جنایات ضد بشری شده است.

وی افزود:با اینکه طالبان گزارش های اخیر عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر را رد کرده، طالبان در جدیدترین مورد نقض حقوق بشر، یک شهروند عادی را در عنابه پنجشیر شکنجه کرده و به گلوله بسته است.

شماری از افراد بلندپایه طالبان، روز گذشته در مراسمی که در سالروز حمله ارتش شوروی سابقه به افغانستان برگزار شد، از این گروه خواستند که به فرمان عفو عمومی رهبر این گروه پایبند باشند.

"عباس استانکزی" معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان در استان لوگر گفت که افغانها همیشه از نفاق داخلی و وحدت نداشتن ضربه خورده اند.

وی اظهار داشت حمله شوروی در سال ۱۳۵۷ و حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ به علت اختلافات داخلی انجام شد.

"انس حقانی"از فرماندهان ارشد طالبان نیز گفت که افغان ها همیشه در میدان جنگ برنده بوده اند اما در میدان سیاست و حکومتداری باخته اند.

وی اظهار داشت مقاماتی که شایستگی پست‌های کلیدی را ندارند، نباید برای خواسته های شخصی خود حقوق مردم را ضایع کنند.

روزنامه ۸ صبح افغانستان نیز روز سه شنبه در گزارشی نوشت، طالبان به جای دعوت‌های نمایشی از افرادی که افغانستان را ترک کرده‌اند، به کرامت انسان‌هایی که در افغانستان زندگی می‎ کنند، احترام بگذارند. از انتقام‌گیری، توهین و تحقیر کارمندان دولت سابق خودداری کنند.

در ادامه این مطلب اضافه شده است طالبان باید با کنترل بر افرادش از کشتار افراد بیگناه جلوگیری کنند.

برکناری دو مقام عراقی به اتهام دست داشتن در تلاش برای ترور الکاظمی

منابع عراقی از برکناری مدیرکل مستندات جنایی و مدیرکل مبارزه با مواد منفجره در وزارت کشور عراق به ظن دست داشتن در تلاش نافرجام برای ترور نخست‌وزیر کشورشان خبر دادند.

یک منبع امنیتی عراقی مطلع در گفت‌وگو با شفق نیوز اعلام کرد که مقامات عراق سرلشکر "ایاد عبد حمزه"، مدیر کل مستندات جنایی این کشور را برکنار و او را به اداره بازرسی اداری و حرفه ای منتقل کردند.

این منبع گفت که سرتیپ "فراس ثامر"، به جای عبد حمزه منصوب شد.

گزارش سی ان ان از تشدید رقابت آمریکا و چین در خاورمیانه/ مذاکرات سری ریاض و تل آویو برای خرید سامانه‌های دفاعی/ اعتراض مردم افغانستان به شکنجه و بازداشت های خودسرانه طالبان/ برکناری ۲ مقام عراقی به اتهام دست داشتن در تلاش برای ترور الکاظمی

این منبع به دلیل برکناری عبد حمزه اشاره‌ای نکرد اما گفته می‌شود که این تصمیم به دنبال آن گرفته شد که وی در پرونده تلاش نافرجام برای ترور مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق مطنون شناخته شد.

این منبع همچنین از برکناری سرلشکر صباح الشبلی، مدیرکل اداره مقابله با مواد منفجره در وزارت کشور عراق و انتقال او به اداره بازرسی اداری و حرفه‌ای خبر داد.

الشبلی نیز متهم به دست داشتنن در تلاش نافرجام برای ترور مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق است.

پیشتر الشبلی به همراه عبد حمزه و دیگر مقامات امنیتی به اتهام عدم برخورد حرفه‌ای با مدارک جمع‌آوری‌شده از محل اقامت الکاظمی پس از تلاش برای ترور او، به مدت چند روز بازداشت شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند.

پیش از این نیز اعلام شده بود که دلیل بازداشت آنها از بین بردن یکی از اسناد و مدارک قبل از انگشت نگاری و تحقیقات از محل حادثه بود آنها ترکش شلیک شده از پهپاد که روی سقف خانه الکاظمی به جا مانده بود، از بین بردند.

منزل الکاظمی هفتم نوامبر با سه پهپاد بمبگذاری شده مورد سوءقصد قرار گرفت.

بنا به اعلام ارتش عراق، دو پهپاد سرنگون شدند و پهپاد سوم روی سقف محل اقامت نخست‌وزیر در مرکز بغداد سقوط کرد و منجر به زخمی شدن چند تن از محافظان وی شد.

واکنش مسکو به حمله رژیم صهیونیستی به لاذقیه سوریه

وزارت دفاع روسیه شامگاه سه‌شنبه گفت که حمله بامداد سه‌شنبه اسرائیل به بندر لاذقیه سوریه با دو جنگنده صورت پذیرفت.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، این حمله باعث بروز خسارت به زیرساخت‌های بندر لاذقیه سوریه شده است.

مسکو همچنین ناخرسندی خود از حمله بامداد سه‌شنبه صهیونیست‌ها به بندر لاذقیه را ابراز داشته است.

روسیه اعلام کرده که چنین حملاتی پس از یک دهه درگیری خونبار، برای سوریه «بسیار نگران کننده» است.

«دیمیتری پولیانسکیف» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: «ما معتقد نیستم که چنین اقدامی به ثبات در خاورمیانه یا اوضاع در سوریه منجر شود.»

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، اضافه کرد: «ما هرگز این موضوع را پنهان نکرده‌ایم که موافق چنین رفتاری نیستیم.»

این مقام روس گفت که مسکو در دیدار دوجانبه با مقام‌های اسرائیلی، این نگرانی را مطرح خواهد کرد.

ساعت 3:21 بامداد روز سه‌شنبه، دشمن اسرائیلی، با شلیک چند موشک حمله‌ای هوایی را از عمق دریای مدیترانه در غرب شهر لاذقیه انجام و در این حمله، کانتینرهایی را در محوطه کانتینری بندر تجاری در لاذقیه را هدف قرار داد.

بر اساس گفته یک منبع نظامی سوریه، این حمله باعث ایجاد آتش‌سوزی در مکان حمله و ایجاد خسارات‌ مادی بزرگی شده است.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به صورت متناوب با استفاده از حریم‌هوایی لبنان یا از طریق بلندی‌های اشغالی جولان به سمت اهدافی در شرق و شمال غرب سوریه حملات موشکی انجام می‌دهند. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان بارها گزارش داده‌اند رژیم صهیونیستی روزانه قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده و به حریم هوایی لبنان تجاوز می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۴
اعتراض مردم افغانستان به شکنجه و بازداشت های خودسرانه طالبان
عربستان باتوجه به اینکه تمرکز غربی ها روی ایرانه خیلی سریع داره هرکاری می خواد میکنه!اول نیروگاه هسته ای و ساخت بالستیک و حالا هم این.
دشمن ایران چین،روسیه،اعراب و ترکیه هستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
ای عاشق بی نوای امریکا در دنیا همه دشمن ماهستند الا معشوق تو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
ای عاشق بی نوای نابالغ ترکیه وعربستان و روسیه دشمن ودر بهترین حالت رقیب بی رحم. ما هستن .دراینده نزدیک متوجه می شوی.چین هم همین الان داره برا عربستان موشک می سازه.سرت را از زیر برف بیار بیرون.هرچند آمریکا هم دوست ما نیست
نه اونا تغییر کردن مثل قبل نیستن ....... طالبان نباید حتی ۱ تیر بهش برسه ‌‌‌. یک روز میشن بلای جون ما . پاکستان که ۲۰ دست از هیچگونه حمایت مالی و تسلیحاتی بر نداشت ، حالا باهاش دچار جنگ شده .
طالبان گروه تروریستی افراطی اسلام گرا هست و دوستی باهاش خیانت به مردم افغانستان هست . رئیس جمهور شون هم یک خیانت کار بود . مردم رو تو اون شرایط رها کرد .
روسيه به اين ترتيب پيام مي دهد اگر اسراييل بِه ايران حمله كرد، انها حتماً اين حمله را محكوم مي كند.
روسیه خاین چرا این جنگنده ها را سرنگون نمی کند؟
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
نمي تواند
یمن کشوری هست که هیچ صنعتی ندارد و همواره دچار جنگ داخلی بوده است. با وجود داشتن منابع سرشار نفتی یک از فقیرترین کشور های دنیاست.
از کجا تکنولوژی پهپاد و موشک پیدا کرده؟
اقدامات منطقه ای و فرا منطقه ای ایران باعث ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه شده است.... دود این رقابت به چشم همه ما خواهد رفت!
پاسخ ها
ایرانیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
اقدامات منطقه ای و فرا منطقه ای ایران باعث ایجاد اقتدار ایران در منطقه شد و الا مثل سوریه و افغانستان و حتی عراق از هر طرف مورد حمله و تجاوز قرار می گرفتیم. عراق چقدر واداده است که حق حرف زدن در باره ی ترور ابومهندس و سردار سلیمانی نداره و آمریکا بدون هیچ واهمه ای تو مملکت اونها هر کاری میخاد می کند اما ایران با اقتدار کامل پایگاه نظامی اونها را ویران می کنه
طالبان برادر داعش هست. واقعا مردم افغانستان نباید اجازه میدادن طالبان قدرت بگیره
این عربستان نمیدونم چرا آنقدر سلاح می‌خره . این کارش رقابت تسلیحاتی به وجود میاره .
۴ میلیارد دلار سالانه سلاح وارد می‌کنه .میخواد چیکارش کنه ؟
من مخالف سلاح خریدنش نیستم میگم الان ۸۵ درصد وابستگی نفت داره . حداقل به ۳۰ درصد برسه که تامین باشه بعد شروع کنه ‌.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
به همون دلیل که ایران موشک میسازه، عربستان هم اسلحه میخره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی